Hijsen met trekken?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

ja, is over nagedacht,

let op :
    -sommige theaters hebben andere afstanden tot de Koperen KO, dus andere dieptes voor decor-stukken, en dus ook weer andere kap-indelingen, dus gaat niet altijd op.
    - sommige theaters hebben maar 45 trekken, waar de avond erop er misschien wel 70 hangen, ook daaromprogrammeren,
    - je noemde de hoogtes al etc.
    - verder hebben sommige theaters een langsoverkapping, anderen een dwars overkapping, ook hier : de koperen ko niet stanndaard, dus wat lastig.
    - sommige theaters hebben een kap-belasting van 500 kg per trek, anderen 750, dus soms moet je koppelen, oopk weer niet standaard.

Dus nog diverse beren op de weg.

Wat wel alvast kan gebeuren in de rustige periode is een soort kap-indeling van te voren te mailen naar de theaters van die week, met alvast een duidelijke omschrijving, zodat de computers al een kapindeling hebben bij het lossen van de auto's.
    En die hoogtes kun je soms wel berekenen, dat dan weer wel.

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

citaat: Geplaatst door (iCe)

Even een vraag die hierbij aansluit: nu er toch met computer gewerkt wordt moet het opzich redelijk eenvoudig zijn om in het ene theater te programmeren, en in het andere weer af te spelen.
      Heb ik in 97/98 een aantel keren geopperd tijdens VPT-dagen. Tevergeefs, want er is nog steeds geen uitwisselings-formaat dat zoiets mogelijk maakt. [8)]
      citaate computer moet toch kunnen uitrekenen hoe hoog je trek zich boven de vloer bevind, en in de meeste gevallen is dat overal wel gelijk als je je afstopping etc. meeprogrammeert.
      Reken maar dat de computer dat zou moeten. Anders heb je er geen bal aan.
      Ik heb destijds gesuggereerd dat de fabrikanten die hier zouden willen leveren aan een soort RXF(RiggingXchangeFormat) zouden moeten voldoen. Daarin zouden data over positie ('merken'), last, beweging (richting & snelheid) moeten te vererken zijn. En dat geheel zou dan ondersteund moeten worden door de VPT = gebruikers en de VSCD = finacieringsverantwoordelijken. [:I] [8D]
      citaat:Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?
      Jazeker, het is er dus NIET. Er is begin 2000 een keer of twee-drie door de Nederlandse installateurs over gepraat, maar ja daar is het volledige en volkomen concurentie en broodnijd. En 'de markt' deed niets om het af te dwingen. [|)]
      citaat:Ik snap dat dat tussen verschillende merken niet gaat werken, maar omdat je vaak die Stakebrand wanden tegenkomt is het misschien wel mogelijk?
      het blijkt dat er door de verschillen in de Stalogic-software updates leuke bugs kunnen ontstaan. Dus zijn er - volgens mededelingen van reizende technici - aardig wat schouwburgen waar de Staglogic-operators weigeren een elders gebrande CD in te laden.
      citaat:Stom dat ik daar nu pas aan denk, zit niet onwijs vaak in het theater, maar tot nu toe heb ik elke keer overal even opnieuw moeten programmeren.
      En daarin sta je niet alleen, want er is jarenlang een oorverdovende stilte geweest van de zijde van de reizende technici. En die hebben er het meeste belang bij. Want zitten nu te wachten tot het 'domme' programmeren van complexe changementen klaar is.
      Maar ja ....... we slepen in elk geval niet meer met ijzer.
      En we moeten toch onze uren maken....
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jasper-Lichtbron
        • Jun 2001
        • 2155

Wat een onzin, zoiets zou nou echt als een van de eerste dingen in me opkomen. Geweldig om een computer te gebruiken, vooral omdat dat ding goed kan onthouden. Zaken als aantal trekken / afstanden tot k.k. (sinds wanneer heet ie Ko?) etc. zijn helemaal niet belangrijk wanneer je maar 1 ding bijhoudt; afstand 1e trek tot k.k. Dan kun je relatief makkelijk berekenen wat in elk theater de trek is die het meest in de buurt komt, scheelt dan hooguit een c.m. of 10 (tenzij je trekken echt meters uit elkaar hangen natuurlijk), en scheelt een hoop werk.

Wordt weer eens niet nagedacht, waarom wordt er zo ontzettend weinig tijd in software gestoken!?!?

Comment

• Jag
          • Nov 2002
          • 319

Is met lichttafels ook niet gebeurd. Die zijn gelukkig wat makkelijker zelf mee te nemen dan je trekkenwand, maar dat is dan ook echt nodig. Bij ons wordt idd wel eens vantevoren info gegeven voor de kapindeling ed, zodat er vantevoren geprogrammeerd kan worden.

Comment

• Gast1401083
            • Mar 2001
            • 18

citaat:Geplaatst door (iCe)

afstanden tot k.k. (sinds wanneer heet ie Ko?)
            sorry, dat was hier de beroemdste muzikant van almelo, al voor wim sonneveld hem parodieerde...

Comment

• Jasper-Lichtbron
              • Jun 2001
              • 2155

citaat:Geplaatst door Jag

Is met lichttafels ook niet gebeurd. Die zijn gelukkig wat makkelijker zelf mee te nemen dan je trekkenwand, maar dat is dan ook echt nodig. Bij ons wordt idd wel eens vantevoren info gegeven voor de kapindeling ed, zodat er vantevoren geprogrammeerd kan worden.
              Op de ene locatie een Hog, op de andere een Hog, geen probleem toch Maar inderdaad... er wordt weinig gestandaardiseerd, en dat is meestal omdat die bedrijven het vertikken met elkaar samen te werken. Meestal na zo'n vergadering waar Rinus het over heeft; en waar uiteraard iedereen andere ideeen heeft over een "standaard-format" en niet wil toegeven.... Rare luitjes die business gasten.

Comment

• Jag
                • Nov 2002
                • 319

Bytecraft en Stakebrand samenwerken, zie je het voor je ?

Comment

• LuxProDeo
                  • Feb 2003
                  • 245

Is met lichttafels ook niet gebeurd.
                  Tja. Snap dat je dat zegt als technicus bij een schouwburg met ETC (geintje - !niks! mis met ETC) maar ze zijn toch een eind gekomen met Compulite...

Ik kom meestal een heel eind met 1 showfile voor Compulite, en 1 voor Strand 300/500. ETC Expres(sion) kun je dan weer via een omweg converteren vanuit Compulite.

En anders heb ik altijd nog een LanBox

Maar toegegeven, een echte standaard zou beter zijn. En bovenstaande is natuurlijk alleen van toepassing op conventioneel, maar het lijkt me dat als je in het theater wilt wapperen je sowieso je eigen tafel meeneemt. (Of: dat is de norm geworden bij gebrek aan standaardisatie van de tafels )

LuxProDeo

Comment

• Jag
                    • Nov 2002
                    • 319

Voor conventioneel wordt in de grote zaal in de regel ook een eigen tafel meegenomen. In de kleine zaal is het andersom.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                      • Jun 2001
                      • 2155

Ook voor lichttafels valt zoiets af te spreken; zelfs voor wapper... kwestie van afspreken wat je opslaat, en in welke volgorde, meer niet... zou je zelfs kunnen denken aan stukjes software die shows kunnen converteren, maarja dat gaat toch lastig als je van de fabrikanten zo weinig hoort.
                      En samenwerkingen tussen Bytecraft en Stakebrand lijkt vergezocht inderdaad, toch zouden een hoop gebruikers daar wel wat voor over hebben lijkt me. Goed, back ontopic!

Comment

• LuxProDeo
                        • Feb 2003
                        • 245

Voor conventioneel wordt in de grote zaal in de regel ook een eigen tafel meegenomen. In de kleine zaal is het andersom.
                        Volgens mij heb je daar gelijk in, maar ik vraag me af in hoeverre dat een kwestie is van al dan niet standaardisatie. De meeste grote zaal gezelschappen met eigen tafel zullen deze hoedanook gebruiken, ook als het theater een compatible of zelfs identieke tafel heeft.

In het geval van vrije producties ligt het weer wat anders omdat de tafels daar nogal eens eigendom zijn van de ingehuurde belichter, die natuurlijk ook standaard zijn eigen tafel zal gebruiken.

Waar ik me ook elke keer weer over kan verbazen zijn Micron 4D's of Strand 500's in zalen met amper 72 dimmers. Dan had je voor een smak minder geld al klaar kunnen zijn met een Photon of een Strand 300 maar is toch voor een maat groter gekozen omdat er twee keer per jaar wappers worden gehuurd. En dat gaat dan alleen om verhuur / eigen producties want alles wat met wappers langskomt heeft natuurlijk een eigen tafel.(Maar da's een beetje een 'pet peeve' geworden na dit veel te veel te zijn tegengekomen.)

LuxProDeo

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

Onderwerp is hjijsen met trekken...wellicht dat een nieuw onderwerp: standaardisatie van lichttafels een beter id is. Ik kan me voorstellen dat je na een jaar denkt...die discussie wil ik even terug lezen, maar door twee onderwerpen in 1 discussie te bespreken kan ik je verzekeren dat je echt niet meer weet onder welke naam je de discussie moet zoeken!

Back on topic please...
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

Hallo Mod,

je haalt me de woorden uit de mond.
                            misschien kan iemand me eens een keer uitleggen wat er nou eigenlijk tegen het standariseren van dit soort systemen is?
                            Want ik zie er alleen maar voordelen van. Kennelijk ben ik de enige.
                            En van de huidige situatie kan ik vele nadelen aangeven. Kennelijk ook de enige?
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• LuxProDeo
                              • Feb 2003
                              • 245

citaat:Geplaatst door rinus bakker
                              misschien kan iemand me eens een keer uitleggen wat er nou eigenlijk tegen het standariseren van dit soort systemen is?
                              Want ik zie er alleen maar voordelen van. Kennelijk ben ik de enige.
                              En van de huidige situatie kan ik vele nadelen aangeven. Kennelijk ook de enige?
                              Je bent vast niet de enige.

Maar of het nu over trekkenwanden of lichttafels gaat:

- De fabrikanten zelf hebben redelijk weinig baat bij een standaard systeem tenzij de markt dit eist. En je beschrijft zelf de haat en nijd al die erbij komt kijken als ze in dergelijk verband verplicht een en ander uit de doeken moeten doen over hoe hun systeem in elkaar zit.

- In Nederland zijn het de reizende gezelschappen die baat hebben bij een standaard systeem, niet de per se de mensen die de theaters inrichten en in de theaters werken, want die zullen toch grotendeels elke dag op hetzelfde systeem werken, of de rest van Nederland dit nu gebruikt of niet.

En natuurlijk scheelt het voor een theater ook als een bezoekende club sneller klaar is omdat ze hun huiswerk qua rigging of licht of geluidscues op een standaard tafel hebben kunnen doen. En natuurlijk houdt een beetje ontvangend theater in een ideale wereld zoveel mogelijk rekening met zijn bespelers. En natuurlijk wordt bij (ver)bouw(ing)en en investeren in theaters altijd volledig rekening gehouden met de mening van de technici die ermee moeten gaan werken (yeah right)...

Maar helaas is de praktijk zoals je weet vaak anders, en is de eigenwijsheidsfactor in het theater erg hoog. Als zou de markt bijvoorbeeld een standaard nastreven dan lijkt het me toch een behoorlijk ondankbare taak om de commissie van toneelmeesters voor te moeten zitten die gaat bepalen -welke- standaard...

LuxProDeo

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

citaat:Geplaatst door LuxProDeo

Maar helaas is de praktijk zoals je weet vaak anders, en is de eigenwijsheidsfactor in het theater erg hoog. Als zou de markt bijvoorbeeld een standaard nastreven dan lijkt het me toch een behoorlijk ondankbare taak om de commissie van toneelmeesters voor te moeten zitten die gaat bepalen -welke- standaard...

LuxProDeo

In de film industrie is er bijvoorbeeld het zgn THX-approved system voor geluid. Grof gezegd : als je bios niet-THX-materiaal gebruikt krijg je gewoon geen films van de distributeur.
                                Zoiets zou eigenlijk ook voor de trekkenwand moeten gelden. Eigenlijk voor het hele theater. Maar daar bepaalt de vraag nog steeds, en in de film-industrie is het dus het aanbod dat bepaalt.

en die toneelmeesters zijn best aardig, hoor. Laatst nog een congres mee gehad. Was best gezellig.

Comment

Working...