Fane-bins doorzagen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Fane-bins doorzagen

Ik heb sinds anderhalf jaar een Fane-bin in gebruik. Aangezien deze echter ruim 90 kg weegt, gebruik ik op het gros van de feesten 4 br-subs. Het liefst zou ik echter uitbreiden naar 3 á 4 Fane-bins.

Is het mogelijk on deze kast(en) te halveren, zodoende ze ook voor één persoon handelbaar te maken?
    Het hoornverloop, in het begin, zou ik eventueel aan kunnen passen.

De bovenkant is in principe het spiegelbeeld van de onderkant. Vandaar dat het (weliswaar in theorie) mogelijk zou kunnen zijn.

Mvg Johan
  • Jurrie
    • Nov 2002
    • 402

Ik denk dat je dan toch een stukje akoustische koppeling mist tussen de 2 drivers...

Wat voor speakers zitten er in die kasten? Is het geen optie om 4 br subs bij te bouwen?

Comment

• daanjo
      • Jul 2003
      • 23

Heb net mijn boek genomen van Fane. De folded horn bestaat ook in de 1x 15" versie. Alleen is de afmeting ietjes anders. De buitenmaten zijn dan (h) 709mm x(b) 709mm x(d) 576mm .

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

De momentele speakers zijn 2 Celestion Q15-2550 300 Wrms /stuk.
        Deze wissel ik afhankelijk van de toepassing af met 2 Eminence Kappa's 15 LF 600 Wrms/stuk.

De reden dat ik voor de hoorns kies is vanwege het geluid (de sound), niet vanwege het rendement [:I]. Aangezien er vrijwel altijd mensen direct voor de speakers staan kunnen ze gewoonweg niet te hard.

Met 4 extra subs zou ik totale overkill hebben:
        Momenteel 4 x Kappa 15 LF voor feesten van 75 tot 150 man op de dansvloer.

De afmetingen van een dubbele 15 inch kast zijn relatief een stuk kleiner: 112x71x57cm (HxBxD).

Mvg Johan

Comment

• Jag
          • Nov 2002
          • 319

De mondgrootte van de hoorn bepaalt zijn frequentie bereik, dat kan je dus niet zonder gevolgen twee keer zo klein maken.

Comment

• michiel
            • May 2001
            • 1032

Deze akst is prima te halveren. Als de mensen die beweren dat dit niet kan nu eens de moeite nemen om naar de tekening op de link te kijken dan zullen ze ziend at er geen enkel probleem is met mond grote en koppeling.
            Deze kast bestaat uit 2 hoornen, dat is duidelijk te zien dacht ik zo (twee monden, 2 keer en hoorn verloop, 1 achter kamer).

Wat je moet doen is gewoon de zaag erin zetten (zal nog best alstig worden) En zorgen dat de achterkamer van de halve kast exact de helf is van de dubbele kast.
            Dan krijg je twee mooie kleine kasten. Maar onderschat het recht doorzagen van een kast niet! Ik zou er nooit van m'n leven aan willen beginnen.
            Groeten, michiel

Comment

• ronny
              • Dec 2002
              • 2139

misschien laten uitvoeren met een extra grote lintzaag? volgens mij de enige manier om echt recht te zagen in een keer, maar zoiets is idd niet gemakkelijk.
              niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Ik ga de kast aan het eind van de week doorzagen:
                Met een handzaag(!) en een zaaggeleider. Het komt neer op het principe van een verstekbak.
                Op deze manier zaag ik ook mijn br-pijpen, met een gemiddelde afwijking van +/- 0,5 mm.

Onregelmatigheden kunnen uiteraard worden bijgewerkt.

Moet het begin van het hoornverloop niet worden aangepast?

Mvg Johan

Comment

• nightline
                  • Oct 2002
                  • 1001

Ik heb ooit 4 van die enkele 15" fane hoorns gebouwd, en deze heeft inderdaad een iets ander hoorn-verloop. Je kunt het beste even naar deze tekeningen kijken en precies zo'n zelfde schuine plankje monteren.
                  Als je toch bezig bent met deze kasten heb ik nog een tipje: als je noppenschuim plakt op de plank tegenover de speaker, dan gaat deze kast veel warmer klinken.

Groeten

Jack