drivers carhifi te gebruiken in geluidstudio??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ivo_73
    • Feb 2004
    • 47

drivers carhifi te gebruiken in geluidstudio??

Ik heb hier thuis nog een 3-weg composet liggen van Dynaudio voor in de auto. Nu vroeg ik mij af of deze drivers te gebruiken zijn voor afluistering in mijn studio of gaat dit problemen geven.
  • nightline
    • Oct 2002
    • 1001

In de juiste behuizing zie ik geen problemen.

Dus suc6!!!

Groeten

Jack
    Powered by AudioMadness....

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

Als je alle T/S-parameters hebt en je berekent een kast ervoor zou het goed moeten gaan...

Comment

• Ivo_73
        • Feb 2004
        • 47

Ik weet wat de inhoud van de behuizing moet zijn, verder heb ik er de orginele crossover bij waar precies op staat waar het woofertje, de middentoner en de tweeter op aangesloten moeten worden. Genoeg informatie dus om te gaan bouwen. Ik vraag me alleen nog af of het zinvol is om de binnenkant van de behuizing te bekleden met schuim(gesloten kist) of heeft dit dan geen enkele toegevoegde waarde. Gesloten kist wordt aanbevolen vandaar!

Comment

• karelg
          • Jan 2003
          • 112

Man man toch.
          Vaneigens moet er dempingsmateriaal in je kast. En als het nog even kan ook een matrix houtconstructie.

Welke Dynaudio componenten heb je daar?

mvg,
          karel

Comment

• Ivo_73
            • Feb 2004
            • 47

Ik het 340 systeem bestaande uit 1x 7" woofer mw 160 1x md 140 middentoner en 1x md 100 tweeter. klonk destijds echt super in m'n auto. Aangezien ze maar een klein jaartje gespeeld hebben en ze hier zo'n beetje lagen te vergaan kwam ik op dit idee. Het is voor mij een nieuw project dus vergeef me mijn onwetendheid.[:I] Ben trouwens erg benieuwd wat je bedoeldt met een matrix houtconstuctie

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Zoek eens op WTW (Wall To Wall) en/of bracing. Ook op Google .

Mvg Johan

Comment

• Ivo_73
                • Feb 2004
                • 47

Heb me nog eens even wat verder verdiept in het zelfbouwen van speakerkasten en kwam inderdaad de matrix constuctie tegen.[]
                Ik denk alleen niet dat een matrix constuctie bij mij van toepassing is omdat ze een gesloten kist tussen de 7,1 en 21,2 liter aanbevelen. Aangezien ik ze lekker compact wil houden zat ik zelf aan zo,n 15 liter te denken. Erg klein dus.
                Verder wil ik mdf 1cm dik gebruiken.
                Ik heb de orginele crossovers erbij, binnenkant met shuim/wol bekleden en dan zou het allemaal goed moeten komen toch[?]
                Zeg het me a.u.b. als ik toch iets te simpel denk en waar ik alsnog rekening mee zou moeten houden.

Ik heb meteen even de parameters toegevoegd. Is er misschien iemand die mij kan vertellen of deze componenten wel geschikt zijn voor buiten de auto

Alvast bedankt

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

citaat:Verder wil ik mdf 1cm dik gebruiken.
                  Dat is niet echt stevig te noemen hoor. Bij 9 mm mdf kun je wel wat bracing gebruiken. Bij zo´n kleine kast is het gewicht sowieso laag dus neem je gewoon (minimaal) 18 mm mdf, zonder bracing.
                  Dat maakt het construeren ook een stuk eenvoudiger.

Zie trouwens ook even mijn reactie op hifi.nl

Mvg Johan

Comment

• michiel
                    • May 2001
                    • 1032

1 cm is 100% zeker te weinig. Ook een kleine kast kan een matrix goed gebruiken.

Zie hier een klein kastje dat ik ooit gemaakt:

Wanden zijn 18 mm, baffle 36 mm, matrix 18 mm. Wanden zijn nog eens bekleed met daklood wat het gewicht flink doet toe nemen. De woofer was een 13 cm, erg klein dus, en nog was die kast niet stil.
                    Wil je zo min mogelijk last van je kast hebben, dan moet je zo veel mogelijk materiaal gebruiken om deze stil te krijgen.

Ik zou toch nog eve de woofer door de simulatie halen zodat je de juiste inhoud kunt berekenen.
                    Groeten, michiel

Comment

• Ivo_73
                      • Feb 2004
                      • 47

Zal dan inderdaad maar wat dikker hout nemen. Maar wat is dan precies het probleem bij te weing gewicht of zonder matrix? blijft de speaker niet op zijn plaats staan of krijg je er een 4e component bij?? De behuizing die vrolijk mee begint te doen

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

citaatf krijg je er een 4e component bij?? De behuizing die vrolijk mee begint te doen
                        Bingo!!

En dat geeft dus weer een verkleuring van het geluid.

Mvg Johan

Comment

• karelg
                          • Jan 2003
                          • 112

En verkleuring van geluid willen we natuurlijk niet.

Kijk, je hebt daar al prima drivers. Dynaudio is een serieuse speakerboer.
                          Het zou nu zonde zijn om daar geen stevige kast voor te bouwen.
                          Daarom zou ik ook niet voor minder dan 18mm gaan. En als het even kan een matrixstructuur erin. Ook al gebruik je maar 2 tussenschotten, het zal helpen.

Enfin, ik weet natuurlijk ook niet wat je van je speakersetje wil verwachten.

mvg,
                          karel

Comment

• Ivo_73
                            • Feb 2004
                            • 47

Het setje moet natuurlijk gewoon goed gaan klinken, en wat je daar zegt klopt helemaal.
                            Ik ben daarom ook erg blij met al jullie reacties zodat ik als leek op het gebied van zelfbouw dadelijk toch een goed klinkende speakerset heb kunnen bouwen.

Comment

• michiel
                              • May 2001
                              • 1032

vooral gewicht doet veel goed bij zulke kastjes. Ik kan je aanraden om flink wat lood bitumen te gebruiken of net als mij een stuk daklood.
                              Groeten, michiel

Comment

Working...