wanneer is een hoorn long- of short throw?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • glijbaan rulezz
    • Dec 2002
    • 23

wanneer is een hoorn long- of short throw?

ik ben de laatste tijd een beetj bezig mijn eigen zelfbouw bashoorn aan het ontwerpen voor op de slaapkamer. het is alleen wel de bedoeling dat hij niet erg longthrow wordt. kan iemand zeggen wat de eigenschappen zijn van een short throw hoorn? zelf vermoed ik dat het te maken heeft met rear of front loaded maar ik weet het niet zeker[?].

m.v.g. bart
  • Mr Dj
    • Jan 2002
    • 836

Tip vd dag...laat heel dat hoorn ontwerp achterwege, en bouw een simpele basreflex kast. werkt 10x beter op zo'n kleine ruimte (neem aan dat het geen sporthal is waar jij in slaapt
    Maar ik heb Denon (en hoe)

Comment

• glijbaan rulezz
      • Dec 2002
      • 23

ik heb nu een glijbaan op m'n kamer en dat gaat ook erg mooi maar ik wil nu zelf er een ontwerpen. trouwens vind ik de klank van een hoorn wel lekkerder vooral de punch en een hoorn lijkt me leuker om te maken dan zo'n 'simpel' bassreflex kastje.

Comment

• Mr Dj
        • Jan 2002
        • 836

Ben ik toch bang dat jij nooit een nette basreflex hebt gehoord. Lekkere punch, en gaat 9 vd 10 keer heel wat dieper als een hoornkast.

Ikzelf heb een tijdje 2 subjes op mijn kamer gehad..1x18"..toch echt niets te klagen, maar die staan nu voortaan mooi altijd beneden. vaak zat weg..duss
        Maar ik heb Denon (en hoe)

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

citaat:maar ik wil nu zelf er een ontwerpen
          Het ontwerpen van een folded horn is niet bepaald gemakkelijk.
          (Dat is eigenlijk wat lichtjes uitgedrukt).
          Een bestaand ontwerp nabouwen is een ander verhaal.

Een goede basreflex gaat over het algemeen lager als een folded horn. Pas bij stacken van meerdere hoorns, komen de voordelen hiervan naar voren (bv. 4 per kant).

Ook dragen hoorns verder, wat leuk is voor op grote feesten.
          Minder leuk voor in je slaapkamer.

Ik heb zelf een shortthrow-Courtbin in mijn woonkamer, met 300 Wrms erachter klinkt deze opzich erg goed. Het beste klinkt ie op zo'n 7 meter afstand (dat is dus niet op mijn kamer).

Mvg Johan

Mvg Johan

Comment

• -Bart-
            • May 2001
            • 827

Lekker off-topic allemaal.
            Zoals te verwachten is er geen harde grens tussen long of short.
            Of een hoorn long of short throw is, heeft veel te maken met de afstraalhoek. Helaas is er geen simpele formule waar netjes die hoek in graden uit komt rollen.
            Ik heb eens een artikel daarover gelezen dat "On the directivity of horn loudspeakers" heet. Best interessant als je een beetje wiskunde niet schuwt.
            <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• michiel
              • May 2001
              • 1032

Een hoorn in een kleine kamer is heel anders dan een hoorn in een grote ruimte.
              Waar je rekening mee moet houde als je gaat ontwerpen voor een kleine kamer zijn: ontwerp da hoorn niet op maximale spl, de onderste grens frekwentie komt een stuk lager uit in de praktijk, maak ook echt een hoorn, en geen br kloon.
              Groeten, michiel

Comment

• glijbaan rulezz
                • Dec 2002
                • 23

bedankt allemaal voor jullie reacties. ik zit een te twijfelen tussen een eigen ontworpen front loaded horn in zo'n proggie met een lengte van 1.3 meter en in hoek opstelling een theoretisch rendement heeft van 107 db tot 50 hz of een soort immitaite van de t18 van ev die ik dan gewoon wil maken en kijken wat eruit komt. ik verwacht daarbij wel een grote frequentie piek bij 80 hz (simulatie van rearloaded horn met lengte van 0,7 meter). ik heb zo'n vermoeden dat een rear loaded horn ook minder ver draagt als een front loaded (glijbaan - w-bin) klopt dit ook?
                alvast bedankt voor jullie reacties

Comment

• michiel
                  • May 2001
                  • 1032

citaat:Geplaatst door glijbaan rulezz
                  ik heb zo'n vermoeden dat een rear loaded horn ook minder ver draagt als een front loaded (glijbaan - w-bin) klopt dit ook?
                  alvast bedankt voor jullie reacties
                  Zal er niet veel mee te maken hebben. Ik kan niet zo gauw bedenken wat de throw te maken heeft met het feit of de speaker nog door een extra kamertje belast word.
                  Een long throw hoorn in een kleine kamer word vanzelf een short throw hoorn.

Ik zie dat je het over lengtes hebt van 0.7 en 1.3 meter, vind je dit neit een beetje kort!? Je wilt toch wat aan diepgang hebben... Zie hier bijvoorbeeld een simulatie van een hoorn die ik in een zeer kleine kamer heb:
                  (zwarte lijn is de hoorn, rode is een TL)
                  De hoorn lengte zit ergens tussen de 2.2 en 2.4 meter (weet eht niet meer ui m'n hoofd).

Je ziet hier meteen dat de TL bijna gelijk is aan de hoorn, maar het laat afweten op het rendement. Hier dan ook een vraag: waarom maak je niet gewoon een TL? Die doen eht ook practig in kleine ruimtes.
                  Ik heb met de B&C 15PL40 een bandpass hoorn, TL en rear loaded hoorn gemaakt voor op m'n kamer. De bph was een ontwerp van i-net, en de TL en rear loaded hoorn zijn zelf ontworpen.
                  Waar mijn voorkeur naar uit gaat weet ik niet. Beide kasten hebben wel wat.

Maar als je moet kiezen tussen en rear en front loaded hoorn dan zou ik voor de rear loaded gaan (ik hoop dit jaar nog een ontwerp voor een front loaded hoorn te maken, want die heb ik nog niet in m'n kleine kamer gehoord).

De throw kun je vergeten, dat is niet belangrijk voor een kleine kamer. Diepgang krijg je altijd nog een beetje cadeau als je in een kleine ruimte zit. Een hoorn in een kleine ruimte heeft als enige voordelen: ongekende slam en attack, hoog rendement, veel mooiere 'sound' (je voelt het eerder dan een br zonder dat het harder klinkt, en je merkt echt dat de bass veel 'krachtiger' is (is moeilijk onder worden te brengen)).
                  Groeten, michiel

Comment

• glijbaan rulezz
                    • Dec 2002
                    • 23

dit is de plot van een bandpass horn met een hoornengte van 80 cm in hoek opstelling.
                    [img]C:\Mijn documenten\bart\horn.gif[/img]

deze van een 1,3 meter lange front loaded horn ook in hoek opstelling
                    [img]C:\Mijn documenten\bart\horn1.gif[/img]

van welke zou ik de beste attack kunnen verwachten?[] want dat vind ik eigenlijk het belangrijkste (hardstyle enzo.) en de diepgang tot 45 hz lijkt me ookwel voldoende.
                    wat kan ik trouwens van een tl verwachten kwa attack?

m.v.g. bart

Comment

• michiel
                      • May 2001
                      • 1032

citaat:Geplaatst door glijbaan rulezz
                      wat kan ik trouwens van een tl verwachten kwa attack?

m.v.g. bart
                      Minder dan een hoorn. Ik hed neit helemaal doordat het hier om de hardere muziek gaat. In dat geval is diepgang niet zo belangrijk.
                      Draai zelf regelematig erg harder house/dance/hardcore[].

Je plaatjes werken niet echt.....
                      Groeten, michiel

Comment

• glijbaan rulezz
                        • Dec 2002
                        • 23

ik denk dathet toch geen hoorn word. m'n ouders zitten de laatste tijd steeds meer te zeuren dat er door dat gedreun van mij alleemaal scheuren in het huis komen enzo dus ga ik denk ik maar een wat minder punchy systeem gebruiken als hoorngeladen. ik denk dat ik dan maar een 2x18'manifold ga maken van pb audio. beukt dat nog een beetje of nog minder als een bass reflex?

groeten, bart

Comment

• speakerfreak
                          • May 2002
                          • 1446

moet je vooral 2x18``manifold bouwen, heb keertje 2x15``manifold gebouwt met skytec speakers, pfff dat beukte ja, toen al met brakke speakers, hele huis rammelde, en klonk heerlijk strak, dus wat denk je als jijeen 2x 18``manifold met A merkspeakers gebruikt...
                          Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• michiel
                            • May 2001
                            • 1032

Ga dan voor 2 10" of 2 12" subjes (of 1 12" met dikke versterker). Het klinkt wat klein als je PA subs gewent ben. Maar eht is meer dan voldoende voor thuis. Vooral als je je wat gaat verdiepen in de BR theorie. Dat kan verschrikkelijk mooi klinken.
                            Als je geld heb voor 2 keer een 18" driver, dan heb je waarschijnlijk ook genoeg om 1 12" van zeeeeer hoge kwaliteit, en geoptimaliseerd voor gebruik in een br. Wat vele male beter zal werken als een manifold.

Wil je echt goed spul hebben, dan zal ik eens moeten uitzoeken welke drivers er nu precies zo goed waren. (het is mij allemaal alweer ontgaan[xx(])

Edit: Ik weet eht in eens weer!! Focal, met die gele conus.... en DUUR.
                            Groeten, michiel

Comment

• glijbaan rulezz
                              • Dec 2002
                              • 23

ik denk dat ik maar voor 18'manifold ga. heb nog 2 18' 600 watt jbl 2241h speakers liggen die kan ik daar dan mooi in kwijt dan koop ik later als ik weer geld heb wel een keer een extra versterker[]

Comment

Working...