Help wanted bouwen subwoofer(tje :D)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJEM
    • Jul 2004
    • 254

Help wanted bouwen subwoofer(tje :D)

Ik heb al 2 knappe speakers met een 15inch beyma mid-toner en een piezo hoorn officieel gaat die door voor 100wat, maar draai al tijden met een 220wat versterker zonder probleem...

Nu heb ik op zolder nog 2 subwoofers liggen (zo goed als nieuw) met een vage instructie gegevens... Merk weet ik niet. Dat ze goed zijn weet ik wel, ik heb ze nl van iemand gekregen die er ooit een kast bij had gebouwd maar deze kast was niet echt transport bestendig (iets vergeten?!) Ik heb de speakers gekregen saamn met een krabbel briefje met technische gegevens...

Nu wil ik er een kast bij maken... Zelf zat ik te denken aan zo'n "valkast" Oftewel waar de subwoofer bovenin zit en naar onder toe een soort glijbaan loopt... Volgens mij moet dit wel ietwat bas verplaatsen..

Gegevens subwoofers: 8ohm, 600wmax 350wrms spl 95,6dB Spreekspoel dia 2,5 magneet gewicht 3,2 freq 25-3800Hz Fs (res freq) 28,9 Qts 0,35 Vas 140,3

Wie o wie weet wat voor kast (hoeveel melkpakken oid) erbij hoort en eventueel het ontwerp van een mooie valkast..[?][8D]

*** writer's note: Ze zijn 17 inch.... ***
    Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Je bent ook vergeten te melden hoe groot je speakers zijn. Je kan niet zomaar een 12" speaker in een kast zetten voor 15" speakers (bij wijze van spreken)...

Op speakerstore moet je onder constructies zoeken naar de Rearloaded hoorn 15"

Comment

• DJEM
      • Jul 2004
      • 254

Kijk met zo'n link kan je wat, maar het blijft een raadsel of er fatsoenlijk geluid uit gaat komen aangezien technische specs ontbreken goed je kan veel uitrekenen geloof ikmaar hoe was dat alweer?[][xx(]
      Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• michiel
        • May 2001
        • 1032

Technisce specs van een kast zonder woofer? De afmetingen staan dr toch bij.[B)]

Er is niet veel over te zeggen. Het gaat altijd om de combinatie van kast en driver. Ik kan je wel vertellen dat je met deze kast geen echt diepe bass krijgt. Wel een lekker rendment. Niet elke speaker overleeft deze kast.
        verder kan je vrijweinig reken... Dat komt pas als je zelf gaat ontwerpen.
        Groeten, michiel

Comment

• - -Niels- -
          • Aug 2003
          • 253

citaat:een piezo hoorn officieel gaat die door voor 100wat, maar draai al tijden met een 220wat versterker zonder probleem...
          Ja, duhh....

citaat:*** writer's note: Ze zijn 17 inch.... ***
          Dus een 17" sub
          15" mid (???)
          piezo hoog
          Lijkt me beetje vreemd...

Comment

• bertuss
            • Jan 2002
            • 816

17" bestaat naar mijn weten niet eens.
            en die specs van de woofers zijn ook niet je van het.
            erg lage fs, voor een pa speaker en voor 15"lage gevoeligheid.

Comment

• Contour
              • Feb 2001
              • 1018

17" bestaat wel degelijk hoor, Altec Lansing hanteerde deze maay in de front loaded subs die bij de laatste versie van de VOT kwamen (die met de 15" hoorn verticaal geplaatst)

MVG Contour

Comment

• DJEM
                • Jul 2004
                • 254

Goed, dit word lastig begrijp ik. Iemand dan goede alternatieve suggesties? Ik zoek inderdaad iets met lekker rendement. en die glijbanen waren mede in mijn gedachten gekomen om de hoogte in te gaan voor mijn andere boxen. Kennelijk vage droom. Enfin weer wat geleerd geloof ik zo word ik vanzelf nog DR A.[)]

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

Wat is het merk/typenummer van deze speakers? Om een goede kast erbij te vinden is het (ahum) handig om de T/S-parameters te weten.
                  Je hebt er al een paar gegeven, maar alleen die, zijn te weinig om echt uit de voeten te kunnen.

Mvg Johan

Comment

• bertuss
                    • Jan 2002
                    • 816

citaat:Geplaatst door Contour

17" bestaat wel degelijk hoor, Altec Lansing hanteerde deze maay in de front loaded subs die bij de laatste versie van de VOT kwamen (die met de 15" hoorn verticaal geplaatst)

MVG Contour
                    baas boven baas .
                    het handelt hier toch niet over dat type speaker, neem ik grofweg aan.

Comment

• DJEM
                      • Jul 2004
                      • 254

citaat:Geplaatst door Rademakers

Wat is het merk/typenummer van deze speakers? Om een goede kast erbij te vinden is het (ahum) handig om de T/S-parameters te weten.
                      Je hebt er al een paar gegeven, maar alleen die, zijn te weinig om echt uit de voeten te kunnen.

Mvg Johan
                      Tja dat staat ook in de tekst dit weet ik verders niet. Dit zijn alle specs die ik heb..

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

In dat geval zijn er een aantal mogelijkheden:

1. Je maakt een kast op de goede gok. Het meeste kans op succes heb je dan met een gesloten kast. Maar het rendement in het laag is een stuk minder (vandaar dat gesloten kasten vrijwel nooit voor PA-doeleinden worden gebruikt).

2. Je laat de parameters meten bij bijv. Speaker&Co (voor het geld hoef je het niet te laten): http://www.speakerenco.nl/content/metingen.html
                        Met de uitkomst van deze metingen kun je alsnog een ontwerp voor je speakers berekenen.

3. Het kan zijn, dat uit de metingen blijkt dat de speakers niet geschikt zijn voor je doeleinden, dus je koopt nieuwe speakers (alleen met alle T/S-parameters deze keer ).

4. ....

Mvg Johan

Comment

Working...