wanneer is een hoorn long- of short throw?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nightline
    • Oct 2002
    • 1001

Bel meteen een stucadoor!!!!!
    Powered by AudioMadness....

Comment

• RDH
      • Aug 2001
      • 298

met alle respect, maar dit kan ik niet tot pro-audio rekenen...wil jij nog wat horen over 5 jaar? zo'n dikke manifold die hoort toch niet op je slaapkamer? (die dingen horen nergens naar mijn mening maar oke). ik zou echt een deftige hifi sub proberen te bouwen als je dan toch iets wil bouwen.

mijn mening...

groeten,

Remco

Comment

• michiel
        • May 2001
        • 1032

Daar ben ik het mee eens. Als je dan zo noidig die 18" drivers wilt gebruiken, doe dat dan niet in een manifold.
        En je weet toch wel dat je niet zomaar een driver in een kast kan schroeven?!Doe dat dan ook niet!!! Bij de manifold komt het net zo nauw als bij reflex kasten.

Stop die 18"ers in een niet al te grote gesloten kast (zeg een kubus waar ze mooi in passen). En ga dan met actieve correctie aan de slag. Als je het goed doet haal je een stel top subjes in huis.
        Groeten, michiel

Comment

• glijbaan rulezz
          • Dec 2002
          • 23

ja ik weet dat je er niet zomaar elke speaker in kunt gooien.
          de manifold van beyma lijkt me wel wat. de spec's van m'n jbl'letjes komen wel aardig overeen met die beyma die daarin moeten.
          als ik een gewone bass reflex plot maak in winisd dan komen ze in dezelfde kast bijna evenlaag (beyma net beetje lager) maar dit zal denk ik niet zo gek veel uitmaken.
          waarom zeg je trouwens een gesloten kast?
          een br is in verhouding veel kleiner en heeft een hoger redement.

alvast bedankt voor jullie adviezen
          bart

Comment

• michiel
            • May 2001
            • 1032

Waarom gesloten?! Je wilt een sub voor thuis, dus ik neem aan dat kwaliteit voor rendement gaat. Jij lijkt me geen type die met buizen versterkers bezig is....
            Gesloten is ook kleiner als BR, in tegenstelling wat jij zegt.

De diepgang moet actief gecorrigeerd worden zoals ik al zei. Zou kun je met een kleine kast erg diep komen. Vooral met 18"ers. Die hebben so wie so al een aardig rendement in het lage bereik, en kunnen vaak behoorlijk wat vermogen weg slikken. Het is best mogelijk om 1 octaaf, of meer er bij te pakken!!! Een gesloten kast valt met 6 db/oct af. Als je voor de versterker een eq schakelingentje zet wat dat afvallen corrigeerd blijf je "vlak" in de diepte.
            En thuis heb je de spl van een 18" br echt niet nodig. Met de gesltoen kast moet je makkelijk over de 115 db gaan. Ik deed er vroeger 117 met een 15" bandpass hoorn met een input van 40 watt. Moet je na gaan wat er gebeurd als je een 18" met 800 watt neer zet (wel lager rendement)
            Groeten, michiel

Comment

• glijbaan rulezz
              • Dec 2002
              • 23

eigenlijk vind ik rendement ookwel belangerijk. bij een gesloten kast is de druk al 6db minder als bij een bass reflex op de tuning freq en pas bij 28 kruisen de lijnen elkaar bij een kast van 250 liter.
              dus zal ik er dan 4x zoveel vermogen in moeten pompen voor dezelfde spl. daarom lijkt me zowieso bass reflex beter.
              maar is zo'n manifold niks dan?
              ik hoef toch geen extreem lage bass 45-50 hz vind ik zat. ik heb liever beetje betere beukbas.
              zo'n manifoldje is wel mooi klein[:P]

ps. ik vind het ook wel leuk om een beetje ingewikkelde kast te bouwens en niet een 'simpele' gesloten kast.

groeten, bart

Comment

• michiel
                • May 2001
                • 1032

Beukkastjes voor thuis kan ik niet serieus nemen. (heb er echter wel ervaring mee)

Hoe eigenwijs je ook bent (net als ik), laat kwaliteit voor rendement gaan!!! Of moet moet het rendement willen om de input te verlagen en zo kwaliteit winnen. Zoals met een hoorn.
                Zelf draai ik met een 15" hoorn op m'n kamer. Dat rendement is hoog, laten we zeggen, zo'n 103 db van 40 tot 100 Hz. Welk vermogen denk je dat ik daarmee draai? Dat komt nog niet over de 1 watt. Of ik moet ff willen beuken, dan ga ik meestal tot max 4-5 watt. Wat is het probleem om een kast te maken die met 80 watt je huis afbreekt vanplaats met 20 watt?

Ik ben voor eht rendement gegaan om zo het benodigde vermogen te reduceren. (met het gebruik van buizen versterkers in m'n achterhoofd)
                Jij wilt gewoon hard gaan. Maar met 18"ers kan dat ook met minder hoge rendement kasten.
                Verschil tussen br en gesloten zul je alleen in de geluids kwaliteit horen, absoluut niet in het rendement. Max spl verschilt uiteraard ook, en hoorbaar ook. Maar wanneer wil jij op de max spl van een 18" sub spelen in je huis?!

Ik heb in korte tijd al redelijk wat laag kasten versleten voor hifi gebruik met PA componemten. De kast waar ik het meeste plezier van heb is de gene die de muziek het mooiste reproduceert. End an is het stom toeval dat die akst bij mij ook het hardst gaat. Maar zoals ik al zij. Ik heb zelfs nog nooit m'n oude hifi versterkertje open durven draaien met die kast er achter. Ik heb ooit eens 117 db gemeten op m'n kamer (met 15" bandpass hoorn), maar dat is niet leuk meer. Een kwalitatief goed klinken kast op 112 db die ook nog eens tot 35 Hz gaat klinkt vele malen indrukwekkender.
                Het principe van kleine gesloten kast met actieve correctie is voor mij ook nieuw, maar het heeft zeker zijn voordelen. En zodra ik er geld voor heb ga ik zeker weten een dergelijk project op poten zetten.

Maar het blijft uiteraard jou keuze. Ik kan je alleem advies geven. Blijf realistisch!!
                Groeten, michiel

Comment

• glijbaan rulezz
                  • Dec 2002
                  • 23

bedankt voor je reacties michiel,

ik begin nu toch wel te twijfelen. maar ik heb eigenlijk nog niet van je gehoord waarom manifold niks is? gaat die niet laag genoeg of is de kwaliteit zodanig slecht dat het niet voor thuis te gebruiken is?
                  is de attack van zo'n gesloten kast nog een beetje te vergelijken met die van mijn glijbaan die ik nu op m'n kamer heb liigen? (zal wel niet denk ik) want dit is juist de eigenschap die ik zo mooi vind aan een hoorn en die zou ik graag een beetje terug horen (voelen) in m'n nieuwe basskastje

groeten, bart

Comment

• michiel
                    • May 2001
                    • 1032

De attack van een hoorn zul je niet gauw terug vinden. Dan zal je bij hoorns moeten blijven.

Waarom de manifold minder geschikt is? Het is een groot bakbeest (vergleken met een gewone BR en gesloten kast). Het manifold principe is ontworpen voor een hoge spl, dat heb jij niet nodig. In de manifold kamer vind een akoustische koppeling plaats waardoor de efficientie zal stijgen. Klankmatig zal dit ook een effect hebben. Het systeem zal zich gaan gedragen als een bandpass systeem.
                    Wat vooral een nadeel is is dat de manifold voor PA ontworpen is. Dus om bij max vermogen nog fatsoenlijk te klinken. dit kan betekenen dat de kast met minimale input totaal niet klinkt!! Een fatsoenlijk hifi setje met maximale input klinkt ook niet.

Waar je ook over meot nadenken is welke kasten je voor het (laag)/mid/hoog gebruikt. Laag staat er bij omdat een sub die van 20 Hz speelt heel mooi op 50 Hz af gefiltert kan worden. Zolang het maar goed in het systeem intergreert. En een lage fitlering van de sub zorgt ervoor dat de sub strakker klinkt.

Welke kast voor jou ideaal is zou ik niet kunnen zeggen. Ik denk dat jij behoefte hebt aan een gigantische hoorn.Ik heb geen id welke kast het dischts bij de hoorn staat. Ik wil m'n hoorn ook niet kwijt, zelfs een TL geeft die beleving niet terug....

Indien je toch een manifold wilt hebben, dan zul je het ontwerp moeten aanpassen, of opnieuw een manifold moeten ontwerpen.

Groeten, michiel

Comment

Working...