Moet de geluidtafel in het auditorium?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Moet de geluidtafel in het auditorium?

Ik vond op internet een interessant onderwerp/discussie (zie http://www.zichtlijnen.nl/default.asp?path=boef0gmn) over waarom licht en geluid nu in het midden van de theaterzaal moeten zitten.

Wat is jullie mening hier nu over?
    Ik vind de inbreng van Piet Nieuwint in de discussie aardig de spijker op de kop raken.

• Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

heb ff een klein probleempje, en dat is wel het volgende.

HOE KAN IK NU ACHTER HET TONEEL HETZELFDE HOREN ALS HET PUBLIEK HOORT? (en daar mix ik voor. niet voor de theatertechneuten, niet voor de koffie juffrouw, maar voor het PUBLIEK. )

lichtnichten en onder/boventitel-cuers kunnen wel aan de andere kant van de wereld zitten. Die belichten uitsluitend het podium, en niet het publiek. Maar ik (en ik ben idd geluidsboer) moet toch ongeveer weten wat ik de zaaal in knots met mijn dikke 100.000 euro kostende eindset.

Anekdote : ik mocht wegens te korte multi regelmatig niet in de zaal, maar moest naast het podium mixen. Best een aceptabel geluid uit (nb) een vreemde set, de manager heeft die avond nog zo'n zelfde set besteld omdat het super klonk, maar ik had, vond ik, een baggergeluid. Te veel of juist te weinig galm, omdat ik wel de galm van het systeem hoorde, maar niet de galm van het zaaltje. Koortjes net niet lekker, ach U kent het wel.

Anekdote 2 : ik nam laatst een klus aan omdat de vorige leverancier er 3 jaar een puinhoop van had gemaakt. Hij stond, op speciaal verzoek, met zijn kont tegen de achterwand, en hoorde dus geen fluit van wat-tie mixte. Ik ben plompverloren midden in de zaal gaan staan, en heb bij de bedrijfsleider kippenvel op zn armen gezet met een mix van een coverbandje met zijn fav. muziek. Ik mag (moet) volgend jaar weer.