podium of vlakke vloer?

Collapse
X
Collapse
+ More Options
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GCT
    • Oct 2007
    • 12

podium of vlakke vloer?

Voor onze nieuwe polyvalente zaal moet een keuze gemaakt worden tussen een vast verhoogd podium of geen podium en losse podiumelementen gebruiken indien nodig.

Met polyvalent bedoelen we theater, muziek optredens, fuiven, feest met tafels en stoelen, vergaderingen... De afmetingen van de zaal zijn 15m breed en 25m diep. Als we voor een vast podium kiezen wordt de diepte groter. Een telescopische tribune is ook voorzien.

Wat kiezen jullie?
  • showband
    • May 2001
    • 4524

Ik zou voor een mix gaan. Een ondiep podium die de "ongelijke wanden afvult". En losse podiumdelen waarmee je het diep de zaal in kan trekken. (let op mogelijkheid voor catwalk bij modeshows en volkszangers)
    lekker belangrijk!

Comment

• DVSL
      • Feb 2007
      • 23

Als het budget het toelaat gewoon een verzinkbaar podium nemen...

In de Magdalenazaal in Brugge is er een podium die bestaat uit vier afzonderlijke elementen; deze kunnen apart op elk niveau tussen vloer en ongeveer 1m geplaatst worden...

Grtz

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

IK zou ook gaan voor een mix, op die manier kun je wel werken met coulisen waarachter acteurs kunnen wachten en instappen zonder een hele gordijncontructie tijdelijk te moeten maken.
        al het zware railwerk ed kan blijven hangen en je kan het podium uitbereiden naar ieder gewenst formaat en ieder gewenste vorm.
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

Wellicht is het een idee om een combi te maken tussen een theaterzaal met vlakke vloer en een evenementenzaal met podium.

Dus een inklapbare tribune in de zaal die aansluit op het vaste verhoogde podium, waardoor je in die opstelling dus een theaterzaal met vlakke vloer hebt. Rijdt je de tribune weg heb je een gewone zaal met podium. Er moet dan wel een oplossing worden gevonden voor de ingang van de zaal uiteraard.

Comment

• GCT
            • Oct 2007
            • 12

Een mix lijkt op het eerste gezicht een goede oplossing. Het achterste deel van het podium vast en het voorste deel dat verzinkbaar is. Het probleem dat ontstaat is dat telkens de diepte van het podium varieert en alle technische voorzieningen (protaal, doeken, boxen...) mee moeten opschuiven. Ideeën?

Comment

• Stage-Q
              • Sep 2007
              • 389

wat vaak voor komt in kleine zalen van theaters is een inschuifbare tribune met een vlakke vloer podium.

En als je dan een keer een feest hebt schuif je de tribune in, en heb je een vlakke zaal waar je bijv. met podiumdelen een podium kunt neerzetten voor bijv. een bandje / congresje... enz enz.
              Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• Ruud_de_Koning
                • Aug 2003
                • 112

Help de acteur

Is er wellicht nog iemand geinteresseerd in wat de bespelers er van vinden?

In de genoemde oplossingen zal menig (Engels) acteur kippenvel krijgen. En zelf vind ik de zalen in Nederland nou niet echt geschikt voor toneel. Er staat ook theater in het rijtje. Zijn we nou echt zo enthousiast over al dat gemulticulti? Ik zit liever in een zaal die één bepaald bespelingsdoel heeft, en daar ook voor is ingericht. Durf te kiezen. Kill your darlings.

(Morgen dat doekje maar wat meer naar achteren hangen)
                Last edited by Ruud_de_Koning; 11-01-08, 18:40. Reason: wijsheid
                "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

Ik moet het met Ruud eens zijn. Uiteraard wil de zaaleigenaar op iedere mogelijke manier centen vangen, maar van een half eindresultaat voor iedere optie wordt niemand blij. Afgelopen jaren al flink wat zalen gezien die ook als 'theater' door moesten gaan, maar waar zelfs een serieus gezelschap nog op een middelbareschooluitvoering lijkt. Zelfs stand-upcomedy in discotheken zien er in de meeste gevallen tenenkrommend uit (maar dat kan een mentaliteitsverschil met de rest van het publiek zijn). Bovendien wil je niet zondag dat de bejaardenclub voor het koffieconcert klagend weglopen, omdat de zaal nog steeds naar biervlekken en stiekem opgerookte jointjes ruikt en dat de zondagcollega's niet door de zaterdagnachtploeg zijn ingelicht en dus uiteindelijk geen tijd overhouden om de poten met kotsvlekken om te wisselen voor schone doeken (tevens ken ik weinig kleine theaters die extra poten op voorraad hebben liggen).

Dit was slechts een klein deel van de problemen waar je tegenaan zult lopen. Ik zou de opties terugbrengen naar twee keuzes: OF een theatergeorienteerde zaal (incl. vergaderingen, kleine congressen, etc.) OF lekker gaan rock'n'rollen!

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

Het budget voor cultuur is eindig. De hierboven geprefereerde keuze betekent in de praktijk dat een deel van de uitvoeringen gewoon geen behuizing zullen krijgen of dat jouw gezelschap dan maar in een boerenschuur of schoolaula plaats gaat vinden. "Want wij hebben voor pop gekozen". Alsof dat betere omstandigheden zijn.

Die vervelende multibestemmingszalen zijn een oplossing voor plaatsen waar anders niets zou zijn. Als zo een zaal te min voor je gezelschap is moet je er geen boekingen doen. Anders niet zeiken.

Ik heb meer probleem met het confronteren van duizenden dik betalende bezoekers met een *** akoestiek in de arena, dan met de knutselorganisaties in kleine lokale theatertjes.
                    lekker belangrijk!

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

Originally posted by showband
                      Die vervelende multibestemmingszalen zijn een oplossing voor plaatsen waar anders niets zou zijn. Als zo een zaal te min voor je gezelschap is moet je er geen boekingen doen. Anders niet zeiken.
                      Helaas gaan de spelers en technici nooit over de boekingen, maar de zakelijk leiders en dat zijn vaak mensen die zich het minst druk maken over de (on)mogelijkheden van een zaal.

Originally posted by showband
                      Ik heb meer probleem met het confronteren van duizenden dik betalende bezoekers met een *** akoestiek in de arena, dan met de knutselorganisaties in kleine lokale theatertjes.
                      Moet je die allemaal hoogstpersoonlijk te woord staan? Lijkt me stug. Bovendien is het al lang bekend hoe slecht die grote galmbakken klinken, dus als je te veel betaalt voor zo'n kaartje is dat een eigen keuze. De vent achter de knoppen maakt niet die keuze voor de bezoeker, eerder andersom. Techniek is nou eenmaal niet oneindig qua mogelijkheden (bruggetje terugslaan naar het originele onderwerp) en dat is nou ook het grote probleem met die kleine zaaltjes. Je gaat je blauw ergeren aan die multifunctionaliteit. Natuurlijk heb ik er geen bezwaar tegen als bandjes een theatertour doen en zo ook deze zaal een bezoek aandoen, maar een disco/poppodium is niet hetzelfde als een serieus theater, hoe graag je het ook zou willen.

Comment

Working...