Hijsen met trekken?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #61
    Qua zien en geloven, ik heb m bij een demo op mijn blote hoofd laten landen. Met 1 m/s, en dus vol in de rem, een nazak van nog geen 3 mm na de aktie. Maar ik moet nog naar de LDI, ( samen met een a.s. klant??) om dat truukje daar nog eens te aanschouwen bij de europese versie...

    En dan hoort U van me...

    Comment

    • rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

      #62
      2 Jag,
      in de Angelsaksische wereld heeft men het over "line-sets", waar wij het over touwen of trekken hebben.
      Dat vertalen met 'lijnen' geeft voor sommige mensen een rare indruk.
      Hoewel dat bij 'lijntjes' pas echt terecht zou zijn.
      Ook kennen de Anglosaksen de termen "hemp-house" en "hemp-set".
      Je zou haast zeggen dat het theater een drugsgerelateerde bezigheid is.
      Die lijntjes, da's meer voor een 1:4 theater, zoals het Steven Kemp bij BEO in Weesp.*
      Overigens:
      Fransen en Duitsers gebruiken ook trekken-technische termen die je niet altijd letterlijk moet vertalen.

      Maar het zou pas echt raar zijn als er 'assen' had gestaan, want die term is ingeburgerd geraakt bij de control-systemen die niet alleen trekken maar ook ander bewegingen aansturen: punttrekken, podiumwagens, heftonelen enz.

      * Ben benieuwd of Trekwerk ook al van die 1:4 megalieren gemaakt heeft.....
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

      Comment

      • rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

        #63
        citaat:Geplaatst door Thomaz
        ik ben van Stakebrand en dus niet bepaald onpartijdig.
        Het is je vergeven zolang je maar een eerlijk antwoord kan geven en geen feiten gaat verdraaien.
        citaat:1) Vergelijk a.u.b. appelen met appelen en peren met peren. Een Stalogic die al meerdere jaren in een theater draait, is niet te vergelijken met een nieuwe installatie.
        Maar vertel jij maar wat er dan aan eisen of features bijgekomen zijn die aan die oude Stalogics ontbraken of waarin ze haperden. Jullie -net als trouwens de conculega's - verkopen: trekkenwanden computers, en je wilt ook al niet dat die onderling vergeleken worden. Een vrachtauto van 15 jaar oud is toch nog steeds een vrachtauto. En voor een personenlift geldt toch hetzelfde? Maar die oude Stalogics zijn dus eigenlijk geen trekkenwand computers. Of bedoel je iets anders?
        citaat:2) Ja, je hoort vaker over onze storingeedan over die van anderen. Wij hebben nu eenmaal véél meer theaters in Nederland. Meer theaters, meer storingen. Zo gaat dat nu eenmaal.
        Helemaal eens!
        citaat:Om te beginnen een aantal installaties al wat ouder te worden. Dat is natuurlijk niet bepaald goed voor de betrouwbaarheid. Een lamp gaat ook ooit stuk, ongeacht hoe goed je die verzorgt. Met elektronica is het net zo.
        Ja en daarom storten oude Demagkranen eerder om en oude vliegtuigen eerder neer. Maar dan hebben we het over ouderdommen van 25-50jaar! En niet van 5 jaar of minder! Of doen jullie geen electronisch onderhoud aan je eigen installaties, maar alleen aan de mechanica? Kom op dit is je reinste bullshit! Er wordt gehesen boven personen en zo is die installatie toch ook ooit verkocht. En niet met de mededeling in de bijsluiter dat het na een jaar of wat minder veilig gaat worden.
        citaat:3) Vreemd genoeg zijn wij soms de laatsten die de klachten van een theater mogen vernemen. Als iedereen éérst ons belt, en dan pas de rest van de wereld, kunnen we het sneller oplossen.
        Misschien zou je de oorzaak daarvan eens intern moeten zoeken. Zoiets komt vaker voor als er een zekere klant-ontevredenheid ontstaan is. En dat laatste hangt weer samen met toezeggingen die na twee jaar nog niet zijn nagekomen.....
        "Bent U tevreden zegt het anderen, bent U het niet zegt het ons" die kreet komt ook ergens vandaan!
        citaat:4) Veiligheid. Je kan erover zeggen wat je wil, maar trekkenwanden zijn veilig. Van die van ons ben ik zeker, ik verwacht dat het bij andere bedrijven ook wel zo zal zijn.
        Ik heb in het hele land en over allerlei leveranciers het tegendeel vernomen, en jullie als leveranciers doen onderling ook je uiterste best om de anderen op dat gebied totaal af te breken! Ga nou niet zitten slijmen! Eerlijk blijven!
        citaat:Alleen hebben we in de jaren ervaring moeten opbouwen in wat nu fout kan gaan met een trekkenwand. En helaas is er maar één manier om daar achter te komen.
        En dus moet
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

        Comment

        • Thomaz
          • Feb 2004
          • 61

          #64
          citaat:Geplaatst door rinus bakker

          citaat:1) Vergelijk a.u.b. appelen met appelen en peren met peren. Een Stalogic die al meerdere jaren in een theater draait, is niet te vergelijken met een nieuwe installatie.
          Maar vertel jij maar wat er dan aan eisen of features bijgekomen zijn die aan die oude Stalogics ontbraken of waarin ze haperden. Jullie -net als trouwens de conculega's - verkopen: trekkenwanden computers, en je wilt ook al niet dat die onderling vergeleken worden. Een vrachtauto van 15 jaar oud is toch nog steeds een vrachtauto. En voor een personenlift geldt toch hetzelfde? Maar die oude Stalogics zijn dus eigenlijk geen trekkenwand computers. Of bedoel je iets anders?
          Ik bedoel dat een "vrachtwagen" van 15 jaar oud nu eenmaal geen airco heeft, en dat er hier en daar al eens een knopje het begeeft. Ook heeft ie minder vermogen, en kan je dus minder transporteren, als je de vergelijking nog begrijpt.

          Van mij mag je systemen rustig vergelijken, maar doe dat dan met die van gelijkaardige ouderdom (en budget!). Stalogics zijn wel trekkenwandcomputers, dat moge duidelijk zijn.

          Een lijst van features ga ik evenwel niet geven. Ik ben geen verkoper en heb ook geen ambitie dat te worden. Als je meer wil weten zijn er andere (welgekende?) kanalen om dat uit te vissen.

          citaat:
          citaat:Om te beginnen een aantal installaties al wat ouder te worden. Dat is natuurlijk niet bepaald goed voor de betrouwbaarheid. Een lamp gaat ook ooit stuk, ongeacht hoe goed je die verzorgt. Met elektronica is het net zo.
          Ja en daarom storten oude Demagkranen eerder om en oude vliegtuigen eerder neer. Maar dan hebben we het over ouderdommen van 25-50jaar! En niet van 5 jaar of minder! Of doen jullie geen electronisch onderhoud aan je eigen installaties, maar alleen aan de mechanica? Kom op dit is je reinste bullshit! Er wordt gehesen boven personen en zo is die installatie toch ook ooit verkocht. En niet met de mededeling in de bijsluiter dat het na een jaar of wat minder veilig gaat worden.
          Voor alle duidelijkheid: er is een GROOT verschil tussen betrouwbaarhied en veiligheid. Hij wordt minder betrouwbaar, dus zal ie het af en toe niet doen omdat er een component uitvalt. Dat wil nog niet zeggen dat de wand onveilig is...

          Bovendien: welke kraan staat er 24u per dag onder spanning? dat is wel wat veel van onze klanten doen met de installatie, hoewel wij het niet adviseren. Neem nu dat standaard componenten 15 jaar garantie hebben, dit is wel aan 8u per dag, dus dan zit je al na 5 jaar aan die waarde. Dat is de realiteit.

          Jawel, wij doen elektronisch onderhoud. Maar voor het preventief vervangen van onderdelen hebben de meeste klanten geen geld. Ze doen niks zo lang het goed gaat, wat de risico's ook zijn. Dat is helaas ook realiteit.

          een installatie die hijst boven personen kan ook stuk gaan, maar het belangrijkste is dat het dan NIET gevaarlijk wordt. Dit is het princiepe van ALLE elektronische veilige onderdelen.

          [quote]citaat:
          [quote]citaat:3) Vreemd genoeg zijn wij soms de laatsten die de klachten van een theater mogen vernemen. Als iedereen éérst ons belt, en dan pas de rest van de wereld, kunnen we het sneller oplossen.<hr height="1"
          \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
          RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

          Comment

          • rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

            #65
            Hallo Thomasz,

            "Ik vertrouw er wel op dat overal de noodstop werkt, da's toch wel een minimum".
            Moet ik de schouwburg en installateur noemen waar dit het NIET deed?
            Sterker nog gewoon VERGETEN aan te sluiten?

            "Van mij mag je systemen rustig vergelijken, maar doe dat dan met die van gelijkaardige ouderdom (en budget!).
            Stalogics zijn wel trekkenwandcomputers, dat moge duidelijk zijn". "Een lijst van features ga ik evenwel niet geven.".

            Hebben we dan wel vergelijkingsmateriaal voor de Stalogic?
            Qua ouderdom hebben we het dan over het door jouw baas verfoeide Bytecraft!
            En destijds was de slogan dat je voor minder geld een evengoed product in Nederland kon kopen.
            Dus wel degelijk "Appels met appels"!
            En budget? Ga nu niet zeggen dat omdat de Stalogic zo goedkoop was, het ook niet zo goed kon zijn. Want dat is omkeren van de bewijslast.
            Waarom al zo snel zoveel geld investeren in iets als Centurion als die Stalogic de tand des tijds en de hijgende concurrentie makkelijk had kunnen weerstaan.
            Ik maak daar toch uit op dat Stalogic niet goed genoeg was om de concurrentie aan te kunnen. Het is maar een mening hoor.

            "Bovendien: welke kraan staat er 24u per dag onder spanning? Dat is wel wat veel van onze klanten doen met de installatie, hoewel wij het niet adviseren. Neem nu dat standaard componenten 15 jaar garantie hebben, dit is wel aan 8u per dag, dus dan zit je al na 5 jaar aan die waarde. Dat is de realiteit."
            Er zijn in de Rotterdamse haven, bij Corus en meer volcontinubedrijven waarschijnlijk wel 500+ kranen die 24/24 onder spanning staan!
            Heb jij die klanten al eens gevraagd waarom ze dat dan toch tegen jullie advies in willen doen...
            Alléén maar eigenwijze eikels he, al die klanten? Natuurlijk chargeer ik hier weer, maar ik weet ook weer hoe bot jouw baas kan reageren. (Hij lijkt sprekend op mij!)
            EN... de Europese regels (MachineRichtlijn, Product Aansprakelijkheid] zeggen dat een fabrikant bij het ontwerp zelfs rekening moet houden met abnormaal gebruik - de exacte tekst weet ik niet, maar kennelijk is dat dus niet het geval.
            Staat er zoiets vermeld als waarschuwing (!) in de Stalogic-manual(s)?

            "Jawel, wij doen elektronisch onderhoud. Maar voor het preventief vervangen van onderdelen hebben de meeste klanten geen geld. Ze doen niks zo lang het goed gaat, wat de risico's ook zijn. Dat is helaas ook realiteit."
            Als jij ze die risico's voorlegt - en dat ook al deed ten tijde van de oplevering - dan heb je een punt.
            In de andere gevallen is het toch een kwestie van slecht ontworpen apparatuur, en zijn er bij klanten misschien wel valse verwachtingen gewekt.

            "Van die van ons ben ik zeker, ik verwacht dat het bij andere bedrijven ook wel zo zal zijn."
            Wat betreft dat slijmen: het is in Nederland een regelrechte concurrentie (en kinnesinne, met juridische procedures en alles) tussen de drie voornaamste aanbieders, maar ook een hele puist roddel en achterklap. Ook jouw baas doet daarin mee.
            Ik heb in elk geval heel lang met plezier met hem in de CvA gezeten. Daar toonde hij zeker zijn (zijn winkel's) superioriteit over de anderen.
            Maar dat is wat anders dan afgeven op die anderen zonder het zelf aantoonbaar veel beter te doen.
            En dat is nu het geval als ik het rondje theaters in Nederland afga.
            Een ik val aan omdat je jezelf opwerpt als woordvoerder van een winkel
            en diezelfde winkel zich heel nadrukkelijk afzet tegen die Australiers... maar dat in besturingstechnologie in elk geval (nog) niet heeft kunnen waarmaken.

            Tenslotte...
            - wel eens van homologisatie gehoord? Is technische keuring op basis voor normering van het wegverkeer.
            - wel eens van DXF gehoord? Is een uitwisselings/conversie software voor verschillende tekenpakketen.
            - wel eens van een luchtwaardigheidsverklaring gehoord. Dat is een keuring voor minimale veiligheid voor vliegtuigen.
            Wel eens van de reeks NEN 2017-2028 gehoord. Nederlandse normen voor kranen en hijswerktuigen. Gaan nu wel op de Europese schop, maar ze bestaan al decennia lang.
            En jij
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              #66
              Eh....... Loes
              ben je er nog?
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              • eeze
                • Nov 2003
                • 11

                #67
                Ik heb inmiddels een ruime ervaring op een computergestuurde wand (Batalpha-Rodenstaal), en ik ben er erg content mee. Toch vraagt een electrische wand een andere benadering dan een handwand, zeker wanneer de wand niet is uitgerust met een fail-safe (wegbezuinigd).
                Ik denk dat een trekkenwandoperator nu ten allen tijden scherp moet zijn. Het is van levensbelang dat je je kap kent, weet hoe en waar de vakken en je licht hangt, hoe de luchtstroom in je theater de beweging van grote vakken beinvloedt,etc.
                Om alles veilig te laten verlopen komt het er hier op neer denk ik...

                Check je merken!!!!
                Check je merken!!!!
                Check je merken!!!!
                Kijk en luister goed. Niet alleen naar de trek zelf, maar ook naar kabels,hoe het vak beweegt, en kijk waar je moet kijken!!! (en dat is meestal niet op je infrarood monitor!!!)
                Wees altijd rustig en laat je nooit opjagen. De vloer heeft nog wel eens de neiging ongeduldig te worden wanneer een trek niet snel genoeg zakt,maar die zien niet altijd wat jij ziet.
                Vraag om mensen die meekijken als je het niet vertrouwt, want andersom is het zo, de vloer ziet dingen die jij niet ziet.
                Dit is denk ik het grootste probleem van een electrische wand. Je ziet niet altijd alles meer gebeuren, en aangezien je niet meer recht naast de bewegende trek staat, is het inschatten van waar de trek neerkomt en waar die acteur precies staat op dat moment lastiger. Zorg dus altijd dat je mensen op de vloer de headsets tijdens een cue open hebben staan, om geen vertraging op te lopen bij een eventuele noodstop. Zorg er ook voor dat je WEET waar het vak landt (plak desnoods een merkje op de vloer,of op de monitor).

                Zorg er ook voor dat de bewegende vakken NOOIT boven een trek worden afgestopt,en andersom,zorg dat een naar boven bewegend vak NOOIT kan blijven hangen in een vak dat er voor of achter zit. Dit vergt wel enig inzicht bij het indelen van de kap.

                Ik laat tijdens de bouw of breek trekken ook niet harder lopen dan 300 mm/s ongeveer. Er is veel ruis op die momenten, dus kans op ongelukken. Het houdt wel in dat je als operator een beetje moet weten hoe de bouw/ breek verloopt, want een trek met die snelheid van 20 meter laten komen duurt wat lang, en dan staat de vloer lang stil. Probeer te anticiperen, en hou contact met de eerste man.

                Ik vind de electrische wand een prachtig instument, maar veiliger? Okee, het naar beneden lazeren van een trek,daarna de kluiten,en dan de trek in het plafond, waarna het pctjes regent is gelukkig voorbij, maar er zijn nu andere gevaren. Failsafe of niet.... Want een trek stopt dan wel wanneer de belasting iets verandert, maar hoe zit het als er een vak aanhangt van 500 kilo? tegen de tijd dat het vak een mm is opgetild bij een crash, heeft dat vak al erg pijn gedaan....

                gr Pieter

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #68
                  Vandaar dat er -wettelijk verplicht- een noodstop op moet zitten die ALLE bewegingen DIRECT laat stoppen, zonder pardon.

                  En dat zou in de meeste gevallen betekenen dat je de lier van de motor wordt losgekoppeld, en in een mechanische rem (blokkade??) wordt verankerd. En dat hebben ze in Roden en Heeze dus blijkbaar nog niet voor elkaar.


                  BTW, NEN1010 verbiedt trouwens dat er electrisch ( dwz op de Frequentie-omvormer) ge-noodstopt wordt. Verder heb ik mijn bedenkingen als ik het woord "rem-weerstand" in het Theater hoor. ( dalen van de trek levert energie op die door de chopper in de FO naar de remweerstand geleid wordt)_ Veiliger zou een worm-wiel-constructie zijn, waardoor de motor aangedreven daalt, maw de daling [u]kost</u> ook energie, en bij onderbreking van die energie stopt de beweging ook al. Maar niet snel genoeg, naar mijn mening, vandaar die mechanische blokkade.

                  Zonder nou meteen de wise-guy uit te hangen : ik ben op diverse locaties geweest waar de heren en dames techneuten
                  *inderdaad de meeste lastige beveiligingen maar uitzetten,
                  *zich ook nog bezig houden met personeelszaken
                  *geluid, licht en decor moeten regelen
                  *vakbondswerk zeer belangrijk vinden
                  *en ook nog ff de trekkenwand bedienen.

                  Vandaar dat ik (na onderzoek en haalbaarheidsstudies naar een eigen machine) op zoek ben gegaan naar een systeem dat wel aan mijn voorwaarden voldoet, en in Amerika bij Hoffends's Vortek ben uitgekomen. Beste optie, naar mijn mening, omdat de machine Plug-n-Play is, en maar in 1 vorm de fabriek verlaat. Met alle veiligheden , dus.

                  Comment

                  • rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

                    #69
                    citaat:Geplaatst door eeze
                    Toch vraagt een electrische wand een andere benadering dan een handwand, zeker wanneer de wand niet is uitgerust met een fail-safe (wegbezuinigd).
                    Hoi Pieter,
                    ik heb de indruk dat we hier ons kunnen verbazen over de SIL klasse die er volgens de risico-analyse op basis van EN 954 in zou moeten zitten en de de werkelijke SIL-klasse waar je nu als operator mee bent opgezadeld.
                    Het wordt (nee, is al jarenlang) tijd voor een Nederlandse norm voor trekkeninstallaties.
                    Maar ja, die "Great Manipulator" had natuurlijk heel andere belangen. En in elk geval totaal geen kennis van zaken op dit gebied.
                    Dus we hebben nu wel een soort van vaag 'gecertificeerde' opleiding op dit gebied, maar weten eigenlijk niet eens te omschrijven waarover die zou moeten gaan.
                    Sic transit gloria scena.
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                    Comment

                    • bibster
                      • Jan 2005
                      • 17

                      #70
                      citaat:Geplaatst door rinus bakker
                      Heb ik in 97/98 een aantel keren geopperd tijdens VPT-dagen. Tevergeefs, want er is nog steeds geen uitwisselings-formaat dat zoiets mogelijk maakt. [8)]
                      citaate computer moet toch kunnen uitrekenen hoe hoog je trek zich boven de vloer bevind, en in de meeste gevallen is dat overal wel gelijk als je je afstopping etc. meeprogrammeert.
                      Reken maar dat de computer dat zou moeten. Anders heb je er geen bal aan.
                      Ik heb destijds gesuggereerd dat de fabrikanten die hier zouden willen leveren aan een soort RXF(RiggingXchangeFormat) zouden moeten voldoen. Daarin zouden data over positie ('merken'), last, beweging (richting & snelheid) moeten te vererken zijn. En dat geheel zou dan ondersteund moeten worden door de VPT = gebruikers en de VSCD = finacieringsverantwoordelijken. [:I] [8D]
                      Ik rakel deze discu ff op, want het heeft een flink raakvlak met mijn vakgebied (Nee, ik ben al jaren geen theaterman meer maar dat terzijde) informatie technologie. (Maar ik weet nog wel hoe theater werkt)
                      Rinus, dat die stake's en roden's en trekwerken en weet ik veel meer niet samen willen werken is (enerzijds) logisch, en daarom een simpel, doch (laten we hopen) doeltreffend idee:
                      Als er bekend is HOE zo'n bewaarde show eruit ziet (= bestandsspecificatie) van de verschillende leveranciers, bedenk dan (Met z'n allen als gebruikers) de randvoorwaarden van een NIEUW, 3e bestandsformaat, gebaseerd op open standaarden (Bijv. XML) en schrijf hieromheen conversie tools, dus niet direct van A naar B, maar van A naar XML, en van XML naar B (En vice versa etc.)
                      Zo dwing (?) je de leveranciers om in een evt. later stadium deze OPEN standaard te accepteren c.q. te implementeren.
                      Misschien een idee voor een los-vast groepje van mensen.

                      Wat handig zou zijn als informatie over een show in een trekkenwand:
                      Diepte trek (Vast? Relatief aan andere trek? Marges?)
                      Hoogte? (Evt. rel. aan andere trek of afstopping of zo?)
                      Gewicht (en dus evt. automatisch trek-koppeling)
                      etc. etc.
                      Changement:
                      Welke trek?
                      Snelheid c.q. tijd? delta in/uit etc. zoals op lichtdozen
                      Vul maar aan...

                      Is dit een goed idee? (Zo niet dan sorry voor uw bandbreedtevervuiling..)

                      Paul
                      Ja, en toen?

                      Comment

                      • rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

                        #71
                        Absoluut een goed idee Paul, maar te laat!
                        De markt (de theaters die allemaal geld moesten! uitgeven) had die eis kunnen stellen,
                        maar nu is die al voor ruim meer dan de helft ingevuld met de Babylonische spraakverwarring.
                        En al jouw software-technische opmerkingen zeggen mij niet zoveel.
                        Over een jaar of 10-15 zal er heus wel iets met dit gedoe gaan gebeuren want nu beginnen we de eerste reacties vanuit het veld te krijgen (leuk artikel van Nikno Bovenberg in de laaste Zichtlijnen), dus over 20 jaar is dit geen issue meer.
                        Wat is nou 20 jaar? (... aan dagelijks verloren arbeidstijd door dom en onnodig gewacht...)
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                        Comment

                        • SpaceyDeeJ
                          • Sep 2001
                          • 876

                          #72
                          citaat:
                          En dan hoort U van me...
                          Of niet natuurlijk als het onverhoopt mis mocht gaan [}]
                          cheers,

                          DeeJ

                          zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

                          Comment

                          • Martincrul
                            • Apr 2005
                            • 32

                            #73
                            Hallo,

                            Ik werk nu al ruim anderhalf jaar met de nieuwe mechanische trekkenwand van Servio uit belgie. Deze werkt een stuk plezieriger dan de staalogic is mijn ervaring.

                            Ook de veiligheid van de servio drive zoals hij heet is erg goed.

                            Het console bestaat uit een mobiel paneel van ongeveer 40 bij 80 op buikhoogte (voor mij dan 1,86m) het console heeft 2 15" touchscreens met 4 joysticks en 2 schakelknoppen voor hoge of lage gevoeligheid.

                            In de PLC zijn vaste hoog en laagmerken aangebracht waar de trek niet voorbij kan komen (als in geprogrameerd in zowel de software op het console als opgeslagen in het geheugen van de plc.
                            Verdere softwarematige veiligheden zijn o.a. de watchdog die een continu puls signaal stuurt van console naar plc van plc naar freq. regelaars van freq. regelaars naar encoders, motor en rem. Mocht er een signaal onderbroken worden word het systeem meteen stilgelegd.

                            Ook worden continu de gewichten van de trek gemeten dus zowel bij stilstand als bij beweging. Bij beweging worden ook de naastgelegen treks gemeten bij een verandering van gewicht in de bewegende trek of een naastgelegen trek stopt de trek automatisch (dit word de haperings detectie genoemd)

                            Bij het laden van een trek kan het formaat van de lading aangegeven worden zowel lengte als breedte als hoogte kunnen worden ingevoerd waardoor het systeem melding maakt als hij dreigt langs een andere trek te komen en dit volgens de dimensies niet zou kunnen.

                            De gebruiker kan bij laden ook het limiet voor de trek voor zowel boven als onder aangeven waarbij de trek niet verder zakt dan de last toelaat.

                            Wat de hardware betreft is de trekkenwand uitgevoerd met 37 treks met een motor met rem die continu wordt ontdubbeld op zijn trage as waardoor bij defect of soting altijd de andere as het werk overneemt.

                            daarnaast is er gekozen voor een maximale last van 200kg per trek (naar mijn idee iets te weinig ik had eerder 300kg gekozen) de treks zijn daarvoor uitgerust met 6 x 5mm staalkabel met daaraan een dubbele buis trek.

                            Bij een overgewicht met marge 20kg zal de trek niet starten (de trek start echt niet!!!)

                            Verder zitten er op de trommels ook kabeldubbel detectoren die de treks doen stoppen bij een dubbele wikkeling.

                            Ook de positie van de trek kan niet worden verloren door het gebruik van absolute encoders ook niet bij het manueel lossen van de remmen als de voeding er af is.

                            Dit voor zover de veiligheden. Uiteraard is het systeem ook voorzien van noodstoppen welke bij afkoppeling van de console automatisch ingesteld worden.

                            Ook is het systeem voorzien van een mobiel console (nog mobieler) het is namelijk een laptop met 1 joystick welke met behulp van een ethernet netwerk ook de treks kan besturen. Maar welke voornamelijk bedoeld is als hulpconsole.

                            Het systeem is niet alleen veilig maar ook heel gemakkelijk te bedienen door de touchscreens. Het programeren is bij het juist ingeven van de lasten in de treks een eitje. Bij het juist instellen van de stops kan bij defect aan het console ook de changementen zij het eenvoudig alleen hoog en laagmerk via de muurbediening bediend te worden.

                            Dit voor zover mijn bijdrage over mechanische trekkenwanden

                            Comment

                            • rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

                              #74
                              Waarvoor in elk geval mijn dank.
                              Duidelijk verhaal. Ik kende servio nog niet.
                              Hebben ze meer theaters gedaan? En een Website?
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                              Comment

                              • Martincrul
                                • Apr 2005
                                • 32

                                #75
                                @Rinus

                                Servio.be, er staat alleen bijna geen informatie over de trekkenwand op. Ze zijn zeg maar erg goed in systemen bedenken alleen aan het opschrijven valt wel wat op te merken.
                                Ik heb de manual (beetje WordPerfect style geprint op a4 in een steekmapje) en zal die wel effe door de copier gooien en opsturen/inscannen en mailen moet effe kijken.
                                De mechanische trekkenwand staat al in meer theaters, maar er zijn er maar 2 in nederland voor zover ik weet. Ik weet alleen niet waar de andere staat zal ik nog is vragen. Die waar ik mee werk staat in Oosterhout NB bij theater de bussel.

                                Groeten Martin

                                Comment

                                Working...