Welk merk bassluidspreker?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • musicman
    • Sep 2003
    • 97

Welk merk bassluidspreker?

Goedendag

Ik wil voor mijn drive in show een stel nieuwe subkasten gaan bouwen met 15 inch speakers. Ik wil er eerst 2 gaan maken, en als dit bevalt en de financiele kant ook een beetje mee werkt wil ik er nog eens 2 gaan bouwen. Nu wil ik graag weten welk luidsprekermerk ik het beste kan gebruiken met een kwaliteits/prijsverhouding van ongeveer 75/25%.
    Ik zit te denken aan deze merken:

18sound (Ken dit merk niet, is het te vergelijken met bv. RCF?)
    Ciare (Ook dit merk ken ik niet, is het ook te vergelijken met RCF ofzo?)
    RCF
    Beyma
    Eminence
    B&C Speakers

Welke van deze merken kan ik het beste gebruiken? Misschien iemand die me ook een typenummer kan geven van een van bovenstaande welke er echt "uitspringt". Ook zijn ervaringen en suggesties over andere merken welkom.
  • Stefke
    • Sep 2003
    • 259

Musicman,

Ik ben geen echte kenner van alle merken, maar doe al een tijdje discobar werk en heb verschillende merken gebruikt.

Momenteel werk ik volledig met Beyma. Deze speakers zijn ok geprijsd voor hun kwaliteit. Het leuke aan Beyma is, dat hun gevoeligheid meestal vrij hoog ligt, waardoor je dus meer haalt uit je speakers met minder.

VB ik had JBL kasten (type glijbaan) uitgerust met 250wRMS beyma speakers 101dB gevoelig en de kasten gaven opmerkelijk beter resultaat met lichtere verterker, dan met de originele 450wRMS JBL speakers van 97db gevoeligheid.

Eminence heb ik voeger ook eens getest, maar daar was ik niet echt van onder de indruk. zijn wel goedkoop.

18 sound heb ik nooit getest en kende ik ook niet. Sis heeft op dit forum ook een topic over 18 sound baskasten, misschien kan hij je meer info geven hierover.

Verder is er over de meeste merken die je opnoemt al heel wat topic geweest. kijk eens rond met de zoek machine.

greetz
    ah zo dan

Comment

• bertuss
      • Jan 2002
      • 816

hmm, rendement, waar we het hier over hebben, is niet alleen een vereiste voor mooie bas, ook luchtverplatsing, (door labnge slag= xmax) is belangrijk.
      ik lever liever een 3 db in aan rendement en dan een fiksere sub-laag, dan een echte maagbas kast.

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

musicman, de merken die je opnoemt zijn allemaal stuk voor stuk goeie speaker
        ik raad je aan om even te kijken naar www.speakerstore.nl
        daar staan kasten zat, met de desbetreffende luidsprekers

heb je vragen ? gewoon een mailtje doen naar speakerstore en die gaan jou met veel plezier helpen
        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• musicman
          • Sep 2003
          • 97

Ok dank jullie wel voor de reacties. Ik vroeg me gewoon af welk merk nou echt het beste is van allemaal? Maar kennelijk maakt dat niet zoveel uit. Maar dan vraag ik me af waarom er toch zoveel prijsverschil is tussen al die merken?

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

Prijsverschil zit hem voornamelijk in : research, gebruikte spoelen, in welk land worden ze gemaakt, naamsbekendheid enz...
            Oh ja, mijn voorkeur gaat uit naar 18 sound en RCF ( subs )
            sis
            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Merijndj
              • Mar 2001
              • 660

je kan tegenwoordig uit deze "namen" niet echt een "beste" kiezen..
              prijsverschil... ligt deels ook wel aan de lokatie van de fabriek en hoe goed is "doorgetest".

Comment

• karelg
                • Jan 2003
                • 112

En hoe goed ze worden geproduceerd: procent uitval bij nieuwe chassis, de marge op de opgegeven thiele small parameters. Ook beschikbaarheid van reconekits, vlotte leverbaarheid, ....

Al de merken die je opnoemde kun je terugvinden bij "grote" speakerfabrikanten als EAW (voornamelijk RCF en 18sound), Nexo (las ooit in een interview dat 90% van hun speakers die ze gebruiken afkomstig zijn van RCF,B&C en PHL), Martin Audio,....

Zoals Merijn al vertelde, zijn de verschillen tussen merken klein geworden. Selectie van een woofer gebeurt eerder op thiele-small parameters. Toch gaat mijn persoonlijke voorkeur gaat naar 18sound.

groeten,

Karel

Comment

• michiel
                  • May 2001
                  • 1032

citaat: Toch gaat mijn persoonlijke voorkeur gaat naar 18sound.

De keuze word dus voor een groot deel bepaald door onze voorgeprogrameerde hersenen.

We kunnen nu wel allemaal gaan roepen waar onze voorkeur naar uit gaat, maar daar word je echt niet wijzer van. Dan zijn we puur bezig met hersen spoelen.

Gewoon een leuke driver kiezen uit eht hierboven genoemde rijtje. Wel ff uitzoeken hoe de gebruiks ervaringen van een bepaalde driver zijn, het kan altijd voorkomen dat er een iets minder goed presterende driver tussen zit bij de op merken, of een driver die niet aan jouw verwachtingen voldoet.
                  Groeten, michiel

Comment

Working...