Subs bouwen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gerrit Hurkens
    • Dec 2000
    • 252

    Subs bouwen

    Hallo mensen,

    Ik ben van plan om subs te bouwen die een beetje passen bij een Community XLT 46 speaker. Het doel is om eem betere subweergave te krijgen. De sub gaat ingezet worden voor modeshows buiten en binnen. Later eventueel voor discoshows. De kasten hoeven niet erg ver te dragen.

    Ik wil graag een 18" speaker er in hebben. De kast moet redelijk simpel van opzet zijn.

    Nu ben ik een beetje aan het rondneuzen geweest en kwam de G sub van speakerplans tegen.
    Is het mogelijk om deze kast te halveren?En dan met behoud van de reflexpoort, of kan deze dan kleiner worden?

    Is dit in verhouding met een XLT 46 van Community geen overkill?

    Is er eventueel een ander ontwerp dat misschien beter past bij de wensen?

    Graag reacties....

    Alvast bedankt!


    \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

    #2
    citaat:Geplaatst door Gerrit Hurkens

    Hallo mensen,

    Ik ben van plan om subs te bouwen die een beetje passen bij een Community XLT 46 speaker. Het doel is om eem betere subweergave te krijgen. De sub gaat ingezet worden voor modeshows buiten en binnen. Later eventueel voor discoshows. De kasten hoeven niet erg ver te dragen.

    Ik wil graag een 18" speaker er in hebben. De kast moet redelijk simpel van opzet zijn.

    Nu ben ik een beetje aan het rondneuzen geweest en kwam de G sub van speakerplans tegen.
    Is het mogelijk om deze kast te halveren?En dan met behoud van de reflexpoort, of kan deze dan kleiner worden?

    Is dit in verhouding met een XLT 46 van Community geen overkill?

    Is er eventueel een ander ontwerp dat misschien beter past bij de wensen?

    Graag reacties....

    Alvast bedankt!


    Al eens gekeken naar www.speakerstore.nl
    Daar staat vast iets bij voor jou
    greetz

    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

    Comment

    • Gerrit Hurkens
      • Dec 2000
      • 252

      #3
      Bedankt Sis!

      Ik heb ff gekeken en ik vond de 18"bassreflex wel een aardige optie.
      Maar als ik een 1000w sub tegen over een XLT 46 (200 continu en 500w program) zet, zou dat wel in verhouding zijn?
      \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

      Comment

      • sis
        • Jul 2003
        • 3305

        #4
        Gerrit,
        heb even gekeken naar die XLT 46 E / er wordt een versterkervermogen aanbevolen tussen 420 en 600 watt rms ( als ik mij niet vergis ? )in passieve mode
        Dit zou eigenlijk geen probleem mogen zijn
        heb je op bepaalde momenten te veel bas : kan je altijd minderen
        heb je op bepaalde momenten te weinig bas : kan je altijd iets meer geven
        volgens mij is dit een goede combinatie mits de juiste crossover instellingen tussen sub en top
        Ik begin binnenkort ook aan de bouw van een sub en ik heb gekozen voor die BR 118 van 18 sound , niet moeilijk te bouwen en toch een kwalitatief zeer goede basspeaker

        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

        Comment

        • michiel
          • May 2001
          • 1032

          #5
          citaat:Geplaatst door Gerrit Hurkens



          Nu ben ik een beetje aan het rondneuzen geweest en kwam de G sub van speakerplans tegen.
          Is het mogelijk om deze kast te halveren?En dan met behoud van de reflexpoort, of kan deze dan kleiner worden?

          Om je gelijk maar iets over speakers te leren: Dat kan dus niet. De afstem frekwentie van het systeem is niet alleen afhankelijk van de afmetingen van de poort. Het is de combinatie van kast inhoud en afmetingen van de poort die de afstemming bepalen.

          Over welke 18" reflex akst heb je het? Over die van 18sound of die van PB audio? Ze zullen beiden erg goed zijn. De mensen die die kasten hebben ontworpen weten waar ze mee bezig zijn. De keuze tussen dergelijke kasten moet je niet maken door naar de kast te kijken, maar door naar de gebruikte drivers te kijken (parameters, niet het merkje). Ik kan zo ook niet zeggen welke er beter zou kunnen zijn. Dan moet je iemand zoeken die ervaring heeft met beide kasten.

          Die 1000 watt zal zoals sis al zegt geen probleem zijn. Je kunt beter wat vermogen over hebben.... (het is niet verboden om de versterkers iets in te houden, al krijg ik het idee dat en hele hoop mensen denken dat dat wel verboden is[xx(])
          Groeten, michiel

          Comment

          • Gerrit Hurkens
            • Dec 2000
            • 252

            #6
            Hallo,

            @ michiel > Ik had het in dit geval over de P&B audio versie. Simpele kast, niet te hoog en kun je daarom nog redelijk onder een podium verstoppen.

            @ Sis > De versterker gaat de Carver PX 1450 worden met 725w max per kant op 4 ohm. Deze hebben we toch al liggen, dus die wordt er voor ingezet.

            @ Sis en Michiel> Bedankt voor de reacties. Ik Zal me eerst wat meer verdiepen in de achtergronden van speakers bouwen voordat ik uiteindelijk een kast kies. Tips blijven welkom uiteraard!!
            \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

            Comment

            • skylineshow
              • Oct 2003
              • 71

              #7
              kijk anders ook ff bij de ontwerpen van beyma of 18sound

              www.beyma.com .... onderin op producten klichken en dan rechts bovenin op het kleine icoontje

              Comment

              • Gerrit Hurkens
                • Dec 2000
                • 252

                #8
                Ik wil toch dit oude onderwerp weer leven inblazen.

                Van speakers bouwen is in de tussentijd nooit wat van gekomen, maar nu heb ik iedereen inmiddels zover.

                Ik heb mijn pijlen gericht op de BR118 van 18sound. Naar mijn mening een veel gekopieerd kastje (Gemini,JBsys etc.) en ik denk met de juiste speaker erin (18w1300 of 18w800) een goede kast.

                Nu kan ik de kasten uitrusten met een 18w1300 speaker. Ik draai op een carver px1450 (die ingezet gaat worden voor de subs, een qsc voor de top) die 725watt per kant levert. Ik denk dan dat de Br118 kast uitgerust moet worden met een 18w800 speaker. Klopt dit? En zo ja, kan dan deze subkast nog genoeg toevoegen aan de XLT 46 speaker?

                Alvast bedankt.

                \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

                Comment

                • Freek Fokker
                  • Aug 2003
                  • 495

                  #9
                  Waarom geen 18W1400?
                  SR20DET

                  Comment

                  • Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

                    #10
                    Volgens 18sound zelf is de BR118 in eerste instantie ontworpen voor de 18W1300. Aangezien de 18LW800 de budgetversie is, zou de 18W1300 mijn eerste keus zijn (ik gebruik nu 2 x 19LW1400).

                    Mvg Johan

                    Comment

                    • Gerrit Hurkens
                      • Dec 2000
                      • 252

                      #11
                      Ik denk niet dat de 18wl800 als budget versie is bedoeld, eerder een lichtere versie.

                      Ik denk toch dat ik dan de 18w1300 doe. Kan ik later evt nog mijn versterkers aanpassen.
                      \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

                      Comment

                      Working...