Wwie heeft er ervaring met een goede luidpsreker voor een 12" uitvoering van de befaamde Karson kast. Heb ze gebouwd van 25mm multiplex met daarin een Baker Auditorium 12"dubbel konus. Deze zijn echter maar 25W. Geeft ondanks dit beperkte vermogen met een buizenbak ongelooflijk veel muziek. Omzetten naar Eminence 12" 100W breedband geeft niet veel voldoening. Zoek geschikte speakers van bijv 200W in combinatie met hoorntweeter voor moitor toepassing. Wie helpt?
karlson resonator
Collapse
X
-
Labels: None
-
Ik heb een aantal jaar terug 4-5 stuks van die 12" modellen gebouwt. Als de ze kasten waren uitgerust met een 10" speaker en doen dienst als subje. Het rendement van de kasten was hoog, maar de diepgang was ver te zoeken. Opzich wel leuke kastje om een beetje te beuken (geen PA) maar voor de rest is er niet veel aan.
Cntour heeft erg goede ervaring met het 15" model. Maar ik denk dat je hier niet veel aan hebt. Ik zou lekker een ander kastje bouwen, vooral als je de kast full range wilt inzetten.Groeten, michiel -
Klopt, uit de originele 12" versie krijg je totaal geen laag. Deze zijn ontworpen als midkast, en functioneren in dat gebied redelijk. Wil je echt sublaag, dan zul je toch richting 15" of zelfs 18" moeten gaan. Ik heb hier 2 18" karlsons staan voor PA-gebruik, en daarvoor voldoen ze prima. Eenzelfde 18" in hetzelfde volume maar dan bassreflex gaat dieper, maar het rendement ligt lager. De karlson kast ligt echt zwaarder op de maag...Comment
-
ik wil ze als stagemonitoring gaan gebruiken. heb momenteel in één van de "gordijntjes" een hoorntweeter ingebouwd. het laag met de Baker speaker valt erg mee. De Eminence is veel minder hierin. ik heb overigens wel een tekening van de 15" uitvoering edoch 18" is mij onbekend.Comment
-
Ik ben destijds begonnen met 2x Karlson (k dacht 12"), maar nu staan ze standaard op mijn slaapkamer, omdat ik nu andere speakers heb.
Mijn mening: karlson is leuk voor op de slaapkamer, maar veel grotere ruimten moet je er niet van geluid mee voorzien... [xx(]Comment
-
citaat:Geplaatst door michiel
Ik heb een aantal jaar terug 4-5 stuks van die 12" modellen gebouwt. Als de ze kasten waren uitgerust met een 10" speaker en doen dienst als subje. Het rendement van de kasten was hoog, maar de diepgang was ver te zoeken.
Daniel.Comment
-
ik blijf erbij dat het bij monitoring gaat om een goede klank, dus gewoon een frontloaded kast. Gewoon drivers nemen met een hoog rendement en als je iets meer diepgang wenst een basreflex maken.
Groeten.Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!Comment
Comment