Moet de geluidtafel in het auditorium?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

Dit topic is inmiddels 4,5 jaar oud. Mag ik het opnieuw in de groep gooien? Ik ben heel benieuwd of de mensen die voor deze recycle-actie voor hun plaatsje in de zaal streden wellicht nu een andere mening zijn toegedaan.

Zijn er door de voortschrijdende techniek wellicht weer nieuwe oplossingen voor de bovennoemde problemen?

@lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by @lex
      Dit topic is inmiddels 4,5 jaar oud. Mag ik het opnieuw in de groep gooien? Ik ben heel benieuwd of de mensen die voor deze recycle-actie voor hun plaatsje in de zaal streden wellicht nu een andere mening zijn toegedaan.

Zijn er door de voortschrijdende techniek wellicht weer nieuwe oplossingen voor de bovennoemde problemen?

@lex
      Inmiddels is digitaal redelijk de standaard aan het worden, was ook niet tegen te houden. Kon in het verleden vaak in eindeloze discussie gaan met zaalbeheerders/opdrachtgevers voor een mooi plekje voor het geluid. Nu, met een M400 van nog geen meter breed en het ontbreken van die polsdikke kabel heb ik er nooit meer problemen mee gehad om mijn plek op te eisen.
      Ook niet meer dan logisch, de 6 m2 die ik eerst nodig had komt al snel neer op 12 gasten minder wat al snel een paar honderd Euro inkomstenderving betekent
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• R. den Ridder
        • Sep 2000
        • 1500

Even los van mijn mening; is dit geen universele discussie? ik ken een bedrijf wat digitaal is gegaan met naast geluidskwaliteit ook grootte als drijfveer. en dit bedrijf staat meer in cafeetjes dan in grote theaterzalen. als in het café de bar vrij blijft en een band is evenredig goed dan wanneer je met een gigantische tafel aan komt zetten, dan verkoopt de kastelein meer bier...meer bier is tevreden kastelein...tevreden kastelein; bandje mag vaker komen spelen!

Comment

• vasco
          • Oct 2003
          • 2567

Zo dit is even geleden zeg!

Ondertussen werk ik bijna alleen nog digitaal. Hierdoor verbruik ik veel minder ruimte in de zaal. Toch blijven veel theaters standaard een ruimte inruimen waar ook een dikke Midas met randapparatuur kan staan ook al geef ik aan met een digitale tafel te komen van nog geen meter breed.

Best lekker hoor veel extra ruimte om mijn koptelefoon, laptop en een script neer te leggen. Schijnbaar zitten ze in theaters toch niet zo te wachten op deze paar extra stoelen.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

Maar - om bij de huidige hysterische hype in theatermanagementkringen te kunnen aansluiten - er moeten aktuele argumenten voor "in de zaal" worden aangedragen.
            Digitaal = kleiner. En kleiner = duurzamer!
            Dus dan hebben we duurzaam geluid,
            en dat kan natuurlijk geen enkele kaartenventer met goed fatsoen tegenhouden.
            Misschien is het ook verstandig om na te denken
            over wat voor hype er weer na duurzaam zal ontstaan.
            Iedereen zijn eigen privé draadloze koptelefoontje?
            In vliegtuigen met 200-500 passagiers kan het al met een draadje
            en de halve zakenwereld loopt al te blauwtanden.....
            Voordeel:
            Geen gesleep meer met die zware k-kasten en k-amps.
            Alleen een dikke zender aan het eind van de mixer ? ? ?
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• KlankOntwerp
              • Jun 2008
              • 130

In de nieuwe Zichtlijnen stond deze discussie ook weer. Onlangs stond ik in een wat kleiner theater welke compleet uitverkocht was (200+). Of ik dan maar in de cabine wilde zitten... Uiteraard wel gedaan maar toch 80% van de tijd met mijn kop uit de cabine moeten hangen. De zaal heeft zeker de voorkeur en is 99% van de tijd ook de plek maar soms is het gewoon niet anders.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Als ze me naast het podium, of in het lichthok neerzetten : inregelen, deksel erop leggen, en wegwezen richting bar, kroeg of andere biertenten. .
                Willen ze slecht geluid : dan krijgen ze slecht geluid.
                de laatste keer dat ik bij de tandarts zat stond deze ook niet in de wachtkamer te boren..

Comment

• Brulkikker
                  • Aug 2010
                  • 11

Originally posted by MacGyverSounds
                  Als ze me naast het podium, of in het lichthok neerzetten : inregelen, deksel erop leggen, en wegwezen richting bar, kroeg of andere biertenten. .
                  Willen ze slecht geluid : dan krijgen ze slecht geluid.
                  de laatste keer dat ik bij de tandarts zat stond deze ook niet in de wachtkamer te boren..
                  Amen broeder!

@ Rinus

Digitaal wil niet persé zeggen kleiner en dus duurzamer. Kijk eens naar een SD7, Digidesign D-show met sidecar of zelfs de xl8 of pro6. Deze zijn erg in trek, maar zijn niet bepaald duurzamer of kleiner dan....de D5 was nou ook niet bepaald klein ( hetzij licht ) en ook niet bepaald duurzaam.

Koptelefoontjes...vliegtuigen?....ik zeg Aviom!!!....

Al met al wel orgineel bedacht...duurzaam geluid....

@ rest of topic

Keuzes van mengtafels blijft toch afhankelijk van de toepassing, intresse en smaak van tech/productie. Niet iedereen wil namelijk op een 01v hetzij een dm2000 mixen.

Het gaat dus niet altijd op om maar te zeggen "je moet kleiner!" Een lichtman vind het tenslotte ook niet leuk als zn lampen/koppen wegbezuinigd worden...

Je wilt je kwaliteit bewaken, en nog sterker ontwikkelen...sterker nog garanderen voor de klant. Dan neem ik aan dat je het beste adviseert hetzij afdwingt bij de klant. Als daar een vlaggenschip bij komt kijken, tja dat zal dan maar zo zijn. Neemt niet weg dat er een hoop apparatuurgeile techs zijn...

Anderzijds er zijn ook niet veel h2 of h3's te verkrijgen in 24 kanaals uitvoering....
                  Last edited by Brulkikker; 07-08-10, 13:06.

Comment

• teunos
                    • Feb 2008
                    • 352

Ik ben geen professional, en ben meer bezig met speaker ontwerp dan het gebruik ervan, maar de 15 keer per jaar die ik weg ben om live geluid te doen, gebruik ik een zo compact mogelijk setje.
                    Met 1 input rack van 19'' breed kom je al heel ver. er zit in een enkele cd speler, enkele md speler , 8 kanalen aan compressie, 2 fx'jes, een foh eq, main mixer (soundcraft fx16), en aan de achterkant (ja aan de achterkant) zit een submixer. Gebruik de (8kanaals) sub-mixer voor de drums, regel het drumstel ,voor alle commotie van publiek waardoor de achterkant onbereikbaar is, 1 keer goed af, en neem alle 14 andere kanalen van de main mixer om de rest te mixen. Met 22 kanalen kom ik dan al een heel eind. Dan is er alleen een 230 en multikabel die uit het rack komt. ernaast dan alleen een simpel tafeltje voor laptopje, evt een setlist en klein spul. Versterker rekken en monitor rekken met versterkers en eq's langs het podium. met 2 vierkante meter kom je dan al heel ver!
                    Last edited by teunos; 11-08-10, 16:21.
                    ''diamonds are forever''

Comment

• cobi
                      • Aug 2002
                      • 1083

Originally posted by Brulkikker
                      Amen broeder!

@ Rinus

Digitaal wil niet persé zeggen kleiner en dus duurzamer. Kijk eens naar een SD7, Digidesign D-show met sidecar of zelfs de xl8 of pro6. Deze zijn erg in trek, maar zijn niet bepaald duurzamer of kleiner dan....de D5 was nou ook niet bepaald klein ( hetzij licht ) en ook niet bepaald duurzaam.
                      Dat is dus de andere kant van het "digitaal verhaal", deze nieuwe technieken maken het mogelijkheid nog ingewikkeldere producties te doen. Vroeger (toen we alles nog analoog deden) hield een musical priklijst op bij 48 kanalen, misschien dat er nog een klein submixertje naast lag maar dan hield het echt wel op. Tegenwoordig gaan we richting de 100 kanalen audio, en als je dan naar een SD7 kijkt is die tafel toch wel compact te noemen. Daar komt bij, dat producties waar een SD7 ligt ook wel een hoop ruimte vraagt op het toneel (de bekende musicals, bands/artiesten als Blof, Guus Meeuwis, Rene Froger...), je zit met een SD7 dus toch meestal wel in de grotere theater zalen.

Anderzijds er zijn ook niet veel h2 of h3's te verkrijgen in 24 kanaals uitvoering....
                      Die zijn er wel (er zwerven in NL een aantal 24ch H1000's rond en een 16ch XL3), alleen waarom zou je als bedrijf een 24 kanaals H2000 kopen als je voor (in verhouding) een beetje meer een 48 kanaal H2000 hebt (en ook makkelijker verhuurd). By the way: een 24 kanaal H1000 is nog altijd een stuk groter, zwaarder en lomper dan een DM2000/M7cl/M400.....

Maar goed, mijn voorkeur gaan inmiddels toch ook wel uit naar een digitale mixer. Ik moet af en toe weer effe nadenken bij een analoge mixer (oh ja, dan moet ik die EQ dus in dat gaatje steken en dan komt ie daar weer terug de mixer in...)
                      Last edited by cobi; 17-08-10, 10:12.
                      Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

Eigenlijk een beetje rare discussie dit maar goed. ******** maakte al een mooie vergelijking met een tandarts maar zo kan je er nog wel een paar maken natuurlijk.

Wat dacht je van een kok die wel mag koken maar zijn eigen eten niet mag proeven/ruiken....

Ik spreek even voor mezelf maar ik maak toch wel een duidelijk onderscheid tussen een reizende productie en een theater waar je vast/regelmatig werkt. Als ik met een voorstelling ergens binnen kom wil ik in de zaal zitten. Ik hou mijn setje zo compact mogelijk maar ik wil wel graag horen wat het publiek hoort. Een theaterzaal waar ik veel werk heeft een regiecabine met ramen die helemaal open kunnen. Ik ken die zaal goed, ik kan mijn eigen settings oproepen in de systeemprocessors waardoor de basis al klopt. In de regiecabine heb ik geluidstechnisch gewoon de slechtste plek van de zaal, maar als het bij mij goed is, dan is het overal goed. Maar goed, ik zie ook wel regiecabines met een veredeld kattenluikje als luistergat, dat gaat natuurlijk niet werken voor een theater voorstelling.

Dat er mensen (theater managers) zijn die dat de kaarten gaan berekenen die dat dus extra kost, tja... dat is een van hun taken. In sommige gevallen hebben ze ook gewoon gelijk. Ik heb wel eens vol bewondering naar een populaire buitenlandse dansvoorstelling zitten kijken die het PA zo hadden geplaatst dat het qua zichtlijnen gewoon 30 stoelen koste. Als die voorstelling dan ook nog voor meerdere dagen is uitverkocht dan moet ik toch echt iets gebeuren om het tot een goed einde te brengen.

In de kleine/middel theaterzalen valt me vaak op dat je tussen de stoelen achter je, en naast je regieplek net geen rackje kwijt kan. Hierdoor heb je dus weer 60cm extra breedte naast je mixer nodig. Kost 2 stoelen....

Het is trouwens dat we nu deze discussie voeren, ik heb in het theater nog nooit tegenwerking gehad als ik in de zaal zou zitten. Bij evenementen maak ik wel mee, maar dat heb je ook wat meer bewegingsruimte om effe de zaal in te lopen en dan zit ik dus gewoon lekker naast het podium te mixen.
                        Last edited by cobi; 17-08-10, 11:26.
                        Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

Originally posted by AJB
                          - Schermen kunnen weggewerkt worden, maar met de uitgebreide techniek komen er nu eenmaal meer, en grotere computers in de zaal (ook video krijgt een goede plek)
                          - Lichtcomputers hebben touchscreens, en geluidsmensen 6000 ledjes..
                          Tegenargument om daarom het FOH liever niet in de zaal te hebben: Van al die computers voor geluid, licht, video en wat dan nog meer (lasers, effecten) krijg je ook een aardige partij strooilicht wat de zaal vervuilt.

Ik zat een keer in de HMH voor het War of the Worlds concert en het was moeilijk om niet afgeleid te raken door de backlights van de Digico's en Hogjes die bij het FOH hun ding stonden te doen. Tip aan de techneuten: Het is donker, zet dat backlight dan een tik zachter. Zo verpest je je nachtzicht ook niet en kun je dus ook de rest van je FOH nog zien.

Originally posted by rinus bakker
                          Geen gesleep meer met die zware k-kasten en k-amps.
                          Alleen een dikke zender aan het eind van de mixer ? ? ?
                          Dat zou ook nog wat zijn, geen problemen met geluidsoverlast én ook geen feedback-problemen meer. En wat die zender betreft: In 9 van de 10 theaters ligt er toch al een mooie ringleiding? Daar zal vast wel een grapje voor zijn om die ook stereo uit te laten zenden.
                          Last edited by Stoney3K; 19-08-10, 18:27.
                          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Brulkikker
                            • Aug 2010
                            • 11

Originally posted by Stoney3K
                            Tegenargument om daarom het FOH liever niet in de zaal te hebben: Van al die computers voor geluid, licht, video en wat dan nog meer (lasers, effecten) krijg je ook een aardige partij strooilicht wat de zaal vervuilt.

Ik zat een keer in de HMH voor het War of the Worlds concert en het was moeilijk om niet afgeleid te raken door de backlights van de Digico's en Hogjes die bij het FOH hun ding stonden te doen. Tip aan de techneuten: Het is donker, zet dat backlight dan een tik zachter. Zo verpest je je nachtzicht ook niet en kun je dus ook de rest van je FOH nog zien.

Dat zou ook nog wat zijn, geen problemen met geluidsoverlast én ook geen feedback-problemen meer. En wat die zender betreft: In 9 van de 10 theaters ligt er toch al een mooie ringleiding? Daar zal vast wel een grapje voor zijn om die ook stereo uit te laten zenden.
                            You've got to be kidding me...wat denk je zelf? Desklites...want zo heet het...zachter zetten? Zoals je al zei...het is donker, wij zien net zo min knopjes in het donker als jij. Hoe vel je led ook zet ( digico's, midas digital en andere) het blijft sterk licht...dus het is per definitie geen oplossing. Dit gezeur was ook al aan de orde toen je alleen nog maar analoge bakken mee kreeg, kan het niet wat minder vel? Ja tuurlijk, maar dan kan ik mn script moeilijker lezen etc. etc. Kom op je hebt het nodig, wil je de shit niet, dan kan je net zo goed naar opera voorstellingen gaan die oversterkt zijn...want dat zijn de meeste, ik gok alleen dat het je smaak niet is....

Ik kan je vertellen dat een ringlijding wel degelijk feedback kan genereren, want eenmaal doof altijd doof de shit moet harder en harder. Ooit wel eens een converentie meegemaakt waarbij je continue een hoog frequente piep hoort maar het is niet over het P.A.? Ik zeg: Gehoorapparaat...ringlijding is nog geen in-ear.

No offence...
                            Last edited by Brulkikker; 22-08-10, 20:18.

Comment

• Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

Originally posted by Brulkikker
                              You've got to be kidding me...wat denk je zelf? Desklites...want zo heet het...zachter zetten? Zoals je al zei...het is donker, wij zien net zo min knopjes in het donker als jij. Hoe vel je led ook zet ( digico's, midas digital en andere) het blijft sterk licht...dus het is per definitie geen oplossing...
                              Ik bedoel niet de desklights (die naar de tafels tóe schijnen), maar de achtergrondverlichting van de LCD-schermen op de tafels. De meeste tafels hebben een instelmogelijkheid voor de helderheid van de schermen, als je die in donkere omgevingen omlaag schroeft heeft het publiek er minder last van, en kun je zelf ook met minder licht de knoppen op je desk zien.

Als de hoeveelheid licht bij het FOH minder is (van die schermen kan aardig wat tegenlicht komen) dan passen je ogen zich er ook aan aan en kun je meer 'donkere' gedeelten van je desk ook makkelijker zien.

Ik heb menig zaaltje gezien waar de hele zaal donker was, je een mooi podium zag, en een aantal meter verder de zaal in keek je tegen een prachtig wit vlak van een klapjap/lichttafel/digitale geluidstafel aan.
                              First make it work, then make it look pretty!

Comment

Working...