Filter RCF ESW 1018

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Frans
    • Aug 2000
    • 52

Filter RCF ESW 1018

Wie kent het schema van het filter dat in de ESW 1018 kast van RCF zit en de waarden van de componenten?

Dit omdat ik L18S800 speakers in oude reflexkasten heb gezet die hetzelfde volume blijken te hebben als de 1018's (natuurlijk wel de poorten aangepast..). Ik wil ze nu alleen nog passief filteren tot 125 Hz.

Wie helpt me??
    Gegroet,

Frans
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

citaat:Ik wil ze nu alleen nog passief filteren tot 125 Hz
    Zat dat er echt in? Passief filteren van dergelijke subs kom je echt vrijwel nooit tegen, gewoon vanwege het feit dat de componenten veels te groot worden en het veel minder efficiènt is als actief filteren.

Mvg Johan

Comment

• Contour
      • Feb 2001
      • 1018

Volgens mij was/is er een speciale RCF controller/filter voor de subs uit de ESW serie (klein kastje, halve 19" breedtemaat) Passief filteren van een luidspreker op 125Hz waar 1000W of meer opkomt is een dure grap! Liever NIET doen dus...

MVG Contour

Comment

• nightline
        • Oct 2002
        • 1001

In de originele ESW 1018 zit of zat inderdaad een filter, de meeste mensen hebben dit echter om de bekende reden gedemonteerd.
        Wat dat aangaat ben ik het helemaal met Contour eens, gewoon niet doen!!!
        Powered by AudioMadness....

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

ee ik ken dat ding.... heb idd ook gexperimenteert met 1e orde filters erin... niet tof: echt te veel verlies. zowiezo een kansloze bezigheid sub passief crossen.
          zonder filter klonk het zelfs beter, icm 12/1 topje (L12p11WK RCF, B&C DE25)..
          oplossing aktief cross...

voor je informatie: deze PA set had 4 van die dingen (iem ooit zelf nagebouwd oid) waarvan we 2 van de 4 stuks van een BR principe hebben voorzien (om te proberen), dat was pas een succes als we allemaal ronde gaten in de hoornpanelen maakten (de hoornpanelen zaten in de weg tussen poort/driver, en er ontstond dan een dip bij 120Hz). de driver kon de slag aan (geen rcf maar das 18G). Poorten: 2x 12cm regenpijp, 13cm lang, Fb 38Hz.

Na uitvoerig luisteren en meten bleek de combinatie van 2 verschillende (BR op de grond en hoornsub zoals het orgineel was erop) het mooiste uit te pakken. dat klinkt echt waanzinnig, echt een puist druk, en mooi sub, wat de orginele niet heeft....
          knoppen en waarden :)

Comment

• Frans
            • Aug 2000
            • 52

De 1018 is toch gewoon bass reflex?
            Gegroet,

Frans

Comment

• Contour
              • Feb 2001
              • 1018

Een relatief klein volume waarin de 18" driver zit gemonteerd met een enorm lange poort inderdaad. Of je dit nu als basreflex of hoorn simuleert, de resultaten zullen dicht bijelkaar liggen. Je kan de kast zelfs zien als een verkapte versie van een bandpass sub!

MVG Contour

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

ja psies, het is idd niet een bassreflex, maar meer een soort tussenvorm, in ieder geval zit er een korte hoorn aan de achterzijde van een frontloaded 18"...
                Over ongeveer 1 oktaaf heb je enorm rendement (front en poort/hoornexit werken samen, bijna 6dB winst op enige meetafstand) daarboven en daaronder is het weer minder (akoestische kortsluiting voor/achterkant...)
                Waarschijnlijk kan je het inderdaad simuleren als een basreflex met hoornmaat als poort en heel klein vb, of in hornresp, of als 4e orde FL bandpass?, of als veel te kort afgestemde TL... duss
                knoppen en waarden :)

Comment

Working...