poorten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • )jeroen(
    • Jan 2001
    • 546

poorten

Ik heb een kast met een poort van 32,5 x 3,0 cm en 9,5 cm diep, met 2x12" en 1x2". Nu wil ik er een kast van maken van 1x12" +2". Het volume van de kast wordt 2x zo klein. De poorten in dit tweede kastje kunnen max 56 mm diep worden. Wat moet de oppervlakte van de opening worden om dezelfde afstemfrequentie te behouden?
    Gr.

)jeroen(
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

Het is handig om te weten hoeveel liter inhoud de oorspronkelijk kast heeft, nu kun je niets nuttigs zeggen! En welke afstemfrequentie streef je na?

MVG Contour

Comment

• )jeroen(
      • Jan 2001
      • 546

De kast wordt 'in grote lijnen' gehalveerd. Als je in plaats van twee 12"-ers er één gebruikt in een kast die twee keer zo klein is, dan moet je volgens winisd de poort twee keer zo diep maken voor dezelfde afstemfrequentie. Dus mijn poort moet twee keer zo diep worden. 2x95 mm is dus: 190 mm. Ik heb dus een poort nodig met een opening van 325x30 mm. Ik verander nu de diepte van 190 mm naar 56 mm. Hoe groot moet het oppervlakte van de opening dán worden? Volgens mij hoef je hier helemaal geen volumes te weten?!
      Gr.

)jeroen(

Comment

• Contour
        • Feb 2001
        • 1018

Als je de exacte theorie bekijkt dan zie je dat de lengte van de poort te berekenen is met alleen de volgende gegevens:

- Inhoud kast
        - Oppervlakte poort
        - Afstemfrequentie

Je weet al die data dus dan kan je met WinISD toch gewoon die oppervlakte varieren net zolang tot de lengte binnen je grenzen ligt?

Natuurlijk kun je uitgaande van de lengte ook de oppervlakte berekenen maar dan zou ik even die exacte formule moeten op zoeken. Even prullen met WinISD is wel zo snel!

MVG Contour

Comment

• )jeroen(
          • Jan 2001
          • 546

De luidsprekers die erin zitten, de rcf l12/544, zijn nergens te vinden op internet. En in winISD staan ze ook niet. Ik weet de afstemfrequentie van de kast niet. Ik heb alleen wat gesimuleerd met andere 12"ers om te kijken wat er met de poort gebeurt als je er één gebruikt in plaats van twee (luidsprekers). Ik heb dus dat formuletje nodig Contour .
          Gr.

)jeroen(

Comment

• Contour
            • Feb 2001
            • 1018

Als je mijn bovenstaande post nog eens rustig doorleest dan zie je dat je de onbekende afstemfrequentie kunt terug vinden aan de hand van de:

- inhoud kast
            - lengte poort
            - oppervlakte poort

Voer die kast + poort in in WinISD en kijk welke afstemfrequentie eruit rolt... En dan stem je je nieuwe kast weer op dezelfde frequentie af. RCF speaker heeft hier niets mee te maken!

MVG Contour

Comment

• )jeroen(
              • Jan 2001
              • 546

Sorry, ik had me vergist, de afstemfrequentie van de kast is natuurlijk niet afhankelijk van de speaker die je gebruikt.

Ik heb geen gelegenheid om de inhoud van het kastje nog te meten, maar kan ik het ook invoeren in winisd als ik de volumeverhoudingen op 2:1 houdt?
              Gr.

)jeroen(

Comment

• Contour
                • Feb 2001
                • 1018

Hoezo kan je de inhoud van het kastje niet opmeten? Als je de buitenafmetingen kent en de houtdikte dan ben je al een heel eind. Een litertje meer of minder maakt weinig verschil.

MVG Contour

Comment

• )jeroen(
                  • Jan 2001
                  • 546

citaat:Een litertje meer of minder maakt weinig verschil.
                  Dat weet ik, daarom heb ik ook 'ongeveer' de kast 2x zo klein gemaakt. Ik kan pas over een hele tijd het kastje weer gaan opmeten, en het kastje is als zo oud dat de maten NIET meer op de datasheet staan die nog te downloaden is, én het is geen standaard rechthoekig kastje maar een kast met een monitorachtige achterkant én van binnen zit het kastje VOL met verstevigingen voor de speakers en de gigantische driver.

Je wilt zeggen dat het zonder inhoud NIET te doen is?
                  Gr.

)jeroen(

Comment

Working...