welke baskast moet ik kiezen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stefke
    • Sep 2003
    • 259

welke baskast moet ik kiezen?

Hallo,

Ik zit met een zwaar dilemma.

Het zit als volgt: ik heb nu 3 paar baskasten staan, maar ik wil stoppen met grote fuiven (heb een rugprobleempje opgelopen) uiteraard zijn het 3 verschillende modellen van kast (mag niet te makkelijk zijn).

JBL Disco 100 glijbanen

beyma br met 2x 18 G400 woofers (ik weet niet juist het modelnummer, maar de woofers zijn frontloaded en staan een beetje naar elkaar gericht)

W-bin, plat model met 2x 12" woofers.

Ik wil nu een deel wegdoen (ook om plaats te winnen), maar ik heb nog wel enkele party's tot 500 personen op de bon staan.

Ik ben DJ en heb me nooit echt beziggehouden met welke kast voor welke set het beste was. achter de bar rammelde het allemaal.

Als ik hier op het Forum rondkijk, heeft het blijkbaar meer belang dan ik dacht

Ik kan en wil nog maar 1 paar overhouden[xx(]

thanks
    ah zo dan
  • wout
    • May 2003
    • 100

Ik denk dat ik de dubbele 18 inch zou gaan...
    Die glijbanen en de W-bins zou ik niet elke keer willen op en afladen.
    Natuurlijk zijn de glijbanen wel leuk voor ook achteraan in de zaal nog een leuk basje te krijgen maar als je toch wat minder wil gaan doen...

The leader knows, Dateq
    The leader knows, Dateq!

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

Persoonlijk zou ik ook voor de 18 inch'ers gaan.
      Die zullen een stuk lager gaan als 1 glijbaan of 1 W-bin per kant.

Wat voor topjes gebruik je eigenlijk?

Mvg Johan

Comment

• Jurrie
        • Nov 2002
        • 402

Ik zou per kant dan wel 2 losse kastjes maken met 1x 18", anders til je je nog een breuk aan die dubbel 18" kasten!

Comment

• brander1
          • Aug 2003
          • 59

ja, dat vind ik ook een goed idee, 2 aparte kastjes bouwen!
          want ik denk zo'n kast met 2 18inch woofers is toch ook niet echt licht klein?

mvg

Comment

• Stefke
            • Sep 2003
            • 259

Afmeteingen van de kasten:

64 cm diep
            52cm breed
            103cm hoog

ze staan op wieltjes, dus dat valt nog wel mee (zolang ik geen trappen tegen kom)

Nieuwe kasten bouwen voor de 18" heb ik niet veel zin in (tenzij ik er dan nog meer redement van zou hebben). Aan welk model denken jullie dan?

wat de topjes betreft, Johan, een goede vraag. Ik tracht de hele boel als een set te verkopen en daar zitten dus ook m'n topjes bij. Hierin zit een Fane 12" studioL, een fane bullet en een fane hoorntweeter, 3-weg passief gefilterd. De topjes zijn dus goed en ik twijfel dan ook of ik er wel goed aan doe om ze mee weg te doen.

Ik heb nog wel beyma 12" g125 liggen van 125 watt 4 ohm en nog wel een hoorntweetertje. Ik dacht om dan terug zelf een topje te bouwen. (een topje lijkt me eenvoudiger om te bouwen)
            ah zo dan

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Met 4 van die 18 inch'ers heb je 1600 Watt rms.
              Aangezien een 18 inch in principe onder de 500 Hz moet blijven, (liefst nog een stuk lager), ga je dat volgens mij nooit met รฉรฉn topje per kant redden, met daarin รฉรฉn 12 inch'er.
              Dan komt je mid/hoog gewoon te kort.

(Laat staan een 125 Watt rms 12 inch'er).

Misschien kun je dan beter twee topjes bouwen met een 15 inch/ 2 inch combo. Of een dubbele 12 inch per topkast en een 1 inch driver.

Mvg Johan

Overigens zijn die dubbele 18 inch kasten qua inhoud aan de kleine kant. Netto rond de 145 L voor een 18 inch is niet veel.

Comment

• Stefke
                • Sep 2003
                • 259

Dank u Johan,

heel m'n budgetplanning in de war.

Ik stuur actief 2 weg met sub tot 100Hz

Ik gebruikte inderdaad bij een grote set nog een topkast met 15" + hoorn + 3x piezo (nu wordt ik afgeschoten, ik heb piezo gezet)

Deze kasten heb ik uit elkaar gehaald wegens te groot.

Ik wou met de 15" een subkastje maken (je hebt me trouwens geantwoord in deze topic "welke kist voor beyma 15g300") en met de 12" en de rest dat ik nog heb een topkasje om op statief erbij te zetten. Het tegenwoordig klassiek trouwfeestsetje dus.

ipv m'n tops te verkopen, koop ik er dus beter nog bij!

Ik had het kunnen denken, DJ-materiaal, het houd nooit op!
                ah zo dan

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

Lees nog even mijn laatste reactie in het andere topic van jou.
                  (Over die Beyma 15 inchers).

Mvg Johan

Comment

• Stefke
                    • Sep 2003
                    • 259

Ok, Johan

Dit gaan we dus doen.

Om het compact te houden. Nieuwe kasten met meer volume, maar met maar 1 x 18" per kant, kan daar het kleine topje bij voor de kleinere feestjes.

Voor het grotere geweld kan ik dan 4x kasten met 1* 18" zetten, de midkasten met de beyma 15" en de topkastjes!?

Voel j'em komen??

Hoe moet de 18" kast eruit zien?

'kheb maar meteen t/s opgezocht van deze speakers, ze zijn wel in het Frans, hoop dat het geen probs geeft?

CARACTERISTIQUES : diamรจtre nominal : 460 mm, impรฉdance : 8 Ohms, puissance admissible : 400 Watts RMS, sensibilitรฉ : 101 db 1 W ร  1 m, bande passante : 30-1500 Hz, volume d'enceinte recommandรฉ : 80-250 l, diamรจtre de la bobine mobile : 100 mm, poids de l'ensemble magnรฉtique : 9 Kg, facteur Bl : 22,3 N/A, masse mobile : 0,158 Kg

PARAMETRES THIELE & SMALL : fs : 36 Hz, Re : 5,5 Ohms, Qms : 8,84, Qes : 0,386, Qts : 0,37, Vas : 300 l, no : 3,4%, Sd : 0,13 mยฒ, Xmax : 7 mm, Vd : 910 cm3, Le : 1,3 mH.

ah zo dan

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

Eerst even dit:

citaat:Begrijp ik het dan goed, dat ik een 3-weg actieve filter moet aanschaffen? of kan ik gewoon 2-weg blijven werken met zo'n combinatie?
                      Het is inderdaad het beste om 3-weg actief te gaan filteren.

Het is mogelijk om met een 2-weg stereo crossover, 3-weg mono te filteren. Er zijn meerdere soundsystems die dit doen, vooral in het tekno/dance gebeuren komt dit vaker voor als je zou denken. Voordeel hierbij is dat je in dat geval met 2 versterkers in principe genoeg hebt. PS: Zou ik de specs. van je versterker ook mogen?

Persoonlijk geef ik echter de voorkeur aan stereo. Aangezien deze op de tweedehands markt voor minder dan 100 euro te koop zijn, zou ik als ik jouw was een 3-weg stereo crossover aanschaffen. (De nieuwprijs van de door mijzelf gebruikte Behringer CX-3400 ligt rond de 170 euro).
                      Probleem hierbij is echter dat je eigenlijk 3 versterkers nodig hebt:
                      Bas, mid en mid/hoog.
                      (Overigens hoeft dit geen grote te zijn).

Dan is er ook nog de mogelijkheid om 2-weg stereo actief aan te sturen, waarbij tussen de 15 inch en 12 inch passief gefilterd wordt.
                      (Ik ga er vanuit dat er tussen de 12 inch en het hoorntje sowieso een passief filter zit. Hoorntje is 1 inch?).
                      Nadeel hiervan is echter dat dit een gedeelte van je versterker vermogen opneemt.

Het hangt dus eigenlijk af van je budget[8D].
                      De eerste optie is eigenlijk maar een tussenoplossing.
                      De tweede de beste.

Een andere oplossing met twee versterkers is: boven de 15 inch'er een 2 inch driver. En de 18 inch'ers in dat geval iets verder door laten lopen.

Als laatste nog even de aanrader om dit forum flink door te spitten naar verwante topics. Dat gaat het ongetwijfeld een stuk makkelijker maken.

Mvg Johan

Comment

• Stefke
                        • Sep 2003
                        • 259

Johan,

specs over de amp's kan ik niet echt vinden.

Ik heb 2 stuks Rodec HDA-450 (200 W/kant?)
                        en een Carver PM-1.5 2x 600W @ 4Ohm

Het zijn inderdaad niet de nieuwste modellen, maar ze doen nog steeds heel goed hun werk.

Om de sub aan te sturen, koop ik best wel een nieuwe zeker?
                        ah zo dan

Comment

• Rademakers
                          • Jul 2003
                          • 1281

Het is zeker aan te raden om een nieuwe versterker voor de subs te kopen. Hier op het forum ben ik niet al te positieve verhalen over de Carver tegengekomen. (Of heb je de 1.5a versie?).

Sowieso krijg je met deze versterker(s) niet het maximale uit je subs. Een versterker van minimaal 800 W @ 4 ohm per kant, geeft ongetwijfeld betere resultaten.

Dan zou je de Carver voor het mid kunnen gebruiken en de Rodec voor het mid/hoog. Voor tops valt meestal aan te raden om 1.5 รก 2 keer de rms-belastbaarheid (van de luidspreker) te nemen, maar als je er voor zorgt dat de boel niet clipt, zou het moeten kunnen.
                          Als je de enige DJ en geluidsman bent, is dat een kwestie van goed instellen.

Dan kun je de andere Rodec gebruiken als backup (uit 1985[:0]) of voor de DJ-monitoring.

Mvg Johan

Comment

• Stefke
                            • Sep 2003
                            • 259

Die nieuwe versterker zit er niet meteen in, maar huren kan altijd.

Ik ben inderdaad alleen, dus in het rood rammen zit er niet in.

Een amp als back-up is nooit slecht, heb op een fuif al eens een opgeblazen en had toen een hifi-Marantz bij als DJ monitor. deze heeft toen de rest van de avond als hoofdversterker gedraaid. (was me dat spannend) Al bij al nog een goed feestje geweest.

Als je weet welke amp dan goed zou zijn voor m'n subs en indicatief 2de handsprijs, ben ik klaar geloof ik.

greetz
                            ah zo dan

Comment

• Rademakers
                              • Jul 2003
                              • 1281

Hangt helemaal af van je budget.

Mvg Johan

Comment

Working...