B&C 12 TBX 32

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

Hallo,

Ik heb de specs van de twee bovengenoemde speakers vanmiddag binnengekregen per fax dus bij deze. Verder is er nog geen prijs bekend van de DE1000 (4" compressie driver, 2" exit). Beginnend bij de 12TBX32-8 (waarschijnlijk is er ook een 4ohm uitvoering).

12", 8ohm, minimum impedance 6,3ohm,
    1000W Nominal (AES), 2000W Continues program,
    Magnetic gap depth 12mm, Winding Depth 25mm
    Flux Density 1,15T, Surround Material Polycotton,
    Verder dubbele spider en Demodulation Ring.

Dan de T/S:
    Fs 40Hz, Re 5,2ohms, Qes 0,23, Qms 4,12, Qts 0,22,
    Vas 55,5 Liter, Sd 522cm^2, No 1,56%, Xmax 9mm, Evar 13,0mm
    Mms 107,2 Gr, BL 24,6 T/M, Le 1,85mH, Cms 145 um/N, SPLref 95,8dB

Mounting:

319mm Overall diameter, Baffle cutout 282mm, Depth 105mm Weight 12Kg.

Het lijken mij goede specs maar nu moet ik wel zeggen dat die 95,8dB waarschijnlijk op 1KHz is genomen want als ik in de grafiek kijk zie ik dat het tussen 90Hz en 500Hz schommelt tussen de 90 en 95 dB. Hoe denken jullie over deze speaker en wat voor kast komt hij het beste tot zijn recht.

Dan de 4" Compressie Driver:

Throat diameter 50mm,
    Nominal impedance 8ohm,
    Power Handling (1000Hz - 20000Hz) Nominal: 140W (Ja dat is schrikken)
    Rendement 109dB (tussen 1K en 2,5K is hij vlak 110dB daarna valt de curve terug naar ongever 104dB op 10KHz Waarna hij richting de 20KHz weer oploopt naar ongeveer 107dB.

Oftewel een blok van een driver waar je continu 140W in kunt verstoken met een rendement van 109dB, Dat gaat pijn aan je oren doen. Het is by the way een driver met Neodium magneten waardoor het gewicht beperkt blijft tot 3,9Kg.

Nog een vraagje van mijn kant: Hoe denken jullie over 4" met 2" exit, omdat de meeste mensen hier op het forum beter te spreken zijn over 3" met 1,4" exit? Persoonlijk heb ik een 3" met 2" exit en die vind ik wel fijn klinken.

Ik ga vanavond wel een beetje een Hoorn simuleren met de 12TBX, maar eerst even slapen (Druk weekend gehad en vanmorgen er om 7uur uit)[}][}]

Groeten Martin.
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• som
      • Nov 2002
      • 787

de 4"driver lijkt en klein beetje op de 2445/2446 van jbl,
      107 db rendement en ongeveer hetzelfde vermogen,
      ik voer er 2 in mijn monitoren met een dikke rcf 15", gaat wel dom&hard maar ik vind ze nog niet echt charmant klinken.
      passief crossen op de lagere (500hrz) frequenties gaat eigenlijk niet omdat daar het remdement vrij hoog is, dus cros ik ze nu op 1200 hrz.
      nog een beetje bijschuiven op 5-10k met de eq en ze zijn wel om aan te horen.
      het gaat dus wel maar het verloop is lang niet recht.
      grootste voordeel is echter dat ze niet stuk te krijgen zijn

zo das mijn mening over 4" met 2"keeltje
      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• mbottens
        • Feb 2004
        • 743

Ik heb met de 12TBX32 een beetje zitten prutsen in hornresp. Mijn eerste indruk: Het is een best lastige speaker om een hoorn voor te ontwerpen, volgens mij gaat hij best hard in een hoorn ik had curves ertussen van rond de 110 dB (tussen 80Hz en 300Hz) met twee drivers en 1 Watt verdeeld over die twee drivers 2pi gesimuleerd. Wel zat er nog een dip in van ongeveer 6dB zo rond de 150Hz.
        Ook heb ik het gebied tussen 40Hz en 100Hz geprobeerd, alleen heb daar nog niks fatsoenlijks weten te simuleren. Hierbij daag ik jullie dan ook uit. Het probleem is een beetje dat je de grafiek niet echt vlak krijgt maar dat er van die grote slingers inzitten. Bas reflex heb ik nog niet geprobeerd (ik moet winsisd even weer installeren). Maar misschien heeft iemand anders zin om dat even te proberen.

Samenvattend: Hij kan volgens mij best hard (kon ik zien aan de pieken die er ontstaan bij de simulatie) Maar het is naar mijn idee een heel karwei om de curve een beetje vlak te krijgen. Misschien is bandpass een goed idee? En het lijkt me ook een zeer geschikte speaker voor het 80Hz - 300Hz gedeelte voor boven op een Lab Hoorn om vervolgens over te gaan naar 1 of twee 10" die daarna verder knallen. Met twee toppen per kant met ieder dubbel 12" en dubbel 10" moet je dan wel een Max SPL (op RMS vermogen, ongeveer 4KW op twee toppen) kunnen halen van over de 145dB (Half space). Ideaal dus voor op 2 labs.
        Ik ben benieuwd wat jullie van de speakers vinden.

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

citaat:Bas reflex heb ik nog niet geprobeerd (ik moet winsisd even weer installeren). Maar misschien heeft iemand anders zin om dat even te proberen.
          Ik zou wel willen, maae waar heb je de parameters vandaan?? Ik kan ze niet vinden .

Mvg Johan

Comment

• mbottens
            • Feb 2004
            • 743

citaat:Ik zou wel willen, maae waar heb je de parameters vandaan?? Ik kan ze niet vinden .

Mvg Johan
            Die staan op pagina 1 van dit onderwerp.

Nog liefhebbers die deze speaker in een hoorn willen simuleren?

Groeten Martin

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

citaatie staan op pagina 1 van dit onderwerp
              Ehm..ja...Ze stonden wel erg goed verborgen hoor [:I]

Ik heb de 12TBX32 gesimuleerd: Uitkomst is dat het in ieder geval geen sub br-driver is, meer een mid/bas, ondanks de hoge Xmax. Vanaf ca. 80 Hz goed inzetbaar (Fnul), in een kastje van 15 ltr netto. Een kastje van 25 ltr is zo ongeveer het maximum, aangezien de groupdelay anders veel te hoog wordt. Misschien dat het iets is voor een passieve radiator? Iemand ervaring mee?

Wat me wel opviel is dat deze speaker een ongewoon hoge SPLMax heeft voor een 12", bijna 124 dB?! De Ciare komt bijv. niet verder als 119-120 dB.

En natuurlijk lees je direct aan de parameters af dat het toch eigenlijk een speaker voor een (folded)horn is.

Mvg Johan

Comment

• mbottens
                • Feb 2004
                • 743

citaat:Ik heb de 12TBX32 gesimuleerd: Uitkomst is dat het in ieder geval geen sub br-driver is, meer een mid/bas, ondanks de hoge Xmax. Vanaf ca. 80 Hz goed inzetbaar (Fnul), in een kastje van 15 ltr netto. Een kastje van 25 ltr is zo ongeveer het maximum, aangezien de groupdelay anders veel te hoog wordt. Misschien dat het iets is voor een passieve radiator? Iemand ervaring mee?
                Hier kwam ik in hornresp ook al een beetje op uit kijk maar eens naar een vorige post van mij in dit onderwerp. Ik zat met twee drivers al zo richting 110dB met 1W maar ook niet erg laag. Mijn advies is gebruik deze speaker om erg hard tussen 80Hz en 300Hz te gaan mooi voor het laag in een top die op de Lab hoorn kan.

Misschien Bandpass???

Groeten

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

citaat:Misschien Bandpass???
                  4de en 6de orde bandpass heb ik ook geprobeerd, naast br (met 2 drivers). De SplMax was iets hoger voor de bandpasskasten maar niet indrukwekkend. De groupdelay voor de br is het meest acceptabel.

In alle gevallen kastjes van ca. 30 ltr netto per 2 drivers, ongeveer 60 á 70 ltr bruto voor de kast in totaal. Maar totaal niet in staat om een Lab bij te benen (al is dat natuurlijk ook niet verwonderlijk. MaxSpl in de buurt van de 129-132 dB (rond de 100 Hz) bij 2000 Watt toegevoerd vermogen . De Xmax wordt dan bij lange na niet bereikt (eigenlijk een beetje zonde) zo'n 5 mm oneway.
                  Zelfs bij 5000 Watt per 2 drivers nog niet bereikt.
                  (80 Hz is -3dB voor br, -4dB voor 6de 0rde, -5dB voor 4de orde).
                  Ik zou wel een groter kastje willen maken maar dan wordt de groupdelay veel te groot.

Ik had behoorlijke poortlengtes verwacht maar dat viel echt reuze mee 10 tot 25cm voor bandpass, 40 á 45cm voor br.

Conclusie: Ik zou toch echt voor hornloaded gaan.

Mvg Johan

Comment

• mbottens
                    • Feb 2004
                    • 743

citaat:Conclusie: Ik zou toch echt voor hornloaded gaan.
                    en dan met twee 12TBX'en. Naar mijn idee kun je dan een Lab mooi aanvullen vanaf ongeveer 80Hz tot ongeveer 300Hz. Lijkt jullie dit een goed idee?

Groeten Martin

Comment

• Contour
                      • Feb 2001
                      • 1018

Opzich een prima idee, het gebied boven de 300Hz kun je dan laten doen door een 8" driver aan een hoorn (liefst me faseplug) en dan om het af te maken een mooie hogetonen driver.

MVG Contour

Comment

• mbottens
                        • Feb 2004
                        • 743

citaatliefst me faseplug)
                        Is er hier dan iemand die verstand heeft van die fasepluggen? En waar dient die dan voor?

En 1 8" driver lijkt me een beetje weinig. Het leek mij wel leuk om met dubbel 10" te gaan werken die samen ongeveer 1000Watt RMS kunnen verstoken. Om het vervolgens af te werken met een 2" hoge tonen driver of 2 2" drivers via een koppelstuk op 1 hoorn gemonteerd.

2x12" en 2x10" en 2x2" (2000Wrms, 1000Wrms, 200Wrms) dit lijkt me een leuk ideetje voor een top die echt hard moet. of je vervangt die 2 12"en voor 2 15"en de 15TBX dat gaat volgens mij ook nog iets harder.

Groeten Martin

Comment

Working...