Wat wordt extra berekend ??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JohnHa
    • Jan 2002
    • 57

Wat wordt extra berekend ??

L.s.,

Afgezien van professionele voorstellingen komt het bij ons regelmatig voor dat er voor bijvoorbeeld amateurvoorstellingen of congresjes gevraagd wordt naar:

- een aantal draadloze microfoons (handheld of rever) incl batterijen.
    - een rookmachientje,
    - een beamer,
    - een balletvloer,
    - etc. etc.

Vraag:

Als de zaal wordt gehuurd voor een bepaald bedrag, hoe gaan ze dan bij jullie theater om met de kosten van deze "extra's".
    Worden de kosten, en zo ja hoeveel, doorberekend ?
    Worden hier vooraf afspraken over gemaakt ?
    Of worden deze zaken als een vanzelfsprekende voorziening in de zaalhuur meegenomen ?

Ik ben benieuwd om te zien of, en hoe hier verschillend mee om wordt gegaan.

Graag reactie.
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Dat hangt helemaal af van het theatercontract. Je hebt verschillende deals;
    - uitkoop (gezelschap wordt helemaal betaald, en theater pakt de winst)
    - Recette (vast bedrag + deling van de kaartverkoop bijv. 60/40)
    - verhuur (gezelschap huurt theater af)

In het laatste geval worden technici berekend, en spullen betaald. Recette wil zeggen dat beide partijen belang hebben bij een goede show, en de kosten vaak gedeeld worden. Voorbeeld: theater heeft standaard 1 techneut ter beschikking per gasttechneut. Kom ik met 3 mensen, maar wil 6 theatermensen: moet ik er 3 betalen.

Uitkoop is in geval van successhows, en dan wil het theater maximale winst behalen, en is het allemaal lekker eenvoudig. Iedereen doet dan gewoon zijn best
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Steve89
      • Dec 2005
      • 120

Bij ons is het zo dat wanneer het theater gehuurd wordt er standaard 1 techneut bij de prijs ingebrepen zit voor een bepaald aantal uren (ik weet zo het exacte aantal niet meer).
      Verdere uren moeten worden bijbetaald.

Ook zit het licht & Geluid inbegrepen in de prijs.
      Wel moeten de Beamer & Hazer apart worden gehuurd.

Comment

• TDtheater222
        • Oct 2006
        • 8

Bij ons is het ook zo, dat als er een zaal gehuurd word er standaard 1 technicus bij zit. Denken wij het niet alleen aan te kunnen zetten we er meerdere bij. Vraagt de huurder om meerdere technici dan moeten ze die betalen. De zaal komt inclusief geluid (speakers, mengtafel, cd/mdspelers/ sampler) en licht (lichtcomputer, dimmers, splitter, remote), maar voor gebruik van beamer moet extra betaald worden. Ook voor piano (inclusief stemmen) en voor de rookmachine moet extra betaald worden. Dit gaat allemaal per dag(deel).

Comment

• Dennis vd Dool
          • Jan 2007
          • 72

Bij ons huur je het theater met de standaard faciliteiten zonder technicus. Deze word ook apart ingehuurd.
          De standaard faciliteiten omvatten de standaard belichting (Frontje, Tegentje), een standaard geluidsplan (CD,MD,Microfoontje), standaard afstopping, balletvloer, katheder.

Wil de klant meer zoals bijv. een beamer, draadloze microfoon(s), bewegend licht zal hier een meerprijs voor moeten worden betaald.

Ik denk dat in menig theater deze verhuur"voorwaarden" gelden.
          Last edited by Dennis vd Dool; 03-07-07, 10:59. Reason: Een aanvulling

Comment

• koen heringa
            • Jan 2005
            • 25

Zelfde als Dennis vertelde, behalve dat je er bij ons ook een technicus bij krijgt om het aan te zetten.
            Pick any two: Cheap Fast Good

Comment

• rolanddeg
              • Nov 2004
              • 337

Bij ons ligt de balletvloer er standaard, tenzij uitdrukkelijk verzocht wordt om zonder balletvloer te spelen. In geval van huur wordt er standaard 1 technicus/ zaalmeester bijgeleverd, maar als de show dusdanig groot is wordt er een technicus extra ingezet. Licht en geluid hangt er standaard, maar mochten ze extra's willen wordt dat bijgehuurd en doorberekend. We hebben 4 draadloze microfoons beschikbaar, als die gebruikt worden wordt er een huurprijs berekent voor die dingen. Maar mocht het een organisatie zijn met heel erg weinig geld beschikbaar, dan ben ik niet zo'n botte lul die een extra microfoontje gaat doorberekenen...

Rookmachines/ hazers/ droogijs moet worden ingehuurd = doorberekenen. Zelfde met een beamer. De vleugel gebruiken wordt ook doorberekend.

Kortom: helemaal standaard.

Comment

• Ruud_de_Koning
                • Aug 2003
                • 112

Snappnie de Kroekoediel

Toch begrijp ik niks van al dat doorberekenen. Zeker niet als je ziet dat dit in de meeste theaters tot enorme willekeur leidt. (=onprofessioneel) Omdat ik heel vaak hoor dat technici een ditje en een datje inzetten voor de arme amateurclub, en dat dan maar verzwijgen voor de afrekening. Daar blijkt al uit dat er sprake is van een zekere mate van onredelijkheid.

Dan komt daar nog bij dat iemand met veel poen dus het hele arsenaal zou kunnen inzetten. Kom maar op met het spul. Graag vier zenders, twee beamers, drie rookmasjiens, en wat bewegend licht graag. Ik geef u hierbij het schema van de dag:

0900 Opbouw van de informatiestand
                0915 Repeteren met licht en geluid
                0945 Binnenkomst directie
                1030 Aanvang ledenvergadering
                1200 Lunch
                1230 Binnenkomst genodigden
                1300 Aanvang lezingen en workshops

Graag nog even in elke vergaderruimte een set loopmicrofoons, en eh, doet u daar ook maar een beamer.

Ik wil dan wel eens zien of de huuropbrengsten de uren van de techniek dekken. O, daar moet ik ook extra voor betalen? Tjeetje wat flauw.

Waarom niet alleen maar afrekenen in uren en in verbruiksmaterialen? Dat is toch ten opzichte van de normale bespelers ook veel eerlijker? Youp betaalt toch ook niks voor de vleugel? Niet eens wat voor het stemmen...

Bovenstaande klant zou op basis van de uren ook de avond ervoor moeten huren. Of nachttarief dokken. (De theaternacht is wat mij betreft van 0200-0800 uur) Zoals een gezelschap ook een bouwdagje zou moeten inplannen.

Ik merk dat huurders van theaters een buitenproportionele werkdruk in theaters veroorzaken. Om veel redenen. Maar de 'u huurt maar raak' regel is er eentje van. Gratis, maar het kost ons tijd, zou veel beter zijn.

(Wat een geouwehoer op de lijn zeg)
                "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• ikweetvannix
                  • Oct 2006
                  • 66

Pitchbenden 101 met Scrooge...

Misschien niet helemaal de juiste context, maar ik heb ook een verhaaltje aangaande meerwerk

Ik heb me afgelopen tour dertien (13) keer schuldig gemaakt aan het afwijken van de rider, namelijk om het vragen voor een tweede cd-speler. Ik had een inloopmuziekje, én een trackje op een andere cd met een effectje. Ik wil niet tijdens de voorstelling cd's wisselen ("klik" knopje eject "schchchchuiffff" laatje open "rammel rammel frut frut" cd wisselen "klik" knopje eject "schchchchchchuif" laatje dicht "klik" knopje play)

Er is nooit -nooit- moeilijk over gedaan... sterker nog, soms werd de complete inventaris overhoop gehaald om toch maar die schitterende Denon DN4500 tevoorschijn te toveren, al dan niet icm Yamaha DM1000 (Bedankt Zoetermeer/Roosendaal!).

Ook, misschien wel erger van mijn kant, stond er ook niet op de rider dat ik graag een bouwlampje midden voorop wou hebben (voetlichtje)... Ook daar is niet één keer moeilijk over gedaan, ook al moest het ding soms uit de orkestbak worden gesloopt, of, bij gebrek aan bouwlamp, twee bambino's uit het worden vet gehaald, nieuwe lampen worden geplaatst en de beugel uitgeboord ivm niet passend vloerstatief.

Nu vallen voorgenoemde voorbeelden ontzettend mee, maar nogmaals, met enige redelijkheid, als je vriendelijk met elkaar omgaat, zijn dit soort zaken met veel dankbaarheid en liefde op te lossen.

Echter, dankbaarheid en liefde jegens krentenwegende huurders? Nee, bedankt
                  Last edited by ikweetvannix; 12-01-08, 01:04. Reason: Whitty remark in titel :)
                  "Speakons in je oren..."

Comment

• Ruud_de_Koning
                    • Aug 2003
                    • 112

Schiefgloepsnoefsnoef....prrrr

Daar zit 'm -denk ik- nou net het verschil. Ik zou het ook erg waarderen als je op deze wijze aan de belangen van mijn publiek zou denken. En ook ik had daar destijds in mijn gezellige Zaanse hutje dan ook best even een inspanning voor willen plegen.

Ik erger me het meest aan organisaties die willekeur als boegbeeld hebben. Bij een samenwerking met een gezelschap vind ik eigenlijk dat de faciliteiten van het theater min of meer tot de beschikking zouden moeten staan van het gemeenschappelijke product: de voorstelling. En natuurlijk realiseer ik me dat de producenten Hummelroof & Stuurbaas daar dan meteen weer profijt van zullen trekken. Het is wel de bedoeling dat de bewegende koppen en de scrollers in de kast blijven. Bij verhuur van de zaal mag de kassalade gewoon open staan. Lijkt me logisch. De gruwel zit 'm bij mij bij de rare mengvormen. Ik ken theaters waar je voor de balletvloer extra moet betalen, maar die af en toe opbellen of ze 'm alsjeblieft mogen laten liggen, want.... Of dat de vleugel alleen gestemd wordt als je bereid bent om er voor te betalen. Maar de vleugel zelf wordt via de subsidiegelden gratis ter beschikking gesteld. Daar snap ik niks van. Om maar te zwijgen van willekeur tussen diensten of afdelingen. Een extra rookmachine moet ik betalen, maar de twee gezellige geluidstechnici regelen onderling ff een extra zendertje.... "Wai fan het geluid hellepe mekaar temiste."

Uren zijn er ook nog. Hoejoe, ik weet nog dat je vroeger in het Eindhovense na drie uur 's middags overuren moest betalen. En anders gingen ze gewoon naar huis. Zo erg is het geloof ik nergens meer, maar ik hoor toch nog wel vaak van dat soort piepgeluidjes. Na de lunch binnenkomen, en dan eerst nog koffie drinken: "Aja, dan ga oe wel extra betaluh als joe na vief oer nog nie kloar bin."
                    De pariteit levert ook nog wel wat factuurtjes op, geloof ik. ("Pariteit Ruud, ken je dat ff goegeleh?") Omdat er een stagair meekomt, en het theater een volwaardige ouwe lul op het rooster zette.

Mijn directeur zei ook wel eens tegen mij: "Ruud, niet te moelek doen over die extra eisen van Stuurlick & Hummelbaas". Omdat hij vond dat ze zulke mooie en bijzondere producties naar Nederland brachten. En dat je zo'n producent een beetje mot hellepe. Mijn profbroek zakt daar altijd van af. Want als de producent het volgende jaar wat groots op de planken bracht, dan werd de hele truukendoos om de recette omlaag te krijgen opengetrokken.

Het is vast niet overal zo'n peis en vree.

(Morgen Antwerpen, even andersom laden vandaag...)
                    Last edited by Ruud_de_Koning; 12-01-08, 23:46. Reason: peace on earth
                    "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• Lars D
                      • Mar 2008
                      • 1

Originally posted by Ruud_de_Koning
                      Daar zit 'm -denk ik- nou net het verschil. Ik zou het ook erg waarderen als je op deze wijze aan de belangen van mijn publiek zou denken. En ook ik had daar destijds in mijn gezellige Zaanse hutje dan ook best even een inspanning voor willen plegen.

Ik erger me het meest aan organisaties die willekeur als boegbeeld hebben. Bij een samenwerking met een gezelschap vind ik eigenlijk dat de faciliteiten van het theater min of meer tot de beschikking zouden moeten staan van het gemeenschappelijke product: de voorstelling. En natuurlijk realiseer ik me dat de producenten Hummelroof & Stuurbaas daar dan meteen weer profijt van zullen trekken. Het is wel de bedoeling dat de bewegende koppen en de scrollers in de kast blijven. Bij verhuur van de zaal mag de kassalade gewoon open staan. Lijkt me logisch. De gruwel zit 'm bij mij bij de rare mengvormen. Ik ken theaters waar je voor de balletvloer extra moet betalen, maar die af en toe opbellen of ze 'm alsjeblieft mogen laten liggen, want.... Of dat de vleugel alleen gestemd wordt als je bereid bent om er voor te betalen. Maar de vleugel zelf wordt via de subsidiegelden gratis ter beschikking gesteld. Daar snap ik niks van. Om maar te zwijgen van willekeur tussen diensten of afdelingen. Een extra rookmachine moet ik betalen, maar de twee gezellige geluidstechnici regelen onderling ff een extra zendertje.... "Wai fan het geluid hellepe mekaar temiste."

Uren zijn er ook nog. Hoejoe, ik weet nog dat je vroeger in het Eindhovense na drie uur 's middags overuren moest betalen. En anders gingen ze gewoon naar huis. Zo erg is het geloof ik nergens meer, maar ik hoor toch nog wel vaak van dat soort piepgeluidjes. Na de lunch binnenkomen, en dan eerst nog koffie drinken: "Aja, dan ga oe wel extra betaluh als joe na vief oer nog nie kloar bin."
                      De pariteit levert ook nog wel wat factuurtjes op, geloof ik. ("Pariteit Ruud, ken je dat ff goegeleh?") Omdat er een stagair meekomt, en het theater een volwaardige ouwe lul op het rooster zette.

Mijn directeur zei ook wel eens tegen mij: "Ruud, niet te moelek doen over die extra eisen van Stuurlick & Hummelbaas". Omdat hij vond dat ze zulke mooie en bijzondere producties naar Nederland brachten. En dat je zo'n producent een beetje mot hellepe. Mijn profbroek zakt daar altijd van af. Want als de producent het volgende jaar wat groots op de planken bracht, dan werd de hele truukendoos om de recette omlaag te krijgen opengetrokken.

Het is vast niet overal zo'n peis en vree.

(Morgen Antwerpen, even andersom laden vandaag...)
                      Beste Ruud,

erg jammer vind ik dat je in het kader van samen een voorstelling maken teveel de nadruk legt op het feit dat in jouw ogen veel producenten misbruik maken van de faciliteiten van een theater. Zelf ben ik van mening dat wij (over andere producenten kan ik uiteraard minder zeggen) er allen voor waken dat de wensen die we aan theaters stellen absoluut niet buiten proporties gaan vallen.
                      De verwijzing naar Hummelinck Stuurman (Hummelroof, Stuurlick en andere vervelende bijnamen) vind ik dan ook een erg onterechte en hinderlijke verspreking van je.

Ik ga ervan uit dat je er voortaan even op let naar wie je een boze vinger wijst in het verwoorden van je frustaties omtrent de samenwerking tussen techniek, theaters, producenten en pariteiten...

Uiteraard een vriendelijke groet,

Lars
                      Hummelinck Stuurman Theaterbureau

Comment

• vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

Originally posted by ikweetvannix
                        Er is nooit -nooit- moeilijk over gedaan... sterker nog, soms werd de complete inventaris overhoop gehaald ... icm Yamaha DM1000 (Bedankt Zoetermeer!).
                        Graag gedaan

Comment

Working...