disco in toneelstuk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gnmixing
    • Feb 2004
    • 214

disco in toneelstuk

Heej,
    Ik ben bezig met een lichtplan voor de lokale toneelgroep. We spelen Buitenwippers van John ***ber. In dit stuk komen een aantal scenes in die zich afspelen in een discotheek. Er speelt dus muziek, soms luid, dan weer zachter als er gesproken wordt en ook via licht moet aangegeven worden dat we ons in een discotheek bevinden. De regisseur had graag 2 MH's op de uiterste hoeken van het podium (dat staat al vast), maar nu vraag ik me af hoe ik de acteurs best kan uitlichten zodanig dat je wel het gevoel hebt dat je in een discotheek zit, maar toch hun gezichten en mimiek duidelijk ziet. Mogelijkheden in de zaal : lichtbrug (truss) en rails boven het podium.
    Aan mod : Ik weet niet of dit topic hier juist staat of mss beter bij het lichtforum, verplaats het anders maar
    Groeten,
    Gert
    En ja we hebben LJ + fingers... olé
  • CoenCo
    • Feb 2005
    • 230

Veel tegenlicht en toplicht, veel "VETTE" kleuren (diep rood, donkerblauw, fel geel, paars) Alles erg "vlekkerig"
    Sterk toplicht op de spelers en voorkant v/d spelers vullen met een warme kleur (lee134 bijv.).

Om maar eens een mogelijkheid te noemen. Je kan natuurlijk altijd eens bij de lokale discotheek gaan kijken

Comment

• AJB
      • Jul 2003
      • 2289

Met het tegenlicht ben ik het eens, met dat oranje frontlicht niet... Zou gaan voor een partij blacklights, en bijv. een strobo-tje. Da's dusdanig typisch, zeker als de kostuum-mevrouw een beetje meedenkt (witte accentjes in de kledij).

Frontlicht zou ik een beetje koud houden juist...goed zichtbaar, en toch bruikbaar als accent. Niet ideaal laten inkomen, maar bijv. van de zijkant of echt recht van voren.

suc6
      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
      ------------------------------------------------
      Arvid Buit
      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• kokkie
        • Nov 2003
        • 1166

Veel tegenlicht en toplicht en veel "VETTE" kleuren en dan 2 zielige beampjes van 2 movitecs of zo, daar zal dan weinig meer van overblijven. Zoals altijd blijft weer de vraag, hoe ver komen die MH's uit elkaar te staan, hoe groot is het speelvlak en wat is het budget?

Ik ken het stuk niet, dus speelt het zich af in een hedendaagse discotheek of moeten we er 10, 20 of 30 jaar aftrekken om in de juiste tijd te komen. Heb je weing budget, dan spreekt 2 four barretjes par 56 op statief met een fout discoeffect als tegenlicht misschien wel meer aan dan die 2 MH's.
        Als de disco op een klein deel van het speelvlak is dan zou ik er voor kiezen om de MH's dichter bij elkaar te brengen omdat dit beter zal tonen. Laat de beams uit de diepte komen achter de plek waar het zich afspeelt, dan bereik je volgens mij het meeste effect.
        Qua frontlicht, in een disco is het meestal halfdonker en komen er alleen maar kleurtjes voorbij. Mag je hier volgens mij ook doen. Zeker als het een budget klus is ben je dan het snelste klaar en heb je het minste armaturen nodig. Als je toch wat meer natuurlijke kleur op gezichten wil krijgen kun je natuurlijk altijd lekker zelf gaan mengen. Neem rood, groen, blauw of cyaan, magentha en geel of alle 6 en je kan alle kleuren maken die je wil, maar zoals ik al zei, je zult meer armaturen nodig hebben, zeker als je op een breed podium zit. Natuurlijk alles ondersteunen met tegen/toplicht maar als je het effect van de MH's wil houden zal dat waarschijnlijk niet al te uitbundig kunnen.
        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• daantje
          • Aug 2004
          • 265

hallo,
          ik heb een jaar geleden het stuk grease belicht met iemand anders.
          wat wij hadden gedaan is veel zij licht top licht en heel veel verschillende kleuren boven de rand van het podium. wij hebben hier alleen maar gebruik gemaakt van conventioneel licht. het het zag er prachtig uit.
          zal kijken of ik nog wat leuke pics heb.....
          het is wel belangrijk om wat voor een disco gaat 70's style of discotheken van nu.
          grtz daniël
          can you feel the light [:)]

Comment

• Ultimation drive-in show
            • Nov 2004
            • 19

Afhankelijk van je budget kun je natuurlijk ook een heel trusssysteem boven het podium bouwen, en dan trussverlichting erin die je alleen aanzet tijdens de disco scènes... Grote spiegelbol met 2 colorchangers erop wil ook wel leuk effect geven...
            Een DJ die doordraait bij een psychiatrische inrichting, is nooit grappig...

Comment

• gnmixing
              • Feb 2004
              • 214

Al bedankt voor de reacties. De juiste afmetingen van het podium weet ik niet, moet ik achter horen. De plaats is de gemeentelijk feestzaal, het is wel een degelijke zaal, redelijk podium, boven het podium een aantal rails en dan een truss in de zaal (als brug). De disco waar het zich afspeelt is (zoals het mooi omschreven staat in het script) een discobar van 2de garnituur (dus wat marginaal, maar wel in deze tijd.) Je moet niet echt naar budget kijken, tmag best wat kosten (maar niet heel het stuk speelt zich af in de disco, er komen nog een aantal andere scenes in dus daarvoor worden ook nog 'belichtingen' ontworpen) Een discobol is er ook zowiezo, zakt telken uit plafond bij de discoscene. Nog voorstellen? laat maar komen. Groeten

Comment

• gaffer
                • Nov 2004
                • 118

Voor de disco scenes zou ik inderdaad lekker felle kleuren pakken.
                Geel,paars,rood,lichtblauw,als het maar fel en fout is en dat gewoon top boven het speelvlak hangen.
                Je zou ook nog wat spotjes zichtbaar onder de eventuele afstopping uit kunnen laten komen,of als er geen afstopping is ze net op voorrand toneel laten schijnen zodat het publiek het knipperren van het licht goed ziet.
                Strobo,spiegelbol,dan is het al snel disco hoor,vooral als de muziek erg disco is heeft publiek niet meer nodig om te bedenken dat de spelers in een disco staan.
                Je front licht,lekker 151,is neutraal,geeft een warme sfeer en is goed te combineren met andere belichting voor wat andere scenes.
                Je tegenlicht lekker totaaltje 195,is overal goed mee te combineren.

Succes!!

Comment

• Pieter Huijgen
                  • Sep 2003
                  • 766

Echt gekleurd toplicht zou ik nooit doen. Je bereikt mijns insziens dan niet het resultaat van disco --> zou eerder voor tegenlicht (ACL) gaan, en zichtbare bundels van schijnwerpers.
                  Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• ralph
                    Banned
                    • Aug 2000
                    • 2649

Gelet op het kleine aandeel dat dit stuk heeft in je totale stuk lijkt het mij handig om het niet al te moeilijk aan te pakken.

Voordeel van licht is dat je met een paar spots al prima de sfeer neer kunt zetten, less is more!

Het tegen wat je al hebt voor de rest van je stuk kan je een chase overheen zetten...
                    Spiegelbol changeer je in, aan die trek kan je een paar erg foute lichteffectjes hangen, ik denk dan aan een mushroom oid.

Bewegende straaltjes en chases is wat bij mij direct de associatie van een discotheek oproept.

Maak het jezelf niet al te moeilijk...het menselijk brein heeft een ontzettend groot inlevingsvermogen[^]

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

beetje droogijs op de vloer wordt het ook al vreselijk disco van...daar wat ouwe kleuren rood, groen geel en blauw op, en je bent ineens 25 jaar jonger........

Comment

• Koszmo
                        • Nov 2002
                        • 185

Misschien is het een ideetje om met een hele zooi par36 wat te doen, gaf tijdens onze musical echt een gigantisch effect..

Suc6 ermee!
                        Profiel - Mailtje

Comment

• gnmixing
                          • Feb 2004
                          • 214

ja, leuke ideetjes, ik denk dat ik ongeveer wel weet wat er mee te doen... bedankt! Ik post zeker foto's na afloop (in April)
                          Toch nog een andere vraag (over het zelfde stuk)
                          Er komt een scene in voor waar de spelers in een taxi zitten (gewoon 5 stoelen, 2 vooraan, 3 achteraan) de taxi staat in profiel op het podium... Hoe kan ik nu het beste weergeven dat deze taxi rijdt? Ik dacht aan links vooraan en rechts vooraan (boven) een spotje en die dan afwisselend even laten knipperen (alsof er een straatlamp voorbij komt) of is dit onozel.?[)]
                          Ohja nog iets, in jullie vorige posts hebben jullie die kleurencodes gebruikt, eum ik ben daar niet echt vertrouwd mee [:I] Heeft iemand daar een lijstje van ofzo? thx
                          Groeten.
                          Gert

Comment

• niesten
                            • Aug 2004
                            • 115

Als je moving heads of scanners tot je beschikking hebt, zou je deze om beurten van rechts naar links kunnen laten bewegen. Dan suggereer je dat de taxi van links naar rechts gaat. Daarbij af en toe een toeter of iets dergelijks in stereo van rechts naar links door de geluidsman laten afspelen en je taxi rijdt al door de stad.

Voor de codes van de kleuren worden meestal de codes van LEE gebruikt. Deze kun je op hun website (www.leefilters.com) vinden.

Groeten,
                            Roger
                            Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...

Comment

Working...