Basreflex 18"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Didier
    • Aug 2002
    • 323

Basreflex 18"

Ik ben op zoek naar een zo compact mogelijke 18" baskast.

Nu kwam ik de volgende 15" baskast tegen:

Is het niet mogelijk om deze kast aan te passen voor een 18" speaker? Dus hem iets groter maken en de baspoorten iets aanpassen?
    Want volgens mij heb je dan toch een heel compacte 18" bas???

Ohja, stel dat dat kan, welke speaker is daar dan geschikt voor?

LAAT JE HOOOOOOOOOOOOREEEEEEEEEEN!!!!

EMINENCE - FANE - BELL - LEM
    Zuid-Limburg
  • frederik_
    • Jul 2003
    • 98

Er is zeker wel wat mogelijk Didier.

Eerst nog wat vraagjes:
    -wat voor een versterker ga je gebruiken?
    -wat is je budget?

frederik

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

Didier, een compacte baskast voor een 18" bestaat eigenlijk niet
      zo'n speakers hebben toch een beetje kastvolume nodig om optimaal hun werk te kunnen doen
      er staat trouwens op die zelfde site een baskast voor een 18"
      die is echt niet zo groot hoor
      je moet maar eens kijken
      sis

Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Didier
        • Aug 2002
        • 323

Versterker die ik normaal gesproken voor de bassen gebruik is 2x 800w rms op 4ohm.

Momenteel gebruik ik glijbanen met daarin een 15" FANE Colossus van 600w RMS, dat trekt die versterker met gemak.
        Echter deze glijbanen zijn me te groot, want ik draai 9 van de 10 keer voor max. 150 personen, en dan heb je echt niet zo'n grote kasten nodig.

De toppen die ik gebruik zijn gebouwt door een belgisch verhuurbedrijf. Daarin zit:

- 15" Eminence Kappa
        - 1" Eminence hoorn
        - filter (door bedrijf zelf gemaakt)

Ik hoop dat je hiermee voldoende weet?

P.S. zijn er ook EMINENCE-speakers die voor een compacte 15" of 18" basreflex geschikt zijn?

Zuid-Limburg

Comment

• Pino
          • Jul 2002
          • 390

Hallo Didier,

Ik zou je willen aanraden om je glijbanen niet weg te doen.
          Als je een zaal hebt die wat langer is van afmetingen, durft één enkele basreflex kast (per kant) wel eens te kort komen; ttz. aan het podium blaas je die dingen bijna uit elkaar, doch 10 à 20 meter verder is het gewoon gedààn met je bas. In zo'n situaties ben je blij dat je over een hoornkast kan beschikken, al is het slechts een glijbaan (een lab hoorn is natuurlijk de top) . Twee 15" glijbanen zijn nog altijd compacter dan 4 18" BR kasten.
          Let wel: een dubbel 18" BR kast is een ander verhaal en ik beweer ook niet dat een glijbaan hàrder gaat dan een BR; ze draagt alleen wat verder door de hoorn.
          Denk er eens over.

Succes,
          Pino

Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• frederik_
            • Jul 2003
            • 98

Hoi Didier,

De 18" basreflex kast van P&B Audio heeft een volume van zo'n 250 liter. Ik weet niet hoe je je setje nu vervoert, en hoe je dit in de toekomst wil gaan doen, maar wanneer bijvoorbeeld 2 van die 18" kasten in een personenauto wil vervoeren, dan wordt het al aardig proppen kan ik je vertellen uit ervaring. Door dit volume geven de kasten wel heel laag weer!

Door het maken van een kleinere 18" kast, moet je inleveren op je subweergave(30-45Hz). Voor een beetje 18" kast moet je toch minimaal denken aan een behuizing van 130 liter. Je hebt een versterker van 2x 800w/RMS@4ohm. Dit is vrij krap voor een 18"er. Als je de versterker kan bruggen (kan dat?) dan kan je hier perfect 2 parallel geschakelde 18"woofers van 8 ohm op aansluiten.

Interresante luidsprekers voor jou zijn o.a.:
            18sound 18LW800 500watt
            Ciare 18.75W 400watt
            Eminence KAPPA18 500 watt

mvg,
            Frederik

Comment

• Didier
              • Aug 2002
              • 323

nee, ik vervoer alles in een bus (iveco daily), dus da's geen probleem.

De glijbanen doe ik trouwens niet weg, maar voor de meeste opdrachten die ik heb, is de glijbaan te groot.

Daarom wil ik dus een compacter bas-systeem, dat tevens makkelijker hanteerbaar is.

Hierbij zit ik nog te twijfelen tussen 15" en 18".

Maar gezien ik 15" topjes heb, lijkt het me misschien verstandiger op 18" bassen te maken, of zie ik dat verkeerd?

Zuid-Limburg

Comment

• mikael
                • Jul 2003
                • 45

lijkt wel een beetje op de nieuwe series wharfedale lix (die hebben hier overigens ook een 18" versie van)

Comment

• frederik_
                  • Jul 2003
                  • 98

Voor sub en basweergave zou ik kiezen voor een 18" basreflex, omdat een 18"er meer lucht verplaatst en lager weergeeft.

Comment

• Didier
                    • Aug 2002
                    • 323

Dat 18" basreflexmodel van PB dan maar? Of heb je nog een compacter 18" BR-model???

Zuid-Limburg

Comment

• frederik_
                      • Jul 2003
                      • 98

citaat:
                      Dat 18" basreflexmodel van PB dan maar? Of heb je nog een compacter 18" BR-model???
                      Lijkt mij een zeer goede keus.

Comment

• ronny
                        • Dec 2002
                        • 2139

he frederik hoeveel versterkervermogen leg jij achter deze subjes?

Ik veronderstel dat deze woofers wel zo een 1000watt rms per stuk mogen hebben. Ze zullen dan wel lekker blazen en goed laag gaan.

Wat zijn jouw ervaringen met deze sub?

greetz ronny (bsl)
                        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• frederik_
                          • Jul 2003
                          • 98

De B&C Speakers 18PZB46's zijn vermogen vreters, maar leveren daarnaast dan ook goed werk .
                          Ik heb met Vronnie +/-2 jaar terug 12 van deze kasten gemaakt. Elke kast werd aangestuurd met minimaal 1000Watt/RMS.
                          Nu heeft Cyberdance deze 12 kasten in gebruik. Hij zet per 6 kasten als ik het goed heb nu een QSC PL6 neer.

Je zou opzich wanneer je niet zoveel vermogen hebt naar een andere luidspreker kunnen zoeken die ook goed in deze kast werkt.

Comment

• ronny
                            • Dec 2002
                            • 2139

vermogen is geen probleem. Ik wou per 2 kasten een amdj v4000+ in brug leggen. Deze geeft dan 2500watt rms. wanneer je dit aan 2 kasten aanlegt (niet clippend) zullen ze hun werk wel naar behoren doen denk ik.

Wat vind jij er van? Zouden die baskasten met dat vermogen erachter goed presteren?

Verder wou ik wel eens weten wat nu het effect is van zo 1 baskastje per kant. Met het vernoemde vermogen erachter heb je dan toch al een mooie diepe bas per kant. Veronderstel ik.

greetz ronny (bsl)
                            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• frederik_
                              • Jul 2003
                              • 98

citaat:
                              vermogen is geen probleem. Ik wou per 2 kasten een amdj v4000+ in brug leggen. Deze geeft dan 2500watt rms. wanneer je dit aan 2 kasten aanlegt (niet clippend) zullen ze hun werk wel naar behoren doen denk ik. Wat vind jij er van? Zouden die baskasten met dat vermogen erachter goed presteren?
                              Als je dit vermogen gebruikt op 2 parallel geschakelde 18" basreflex kasten, dan gaat het zeker goed.

citaat:
                              Verder wou ik wel eens weten wat nu het effect is van zo 1 baskastje per kant. Met het vernoemde vermogen erachter heb je dan toch al een mooie diepe bas per kant. Veronderstel ik.
                              Ik weet niet psies hoe je hem gaat gebruiken en wat jij zowieso verwacht van zo'n 18" Basreflex kast.
                              Ik heb eens 2 van deze baskasten in combinatie met 2 (10"/1") topjes gebruikt op een klein feestje (100man). Met 2x 1200W@40hm (niet gebrugd dus) op de bassen was het resultaat al enorm.

Comment

Working...