Lion King in Circustheater Scheveningen

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Lion King in Circustheater Scheveningen

Ik ben gisteren naar Lion King de musical geweest in het circustheater in Scheveningen.

Echt een hele leuk show met geweldige kostuums, muziek, dans, belichting en special effects moet ik zeggen. Ik heb er echt van genoten.

Maar...

Ik vond het geluid toch behoorlijk tegenvallen. Het orkest en de koren waren echt prima te horen en dat klonk ook allemaal zoals je mag verwachten op een dergelijke productie.

Maar de solisten, daar ging het toch mis volgens mij. Tijdens de dialogen ging het allemaal nog wel, dan kon je redelijk horen wat er gezegd werd, maar tijdens de nummers. De zang bij de verschillende nummers was totaal niet te volgen, niet te verstaan. Ik vond dit persoonlijk een behoorlijke tegenvaller.

Zijn er hier meer mensen al geweest en hebben jullie dezelfde ervaring, of lag het toch aan de avond of de plaats waar ik zat in het theater ???
  • Martijn Tacken
    • Dec 2002
    • 59

Hoi Mark,

Ik had exact dezelfde ervaring bij de Lion King, nu ongeveer een jaar geleden. Dat was de eerste keer dat ik 2e rang had geboekt bij een musical, normaal proberen we altijd 1e rang te zitten omdat we ten volle van een show willen genieten.
    Daardoor zaten we net onder het balkon. Vond het een behoorlijke afknapper.

Martijn
    The trouble with being punctual is there\'s nobody to appreciate it

Comment

• Jasper Ravesteijn
      • Aug 2004
      • 39

Uuuhhmmm,
      Das vreemd. Zou goed moeten zijn met een geluidsontwerp van Tony Meola, Sennheiser mic's, CADAC F.O.H. en luidsprekers van EAW en Meyer Sound.
      Wordt wel heel nieuwsgierig eens wat kaartjes te kopen.
      Groet.

Comment

• MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

@ Martijn: Wij zaten niet onder het balkon, maar toch geen goed geluid. Ik denk ook niet dat het echt aan de plaats waar we zaten lag, want de muziek en dialogen zonder muziek waren echt prima te horen.

Comment

• ljlarzzzie
          • Aug 2003
          • 92

Het geluidsontwerp zal bij deze ontwerper (en das beslist geen klein mannetje) zo zijn dat iedereen in het theater optimaal kan " genieten" van het geluid en alles optimaal kan horen/beleven. Toch vreemd dat de (zang)dialogen zo slecht te horen zijn! Ik ben bij de try-outs geweest van deze musical en toen had ik daar helemaal geen last van (2e rang).
          Over twee weken ga ik nog eens, dan 4e rang... Ben benieuwd...

Comment

• Jasper-Lichtbron
            • Jun 2001
            • 2155

Altijd maar weer een gok hoeveel er van een voorstelling overblijft wanneer deze allang draait. Een aantal factoren spelen daarbij een rol denk ik:
            - Welke technicus voert de voorstelling uit: dat is nooit 3 jaar dezelfde, dus zal er ongetwijfeld verschil zitten in de mixen. In theorie kun je de perfecte standen in je tafel laten staan en de rest van de voorstellingen alleen nog doordrukken, maar we weten allemaal dat dat in de praktijk niet werkt (andere toneelspelers, andere muzikanten, etc.)
            - Hoe gemotiveerd is die technicus... je mag aannemen "zeer", maar iedereen heeft wel eens een slechte dag, hoe goed je ook bent. Dan zet je toch een lekkere sound neer maar kun je steekjes laten vallen.
            - Hoe vaak heeft de technicus de voorstelling gedraaid? De eerste keer ben je vol van zenuwen waardoor je foutjes kunt maken (hoeft niet), de keren daarna gaat het meestal lekker en zodra een voorstelling je begint te vervelen ga je weer sneller foutjes maken. Dat hoeft niet te zijn door onoplettendheid ofzo, maar wanneer je alle teksten uit je hoofd kent heb je denk ik sneller het idee dat het prima te verstaan is, terwijl dat misschien voor nieuwe bezoekers tegenvalt.

Al met al kan er nogal wat misgaan dus, ben benieuwd hoe het dan op de 4e rang gaat zijn. Heb 'm overigens nog niet gezien, ondanks alle lovende woorden die ik rond me heen hoor... toch maar eens kaarten scoren dus . Is er overigens iemand naar Dralion (Cique du Soleil) geweest in Rotterdam?

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Er wordt met meerdere foh-mixers gewerkt, en uiteraard is de sfeer, de mood, de cast etc. nogal van invloed op de eindsound. Standaard presets zijn leuk, maar als de artiest ineens zachter, harder, mooier, scherper o.i.d. zingt...tsjah; moet je toch bijwerken...

If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Caspar
                • Jul 2002
                • 42

Ik was er de 31e en zat op rij 19 in het midden, dat vind ik toch wel een gemiddelde plek waar ik het goed zou moeten kunnen horen. Wat Mark zegt viel mij ook op. Wat mij betreft had het totaal een tikje harder gemogen, vooral bij de wat meer heftige en spannende muziek. En de solo's waren echt ronduit slecht te verstaan. Ik heb de show ook in Londen gezien en dat maakt echt indruk terwijl ik echt niet op een goede plek zat daar. Stevig, goed te verstaan en zo strak als sde cd opname die ik heb.
                De muzikale allesmixer!

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Jaja, neuzelen blijft leuk he...

De 3de lamp aan de linkerkant op trek 4 had van mij ietsie blauwer gemogen... En het decorwandje van net wat dikker triplex... Ook had ik de kostuums graag iets strakker gezien (met name bij de dames)..

...[xx(]

Laten we even bedenken dat een show "beleefd" moet worden in de zaal, en als je je gewoon openstelt voor een avond genieten, denk ik dat de Lion King een superervaring is. Etteren over technische details moet geen obsessie worden he, overal vind je wel wat...
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• joe
                    • Jan 2003
                    • 446

citaat:Jaja, neuzelen blijft leuk he...
                    Jep

Tja, ik weet ook niet wat er is gebeurt waardoor het minder te verstaan was. Ik heb een aantal keer geluid gedaan op die set (niet tijdens de musical) maar heb nog nooit echte problemen gehad met de spreiding en verstaanbaarheid.
                    Ik had zelfs het idee dat de klank iets beter was dan bij aida. Ook al had je daar wel een AB systeem voor spraak zodat je wat leukere dingen kon doen met microfoons die dicht bij elkaar stonden.

Gr,
                    Marco

Comment

• Jasper Ravesteijn
                      • Aug 2004
                      • 39

Misschien een zijweg, maar toch.
                      Dit onderwerp zo volgend....

Zijn jullie audio-collega's in staat om bijvoorbeeld een musical te bezoeken en dan gewoon te genieten ? Ik betrap me erop dat ik continu met gespitse oren alleen maar de geluidsreproduktie zit te beoordelen.

En dan word ik eigenlijk bijzonder moe van mezelf !
                      Ligt het aan mij of ervaren jullie dat ook.

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

Hallo Jasper,
                        (lomg time no speak....)

kaart jij hier niet gewoon een onderwerp aan dat zo ongeveer 99% van de entertainmenttechneuten aangaat?
                        we hebben toch allemaal wel enig vorm van vakidiotie die neigt om
                        eerst de technische en dan pas de artistieke kant te horen, zien, voelen enz.
                        (maar goed dat er nog geen olfactorische theatertechnische disciplines zijn,
                        want dan hoeven we het ruiken nog niet in dat rijtje op te nemen.)
                        Maar doe je met deze vraag niet de kritische houding tekort
                        - als het geluid - of wat dan ook niet goed is
                        (wel eens een avondje bios geprobeerd met een onscherp geprojecteerde film?),
                        zit je toch als techneut minder lekker in je stoel,
                        juist als je ernaar uitziet om eens een keer lekker uit te gaan zomnder zelf aan het werk te zijn.

hoe is ie verder?

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jasper Ravesteijn
                          • Aug 2004
                          • 39

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Hallo Jasper,
                          (lomg time no speak....)

kaart jij hier niet gewoon een onderwerp aan dat zo ongeveer 99% van de entertainmenttechneuten aangaat?
                          we hebben toch allemaal wel enig vorm van vakidiotie die neigt om
                          eerst de technische en dan pas de artistieke kant te horen, zien, voelen enz.
                          (maar goed dat er nog geen olfactorische theatertechnische disciplines zijn,
                          want dan hoeven we het ruiken nog niet in dat rijtje op te nemen.)
                          Maar doe je met deze vraag niet de kritische houding tekort
                          - als het geluid - of wat dan ook niet goed is
                          (wel eens een avondje bios geprobeerd met een onscherp geprojecteerde film?),
                          zit je toch als techneut minder lekker in je stoel,
                          juist als je ernaar uitziet om eens een keer lekker uit te gaan zomnder zelf aan het werk te zijn.

hoe is ie verder?

Hallo Rinus,
                          Alles goed, dank je.
                          Long time no speak....inderdaad. Volg wel geregeld deze site, maar lees liever dan dat ik schrijf. Heb het ook wel erg druk gehad de laatste maanden.

Ja, een kritisch oor hoort bij onze interesse in het vak en laten we vooral produkties kritisch blijven volgen of nog beter; dagelijks proberen iets te leren.
                          Maar mijn geleuter geldt niet alleen tijdens voorstellingen die ik [u]niet</u> mooi vind qua geluid. Maar ook bij produkties die mij positief verbazen is het moeilijk om niet totaal te focussen op (in mijn geval) het geluid.

Vandaar...

En een onscherpe film....who cares.
                          Als het geluid maar goed is ! (geintje)

Comment

• ljlarzzzie
                            • Aug 2003
                            • 92

citaat:Geplaatst door (iCe)

Is er overigens iemand naar Dralion (Cique du Soleil) geweest in Rotterdam?
                            Yep, backstage rondleiding gehad (met nadruk op licht/geluid/rigging), van de lichttechnicus van de show.
                            Dus als je dr is wat van wilt weten, stuur maar 'n mailtje (ik lees niet dagelijks het forum!)

Comment

• Martijn Tacken
                              • Dec 2002
                              • 59

Neuzelen daar doe ik niet aan, ik maak zelf ook wel eens een klein foutje in het theater, micje net te laat aan of instartje wat te hard of zacht. Hier was de leadzang inderdaad STRUCTUREEL de hele avond nagenoeg onverstaanbaar, terwijl er wel een kwalitatief zeer goede mix stond van ensemble en orkest. Dan kunnen er inderdaad allerlei factoren zijn WAAROM de presets van je Digitale tafel niet meer kloppen, maar je zit er als FOH man dan om die dingen te ondervangen. Anders hadden ze de tafel ook wel op een clock-signaal kunnen hangen zonder techneut. Ik beweer ook zeker niet dat het aan het ontwerp lag, eerder de menselijke factor.

Even over die "beroeps-deformatie": Ja, tuurlijk ga je effe kijken wat er staat, hangt, ligt en zie/hoor je dingen waar je wat van leert of waarvan je zegt "dat had ik anders gedaan". Maar ik kan ook prima opgaan in een verhaal. Uitvoering van AIDA in Circustheater was super, Mama Mia in London ook helemaal te gek!
                              The trouble with being punctual is there\'s nobody to appreciate it

Comment

Working...