Hijsen met trekken?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Hallo Jaq,

maar de dingen die jij noemt (over het merk gaan en met een klap op toneel (of onder de kap?) tot stilstand komen) zijn op een geautomatiseerde installatie echt nog niet uitgeloten.
    Zeker niet als er van budget (slechte)-oplossingen gebruik gemaakt (moet) worden omdat de directeur, wethouder of gemeenteraad er geen geld voor over heeft... en de minimale eisen nergens goed terug te vinden zijn.
    Dat angstvallig 'speuren' naar het merkje op het touw
    - en dus de last niet in de gaten houden, waar ook akteurs, muzikanten of ballet zich niet aan de exacte cues houden kan -
    is hetzelfde als operators 2, 3 of 4 grote schermen voor hun neus aanbieden, waardoor de last welhaast onzichtbaar is geworden en in elk geval minder interessant wordt....
    Homo sapiens schijnt geboren te zijn om te staren naar een scherm(pje)...
    => kijk maar wat we nu doen!

Maar het hijsen wordt er niet veiliger van...
    zeker niet als veel van die schermen ook nog eens gevuld worden met non- of foute informatie!
    We moeten maar gewoon wachten om het grote ongeluk.
    Dat komt vanzelf wel tussen nu en zeg pakweg 10 jaar!
    En dan gaat er in 'Den Haag'(SZW & OCW) of 'Amsterdam' (VSCD & VPT) wel weer een een of andere bijgoochem verontwaardigd zitten doen!
    Een ding troost... er is dan in elk geval een 'schuldige' om aan te wijzen.
    Dan krijgt namelijk 'Arbopodium' de schuld ...
    en gaan we na enkele toevoegingen aan (en verscherpingen van) de regels op de oude voet verder.
    Want het moet natuurlijk niet al te veel gaan kosten (voor faciliteiten) op de werkvloer.
    Het beschikbare geld moet vooral naar kantoren en bureaubanen!

En daar zitten heeeeeeeeeeel veel mensen die wel praten over trekken en -installaties, maar geen idee hebben wat dat eigenlijk zijn.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jag
      • Nov 2002
      • 319

Ben niet bepaald deskundig op dit gebied, maar weet wel dat bij ons de cues niet achter een computerscherm worden doorgedrukt. De cues worden gegeven vanuit de trekkenwandbrug, waarbij je kan inprikken met je wincon (of zoiets) waar je maar wilt. En je kan ook op de vloer staan.

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

Ja, die Bytecraft mannen hebben iets begrepen van regelgeving en gezond verstand.
        Jammer, dat BEO-Trekwerk ze in Nederland een loer heeft gedraaid.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

bij Vortek krijg je een draadloos palmtoppie mee. Ga maar staan waar je wilt, en het meeste in de gaten kunt houden.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

Zou zou het ook moeten....
            (wij hadden vroeger een remote met 25m stuurkabel kabel,
            dan had je ook altijd wel een plekkie om het goed te kunnen zien.
            Ik heb ooit nog op de wielerbaan van Ahoy zitten bedienen...
            goed zicht op de buhne en de zooi erboven.)

Comment

• Siem
              • Jul 2003
              • 124

citaat:Geplaatst door rinus bakker
              1) maar een ervaren man op een syteem met (allerlei) gebreken?
              Met ervaren mensen weet je eerder waar je aan toe bent, zodat je nog tijd hebt om andere oplossingen toe te passen. Onervaren mensen hebben nogal eens moeite om over de grenzen van een systeem heen te denken.
              citaatMichael Schumacher maakt er ook niks van als ie een lekke band heeft!)
              Wat heeft Michael Schumacher dan ook op een fiets te zoeken?
              citaat:2) in dit geval heb je zowel een nieuwe installatie als een onervaren operator......
              Nieuwe installatie ok, maar dat de operator dan meteen onervaren zou zijn, is voor mij een logica waar ik geen kaas van gegeten heb. Tenzij je over meer informatie over de trekkenwand-operators in de diverse theaters beschikt dan ik (wat gezien je andere bijdragen aan het forum niet geheel onmogelijk is), is deze bewering wat mij betreft dus onzin.
              citaat:dus waar lag het nu aan?
              De trekkenwand.
              citaat:ENNE: "plm 1000kg"? Wat is dat ...950kg? ...1080kg?
              De voorwand bestond uit drie rijen van zes vrijwel even grote vakken, op de grootste vakken stond vermeld dat ze 55kg wogen, een schatting op basis van vierkante meters hout geeft dan 3*6*55 = 990 kg = plm. 1000kg. En ja, het decor wordt altijd gewogen voor aanvang van een tour, of en waarom dat nu niet gebeurd is, weet ik niet.
              citaat:Verslikken kunnen trekken(wanden) zich niet hoor dat doen mensen (en dieren?).
              No sh*t. [:I]
              citaat:We hebben het over techniek, dus een technisch probleem, mankement of storing.
              Daar is wel wat meer van de diagnostiseren dan "verslikken".
              Het blijkt dus dat de motoren van de afzonderlijke trekken in het genoemde groepje van drie niet allemaal gelijktijdig hun stuurinformatie krijgen. De tijdstippen waarop de motoren beginnen te draaien, verschillen dus een fractie. Echter duurt die fractie soms te lang, waardoor een trek teveel belast wordt, met als gevolg dat de beveiliging ingrijpt. Theoretisch zou met een lage(re) acceleratie het probleem zich niet moeten voordoen, maar het publiek heeft niet betaald om minuten lang naar een omhoog bewegende voorwand te kijken...
              citaat:3) ja, en wat wil je daar nu mee zeggen?
              Dat dit het gevolg is van een natuurwet, en dat je er daarom maar in moet berusten?
              Ik had erbij moeten zeggen "op de manier zoals trekkenwanden nu geautomatiseerd zijn". Het lijkt er op dat vanuit de situatie van een handwand telkens een stapje verder geautomatiseerd/gemechaniseerd is. Er zou "from scratch" een systeem ontworpen moeten worden waarin zowel mens als automatisering/mechanisering een passende rol heeft (en die rol ook duidelijk gespecificeerd is). Met collega's hebben we al gefantaseerd over wat eigensch
              Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                • Jun 2001
                • 2155

citaat:Geplaatst door Siem
                [list][*]een open source motorsturingsprotocol[*](laser)sensoren per trek om de afstand tot de vloer/kap te meten[*]een 3D simulator/visualiser die overweg kan met een AutoCAD tekening van het decor, die de trekkenwand met het decor erin vanuit alle mogelijk denkbare camerastandpunten kan laten zien en die "collision detect" functionaliteit heeft[*]force feedback bedieningshendels om het gewicht aan een trek te "voelen"[*]een user interface die niet bestaat uit een scherm barstensvol met allerlei niet ter zake doende technische details in een veel te klein lettertype, maar die visualiseert waar een operator mee bezig is en waar de operator zelf kan instellen hoeveel en welke informatie er getoond wordt,[/list]
                Inderdaad leuk fantaseerspul... we zouden een kleine poll moeten doen wat hiervan het eerste geimplementeerd gaat worden, want het zijn stuk voor stuk beste ideeen. Alleen dat van die lasersensoren is een beetje eng, valt veel beter te doen door de beweging van de motor bij te houden. Maar goed, aan alles zit helaas ook een prijskaartje wat erg bepalend is; en je wordt op zo'n manier wel heel erg afhankelijk van software (die qua veiligheidseisen richting fly-by-wire vliegt!).

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

citaatMichael Schumacher maakt er ook niks van als ie een lekke band heeft!)
                  Wat heeft Michael Schumacher dan ook op een fiets te zoeken?
                  Wie had het nou over een fiets?
                  Dat schiet toch niet op, zelfs in China zijn ze daar nu achter.

Je kijkt kennelijk nooit Formule 1. Ook daar komen lekke banden voor.
                  Hele wielen liggen er soms af...
                  en toch komen die mannen thuis, zelfs zonder thuiskomertje!
                  Maar nou weer on-topic.

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Nieuwe installatie ok, maar dat de operator dan meteen onervaren zou zijn, is voor mij een logica waar ik geen kaas van gegeten heb. Tenzij je over meer informatie over de trekkenwand-operators in de diverse theaters beschikt dan ik (wat gezien je andere bijdragen aan het forum niet geheel onmogelijk is), is deze bewering wat mij betreft dus onzin.
                    Voorbeeld:
                    Hoe noem jij iemand die een week zijn rijbewijs heeft en voor de tweede keer zelfstandig achter het stuur van een auto stap.
                    De eerste maanden van een eerste seizoen met een nieuwe installatie krijg je de kans om ervaring op te doen....
                    Tenzij je al maanden/jaren (?) met zo'n zelfde systeem in een andere schouwburg gewerkt hebt.
                    Kortom wel hebben tussen nu en 2007 (2008? 2009? 2010?) telkens weer te maken met een aantal onervaren trekken-operators.
                    (Vergeet die 'wand' nou maar in dat woord!)

Comment

• Thomaz
                      • Feb 2004
                      • 61

Iedereen,

ik ben van Stakebrand en dus niet bepaald onpartijdig. Meer bepaald heb ik aan de wieg gestaan van de nieuwe Stalogic Centurion. Ik ga er geen reclamespeech van maken, maar denk wel even aan het volgende:

1) Vergelijk a.u.b. appelen met appelen en peren met peren. Een Stalogic die al meerdere jaren in een theater draait, is niet te vergelijken met een nieuwe installatie.

2) Ja, je hoort vaker over onze storingne dan over die van anderen. Wij hebben nu eenmaal véél meer theaters in Nederland. Meer theaters, meer storingen. Zo gaat dat nu eenmaal. Ook beginnen een aantal installaties al wat ouder te worden. Dat is natuurlijk niet bepaald goed voor de betrouwbaarheid. Een lamp gaat ook ooit stuk, ongeacht hoe goed je die verzorgt. Met elektronica is het net zo.

3) Vreemd genoeg zijn wij soms de laatsten die de klachten van een theater mogen vernemen. Als iedereen éérst ons belt, en dan pas de rest van de wereld, kunnen we het sneller oplossen.

4) Veiligheid. Je kan erover zeggen wat je wil, maar trekkenwanden zijn veilig. Van die van ons ben ik zeker, ik verwacht dat het bij andere bedrijven ook wel zo zal zijn. Alleen hebben we in de jaren ervarin moeten opbouwen in wat nu fout kan gaan met een trekkenwand. En helaas is er maar één manier om daar achter te komen.

5) Puntjes die open blijven staan bij oplevering: ja het gebeurt. Nee, dat is niet goed. Helaas zitten wij bij een bouw in de planning helemaal achteraan. en als die planning dan uitloopt, komt de datum van de eerste voorstelling steeds dichterbij. Dus hebben wij (te) weinig tijd. Punten die lang blijven openstaan is gewoon niet goed, maar hebben vaak specifieke redenen.

6) Een klant die iets specifiek wil, krijgt dat. En ja, als dat problemen geeft, is het ook ons probleem: wij blijven als leverancier verantwoordelijk voor bepaalde punten, zoals veiligheid. Dat kan je niet afkopen met een ondertekend stukje papier.

7) Lastmetingen die worden uitgeschakeld verminderen de veiligheid slechts marginaal: we hebben (tot in de frequentieregelaars) meerdere lagen die deze functie geheel of gedeeltelijk overnemen.

8) Een standaard voor bestanden? Het kan, maar slechts heel beperkt. De werking van de trekkenwanden is fundamenteel verschillend. Bij lichtsturingen kan het toch ook niet altijd (tenzij in het beperkte USITT ASCII formaat)?

Het zijn een hoop losse antwoorden op diverse vragen, maar ik ben dan ook (te) laat in deze discussie ingevallen.

Nog vragen?

Be my guest!

Thomas.
                      \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
                      RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

To Siem....
                        je-zus wat een posting,
                        lekker handig om te citeren/reageren istie niet meer.
                        Ik denk dat als we ooit zover komen om an die Nederlandse norm voor trekkenwanden gaan werken, en ik kom toevallig ook bij die club terecht dan zou ik je fgraag willen uitnodigen om jullie ideen te ventileren of ook in die club zitting te nemen.
                        Het kost je wel veel tijd, maar het is voor een goed/hoger doel.
                        En dit keer is dat eens niet een otter, korenwolf, of zeehondje, maar gewoon de Homo ludens, var. theatralis.

Enne Tyco
                        (Dennis Koslovksy (ofzo!) heette die grootschalig zwendelende baas ervan)
                        is een zeer kwalijk voorbeeld in dit verband.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

<center>Hé Loes...,

ben je er nog?

Ik vrees dat Mac met zijn 'dat wordt een trekken-forum' gelijk heeft gekregen...</center>

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Er zou "from scratch" een systeem ontworpen moeten worden waarin zowel mens als automatisering/mechanisering een passende rol heeft (en die rol ook duidelijk gespecificeerd is). Met collega's hebben we al gefantaseerd over wat eigenschappen van zo'n systeem,
                            wederom :
                            1
                            volledig eens, zo bouwen wij onze machines meestal
                            2
                            en toen kwamen we erachter dat Hoffend ookzo dacht , en de Vortek had uitbedacht.

geen reclame, maar www.hoffend.net lijkt me een ietwat serieuzerder poging dan dienvanm de nederlandse collegae.

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

Hadie Mac,
                              ik was heel sceptisch over die mannen van Hoffend vanwege hun opmerking dat je de rollenzolder niet meer nodig zou hebben met de Vorteks, maar dat was weer typisch verkooppraat.
                              Ik ben door de importeur van de Vortek uitgenodigd om een te komen kijken als ze hun Europese (CE!) versie binnen hebben.
                              Ik was op de afgelopen beurs al minder kritsch en laat me graag overuigen (of niet?), maar ik heb IDD de indruk dat deze softwarejongens meer met gebruikers gepraat (cq naar ze geluisterd!) hebben dan sommige Hollandse leveranciers.
                              En dat het bij hen ook echt werkt! En niet maar alleen een slappe babbel of verkoopblahblah is.
                              Mar zoals altijd - eerst zien dan geloven.
                              Demo's op beurzen enz zijn te vaak de ultieme leugen - pardon - onwaarachtigheid.
                              Overigens hoeven voor mij die zilverglimmende torpedo's niet in de kap hoor....
                              Doe ze maar in het zwart, zou Henry Ford zeggen.

He Loes, ben je er nog?

Comment

• musicjohn
                                • Aug 2001
                                • 1102

citaat:48 lijnen?
                                Jag, ik had me vergist. Ik was in de war met een kleiner theater waar ik ook een poosje gewerkt heb. Er had moeten staan:

102 lijnen

Podium diepte (vanaf eerste gordijn) 29,7 meter

Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

Working...