Hijsen met trekken?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Dus wat er tegen standariseren 'pleit' is de eigenwijsheidsfactor in theater.
    Sic transit gloria Homo ludens.

Om Bob Dylan te citeren:
    "All of the people can't be all right, all of the time!"
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• LuxProDeo
      • Feb 2003
      • 245

@ ********: Absoluut niets tegen (de meeste) toneelmeesters hoor! (Sommige van mijn beste vrienden zijn toneelmeester ) Maar: met die eigenwijsheid als veelvoorkomende karaktertrek zul je het wel wellicht eens zijn? En dat is ook weer geen enkel probleem, ik verwacht echter dat je een roedel toneelmeesters niet al te snel op 1 lijn zult hebben voor zo'n riggingstandaard, zelfs als je al op het punt bent dat ze allemaal vinden dat er een standaard moet komen.

En die THX is een mooi voorbeeld inderdaad, maar dergelijke grote machtsblokken zie je in het NL theater toch minder (zijn er natuurlijk wel). Maar wat zou er gebeuren inderdaad, als bijvoorbeeld Mojo Theater en VanDenEnde alleen nog voorstellingen verkopen aan theaters die een trekkenwand van systeem A en een lichtcomputer van systeem Y hebben? Gewoon iets anders boeken (aanbod genoeg) of overstag?

@ Rinus: Nou ja, of dat hetgeen is dat er tegen 'pleit'... Het lijkt mij in ieder geval een van een reeks van factoren. Zie ook dit forum, en niet alleen dit forum, techneuten kunnen behoorlijk kieskeurig zijn, qua apparatuur en werkwijzes, en soms/meestal gaat dat ook wel ergens over, maar soms is dat echt volledig smaak / voorkeur. En een standaard zal toch snel een soort compromis worden tussen de eisen en wensen en ook de voorkeur van verschillende van dat soort partijen.

En het ligt iets anders dan bij apparatuur omdat je natuurlijk meerdere fabrikanten een zelfde standaard kunt laten implementeren, maar ook daar geldt dat je geen steek verder komt als ze daar onderling het nut niet van in zien. En het blijft naar, want die lichtcomputer neem je desnoods zelf dan maar mee, maar een trekkenwand...

Allemaal persoonlijke indruk he, maar als Rinus vraagt waarom dat standardiseren zo lastig / gevoelig ligt dan zou dit mijn educated guess zijn.

LuxProDeo

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

Ik stel voor dat we vanaf nu weer de Canons, Hartings en Socapaxen volkomen willekeurig - (naar het veelgeprezen eigen-wijze inzicht!) gaan bekabelen.
        En de pedalen in de auto niet inrichten naar L<koppeling-rem-gas>R, maar daar zelf wat veel handigers voor verzinnen.
        Waarom nou toch dat lelijke agressie opwekkende rood om te stoppen bij een verkeerslicht. De (eigenwijze) verkeerskundige van mijn gemeente heeft voorgesteld het psychologisch veel rustgevender blauw bovenaan te doen als stopteken....
        Wat een immense berg achterlijk en dom gelul!
        De theatertechnici die echt zo denken zijn nog niet veel opgeschoten sinds 1800: toen had IDD elke stad zijn eigen munten, maten en eenheden!
        In zulke schouwburgen regeren de echte technische Ayatollahs en Imams.
        Om Ayaan Hirschi Ali en de vermoorde Pim te parafreseren: 'Dat is een achterlijke cultuur'.

Lacrimarantes te saluant.
        ofwel
        'Those who are about to cry salute you!
        (I'll rest my case)

Comment

• Jasper-Lichtbron
          • Jun 2001
          • 2155

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Ik stel voor dat we vanaf nu weer de Canons, Hartings en Socapaxen volkomen willekeurig - naar eigen eigenwijze inzicht!) gaan bekabelen.
          En de pedalen in de auto niet inrichten naar koppeling-rem-gas, maar daar zelf wat veel ahndigers wvoor verzinnen.
          Waarom nou toch dat lelijke rood om te stoppen bij eeb verkeerslicht. De (eigenwijze) verkeerskundige van mijn gemeente heeft voorgesteld het psychologisch veel rustgevender blauw boveaan te doen als stopteken....
          ***** wat een berg dom gelul!
          Those who are about to cry salute you!
          (I'll rest my case)
          Tja maar daar heb je zelf baat bij, aangezien je dan je eigen spul makkelijk kan uitwisselen / in samenwerking gebruiken met spul van 'n anders.
          Als Bytecraft een standaard ontwikkeld, en Stakebrand komt vervolgens roepen: "hey mensen! die van ons kan dat ook, volledig compatibel, alleen kost 'ie iets minder". Tja makkelijke keuze en jammer voor Bytecraft. Bedrijven zullen zich alleen aan zo'n standaard wagen als ze er 100% van overtuigd zijn financieel niets te gaan verliezen (of liever nog winst maken). Dat kun je met een socapex bekabeling redelijk handig inzien, met een standard rigging format iets minder.

Comment

• LuxProDeo
            • Feb 2003
            • 245

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Ik stel voor dat we vanaf nu weer de Canons, Hartings en Socapaxen volkomen willekeurig - (naar het veelgeprezen eigen-wijze inzicht!) gaan bekabelen. En de pedalen in de auto niet inrichten naar L<koppeling-rem-gas>R, maar daar zelf wat veel handigers voor verzinnen. Waarom nou toch dat lelijke agressie opwekkende rood om te stoppen bij een verkeerslicht. De (eigenwijze) verkeerskundige van mijn gemeente heeft voorgesteld het psychologisch veel rustgevender blauw bovenaan te doen als stopteken....
            Wat een immense berg achterlijk en dom gelul!
            Tja, als je het zo stelt is het natuurlijk praktisch onmogelijk om je ongelijk te geven. Dan blijft dus alleen nog wel de vraag over waarom we wel voor het grootste deel stoppen voor rood en onze Canons consequent bekabelen, maar er toch geen universele standaard voor elektrische trekkenwanden is. Met een dergelijk geloof in de goedheid en welwillendheid van de mens is het inderdaad bizar dat de theatertechnici aller landen nog niet spontaan zijn opgesprongen om een dergelijke standaard op te eisen. (De boel chargeren kan namelijk ook bij het omkeren van een vergelijking )

citaat: De theatertechnici die echt zo denken zijn nog niet veel opgeschoten sinds 1800: toen had IDD elke stad zijn eigen munten, maten en eenheden! In zulke schouwburgen regeren de echte technische Ayatollahs en Imams.
            Ik geloof dat je zelf onlangs een inventarisatie hebt gemaakt van de verschillende trekkenwanden in de Nederlandse theaters. Daar zaten toch redelijk wat verschillende soorten en maten bij, volgens mij? Weliswaar niet in elke stad een andere, maar ook niet echt een strak geheel met hier en daar een uitzondering (kan nu die zichtlijnen er even niet bijpakken, maar je zult ongetwijfeld heftig reageren als dit een onjuiste conclusie is). <sarcasme modus aan> En 1 verschil met 1800 is alvast in de pocket: er hoeven geen kluiten meer geladen te worden [}] <sarcasme modus uit>

Overigens: natuurlijk vind ik ook dat er een standaard moet komen, en liever vandaag dan morgen, en natuurlijk moet dat een kans maken, want het is met genoeg andere dingen ook gelukt, maar dan blijf ik er toch bij dat die eigenwijsheid 1 VAN DE redenen is. En niet het Heilige Zwaard der Domheid wat er hier van gemaakt wordt, maar hoeveel non-standard dingen worden er niet bedacht en toegepast door mensen die het beter menen te weten... Ik kom ook nog gewoon mensen tegen met een hier volstrekt niet geaccepteerde bekabeling van Harting connectoren die vervolgens doodleuk beweren dat de rest van Nederland fout zit. En natuurlijk wordt je daar gestoord van en gaat het nergens over, en het blijft fout, en ik heb er ook een hekel aan, maar ze bestaan... Maar da's natuurlijk geen reden om niet te blijven strijden voor die trekkenwand standaard...

LuxProDeo

Comment

• Siem
              • Jul 2003
              • 124

citaat:Geplaatst door Jag

Laatst hadden we bijvoorbeeld NRO met een aantal wandjes van 21 meter en 600+ kg. De changementen die daarmee gedaan werden waren echt zo goed als onmogelijk geweest met een handwand. En geen gesleep met kluiten meer .
              Ik ben dus met deze huidige voorstellingenreeks van de NRO mee en als niet-theaterman zijn me een aantal dingen opgevallen:

1. It's the man, not the machine, oftewel hijsen met trekken gaat het best met een ervaren operator.

2. Zowel in Maastricht als in Leeuwarden waren we de eerste voorstelling die een hagelnieuwe Trekwerk trekkenwand mocht uitproberen. Het decor bevat een voorwand van plm. 1000 kg die aan 3 trekken wordt opgehangen, maar in beide plaatsen verslikte de trekkenwand zich daar in, met als gevolg dat toch maar een voordoekje werd ingeknoopt. In theaters met andere merken trekkenwanden ging het wel goed, kwestie van niet goed ingeregeld/afgesteld of toch een software-(ontwerp)fout?

3. Een floppy, ceedeetje of flash-kaartje met je show meenemen, inladen en draaien maar is een illusie.
              Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Hallo Siem...
                1) maar een ervaren man op een syteem met (allerlei) gebreken?
                (Michael Schumacher maakt er ook niks van als ie een lekke band heeft!)

2) in dit geval heb je zowel een nieuwe installatie als een onervaren operator......
                dus waar lag het nu aan?
                ENNE: "plm 1000kg"? Wat is dat ...950kg? ...1080kg?
                Verslikken kunnen trekken(wanden) zich niet hoor dat doen mensen (en dieren?).
                We hebben het over techniek, dus een technisch probleem, mankement of storing.
                Daar is wel wat meer van de diagnostiseren dan "verslikken".

3) ja, en wat wil je daar nu mee zeggen?
                Dat dit het gevolg is van een natuurwet, en dat je er daarom maar in moet berusten?
                Zoiets als: 'Water is nat en daar doe je nou eenmaal niks aan?'

Comment

• Roy.
                  • Oct 2004
                  • 3

Hallo Mensen. Ik ben nieuw op dit forum en ik heb me naar aanleiding van dit Topic geregistreerd. Ik heb zelf een aantal maanden bij Stakebrand gewerkt (wel als vakantiewerker) en heb daar in een korte tijd een hoop trekkenwanden gezien, en een hoop geleerd. Ik denk dat ik veel van jullie vragen betreft stakebrand kan beantwoorden, dus vraag maar raak!

Ik las over springende staalkabels in een theater, en ICE beweerde dat de huidige trekkenwanden wel beter uitgerust kunnen worden met beveiligingen. Nou, ik kan je zeggen het theater dat je had gezien was zeker een uitzondering! Alle trekkenwanden die ik heb geinstalleerd, hebben allemaal diverse beveiligingen (slappekabel, beveiliging tegen overbelasting e.d.) tegenwoordig kan dit iig niet meer gebeuren.

citaat:Op mijn werk hadden we vroeger een Stakebrand hand/electrische wand (zeg maar een handwand met elektrische hulplieren, net zoals in Carre).
                  En idd Tag, bij het theater in utrecht waren er erg veel problemen met de electronica. Ik geloof dat jullie ook 1 van de eerste waren met dit systeem, en toen zater er helaas nog een aantal fouten in. (niet dat ik het goed praat ofzo hoor) Carre is deze zomer trouwens ook uitgerust met stalogic, dus niet zoals in carre

Tja, vaak is ook het geval dat theater persee dingen willen hebben op een manier waar wij niet 100% achterstaan. Dit wordt dan vaak toch gemaakt, met een hoop gezeik achteraf als gevolg.

Als er nog vragen zijn betreft stakebrand dan hoor ik het wel..
                  Maar dat is MIJN mening!

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

WOW Roy,
                    jij durft.
                    17 en een keer vakantiewerker geweest en je wwerpt je nu al op als woordvoerder van Stakebrand...
                    Zoek eerst eens ECHT uit hoevel ElHa wanden er ooit geinstalleerd zijn,
                    Wie de eerste was, en wie de laatste, en wie het eerst ging verbouwen en wat er voor klachten/problemen er daar over gemeld werden.

Mijn informatie was dat in Utrecht er iets mis was met de lieren en niet met de electronica.

En mijn informatie is ook dat er wel beveiligingen zoals lastmeting worden ingebouwd maar dat die nogal eens niet blijken te werken in de normale (!) werksituatie - en dus worden afgeschakeld!
                    Noem je dat Veilig? Me zolen!

En als je een Volkwagen koopt waar je geen rond stuur maar een fietsstuur in wilt hebben, en geen voetrem maar een "kontrem"....
                    Wat zegt Volkswagen dan? Achteraf moet je niet zeiken?

Als je het als klant denkt dat je het beter weet, laat je als fabrikant die klant daar ook even voor tekenen... dan is het recht op 'zeiken' weg...
                    Dat er nu toch regelmatig wat gezeik te horen valt ligt niet echt aan al die klanten, en wat dat betreft is Stakebrand niet de enige die wel eens kort door de bocht gaat....

Maaruh....
                    als jij over de archieven van die jongens in Heeze kan beschikken...
                    Be my guest! Burn away!

Comment

• Roy.
                      • Oct 2004
                      • 3

Nee hoor Rinus. Ik wil allerminst optreden als woordvoerder. En ik weer ook zeker dat er mensen zijn die het beter weten. (die moeten me dan maar corrigeren ) Maar ik zie dat er hier ook veel gegist wordt en er zijn toch echt wel een aantal dingen die ik wel weet/kan bevestigen.

Over de archieven beschik ik niet. Wel doe ik wat projecten (geluid) samen met Ton Stakebrand en ik wil het hem dan wel vragen. (Ton is planner/mede eigenaar bij Stakebrand).

Lastmeting is idd veel gedonder mee, en idd wordt dit ook wel eens uitgeschakeld. MAAR het is zeker niet zo dat dit "toch niet werkt en al bij voorhand uitgeschakeld word". Het gebeurd helaas ook maar al te vaak dat de tijdsdruk te hoog is, het niet optijd opgeleverd kan worden en er dan maar probleem puntjes blijven zitten. (nogmaals, ik praat dit niet goed, maar het gebeurd!)

P.S. Sorry rinus als mijn eerste post een beetje te "betweterig" en "snotneuzderig" overkwam. Ik zal duidelijk zijn over mijn "ervaring" bij stakebrand: Ik heb van begint tot eind mee mogen kijken bij de bouw van de theaters in: Apeldoorn (orpheus), amsterdam (carre) en schiedam (theater a/d schie). Verder heb ik een aantal andere theater geholpen met het aanleggen van de electrische installatie's. Op deze manier heb ik veel geleerd over stakebrand, en ben ik toch wel het een en ander te weten gekomen.
                      Maar dat is MIJN mening!

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

citaat:Geplaatst door Roy.
                        Lastmeting is idd veel gedonder mee, en idd wordt dit ook wel eens uitgeschakeld. MAAR het is zeker niet zo dat dit "toch niet werkt en al bij voorhand uitgeschakeld word". Het gebeurd helaas ook maar al te vaak dat de tijdsdruk te hoog is, het niet optijd opgeleverd kan worden en er dan maar probleem puntjes blijven zitten. (nogmaals, ik praat dit niet goed, maar het gebeurd!)
                        Dat zouden Liebherr, Demag, Potain, Manitowoc, Gottwald, Terex, Lapson, Komutsu, Hitachi, KoneCranes, Abus, Verlinde, CM, Stahl, Hoffmann, GIS enz enz eens moeten proberen....

... en dat die probleem 'puntjes' dan na een jaar of twee nog niet opgelost zijn!
                        Die 'hijsboeren' leveren namelijk ook vaak projecten af met veel klantspecifieke eisen.

Comment

• musicjohn
                          • Aug 2001
                          • 1102

Hallo Allemaal....

Misschien een beetje late reactie, maar ik ben een poosje "off-line" geweest.

Ook ik heb jarenlange ervaring met handmatig bediende trekkenwanden. Ik zie in de handmatige versie nog steeds grote voordelen boven ge-automatiseerde trekken wanden. Ten eerste omdat je tijdens een scéne-change alles zelf in de hand hebt (in opdracht van de stagemaster). Ook het volume (bedoeld: "klap") waarmee een ontzettend zwaar decorstuk op het toneel neer komt kan handmatig (naar mijn mening) beter bepaald worden dan met een ge-automatiseerd systeem. Ik heb in de begin fase van het ge-automatiseerde systeem enkele systemen in werking gezien, en was er (destijds... ca. 1988) niet over te spreken. Wellicht is er over de jaren heel wat veranderd.

Ja, ik kom nog uit de tijd van "handmatige everything". Handmatig doek (F.O.H.), handmatige trekkenwanden, handmatige projectie change-overs (20 minuten spoelen), handmatige "dia-reklame presentaties", handmatige lichttafel instellingen (op 4 niveaus) met handmatige que's (op commando van de stage manager).

Toch had die tijd wel wat. Een show was meer "live" dan vandaag de dag, en iedere show kon (op kleine details) iedere dag weer anders zijn. Enfin, Rinus weet ongetwijfeld wel wat ik bedoel.

De enige blunder die ik wel eens mee gemaakt heb was in het performing arts centre in Brisbane (Australië) waar ik op betreffende avond aan de trekkenwand stond (48 lijnen !!!)

Het was tijdens een uitvoering van Oliver Twist (Charles Dickens). Voor acte 5 moest een ontzettend zwaar decorstuk naar beneden gehesen worden. Het systeem wat wij daar toen hadden was een serie fel geel neon-achtig gekleurde ringen plakband op de touwen ongeveer anderhalve meter voor het decor het toneel zou bereiken. Dat systeem werkte altijd goed. Maar op betreffende avond niet.

Tijdens het hijsen (dalen) van de betreffende "bar" bleef ik uitkijken naar de gekleurde ringen. Totdat ik een enorme klap hoorde op het toneel. Het decor stond dus al... met volle vaart vanuit de fly-tower... BOEM !!! op het podium. Ik weet zeker dat ze het achter in de zaal op het derde balcon gehoord hebben en in hun stoel recht overeind zaten !!!

Gelukkig was het decor nog volledig in tact (dankzij een goede decor bouwer!!!) maar het had dus de voorstelling kunnen kosten.

Uiteraard is er direct na de voorstelling een onderzoek ingesteld naar de oorzaak waarom de neon-gele ringen van de trektouwen verdwenen waren.

De uitkomst was belachelijk... er was die dag een nieuwe schoonmaker aangenomen. Op het moment dat hij op de bühne aan het schoonmaken was had hij de neon-gele ringen aan het touw opgemerkt (betreffende scéne was toevallig naar beneden i.v.m. een repetitie). Hij was van mening dat dit een stukje "ongewenst plakband" was en had deze ringen volgens zijn job-protocol verwijderd. Te gek voor woorden !!!

Uiteraard was deze schoonmaker op staande voet ontslagen !!!

Ach ja... zo kan ik nog wel een poosje doorgaan met nostalgische verhalen. Ik zou er een boek over kunnen schrijven.

Ik heb al zeker een decennium niet meer in het theater gewerkt en ben echt wel benieuwd hoe het er vandaag de dag aan toe gaat. Ik heb in mijn tijd vele functies gehad binnen het theater, waaronder stage-hand, trekkenwand operator, volgspot operator, geluidstechnicus, lichttechnicus, stage-manager, projectionist (film operator), algemeen director en theater manager. Ik kijk met plezier en weemoed terug op die tijd, alhoewel ik zelf denk dat de technologische ontwikkelingen over de jaren heel wat verziekt hebben.

Om een voorbeeld te noemen...

In de tijd dat ik film operateur was werkten wij nog met "carbon arc" als lichtbron. De meeste van jullie weten waarschijnlijk niet eens wat dat is. Heel simpel... denk aan lassen. Een positive (annode) en een negatieve (cathode) staaf die tegen elkaar wegbranden bij een temperatuur van ca. 3.500 ºC. bij gelijkstroom van 380V DC / 15-25 Amp. !!! (jaja.. gelijkstroom !!!)

Het mooie van deze methode is dat de operator zelf invloed had op het plaatje op het grote scherm. De l
                          Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

citaat:Geplaatst door musicjohn

Hij was van mening dat dit een stukje "ongewenst plakband" was en had deze ringen volgens zijn job-protocol verwijderd. Te gek voor woorden !!!

Uiteraard was deze schoonmaker op staande voet ontslagen !!!

Ach ja... zo kan ik nog wel een poosje doorgaan met nostalgische verhalen. Ik zou er een boek over kunnen schrijven.

Om een voorbeeld te noemen...

........... Een warmte-loze lichtbron, niet beïnvloedbaar. Maarja, de manager drukt tegenwoordig vanuit de popcornbar op een knopje, en de hele show begint... volledig ge-automatiseerd. Sommige mensen noemen het "vooruitgang". Ik noem het "afgang" en ondergang van de bioscoop.

Maar daar ging dit topic niet over... geloof ik?

Greetzzz...
                            a nee, daar ging het niet over.
                            b die schoonmaker was nou juist goed bezg, hij deed tenminste zijn werk.....
                            c das nou juist de reden dat we in de handel naar een ietwat beter georganiseerd susteem willen. Die boem valt in de zaal wel te overleven, maar niet met een decorstuk van over de 1000 kg, dan gaat-ie door de vloer. ( 1/2mv2 = mgh zegt iemand wel iets, neem ik aan.

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

Hallo John,

helaas (?) is allang bewezen dat lasrobots in bijvoorbeeld autofabrieken consistenter, goedkoper, nauwkeuriger, sneller, beter en langer kunnen werken dan mensen.
                              Robots hebben nooit een kater op maandagochtend of willen snel pleite op vrijdagmiddag...
                              Hebben geen verkoudheid of griep en hoeven niet plotseling heel nodig te p......

Dus eigenlijk zou je een trekken-computer moeten kunnen programmeren als
                              een lasrobot, een melkrobot, een drukpers of een CNC machine.
                              Maar dan moeten de systeemeisen ervoor wel duidelijk zijn en de toleranties vastliggen.

Kortom....
                              hoe wou jij 2 ton aan decor - kwa last erg ongelijkmatig verdeeld - over 10-12 trekken van hele hele trekkenveld exact gelijk de kap intrekken zonder geautomatiseerd installatie...
                              Maar dan moet ie ook (graag) werken als een 'automaat'.
                              Op de hand kun je dat gewoon vergeten.... zoalng we ook nog iets al veiligheid over willen houden.
                              Het probleem in Nederland is dat er wel door bureaucraten van alles wordt geroepen, maar dat ze eigenlijk geen idee hebben waar ze over lullen (pakweg 25% van onze "landelijke omzet" wordt nu zo weggepleurd).
                              2/3 van de 'bezoldigden' in het management zitten te praten over het werk van anderen, dat ze allen kennen uit rapporten en verslagen.
                              Onderwijs, gezondheidszorg, justitie, cultuur, verzekeringen en belastingen ... hoe meer incompetenten we aan een bureau weten te zetten hoe groter de ellende is die uiteindelijk "op de vloer, aan het bed, voor de klas, in het veld" moet worden opgelost.
                              En inmiddels is er geen bos op de wereld veilig meer voor de "behoefte aan papierbergen" die zo wordt veroorzaakt.... hoe meer papier hoe meer bureaubanen!
                              En uiteindelijk leidt dat allemaal tot helemaal .... NIKS.
                              Behalve dan een vorm van 'verborgen' werkeloosheid ... en we hebben in het Oostblok al eens gezien waar dat uiteindelijk toe zal leiden...
                              (Shit) Dan duurt het nog 15-25 jaar voordat we hier het licht weer gaan zien.
                              Elk land krijgt het bestuur dat het verdient.
                              De VSCD en VPT zijn de besturen van 'werkgevers' en 'werknemers'....
                              je wordt er niet vrolijk van.

Back on toipic?

Comment

• Jag
                                • Nov 2002
                                • 319

citaat:Ook ik heb jarenlange ervaring met handmatig bediende trekkenwanden. Ik zie in de handmatige versie nog steeds grote voordelen boven ge-automatiseerde trekken wanden.
                                Sta tegenwoordig niet meer aan de trekkenwand, maar vroeger wel heel vaak aan de handwand. En ook ik zag grote voordelen van onze El/Ha wand (bouwen op de hand is echt geen porum, changeren wel), maar dat is gewoon pure nostalgie. Ik vond het altijd heel leuk om changementen te doen aan de handwand en het is natuurlijk ook veel leuker om aan een touw te trekken dan op een knop te drukken. Maar met een geautomatiseerde wand kan je gewoon veel meer en ook veel mooiere changementen maken.
                                En dat een voorstelling elke avond een klein beetje anders is, is alleen leuk voor de technici. Als publiek koop je daar weinig voor .
                                citaate enige blunder die ik wel eens mee gemaakt heb was in het performing arts centre in Brisbane (Australië) waar ik op betreffende avond aan de trekkenwand stond (48 lijnen !!!)
                                48 lijnen?
                                citaat:Uiteraard was deze schoonmaker op staande voet ontslagen !!!
                                Lijkt me een beetje overdreven [].
                                citaat:Tijdens het hijsen (dalen) van de betreffende "bar" bleef ik uitkijken naar de gekleurde ringen. Totdat ik een enorme klap hoorde op het toneel. Het decor stond dus al... met volle vaart vanuit de fly-tower... BOEM !!! op het podium. Ik weet zeker dat ze het achter in de zaal op het derde balcon gehoord hebben en in hun stoel recht overeind zaten !!!
                                Ja, een handwand is altijd goed voor een hoop bloopers . Ik heb wel eens iets vergelijkbaars meegemaakt met Titanic, dat een collega het diafragma van 500kg door het laagmerk heen trok (het had vijf merken en hij vergiste zich in hoe ver hij moest). Gaf ook een beste knal .
                                Of iemand die bij Foxtrot (of iets dergelijks) aan het verkeerde touw trok en het wist te presteren om de trek met een fond erin tot de grond te krijgen. Tot een collega van mij hem op de rug tikte zo van kijk eens naar het toneel [)].

Heb zelf ook nog last van die nostalgie. Heb zelfs de cue lijst van Titanic en Fosse nog steeds bewaard .

Comment

Working...