Baspoort

Collapse
X
Collapse
+ More Options
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • - -Niels- -
    • Aug 2003
    • 253

Baspoort

Beste lui,

Ik ben net een luidpreker uit elkaar aan het halen, om hem opnieuw, in een eigen ontworpen kast te zetten...

Maar nu komt het; maakt de plaats van de baspijp uit? Dus als ik hem in mijn eigen ontworpen kast ergens anders plaats dan in de orginele kast, maakt dat niet uit? Of wel? Heeft het invloed op het aantal dB's? Frequentie-bereik? Enz.?

Ik hoop op antwoord,

Niels
  • bertuss
    • Jan 2002
    • 816

nee. stom he..

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

alleen de afmetingen van het gat, en de diepte zijn wel weer van belang.

Comment

• Reemski
        • Dec 2001
        • 690

Volgens Vance Dickason scheelt het toch wel iets tussen een poort net naast de speaker of op enige afstand.

Ook de ruimte tussen 2 poorten heeft invloed op tunnelresonanties...

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

ging toch over 1 poort??

Comment

• nightline
            • Oct 2002
            • 1001

Volgens metingen van Vance Dickason maakt het inderdaad wel iets uit waar de poort zit.

Deze verschillen zijn echter zo klein dat je ze kunt verwaarlozen.
            Tevens heeft de vorm van de poort ( rond, vierkant of rechthoekig ) ook nog enige invloed.

Groeten

Jack
            Powered by AudioMadness....

Comment

• - -Niels- -
              • Aug 2003
              • 253

Owkeej, dan weet ik dat ook weer...

Alleen รƒยฉรƒยฉn probleem; de vorm die mijn poort dan moet hebben is ovaal... --> dat wordt moeilijk, maar daar kom ik wel uit...

Bedankt voor de reacties...

Groeten,
              Niels

Comment

• nightline
                • Oct 2002
                • 1001

Gewoon rond maken dan....dat hoor jij of iemand anders niet!!!!

Ga je hem vierkant of rechthoekig maken dan zijn de verschillen groter.

Groeten

Jack
                Powered by AudioMadness....

Comment

• michiel
                  • May 2001
                  • 1032

Als het een subje is maakt het allemaal geen hol uit. Als het een full range kast is moet je wel opletten emt de plaats van de poort.

Als er in de kast wat midden tonen rondstuiteren zullen deze via de poort naar buiten komen. Dit wil je uiteraard minimaliseren. Plaatsing aan de achterkant zorgt er voor dat je hier geen last heb.
                  Met een slimme kast construcite kun je een hele hoop stroring verhelpen.
                  Groeten, michiel

Comment

• - -Niels- -
                    • Aug 2003
                    • 253

Thanx

Niels

Comment

• )jeroen(
                      • Jan 2001
                      • 546

In veel hifi boxen zie je de BR poort vaak aan de achterkant zitten. Ik ben met een topje bezig, en daar zou het handig zijn als ik de poort aan de achterkant zou kunnen maken. Kan dit ook gedaan worden bij P.A. en wat zijn de nadelen/voordelen? Het gaat om een 12" speaker die bas/mid moet weergeven.
                      Gr.

)jeroen(

Comment

• mr toast
                        • Nov 2003
                        • 7

als je ze vlak tegen een muur zet moet je ze aan de achterkant plaatsen. Wil ze ook goed spelend op elke plaats hebben moet je ze toch aan de voorkant zetten
                        Ach als je maar lol hebt

Comment

• Jag
                          • Nov 2002
                          • 319

Het maakt echt bar weinig uit waar je de poort plaatst. Of je hem nou voorop doet of achterop, het geluid wat eruit komt gaat net zo hard naar voren als naar achter (omnidirectioneel).
                          Ik zou hem alleen niet achterop doen, omdat je dan niet je kast tegen een muur kan zetten omdat je dan de poort afsluit. Dus ik zou hem gewoon voorop doen (zorg ook voor genoeg oppervlakte, anders verlies je veel output door turbulentie in de poort), en ook meteen achter een gril zodat je speaker geen kliko wordt voor bierglazen .

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3150

ik heb ook eens iets opgevangen dat speakers lucht aanzuigen aan de achterkant. Als de speaker dan de lucht (met geluid) naar voren blaast en het wordt meteen terug de kast in gezogen, dan gaat het ten koste van het reslutaat.

Voorbeeld: ga op 50 m opstand van iemand staan. Met wind mee, zul je die gene veel beter verstaan dan wanneer je wind tegen hebt.

Dat met het aanzuigen van lucht zou ook eens een sprookje kunnen zijn, dus correct me if I'm wrong...

Comment

• Staaf
                              • Feb 2003
                              • 398

Jurjen; Volgens mij heb je eens iets opgevangen over acoustische kortsluitng; als de geluidsgolven die aan de achterkant van een speaker gegenereerd worden verbinding kunnen maken met de golven van de voorkant spreken we van een acoustische kortsluiting. Den ene golf heft dan grotendeels de andere op.
                              Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

Working...