GSP 2, Hoorn geladen 3 weg top (eerste foto's!!)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • michiel
    • May 2001
    • 1032

GSP 2, Hoorn geladen 3 weg top (eerste foto's!!)

Een tijdje geleden was er discussie over het GSP dat een tijd geleden is opgestart. (ff zoeken voor meer informatie)
    Toen der tijd was ik wat aan het klooien met simulatie proggies om een laag sectie te maken voor een dergelijke top. Omdat er mensen waren die het ontwerp van michel (quasi hoorn loaded 15"er) niet helemaal zagen zitten heb ik mijn ideeën uitgewerkt. De eerste tekening zijn al klaar. Zitten nog wat foutjes in en zijn niet 100% volledig. Maar het is voldoende om wat mee te doen.

Het betreft een 3-weg hoorn geladen top. De laag sectie is een mix vorm tussen bass reflex en een rear loaded hoorn. Onder andere bekent van EV (MTL sub kasten). De laag sectie is ontworpen voor de B&C 15PL40, een willekeurig gekozen driver zal waarschijnlijk niet gaan werken!!
    De mid sectie is een hoorn geladen 10". Niet veel bijzonders. Deze kan eventueel met fase plug uitgevoerd worden om het HF gedrag van de 10"er te verbeteren en zo de compressie driver te ontlasten. Gevolg is een rustiger geluids beeld (ook afhankelijk van de gebruikte compressie driver). De gebruikte 10"er komt niet zo nauw, zolang deze maar goed presteert in een hoorn (sterke aandrijving). Ik zal in de nog wel eens een lijstje met geschikte units maken.
    De hoog sectie ga ik me niet mee bemoeien. Het enige wat ik hier over zeg is het volgende: Zorg dat de compressie driver/hoorn combo laag genoeg komt om goed aan te sluiten op de 10"er. Hu rekening met het voglende, afhankelijk van de gebruikte 10"er loopt deze tot 1300-1800 Hz. Het HF gedeelte moet dus zo laag komen. De exacte waarde kan ik niet zeggen. Ik heb weinig ervaring met mid hoorns. (misschien is er iemand die hier een goede voorspelling over kan maken???)

De top begint bij zo'n 100 Hz al. Dus zou, mits de max spl hoog genoeg is. Gecombineerd kunnen worden met de 18" M-horn van Frederik en Contour.

Zoals eerder gezegt kan de mid hoorn met fase plug uitgevoerd worden. Als hier vraag naar is wil ik dit stukje wel even bestuderen en een poging wagen om een goed werkende fase plug voor deze hoorn te ontwikkelen...

Dit is het geworden:

Zoals je ziet zijn de tekening nog niet perfect. De hoog sectie ontbreekt nog, even als een extra plaat om de 10"er op de monteren, handvaten, conector plaatjes en dergelijke.
    Dit heb ik grotendeels expres weg gealten zodat de gene die gaat bouwen zelf nog het een en ander naar zijn hand kan zetten. Zoals bijvoorbeeld de hoog sectie. Waarschijnlijk kan deze niet coaxiaal gemonteerd worden in de mid of laag hoorn. Deze kan op de kast, of tussen de mid en laaf sectie worden gemonteerd.
    Eventuele verstviging zit er ook niet in. Maar het is sterk aan te raden om in de achter kamer van de laag sectie een schot aan te brengen.

Plaatjes van de simulatie zijn tijdelijk van het net. Deze zal ik zo spoedig mogelijk toevoegen.

Mochten er nog vragen zijn, of zie je een fout in het ontwerp/tekening dan kun je altijd contact met me opnemen!

Greoten, michiel
    Groeten, michiel
  • wout
    • May 2003
    • 100

Ik krijg de links niet geopend...

The leader knows, Dateq
    The leader knows, Dateq!

Comment

• Merijndj
      • Mar 2001
      • 660

citaat:Geplaatst door wout

Ik krijg de links niet geopend...
      ik wel, links werken dus......

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2139

de links in je browser plakken dan gaat het wel.
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• wout
          • May 2003
          • 100

Oké ik ook nu, moest ze alleen even knippen en plakken.
          Mijn fout....

The leader knows, Dateq
          The leader knows, Dateq!

Comment

• michiel
            • May 2001
            • 1032

citaat:Geplaatst door wout

Oké ik ook nu, moest ze alleen even knippen en plakken.
            Mijn fout....

The leader knows, Dateq
            Klopt, Brinkster wil graag mensen aan het werk zetten geloof ik.
            Groeten, michiel

Comment

• Contour
              • Feb 2001
              • 1018

Hallo Michiel,

Welke spreiding van de 10" hoorn denk je dat dit ontwerp gaat leveren? Natuurlijk zal de spreiding van de frequentie afhangen (minder spreiding bij hogere frequenties) maar wat schat je ongeveer? Dit bepaald wel een beetje welke 2" hoorn er in aanmerking komt. Persoonlijk denk ik aan iets van 75x45 graden...

O ja, een faseplug plaatsen daarmee verander je direct het oppervlak van de hoornhals (grotere compressie) dus zou er een faseplug gebruikt gaan worden dan zul je de hoorn wel een beetje moeten aanpassen omdat hij anders niet meer goed zal werken.

MVG Contour

Comment

• michiel
                • May 2001
                • 1032

Over de spreiding kan ik neit veel nuttigs zeggen. Dit ten eerste omdat het (zoals je zegt) frekwentie afhankelijk is. Ten tweede, omdat ik geen ervaring heb dergelijke hoorns in de praktijk. Het komt er dus op neer dat ik geen goede schatting kan geven over deze gevens. Het lijkt me dat dergelijke gegevens gemten moeten worden om er iets over te zeggen. Ik hecht so wie so niet veel waarde aan de spreaing die een fabrikant/ontwerper opgeeft omdat dit in veel gevallen een grof gemiddelde is.
                Ik zou zeggen, wacht het proto type af...
                Ik moet er ook even bij zeggen dat de kast niet ontworpen is voor echte long throw toepassingen. De throw van de 15" zal ook niet echt denderend zijn, en dan een combo maken met een long throw 10"er schiet niet op geloof ik.

De fase plug is voor mij ook nog een redelijk groot zwart gat. Maar als je een fase plug/hoorn combo zo gaat ontwerpen dat oppervlakte en curve weinig verandert worden dan heb je in feite weinig verandert!
                De truuk zit um geloof ik meer in het verkleinen van het volume van de ingesloten lucht tussen de driver en de hals (voor de leken onder ons: wat als laag doorlaat filter wekrt).
                Groeten, michiel

Comment

• Contour
                  • Feb 2001
                  • 1018

Hallo,

Stel dat je een hoorn met een faseplug heb gemaakt. Als we nu een doosnede langs het hoornpad bekijken dan zien we dus een bepaalde oppervlakte met in het midden een oppervlakte gevormt door de faseplug. Deze oppervlakte van de faseplug moet afgetrokken worden van de oppervlakte die de hoorn zou hebben zonder faseplug voorbeeld:

doorsnede hoorn is ter plekke 40x40cm = 1600cm2

Faseplug heeft op die plaats een diameter van 10cm = 240cm2

Het effectieve hoornoppervalk is dus 1600-240=1360cm2

Op elke plaats tussen begin van de hoorn (x=0) en het eind van de hoorn (x=hoornlengte) kan deze oppervlakte dus berekend worden als de geometrie van de hoorn en faseplug bekend zijn. In feite moet je echter de omgekeerde weg bewandelen. Uitgaande van bijvoorbeeld een exponentieel verloop en een bekende vorm van de buitenkant van de hoorn (bijv. conisch) kunnen dan de noodzakelijk afmetingen van de faseplug berekend worden.

Dat de faseplug de hoeveelheid lucht moet minimaliseren is maar ten dele waar kijk maar eens hoeveel liter inhoud een gebruikelijke faseplug heeft, dit valt reuze mee in vergelijking tot de hoeveelheid lucht in de hoorn.

De faseplug zorgt er vooral voor dat er geen uitdovingen kunnen optreden omdat de golven die vanaf verschillende plekken van de konus vertrekken met elkaar kunnen interfereren. De faseplug zit er immers tussen. Alleen de buitenkant van de konus ziet als het ware de hoorn, de binnenkant kijkt tegen de faseplug aan die op x=0 meestal de vorm van de konus benadert.

MVG Contour

Comment

• michiel
                    • May 2001
                    • 1032

Zoasl belooft hier een plaatje van de simulatie: http://www24.brinkster.com/michielr/top_Maxspl.jpg

De rode lijn geeft de laagsectie aan, de zwarte lijn geeft de 10" mid hoorn aan. Het HF gedrag van de mid hoorn is ook afhankelijk van de gebruikte 10"er. Dus ga er niet van uit dat deze exact zoals de simulatie er uit zal zien.
                    Groeten, michiel

Comment

• luc2366
                      • Jul 2002
                      • 1161

voor de geïnteresseerden: prototype is bijna af...

Comment

• Mathijs
                        Moderator
                        • Aug 2002
                        • 1353

De link werkt hier niet. toegang verboden.

Ik ben erg benieuwd. Helaas.

Comment

• michiel
                          • May 2001
                          • 1032

Ff knippen en plakken. Brinkster is een beetje vervelend met dit soort dingen...
                          Groeten, michiel

Comment

• michiel
                            • May 2001
                            • 1032

Hier wat foto's van het proto type van luc2366

Groeten, michiel

Comment

• michiel
                              • May 2001
                              • 1032

Nog even een toelichting op de foto's.

De konstructie van het proto type is lekker goedkoop gehouden. Uiteraard is het aan te raden om de kasten uiteindelijk van fatsoenlijk multiplex te maken.
                              Het proto type word gebruikt om er achter te komen hoe de versteviging zo efficient mogelijk gebruikt kan worden. Voor plaatsen waar geen wtw bracing mogelijk is heb ik bijna een geoptimaliseerde rib bedacht in samenwerking met de mensen van het hifi forum. Dit ga ik eerst op een andere kast uit proberen. Het id is om met een zo gering mogelijk gewicht de panelen zo stijf mogelijk te maken. Natuurlijk komen we bij een top als deze dan in de knoop met resonantie'sin het HF en MF gebied. De ribben houden eigenlijk allen wall flexing tegen en zullen bij subs efficienter zijn. Maar wie weet werkt het hier ook...

Misschien leuk als er iemand met een meetsetje het een en ander kan meten aan het proto type? Dan kan ik ten minste nog wat foutjes uit het ontwerp weg poetsen om zo een optimaal mogelijk eind ontwerp te verkrijgen.
                              Groeten, michiel

Comment

Working...