Is 'Lastmeting' een veiligheidsfunktie?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    Is 'Lastmeting' een veiligheidsfunktie?

    Op veel theatertrekken-installaties zit een lastmeting ingebouwd, soms als funktie van de opgenomen stroom, soms met behulp van een rekstrookje dat ergens in de installatie is ingebouwd.
    Mijn vraag: moeten we de lastmeting beschouwen als een veiligheidsfunktie of is dit allemaal maar luxe en onzin?
    Of laat ik eerlijker zijn:
    Ik beschouw de lastmeting als een onontbeerlijke veiligheidsfunktie op een geautomatisserde theater hijsinstallatie. En eigenlijk zou deze zowel een overlast als een onderlast moeten kunnen meten....
    Over de toleranties kunnen we dan natuurlijk daarna ook nog een hele boom opzetten, maar eerst eens het principe...

    Andere meningen, helderde inzichten of (goede of nare) ervaringen?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

    #2
    Mag ik het een beetje vergelijken met de "real time analyzer" bij de geluidstafel?
    Een handig hulpmiddel, maar die lastmeting gaat je volgens mij niet vertellen hoe de last verdeeld is over de trek en wat voor bevestiging er is gebruikt. En dat zijn volgens mij nog belangrijkere zaken, dan een totaal gewicht uitgedrukt in cijfertjes op een scherm.

    Maar natuurlijk kun je tijdens een show niet alles zien en verandering van last laat natuurlijk ook zien dat er iets blijft hangen tijdens een changement. Maar veel hangt ook samen met de operator. Deze week nog gezien dat een trek bleef hangen op een outrigger aan de manteau (lijkt me iets dat vaker voorkomt, dus daar let je op???), 2 kabels echt slap en niemand die op de rollenzolder ging kijken of alles nog op z'n plek zat en een monteur van de trekkenwandleverancier die al bellend trekken aan het bewegen was op een toneel waar we een productie aan het bouwen waren. Dan weet je in mijn ogen echt niet waar je mee bezig bent en daar helpt dus geen lastmeting bij.
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

    Comment

    • btvmaarten
      • Jun 2004
      • 56

      #3
      ik hoop dat ik het goed heb begrepen rinus wat je bedoelde ben niet een trekkenwand operator maar kreeg de indruk dat het wel ging om wat ik heb ervaren in Carre heb ik het niet goed begrepen verwijder dan dit commentaar maar want dan snap ik het nog niet goed. (zie je wel binnenkort op het roc hoop ik)

      voordat je het verwijdert leg je wel even uit wat je precies bedoelde??

      ik zelf zou het zeker tot een veiligheids functie willen benoemen dit omdat als je er een 800 kilo muur aan heb hangen en op het moment deze de grond raakt en dat de trek verder (door) zakt om welke reden dan ook en de muur scheef gaat staan omdat de computer niet weet na welk punt als hij geland is en moet stoppen omdat het bewegen niet goed gaat dan gebeuren er natuurlijk ongelukken.

      in carre waar wij op dit moment staan met Cabaret bewegen wij natuurlijk ook met de trekkenwand en hebben het mee gemaakt met onze Brikwall dat deze op zijn laag merk kwam en door zakte om een of andere reden waardoor deze scheef kwam te staan en de kant op zakte waar het orkest zat die in paniek naar beneden renden omdat ze dachten dat de muur naar beneden kwam, jammer genoeg zijn de trekken niet gecallibreerd op hun kale gewicht waardoor je dit probleem zult houden totdat alles is gecallibreerd.

      als de trek is gecallibreerd voor zijn eigen gewicht en er word 800 killo ingehangen en aangegeven in het systeem en gaat tijdens het bewegen naar zijn laag merk en staat het laagmerk uit en gaat de trek door zijn merk zal de trekkenwand automatisch afslaan omdat er geen balast meer in hangt waardoor de veiligheid word vergroot en als nog op zijn laag merk zal blijven staan.

      ook om het overwicht tegen te gaan wat een trek mag hebben zal dit gewenst zijn omdat je dan nooit over zijn maximale trek kracht heen zal gaan omdat ie dat dan zelf kan berekenen.


      groetjes maarten
      Last edited by btvmaarten; 29-03-06, 00:40.
      Wat klinkt daar als een nachtegaaltje, EV EV EV

      Comment

      • Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

        #4
        Hetgeen maarten hioerboven schrijft lijkt me geen veiligheid, want er is vanuit de trekkenwand geen gevaar. Wel een gebrek aaan funcionaliteit, met als gevolg een software-gebrek. De machine had dit als te verwachten moeten zien, en dus al een programma-bouwsteen ertegen moeten hebben.
        De feitelijke rekstrook zou als veiligheid aan moeten spreken als de toegestane massa overschreden wordt, en dat kan door
        a te veel massa
        b te veel versnelling
        waardoor (U snapt m al ) c het gewicht de toegestane grens overschrijdt.

        Het al dan niet doorzakken van een trek is een functiebouwsteen die ontbreeekt.

        Comment

        • rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

          #5
          Originally posted by kokkie
          1) Een handig hulpmiddel,
          2) maar die lastmeting gaat je volgens mij niet vertellen hoe de last verdeeld is over de trek
          3) een totaal gewicht uitgedrukt in cijfertjes op een scherm.
          4) Maar natuurlijk kun je tijdens een show niet alles zien en verandering van last laat natuurlijk ook zien dat er iets blijft hangen tijdens een changement.
          1) behulpzaam bij wat bedoel ik in dit topic juist te vragen?
          2) dat is ook niet de vraag, al zou een heeeeeeeeeele dure lastmeting dat wel kunnen (meetcel per schijf op de rollenzolder).
          3) het gaat mij niet om (nog meer) cijfertjes op een scherm, maar iets in de meet en regeltechniek van de machinerie dat je vertelt
          - a) hoe groot de last is, en
          - b) of die tijdens het hijsen/dalen veranderd - en je dan
          - c) mogelijk kan waarschuwen als dat (gevaarlijk) te veel of te weinig wordt.... of
          - d) de beweging gewoon stopt als die lastverandering te groot is.
          4) dus in zo'n geval toch ingrijpt als het net aan de aandacht van de operator is ontsnapt, die er - vanwege het prachtige ballet - er net even niet 100% bij was, zeg maar.....
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

          Comment

          • rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

            #6
            2 maartenbtv en mac,

            het (te ver) doorzakken van een trek heeft toch in eerste instantie te maken met de positiemeting (de encoders) en de verwerking van de data die dat ding oplevert.
            Maar in de prioriteits-hierarchie van de meetfunkties (...wow, mooi begrip...) zou in mijn ogen het meten van een onderlast (de muur staat, dus de trek meet bijna niks meer aan gewicht) automatisch hebben moeten leiden tot het niet verdere meer willen dalen van de trekken....
            Maar het niet calibreren van de encoders (positionering)
            is wat anders dan het niet calibreren van de loadcells (oid) (lastmeting).

            Beide voorbeelden geven wel aan dat er dus voorzienbaar iets mis kan gaan met een trek.
            En dan vallen deze voorbeelden gelukkig nog wel mee.
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

            Comment

            • kokkie
              • Nov 2003
              • 1166

              #7
              Originally posted by Kokkie
              1) Een handig hulpmiddel,
              2) maar die lastmeting gaat je volgens mij niet vertellen hoe de last verdeeld is over de trek
              3) een totaal gewicht uitgedrukt in cijfertjes op een scherm.
              4) Maar natuurlijk kun je tijdens een show niet alles zien en verandering van last laat natuurlijk ook zien dat er iets blijft hangen tijdens een changement.



              Originally posted by rinus bakker
              1) behulpzaam bij wat bedoel ik in dit topic juist te vragen?
              2) dat is ook niet de vraag, al zou een heeeeeeeeeele dure lastmeting dat wel kunnen (meetcel per schijf op de rollenzolder).
              3) het gaat mij niet om (nog meer) cijfertjes op een scherm, maar iets in de meet en regeltechniek van de machinerie dat je vertelt
              - a) hoe groot de last is, en
              - b) of die tijdens het hijsen/dalen veranderd - en je dan
              - c) mogelijk kan waarschuwen als dat (gevaarlijk) te veel of te weinig wordt.... of
              - d) de beweging gewoon stopt als die lastverandering te groot is.
              4) dus in zo'n geval toch ingrijpt als het net aan de aandacht van de operator is ontsnapt, die er - vanwege het prachtige ballet - er net even niet 100% bij was, zeg maar.....
              1) Hulpmiddel voor 2, maar dan nog, als het een puntlast is, zal je dat toch zelf moeten zien en is dat misschien overbelasting al gebeurt er in de software niets.
              3) a en b heb ik genoemd, c lijkt me eenvoudig toe te passen, d lijkt me alleen wenselijk als er wel direct weer toegang is tot bewegen van de trek. Dus een softwarematige stop en geen Noodstop.
              4) Een trekkenwant operator heeft voldoende tijd om naar het ballet te kijken, als hij dus tijdens een changement bezig is met dingen die niet met het changement te maken hebben en de veiligheid daardoor in het gedrang komt, dan zal ik dat hem en de stagemanager zeker vertellen.

              Dus hulpmiddel.
              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

              Comment

              • CoenCo
                • Feb 2005
                • 230

                #8
                Het lijkt me in ieder geval een handige veiligheidsfunctie die ervoor kan zorgen dat je niet de gehele kap overbelast door alle trekken vol te belasten.
                Ook het verlagen van de maximumsnelheid van een trek als deze erg zwaar is, zou voordelen op kunnen leveren.
                Als laatste zou het een voordeel kunnen hebben bij het koppelen van trekken, je zou het systeem zo kunnen programmeren dat beide trekken altijd evenveel gewicht voor hun rekening nemen.

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  Klopt allemaalm : maar ff back to basic :
                  Wanneer kan er helemaal niks misgaan met een last ? Als-ie stilhangt.

                  Met andere woorden : wanneer we gaan bewegen gaan we (per definitie ) over tot een onveilige situatie. En het Veiligheidssysteem moet er uitsluitend voor zorgen dat , bij een Fout, het systeem weer in veilige modus terecht komt, en dus stil gaat staan. (dit moet met Zekerheid bereikt worden, en het shysteem heeft daarvoor allerlei hulpmiddelen om de Noodstop uit te voeren.)

                  En nou de volgende stap : wanneer vinden we een hijsbeweging veilig genoeg?
                  Dat is dus van de kwaliteit van de operator afhankelijk. Nemen we een top-rigger die alle massa's uit zn hoofd kent, de kapbelasting in zijn achterhoofd heeft, en verder een super bekwaam man : dan is er niks aan de hand.
                  Maar aangezien er geen mens onvervangbaar is moet er af en toe een andere operatoer aan t werk. En die had net ff iets minder kwaliteit. Daar gaat dan de software, samen met de installatieonderdelen, er voor zorgen, om ook de kneus onder de operatoren een veilige hijsbeweging te laten uitvoeren.

                  Vortek is er erg ver mee, daar laten ze de machine eerst leren wat een veilige beweging is, en die wordt later vergeleken met de actuele beweging. Is er een verschil in de massa? Noodstop. En met meerdere levels voor operators zijn er meerdere safety-functies te overrulen.
                  Last edited by Gast1401081; 30-03-06, 20:19.

                  Comment

                  • Ruud_de_Koning
                    • Aug 2003
                    • 112

                    #10
                    Lastmeting handig? Ja! Om te meten hoe licht het object is....
                    Zodat de acceleratietijd omhoog kan, en het systeem eventueel zelfs toestaat dat de rem onbekrachtigd blijft.

                    Dan kan ik dat strooien hoedje van 300 gram ten minste met een *****snelheid de kap in janken. In plaats van:
                    -1 seconde wachten
                    -2 seconden wachten op de rem
                    -3 seconden accelereren

                    Groets!
                    "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

                    Comment

                    • Ruud_de_Koning
                      • Aug 2003
                      • 112

                      #11


                      Heeft een kraan zoals ik die op een bouwplaats zie eigenlijk lastmeting?
                      En dient die dan om de ondeskundige kneuzebeus te beveiligen, of de welopgeleide van info te voorzien?

                      Deze keer eens niet cynisch bedoeld.

                      (Er loopt een meisje achter de horizon langs. Dat wappert heel lelijk)
                      "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

                      Comment

                      • Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

                        #12
                        Originally posted by Ruud_de_Koning
                        Lastmeting handig? Ja! Om te meten hoe licht het object is....
                        Zodat de acceleratietijd omhoog kan, en het systeem eventueel zelfs toestaat dat de rem onbekrachtigd blijft.

                        Dan kan ik dat strooien hoedje van 300 gram ten minste met een *****snelheid de kap in janken. In plaats van:
                        -1 seconde wachten
                        -2 seconden wachten op de rem
                        -3 seconden accelereren

                        Groets!
                        Ik zei al : Vortek is daar echt ver mee. De regelaar geeft een maximaal vermogen aan de last, en dat vermogen heft een bepaalde massa.
                        Minder massa= meer snelheid, en omgekeerd.

                        Comment

                        • koen heringa
                          • Jan 2005
                          • 25

                          #13
                          Originally posted by rinus bakker
                          Op veel theatertrekken-installaties zit een lastmeting ingebouwd, soms als funktie van de opgenomen stroom, soms met behulp van een rekstrookje dat ergens in de installatie is ingebouwd.
                          Mijn vraag: moeten we de lastmeting beschouwen als een veiligheidsfunktie of is dit allemaal maar luxe en onzin?
                          Of laat ik eerlijker zijn:
                          Ik beschouw de lastmeting als een onontbeerlijke veiligheidsfunktie op een geautomatisserde theater hijsinstallatie. En eigenlijk zou deze zowel een overlast als een onderlast moeten kunnen meten....
                          Over de toleranties kunnen we dan natuurlijk daarna ook nog een hele boom opzetten, maar eerst eens het principe...

                          Andere meningen, helderde inzichten of (goede of nare) ervaringen?
                          Volgens mij is lastmeting wel iets wat de veiligheid kan vergroten.
                          Mits de last meting natuurlijk gecalibreerd is.
                          In iedergeval geeft het een indicatie van wat je Trek aan het doen is ook zonder dat je hem kan zien.
                          Voordeel is verder dat de installatie zelf aan de hand van de lastmeting uitrekent wat zijn maximale versnelling is en hoelang de beweging gaat duren.

                          De enige nare ervaring tot nu toe (afkloppen) met last meting is dat de trek met het horizondoek op nul was gezet met het doek er nog in.
                          Toen we een keer het horizondoek er uit hadden gehaald gaf de trek -150 kg aan.
                          En toen wilde die natuurlijk niet omhoog, hehe.
                          Pick any two: Cheap Fast Good

                          Comment

                          Working...