balletvloer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bihca
    • Jan 2007
    • 77

balletvloer

Hallo gewaardeerde collega's!

In ons nieuwe kunst en cultuurcentrum is op het podium een parketvloer gelegd. Zeer mooie vloer, maar uiterst gevoelig voor beschadigingen.

Momenteel worden er alleen maar concerten gegeven, waarmee dus veel met materiaal ( flightcases, stands e.d. ) wordt "geslingerd", wat dus na een half jaar resulteerde in een behoorlijk aantal putten in de vloer.

Logisch dat wij hier niet blij mee zijn, maar willen hier wat aan doen.
    Zodra de vloer opnieuw gevlakt en gelakt wordt, willen wij er een balletvloer overheen leggen.
    Nou heb ik gezien dat er meerdere typen vloeren zijn.
    Mijn kennis van balletvloeren is nihil, kan iemand mij wat tips/advies geven waar op gelet moet worden?

Ik heb inmiddels wel wat offertes opgevraagd, maar nog niet veel concreets binnen.
  • Stage-Q
    • Sep 2007
    • 389

heb je toevallig ook bij Ron De Groot gekeken?

Zij kunnen je namelijk ook adviezen geven.
    Meestal komen ze op bezoek om de situatie te bekijken en wat voor vloer het meest geschikt is voor jullie podium. (dikte, materiaal, breedte e.d. )
    Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• Bihca
      • Jan 2007
      • 77

nee, heb daar nog geen contact mee gehad, wel met theatex, showtex, theatermateriaal en nog 1 waar ik nu ff niet op kom.

Bedankt!

Comment

• Stage-Q
        • Sep 2007
        • 389

Ron de Groot : Theatertextiell

Werk zelf in een aantal theaters...en kom altijd vloeren van Ron tegen, en ook de service die ze leveren is perfect.

Comment

• AJB
          • Jul 2003
          • 2289

Okay nu de nummers en links zijn uitgewisseld van de juiste bedrijven: weet er iemand daadwerkelijk waar je op moet letten bij de aanschaf van een balletvloer? Wat zijn de verschillen, en waarom. Inhoudelijk reactie dus (hint)
          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
          ------------------------------------------------
          Arvid Buit
          Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Bihca
            • Jan 2007
            • 77

Ja sorry, Arvid :P je hebt gelijk.

Ik zoek dus een vloer die vrij intensief gebruikt gaat worden, Waar ook wel eens met een trap ( of andere dingen die putjes kunnen veroorzaken ) op gestaan wordt. Dus het zou fijn zijn als er een vloer is, waar die putten weg trekken.

Kortom, waar moet ik op letten?!

Comment

• jens
              • Aug 2004
              • 1067

toch vraag ik me af of een laagje van 1.3 mm een bolhoek van een case die omvalt tegenhoudt of iets dergelijks

is een dunne plaat multiplex eerst eronder bijv geen optie? ( bijv 9 mm)

Comment

• Upgrading your system
                • May 2003
                • 1684

Waarom gebruiken jullie geen dikke rubbermat?

heb dit al verschillende malen naar tevredenheid gelegt.
                dit zijn matten van 2,5/3 cm dit die aan delen neer te leggen zijn. ik heb ze voor een sporthal toegepast op rollen van 25 meter waardoor er lekker overheen gecrost kan worden met flightcases en hoogwerkers, en ook het publoiek kan er lekker overheen wandelen.. na gebruik (indien nodig dweilen en oprollen. op een kar en wegrijden die zooi.

wanneer het een podium betreft kan je het ook als matten van bijvoorbeeld 2x3 meter toepseen of eventueel kleiner (wat het slepen ermee vergemakkelijkt.

als het om een flinke zaal gaat eerst de multikabels, intercom kabels en dmx naar de foh tefel leggen, matten eroverheen en niemand struikeld meer.. helemaal werelds.. (alleen wat zwaar)..

het gaat hierbij om een soort rubber mar (laat overigens geen strepen achter op ondervloer)

Zal eens kijken welk materiaal het exact is.
                Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Stage-Q
                  • Sep 2007
                  • 389

Goeie oplossing, maar niet voor cultuurcentrum...

heb ik heel wat cultuurcentrums gewerkt, en op die locaties waar ik ben geweest zou zo'n systeem niet handig zijn.

Maar gewoon een normale balletvloer van 1,20 mtr breed wel. Legt namelijk veel sneller en is stevig genoeg. Tevens voor een eventuele ballet of dansvoorstelling veel gunstiger dan rubber matten. ( daar zijn dansers niet dol op namelijk )

Comment

• beyma
                    • Oct 2002
                    • 1614

Als ik het zo lees dan lijkt me dat die mooie parket vloer er een beetje voor jan {...} ligt

Je zou daar ipv lak of olie een dikke laag epoxy hars overheen kunnen gooien, dan is het een stuk sterker, maar nogmaals, als je hem amper gebruikt zou ik er een laag betonplex overheen schroeven (betonplex met anti-slip laag!)

Als er dan een ballet groepje komt huppelen dan leg je een standaard JOK vloer in een kwartiertje !
                    Last edited by beyma; 12-10-07, 15:59.
                    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Bihca
                      • Jan 2007
                      • 77

Die vloer is zeker voor jan ... gelegd, mja er zijn altijd mensen die alles "beter" weten en niet naar de profs luisteren.
                      Die vloer heeft 10.000 euries gekost en ik vind het weg gegooid geld. ze hadden beter de betonvloer kunnen vlakken met een epoxy oid en daarna een balletvloer er op kunnen leggen.

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

Parketvloeren worden niet voor niets gelegd, dit heeft o.a. te maken met demping voor dansers. Dat het in jullie centrum misplaatst is kan kloppen, maar dat is hier niet de vraag.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die verstand hebben van verschillende types balletvloeren. Persoonlijk heb ik geen idee, en begin wel nieuwsgierig te worden. Zijn er uberhaubt belangrijke verschillen??
                        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                        ------------------------------------------------
                        Arvid Buit
                        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• ralph
                          Banned
                          • Aug 2000
                          • 2649

Ik heb nog nooit een balletgroep op bezoek gehad die niet wilde balleten ( wat is het juiste, niet denigrerend overkomende werkwoord?) op willekeurig welke vloer er lag.

Meest belangrijke van een balletvloer en bepalend in de keuze is de gebruiksintensiteit.
                          Bij aanschaf van een vloer ook rekening houden met opslag van de banen wanneer de vloer opgeslagen wordt.
                          Ander puntje: plenty rollen ballettape ( geen gaffa!!!)

Neerleggen van balletvloer vereist even handigheid, die banen zijn best rekbaar. Kleine centimeter ruimte tussen twee banen is noodzakelijk, leg je de banen te strak op elkaar ( stotend noemt een behanger dat) dan krijg je van die opstaande randjes, en als dansers m/v ergens een hekel aan hebben, dan is het een ongelijk oppervlak.

Comment

• Upgrading your system
                            • May 2003
                            • 1684

dat is idd ook mijn ervaring..
                            noog nooit meegemaakt dat er commentaar kwam ala die rubberen vloer ga ik niet op dansen..

Graag of niet, er staan nog zeker 40 dansgroepen in de semi/prof danswereld te trappelen om te komen... en dat weten ze maar al te goed..

bovendien doen ze vaak voorstellingen op de meest uiteenlopende plaatsen, het is dus soms slikken of stikken omdat er geen mogelijkheden zijn..

balletvloer is een dure oplossing als het alleen gaat om lopend publiek voor een concert..ik zou uitgaan van een beschermende mattenvloer van welke soort dan ook.. welke niet te veel in een budget snijdt en eventueel een balletvloer van beperktere afmetingen om te gebruiken als dansvloer.

of je moet een geldboom voor de deur hebben (dan kom ik eens op de koffie
                            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• TimW
                              • Jun 2007
                              • 20

Ik vind het ook een beter idee om een goedkopere oplossing dan danstapijt te zoeken. Als je je danstapijt constant laat liggen wordt het alleen maar vies en gekrast en dan moet je al bijna een extra danstapijt gaan kopen voor dansers...
                              Ik denk dat het dan beter is om een tapijt te kopen zoals waarmee bvb sporthallen worden dichtgelegd.
                              Als er maar sfeer is

Comment

Working...