Zelf maken van gobo's - advies

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marciano
    • Feb 2006
    • 164

ik weet wel dat goboimage op een beurs (weet niet meer welke) een systeem liet zien dat door medel van een houder en een fan daar op kan je in een strand SL en een S4 met speciaal papier een gobo printen (ja met een normale printer) en die er dan in stoppen.
    Ik vond ook erg maf dat die papieren gobo's er niet gelijk uit fikte maar blijkbaar werkt het.

ps was volgens mij best wel prijzig

Comment

• LVS
      • Nov 2005
      • 36

Originally posted by ralph
      Ben bekend met de makers van gobo's.
      alu film (whatever that may be)
      Offsetplaat (dunne alu plaat voor offsetdrukken)
      informeer eens bij de plaatselijke drukkerij naar gebruikte platen(De meeste kun je meer een keer grbuiken om te drukken)
      Last edited by LVS; 23-05-06, 16:48.
      Ik ben Sneller dan het licht

Comment

• Tilt
        • Jan 2006
        • 14

Bij de Blokker kun je aluminium wegwerpsschalen krijgen. Dun aluminium voor weinig. Buigt wel makkelijk.

Allard

Comment

• fly
          • Aug 2006
          • 2

Gobo op een sheet

Ik gebruik af en toe in de Stadsgehoorzaal in Kampen gobo's op sheet. Wij hebben Selecon Pacific zoom-profielen (cool beam), met een speciale gobohouden (die extra hitte tegen houd). Zo kunnen we dan gobo's geprint op sheet projecteren. Leuk, een logo van de rabobank. Zeker als je een kleurenlaserprinter hebt is het resultaat best OK. Je moet wel oppassen met de donkere kleuren, die willen nog wel eens doorbranden.

Groet van Larz

Comment

• KoenB
            • Mar 2003
            • 453

M&M gobomaker

Mijn verontschuldigingen voor het ophalen van een oud topic maar weet iemand soms nog of de M&M gobomaker nog steeds verkocht word? nog steeds bestaat?
            Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• ralph
              Banned
              • Aug 2000
              • 2649

kleine update van mijn kant:

Het offset plaatmateriaal bleek bijzonder lastig in een kleine hoeveelheid verkrijgbaar.
              Zoveel gobo's maak ik niet, niet om het laten aanrukken van een pallet van dit materiaal te rechtvaardigen.
              Via-via eens flink stuk van dit fijne materiaal gekregen, de benodigde gobo's mee gemaakt ( a size) en naar volle tevredenheid gebruikt!

Helaas geen foto's van gemaakt.

Verder de tip van Ruud opgevolgd en begonnen met de verwerking van alu plaat, iets meer dan 1mm dik. Was stukken makkelijker aan te komen!
              Materiaal laat zich prima verwerken.
              Voordeel is dat je minder voorzichtig hoeft te zijn met het verwijderen van de gobohouder, het off-set staal is bij een heet gobo bijna standaard voor een kapot getrokken gobo...

Blijft een heel gepriegel, moet wel zeggen dat het een erg bevredigend effect heeft als je het resultaat van je noeste handenarbeid op het podium terug ziet!

Voor promotionele doeleinden is het veel te veel werk, kan zakeljik gezien niet uit, daarom voor beursstands en logo projectie gekozen voor LDR profielspots, met eem cdm lamp, daar gaat een sheet voor, beetje afhankelijk van hoe het brandpunt ligt doe je best lang met zo'n sheet.

Comment

• KoenB
                • Mar 2003
                • 453

Ik heb zelf ook al een hoop handmatige gobos gemaakt, van het in de buurtliggende colablikje tot offsetplaten. Het beste effect heb ik tot nu toe toch bekomen met de ovenschotels die je in elke supermarkt kan kopen. En deze bewerkt met dremel/breekmes en vanaf volgende week met de CNC.

Maar ik vraag me af wat er van die M&M kits gebleven is en welke producten er juist in zaten? Aangezien ik zelf een etsinstallatie heb voor printen, is het misschien doenbaar om hier ook gobo's mee te etsen. Met koper moet het zoiezo lukken maar ik betwijfel of die ijzerchloride wel goed genoeg werkt op aluminium. Iemand hier ervaring mee?

Nu rendabel is het niet echt, maar soms kan je niet anders, ... zat onlangs nog in italie en bleken breakups te weinig mee te zijn, tja wat doe je dan? Maar het is wel een voldaan gevoel als je het dan ziet werken. En het blijft leuk knutselen.
                Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

Working...