Moet de geluidtafel in het auditorium?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Moet de geluidtafel in het auditorium?

Ik vond op internet een interessant onderwerp/discussie (zie http://www.zichtlijnen.nl/default.asp?path=boef0gmn) over waarom licht en geluid nu in het midden van de theaterzaal moeten zitten.

Wat is jullie mening hier nu over?
    Ik vind de inbreng van Piet Nieuwint in de discussie aardig de spijker op de kop raken.

• Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

heb ff een klein probleempje, en dat is wel het volgende.

HOE KAN IK NU ACHTER HET TONEEL HETZELFDE HOREN ALS HET PUBLIEK HOORT? (en daar mix ik voor. niet voor de theatertechneuten, niet voor de koffie juffrouw, maar voor het PUBLIEK. )

lichtnichten en onder/boventitel-cuers kunnen wel aan de andere kant van de wereld zitten. Die belichten uitsluitend het podium, en niet het publiek. Maar ik (en ik ben idd geluidsboer) moet toch ongeveer weten wat ik de zaaal in knots met mijn dikke 100.000 euro kostende eindset.

Anekdote : ik mocht wegens te korte multi regelmatig niet in de zaal, maar moest naast het podium mixen. Best een aceptabel geluid uit (nb) een vreemde set, de manager heeft die avond nog zo'n zelfde set besteld omdat het super klonk, maar ik had, vond ik, een baggergeluid. Te veel of juist te weinig galm, omdat ik wel de galm van het systeem hoorde, maar niet de galm van het zaaltje. Koortjes net niet lekker, ach U kent het wel.

Anekdote 2 : ik nam laatst een klus aan omdat de vorige leverancier er 3 jaar een puinhoop van had gemaakt. Hij stond, op speciaal verzoek, met zijn kont tegen de achterwand, en hoorde dus geen fluit van wat-tie mixte. Ik ben plompverloren midden in de zaal gaan staan, en heb bij de bedrijfsleider kippenvel op zn armen gezet met een mix van een coverbandje met zijn fav. muziek. Ik mag (moet) volgend jaar weer.

Waar ik t best wel mee eens ben is het commentaar op die enorme lijkkisten die er tegenwoordig op foh staan.
    Alle monitoring moet er af, (mag best backstage), alle rotzooi qua gates en comps eraf, 1 10HE rackje met een soundcraft delta, of, nog liever, midas venice, en klaar is klara. En een goeie vakman draait er een supersound uit. Begin maar eens met overspraak als voordeel, ipv nadeel. En goed miken...Ben je al een stuk verder, denk ik.

Comment

• AJB
      • Jul 2003
      • 2289

Ik ben het met Piet eens... Maar het gaat daar met name om geluid...

Wat belangrijk is voor licht;

- Symmetrie, en dus ook een centrale plaats in de zaal !
      - Mooi dicht op het podium, vanuit een cabine is niet te beoordelen of je front lekker is, en de expressie zichtbaar blijft
      - Bij muziekshows, is de interactie met publiek en artiesten belangrijk voor bijv. zaallicht dingetjes, e.d.
      - Veel lichtcabine's hebben enkel afluistering, en geen raam dat open kan.. Bij alles met muziek maakt dat voor mij onmogelijk om in de cabine te zitten... You must FEEL te show..
      - Schermen kunnen weggewerkt worden, maar met de uitgebreide techniek komen er nu eenmaal meer, en grotere computers in de zaal (ook video krijgt een goede plek)
      - Lichtcomputers hebben touchscreens, en geluidsmensen 6000 ledjes...

Shit happens; maar het idee van Piet is goed; een schot achter de regie (denk aan luxor, martini plaza etc.). Dit voorkomt geneuzel, en de nivellering zorgt tevens voor een optimale "wegwerkbaarheid"...

grtz AJB
      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
      ------------------------------------------------
      Arvid Buit
      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

Ik lees het zichtlijnen forum al een hele tijd niet meer door, vanwege de vaak kortzichtige reaacties geplaatst door mensen die( en dan zeg ik het nog netjes) te lang in dezelfde branche zitten en niet echt innoveren.
        Maargoed, Ik ben het eens met de stelling dat de techniek de beste plaatsen in de zaal inneemt

Dat is soms erg nodig, soms is het jammer....
        Ik kan niet schuiven vanaf een achteraf plekkie, vanuit een lichtcabine lukt het soms wel, maar dan niet via zo'n gare speaker, maar met een eigen monitortje aangestuurd door de moni tafel.

Comment

• klankmannetje
          • May 2005
          • 2

Het is inderdaad juist dat de beste plaats om een goede sound te creeren in de zaal zelf is,en liefst op 2/3 centraal van het podium en niet onder een balkon.
          Maar een goede klanktechnieker met ervaring moet ook op een minder goede plaats een deftige sound kunnen maken,alleen kost dit uiteraard wat meer moeite.
          Koptelefoon is daarvoor handig en eens luisteren op de ideale plaats kan wonderen doen.

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Ik heb zelf eens uit een regiecabine moeten schuiven waar geen afluistering in zat maar wel het raam van open kon. Dit omdat er in de zaal geen stoelen weg konden voor FOH. Tijdens de show constant met mijn hoofd uit het raam moeten hangen om te luisteren naar de verhoudingen. Dit is erg vermoeiend werken in zo een houding en dan heb ik het nog niet over de spierpijn in mijn nek die ik had van dit klusje de dag erna.

Wat ik wel vind is dat er vaak teveel bij de FOH wordt neergezet wat ook achter de schermen had kunnen staan. Plaats alleen het nodige. Heb je een laptop erbij staan, klap het scherm gewoon dicht als je tijdens de show niks via dat ding hoeft te bedienen. Ik zie regelmatig laptops open staan terwijl ze de hele show niks op dat ding doen en er zelfs niet naar kijken. Vaak valt er ook niks te kijken omdat er geen programma actief is en alleen een desktop is te zien.

Wat licht betreft is inbreng zoals van AJB interessant want daar doe ik zelf niets mee.

Comment

• ralph
              Banned
              • Aug 2000
              • 2649

Geluid doen en tijdens een show ff de zaal inlopen naar een betere plaats...als ik dat tijdens een productie doe dan kan ik direct doorlopen naar mn auto om vervolgens never meer terug te komen!

Comment

• Iko
                • Feb 2002
                • 766

Ik heb vorig jaar een lezing mee gemaakt over live geluid, vooral theater, met daarin een technicus die mij ook een hele andere kant liet zien van het live mixen. Een van de belangrijke punten voor hem om midden in de zaal te zitten was om een goede feeling met het publiek te hebben. Proberen mensen helemaal op te laten gaan in het geluid. Zoals hij een show draaide en om zich heen keen en mensen helemaal naar voren zag buigen doordat hij wat speelde met de dynamiek van het geluid. Dit lijken mij dingen waarvoor je toch echt goed tussen de mensen in moet zitten.

Verder is het idd ook een verantwoording van het theater om een geschikte plek te maken. Zo heb/had je (voor de verbouwing) in CarreƩ een plek in het midden waar je binnen kwam, daar zit je niemand in de weg, iedereen kijkt over je heen en je kan er makkelijk in en uit.

Comment

• alleznet
                  • Jul 2005
                  • 36

Ik vind dat beide (licht en geluid) in de zaal moeten. Als ik op mijn kamer af en toe wat aan het mixen ben klinkt het (zonder monitor, die ik dus wel heb, alleen niet altijd aan staat) gewoon voor geen meter klinkt. Hoe kun je nu luisteren hoe iets klinkt als je achter de boxen staat??? Je hoort dan stukken minder hoge tonen enz. Je hoort grotendeels alleen de reflectie en de bas. Hetzelfde met het licht. Als je in het licht staat ziet het heel erg anders uit dan op een afstandje.

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Ik ben het helemaal eens met de positie voor de technici tussen het publiek.
                    Misschien dat we ons alleen eens moeten afvragen of het voor ghet geluid wel zo nodig is om 2,5 a 3,5m breedte aan draai&druk&schuifknoptafels&kasten mee te nemen, terwijl er effectief maar pakweg 1 m wordt gebruikt?
                    Is hier niet een meebetalend plekje of wat op te besparen door wat meer inzet van digitale techniek? We hebben bij het licht ook gezien dat we van die enorme 'walsen-' en 'schuiven-kasten' af konden raken, en nu een veelvoud daarvan kunnen met een "oppervlak" van nog niet een vijfde daarvan.

In '84 of '85 stonden er nog vijf of zes (!) man van het NOB licht elk achter een walsentafel van 1,5m breed om het TV-licht te doen. Die stonden weliswaar backstage, maar er stonden ook nog 2 forse Avolites tafels in de zaal voor het showlicht - dat overigens af en toe flink door het TV-licht werd weggeblazen! Nu stop je die hele bende volgens mij in een of twee van die "Hele Varkens".

Of is de omvang van de mixer nog steeds recht evenredig met de omvang van het ego (of juist gebrek daaraan?) van de man die erachter staat?
                    Mijn ervaring is inmiddels al jarenlang dat een grote hoeveelheid apparatuur in de zaal helemaal niets zegt over goed geluid of licht.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• som
                      • Nov 2002
                      • 787

eigenlijk geld dit verhaal overal,of het nu klein of groot is.
                      geen kroegbaas of zaalbeheerder vind het leuk om een paar vierkante meter weg te geven aan de techniek.
                      de bezoekers betalen uiteindelijk alles,dus hebben die recht op een goed zicht.
                      met wat overleg kom je een heel eind,
                      zet je effectenrack bijvoorbeeld eens onder je mengtafel ipv ooghoogte naast je.
                      is ook leuker voor de mensen die achter je zitten
                      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

citaat:Of is de omvang van de mixer nog steeds recht evenredig met de omvang van het ego (of juist gebrek daaraan?) van de man die erachter staat?
                        Mijn ervaring is inmiddels al jarenlang dat een grote hoeveelheid apparatuur in de zaal helemaal niets zegt over goed geluid of licht.
                        Helemaal mee eens Rinus ! Maar veel mixers zijn van mening dat digitale tafels slechte klinken, en onhandiger zijn.. Mijn ervaring is, dat als je een geluidsman dwingt om digitaal te gaan, ze na 3/4 shows niets liever meer willen... Wij draaien onze producties enkel met O1V en DM2000's...Geen enkel probleem, en prachtig geluid... Alternatief was een Yamaha PM3500, of Midas Heritage geweest (loodzwaar, megabreed, en super veel lichtjes)...

Licht ook trouwens; een wing in theater is niet nodig (staat wel stoer idd...[V]), en externe schermen vaak ook niet... Hooguit 1 scherm voor de mainquelist, maar doorgaans kan dit ook in de tafel... Video mensen kunnen meestal wel met sleptop naast beamer (doorgaans in regiecabine). In het theater heb ik meestal aan 2 mtr. genoeg... 1xDM2000, 1x GrandMA Light... Meer hoeft echt niet !
                        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                        ------------------------------------------------
                        Arvid Buit
                        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Ook in het geluid gaat steeds meer digitaal. De tafels kunnen stukken kleiner en ik vind het persoonlijk niet onhandiger. Sterker vaak is het zelfs makkelijker. Voor veel zaken kun je een preset (maken en) oproepen en deze dan regelen tot het naar wens is.

Eerlijk bekennen, ik was ook een tegenstander todat ik iemand op een O1V heb zien werken tijdens een festival met verschillende bands en hij mij de gemakken liet zien van digitaal. Naast de O1V had hij ook maar 2x31 schuiven om de digitale EQ's (de werkelijke EQ's stonden onstage) te bedienen. Het klonk ook gewoon lekker en ruimtegebruik minimaal.

Met een Yamaha of een Midas kun je het ook verkl*ten.

Comment

• SjoerdOptLand
                            • Jul 2003
                            • 261

Wat betreft video: ik heb zelf een aantal jaren videoregie (4 camera's en PC naar beamer en opname) gedaan vanaf het balkon in een zaal. Ik zat daar geen publiek in de weg, en ik vond het wel fijn om de 'feeling' te hebben met de zaal. Een jaar geleden hebben we besloten dit naar een apart regielokaal te verhuizen.

Ik moet zeggen dat het even wennen was, maar met al je monitoren (zorg dat je een totaal-camera hebt) heb je een heel aardig beeld van wat er gebeurt. Verder hadden we achter ons de geluidsmixer voor de opnames: monitors aansluiten en op een beetje prettig volume instellen en het werkt heerlijk.

Groeten,
                            Sjoerd

Comment

• JaapBTV
                              • Jul 2005
                              • 2

Ik denk dat op video gebied zo'n balkon wel handig is, want het is een stuk zicht dat je daarbij voor jezelf kan creeƫren. Voor geluid vind ik het altijd nog het beste om bijvoorbeeld in het midden te zitten tegenover je podium, je kunt dan beter op het geluid inspelen.
                              Bij ons in Lelystad staat een kerkgebouw dat helemaal ingericht is als theater ( naar het schijnt ) en daar moeten we van het balkon mixen. Ik kan je verzekeren dat dat niet handig is en het sowieso al anders gaat klinken op de hoogte van het balkon. Daarom heb je dan iemand nodig in de zaal die je het nodige advies gaat geven, wat veel concentratie kost...

citaat: Spellcheck by AJB...[8)]

Comment

Working...