B&C 12 TBX 32

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

B&C 12 TBX 32

In mijn prijslijst zag ik ieens een 12TBX32 staan die met dezelfde gedachten is ontwikkeld als de 15 en 18TBX. Ik dacht dat is interressant voor de subwooferbouwers onder ons want hij is echt ontwikkeld voor laag. Maar nu blijft het bij de prijs in mijn prijslijst en een nieuws artikel op de B&C site die als volgt gaat:

citaat:More Power
    We are proud to introduce the new 12TBX32 woofer to our product line. Developed with the help of the Klippel analyzer, this 12” woofer features:
    4” diameter voice coil
    Demodulation Ring
    Double Spider
    Power Handling: 1000 watts nominal (A.E.S standard)
    Xmax: 10mm
    Frequency Range: 39 – 1000 Hz
    Combined with our 15TBX40 and 18TBX46 models, the 12TBX32 is a high caliber option for subwoofer applications.

Coming Soon
    Our lab is putting the final touches on the new DE1000 compression driver. This is a 4” diameter voice coil version and will feature a Titanium diaphragm. We will have more details in January along with several other new models on the drawing board. Stay tuned!
    Ziet er dus goed uit, 1000Wrms 4" voice coil en maar liefst 10mm Xmax da's niet niks. ik ben benieuwd maar kan nergens meer informatie vinden. By the way dit nieuws artikel was van december 2003.

En dan die 4" compressie driver!!! Volgens mij kunnen we binnenkort weer terug naar een 2 weg kast waarbij de Compressie driver vanaf 500Hz kan worden aangekoppeld. Echt gigantisch 4".

Nu de vraag, wie heeft hier wel iets van gehoord of weet de specs???
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Ik heb een 15 TBX 40 besteld bij Frdrk,
    Hij gaat in een 100 liter kastje
    Ik laat het nog weten hoe die klinkt

Dit speakertje dus [][][8D][8D]
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• michiel
      • May 2001
      • 1032

Die 12TBX lijkt met z'n 10 mm xmax en 1000 watt aes op de ciare 12" sub driver. Leuk dat er nu twee van dit soort woofers zijn. (wat gaat die B&C trouwens kosten?)

Die 4" compressie driver zal echt niet dat mooie sprankelende hoog geven wat een 1" geeft. Een 2"er kan dat nog niet eens!

Lijkt me meer een driver voor horn-loaded-very-high-spl-mid-range toepassingen.[] En dat is natuurlijk ook niet verkeerd!

Goed bezig, die gasten bij B&C.
      Groeten, michiel

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

citaat:wat gaat die B&C trouwens kosten?
        En minstens zo belangrijk, wat is het rendement?

Als die Ciare net even een paar dB meer rendement zou hebben, dan zou het voor mij een prima vervanging zijn voor een 15" sub.

Mvg Johan

Comment

• mbottens
          • Feb 2004
          • 743

De 12" speaker zit volgens mij tussen de 150 en 200 euro ex de BTW.

Maar voor een Subwoofer speaker 1000Wrms 10mm Xmax is dat niet verkeerd.

Alleen weet iemand hier een datasheet van te vinden want met 1000W en 10mm weet je eigelijn nog niet zoveel he?

Comment

• karelg
            • Jan 2003
            • 112

citaat:We are proud to introduce the new 12TBX32 woofer to our product line. Developed with the help of the Klippel analyzer, this 12” woofer features:
            Aah, eindelijk. Ze hebben bij B&C ook eens ontdekt dat de Klippel distortion analyzer een pracht-meetinstrument is. Het werd tijd!

Eigenlijk vind ik dat iedere zichzelf respecterend luidsprekerfabrikant deze analyzer in huis zou moeten hebben.

Maja, sommigen kunnen blijkbaar nog altijd zonder.

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

wat is dat voor ding dan, dat klippel ding?

Over die 4": dat is niets bijzonders, want de DE900 is bijv. 3"/1.4"exit.
              Het gaat alleen om het diafragma. De DE85 had volgens mij ook al een 4"dia/2"exit? de CP850 van beyna ook, en JBL 2450 etc etc.... 3" diafragma heeft mooier tophoog tot nu toe, 2" diafragma uiteraard nog beter...
              Maar misschien dat dankzij dat klippel ding er dan nu een B&C 4" membraam komt wat kan competen met een 3" qua hoog...
              knoppen en waarden :)

Comment

• karelg
                • Jan 2003
                • 112

een distortie analyser op basis van 2 input-devices:
                1) nearfield-microfoon (dat kennen we)
                2) uitwijkingsmeter op basis van laser (0.001mm nauwkeurig) om excursie van conus te meten.

en dan heb je de analyser die je kunt koppelen aan eender welke goede eindversterker.

Zo heb je een enorm krachtige tool (helaas ook wel redelijk duur) waarmee je alle lineariteiten en niet-lineariteiten van een speaker kunt opmeten:
                de BL in functie van excursie
                de cms in functie van excursie
                variatie van LE in functie van excursie
                om er nog maar enkele op te noemen

Ook thiele-small parameters zonder gefoefel met added mass of boxjes.

Aléé, Dumax is ook wel een handig tool, maar ik vind klippel toch wel een serieus stuk uitgebreider (hangt natuurlijk af van welke softwaremodules je aankoopt).

groeten,karel

Comment

• karelg
                  • Jan 2003
                  • 112

BTW, ik dacht dat DE85 een 3" is.

Met klippel kun je tot nu toe geen tweeters of compressiedrivers opmeten. Meer kan ik nu nog niet zeggen...

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

hmm interessant!
                    ja laser is het waarschijnlijk de enige nauwkeurige methode om de slag te echt meten....
                    Heb wel vervormingsmetingen gedaan (met sinesweeps) aan luidspreker+kast, en dan binnen 1% en 5% hoeveel dB er te produceren valt, per frequentie. Daarmee haal je goed de zwakke punten uit een systeem, maar ik denk idd als je drivers zelf produceert dat je wel zoiets als die lazer methode zal moeten gaan gebruiken. Nou is B&C toch wel eigenlijk al een van de beste compr. driver fabrikanten...
                    Het produktie proces/kwaliteit bewaken is toch wel het lastigste volgens mij.... daar gaan een hoop driver-merken mee de mist in...

Comment

• karelg
                      • Jan 2003
                      • 112

is idd een zeer handig tool, mbv klippel weet je ten minste welke driver je ontwikkelt hebt. Ook bvb een spoel die een millimeter te laag of te hoog zit haal je er zo uit. Of de slag meten in functie van de frequentie, ook al zit de speaker in de box. En dit op alle vermogens: "toys for speakerboys" zou ik zeggen.

Helaas kun je deze manier van meten wel niet toepassen op iedere geproduceerde speaker. Tenzij je heel weinig speakers per dag produceert. Dan is men nog steeds aangewezen op "gewone" audio analysers op basis van micrometingen.

Comment

• mbottens
                        • Feb 2004
                        • 743

citaate DE85 had volgens mij ook al een 4"dia/2"exit?
                        De DE-85 is gewoon 3" met een 2" exit en ik vind deze lekker klinken, ook in het tophoog maar dat is persoonlijk denk ik.

Maar heeft iemand al specs gevonden van de 12"?

Groeten Martin

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

@martin:
                          ja das waar het is idd een beetje de voorloper van de DE900...

Comment

• mbottens
                            • Feb 2004
                            • 743

citaat:ja das waar het is idd een beetje de voorloper van de DE900...
                            Heb je het dan over de klank of over de 3"?

Comment

• dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

citaat:Geplaatst door mbottens

citaat:ja das waar het is idd een beetje de voorloper van de DE900...
                              Heb je het dan over de klank of over de 3"?
                              Nou DE900 is toch wel ietsje mooier qua klank dan de DE85!, DE900 is mijn favoriete compr. driver qua prijs/kwaliteit.
                              maar DE85 was er al wat jaren eerder....

Comment

Working...