materiaal

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RonT
    • Dec 2003
    • 107

materiaal

Heeft er al iemand ervaring met het nieuwe type multiplex ? Ik bedoel het type dat volgens fabrikant net zo sterk is als voorheen maar slechts de helft weegt omdat het is samengesteld uit andere houtsoorten. Prijs is overigens hetzelfde.

m.v.g. Ron[8)]
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

fins berken multiplex rules
    knoppen en waarden :)

Comment

• Merijndj
      • Mar 2001
      • 660

citaat:Geplaatst door RonT

Heeft er al iemand ervaring met het nieuwe type multiplex ? Ik bedoel het type dat volgens fabrikant net zo sterk is als voorheen maar slechts de helft weegt omdat het is samengesteld uit andere houtsoorten. Prijs is overigens hetzelfde.
      Ik denk dat niemand een idee heeft waar je het over hebt...

Kan je misschien beter uitleggen wat je bedoelt?
      Misschien met een linkje?

Comment

• RonT
        • Dec 2003
        • 107

Ik weet er zelf ook helaas weinig van. Ik was laatst in de bouwmarkt waar ik altijd naar toe ga en die had opeens een ander soort multiplex. Hij verzekerde mij dat die net zo sterk was. Bij het inladen merkte ik echter dat het veel minder woog dan ik gewent was. Volgens de verkoper is dit hout samengesteld uit lichtere houtsoorten. Ik vraag me echter af of dit nu nog wel geschikt is voor speakerbouw.[V]
        En je hebt gelijk DB maar helaas in dit gat waar ik woon moeilijk verkrijgbaar en duur [V]

Comment

• sis
          • Jul 2003
          • 3305

RonT, zal het eens vragen aan mijn schoonbroer
          Hij is n.l leraar houtbewerking
          Die zou het misschien kunnen weten
          sis
          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• RonT
            • Dec 2003
            • 107

Dank je , SIS
            Ben er wel benieuwd naar.

Comment

• ORKZ
              • Nov 2003
              • 65

Bij luidsprekerbouw is niet alleen de sterkte v/h materiaal van belang, maar ook het gewicht. Meer gewicht=minder kastresonanties.
              In principe is lichter dus niet beter...maar proberen kan geen kwaad..
              ooit bereiken we de 190 db grens.....

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

citaat:Geplaatst door ORKZ

Bij luidsprekerbouw is niet alleen de sterkte v/h materiaal van belang, maar ook het gewicht. Meer gewicht=minder kastresonanties.
                In principe is lichter dus niet beter...maar proberen kan geen kwaad..
                niet helemaal waar, (wel een beetje) als stijf dan = goed, gewicht is nodig zodat je kast blijft staan en niet naar achteren schiet door de luchtverplaatsing

maar ff zereneus er zijn aluminium panelen die heel licht zijn en verschrikkelijk stijf. Die bestaan uit een sandwichconstructie van aluminiumfolie honingraat, tussen 2 dunne alu panelen. Word in de vliegtuigbouw gebruikt, en is duur maar heel licht. En werkt beter dan veel zwaarder hout van dezelfde dikte. Verder hebben we nog koolstofvezel versterkte kunststoffen (gebruikt door JBL: in HLA sub, en die line-array van ze) is ook stijver en lichter.
                Maar je kunt wel stellen: hoe slapper het materiaal hoe meer je er van nodig hebt (qua gewicht) voor dezelfde stijfheid.

Comment

• ORKZ
                  • Nov 2003
                  • 65

Dat gewicht voorkomt niet alleen dat ze naar achteren schieten maar ook de de tweeter last krijgt van de resonanties die de bas opwekt: als de hele kast trilt krijgt de tweeter last van een soort doppler-effecten: de gehele tweeter beweegt over afstanden die in de buurt liggen van de golflengte van het geluid dat ze voortbrengen. Dat komt de hoogweergave niet ten goede. Gewicht beperkt dit. (de topjes vliegen helpt ook)

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

citaat:Geplaatst door ORKZ

Dat gewicht voorkomt niet alleen dat ze naar achteren schieten maar ook de de tweeter last krijgt van de resonanties die de bas opwekt: als de hele kast trilt krijgt de tweeter last van een soort doppler-effecten: de gehele tweeter beweegt over afstanden die in de buurt liggen van de golflengte van het geluid dat ze voortbrengen. Dat komt de hoogweergave niet ten goede. Gewicht beperkt dit. (de topjes vliegen helpt ook)
                    ehhhh

Comment

• RonT
                      • Dec 2003
                      • 107

Ik heb ze maar aangeschaft . Af en toe mot je ook eens wat proberen ..... toch ? Ik doe er wel een tube kit bij zodat ze op hun plek blijven staan

p.s. het spul is wel heel fijn te bewerken

Comment

• ORKZ
                        • Nov 2003
                        • 65

Ehhhh...Daar zit ik er misschien toch ff naast..
                        betere info vind je hier:

Comment

• sis
                          • Jul 2003
                          • 3305

RonT,
                          Ik heb een mailtje ontvangen van mijn schoonbroer en hij gaat het navragen bij de leveranciers op school
                          nog even geduld
                          sis
                          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• michiel
                            • May 2001
                            • 1032

Ik zie wel wat zitten in zeer licht en stijf materiaal. Vooral de eerder genoemde alu-honingraad panelen lijke me erg effectief.

Je moet wel bedenk dat je voor topjes en subjes ander materiaal nodig hebt. De subs moeten zo stijf mogelijk, terwijl de topjes voor het mid en hoog veel slappen moeten zijn zijn.
                            De subs geven alleen lage frekwentie's dus de kast mag niet in die lage frekwenties resoneren. De stijfheid brengt de paneel resonanties flink omhoog zodat deze buiten eht werk gebied liggen.
                            Pak je nu die zelfde kast voor het mid en hoog dan zal deze wel gaan resoneren. Omdat de paneel resonanties nu wel in het werk gebied zitten.
                            Maak je de top kast nu zo dat deze alleen resoneert op frekwenties onder de 100 Hz dan zal je er minder last van hebben (je zit nog wel met 2f, 3f enz...). Dit is ook een reden dat je wel eens beter zonder interne verstevigings panelen in topjes kan werken.
                            Gewicht toevoegen heeft bij topjes dubbel effect. De resonantie frkwentie word naar beneden gebracht en de uitslinger amplitude van de panelen word vermindert.

De grootste uitdaging zit um in het resonantie vrij (arm) maken van de topjes, de subs zijn nog goed te doen waar het voor de topjes haast onmogelijk word.
                            Groeten, michiel

Comment

• dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

@michiel
                              hmmm aparte uitleg.
                              Het zit meer zo (vind ik dan, maar is ook best wel wel waar):

Dat met die resonanties die omhoog gaan is een feit, maar de demping gaat ook omhoog, dus die hogere resonanties zijn ook zachter.
                              En juist die hogere resonanties kun je goed met dempingsmateriaal in de kast/op de wanden verminderen.
                              Voor sublaagkasten word vaak geen demping in de kast gedaan omdat dan het rendement omlaag gaat (een beetje demping klinkt vaak wel beter). Maar versteving (liefst asymmetrisch, dus bijv verhouding 2/3:1/3 van een paneeloppervlak een verstevigings/dempingsschot plaatsen) bied uitkomst, slappere midkastpanelen dan subkastpanelen is echt geen optie.

Comment

Working...