Moeder

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ruud_de_Koning
    • Aug 2003
    • 112

    Moeder

    Aarde. Een mooi onderwerp.

    Sinds ongeveer een jaar vraag ik aan cursisten of ze weten of in hun theater de constructieve delen van de trekkeninstallatie geaard zijn. Uit de antwoorden blijkt dat dit:
    1. Helemaal niet bekend is
    2. Er bijna nergens sprake is van aarding van de trekken

    Nalezen van de handleidingen van trekkeninstallaties levert een aardig beeld op: vrijwel geen van de fabrikanten geeft als gebruikstoepassing voor de trek 'het inhangen van lichtapparatuur' op.
    Kort gezegd is het dus blijkbaar zo dat de fabrikanten zich een aardige kluit geld besparen door stomweg niet in de handleiding te vermelden dat je schijnwerpers in de trekken mag hangen. (Of andere elektrische apparatuur) Ik vermoed dat ze daarom de trekken ook niet hoeven te aarden, want als in de bruksanwisnung wel zou staan dat je elektrische apparatuur met de trek mag ophijsen, dan zouden ze verplicht zijn om ze te aarden.

    Sinds ik op de hoogte ben van deze situatie staat er bij mij toch een ernstige frons in mijn voorhoofd. Ik zie namelijk de volgende situatie regelmatig op mijn netvlies:
    a) Accuhoogwerker op rubber wielen staat op vinyl balletvloer
    b) Bellichter rijdt er op hoogte mee rond om spotjes te stellen
    c) De spotjes zijn net uit de Roemeense vrachtwagen gehaald
    d) De Roemeense spotjes zijn niet NEN3140 gekeurd
    e) De Roemeense kabels zijn om de trek gewikkeld
    f) De trek is -mede door de kunststof omloopwielen- niet geaard

    We weten dus in een situatie waarbij een kortsluiting optreedt helemaal niet meer waar de kortsluitstroom heen zal gaan.....


    ("Ik zou niet weten of PVC tape meer milieubelastend is dan gewoon gaffertape...")
    "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

    #2
    Ja Ruud,

    En om het dan nog maar niet te hebben over wat er gebeurt als je je AMp-racks met de aluminium profielen (waar het 19" profiel tegenaanzit en dus ook de behuizing van je versterker...) tegen de manteau zet. Dit kan toch wel wat ongewenst gebrom en geknetter te weeg brengen. Heb al wel een ruim 70V spanningsverschil gemeten tussen versterkerbehuizing en manteau.

    Daarnaast ook regelmatig een klap gehad van een trek bij het aanraken (en dan bedoel ik dus niet ongewenste intimiteiten...). Een niet nader te noemen theater in het Zuiden had er een jaar of tien geleden zo veel problemen mee dat, tot de oplossing gevonden was, er een koperen draad mee naar boven ging, die eerst over de trek gelegd moest worden...

    @lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

    Comment

    • kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

      #3
      Maar goed, dan wil je dus bij iedere trek een automatisch haspel met een aardkabeltje?
      Persoonlijk vind ik aarde via een sleepcontact ook schijnveiligheid en weet ook niet of je met zo'n ding de aardverspreidingsweerstand haalt.
      En bij een mooie gecoate trek heeft ff een aardkabel met een G-haak op de trek zetten ook niet. Dus als bezoekent gezelschap weinig mogelijjkheden. Gelukkig zitten we in het theater nooit met hele lange lengtes kabel, dus gewoon netjes afzekeren en goede aardlek en het komt goed.
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

      Comment

      • Ruud_de_Koning
        • Aug 2003
        • 112

        #4
        Lekker meggere

        Ik zie in de meeste Duitse theaters waar ik kom meestal een extra sleepcontact op de trommel. In de hoek van de rollenzolder hangt dan ook nog een aardkabel zo dik als mijn duim. En navraag levert op dat ze ten minste om het jaar de aardweerstand meten. Ik heb (uit tweede hand) begrepen dat er een aangepaste waarde voor trekken in de norm staat.

        Verder zie ik keurig stalen of gietijzeren omloopwielen, en hebben ze een gestandariseerde aanhechting van de staalkabel op de trek. Ik heb begrepen dat ze bij die constructie ook rekening hebben gehouden met de geleiding.
        Tel daar bij op dat Den Duitscher bij aanschaf de schijnwerper al meteen NEN3140 keurt, en dan zeg ik toch uit de grond van mijn hart dat ik dat allemaal een stuk beter vind klinken. Daar weten ze tenminste iets. Hier weten we helemaal niks, en kan de eerste de beste beschadiging van een mantel van een kabel al zorgen voor een onveilige situatie.

        Waarom zou aarde via zo'n sleepcontact trouwens een schijnveiligheid zijn?


        (Wie legt nou die kabels dwars door de opkomst?)
        "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

        Comment

        • jans
          • Feb 2003
          • 869

          #5
          In feite is een trekkeninstallatie, zodra er elektrisch materieel aan wordt gehangen, een vreemd geleidend deel. Deze zal moeten worden vereffend. De trekkeninstallatie zal daar dan wel een voorziening voor moeten hebben.
          De diameter van de vereffeningsleiding moet gelijk zijn aan helft van de diameter van de dikste beschermingsleiding die aan deze installatie is gekoppeld.

          Nu ben ik niet thuis in theaters dus de volgende uitspraak kan voor kenners lulkoek zijn maar dan lees ik dit wel.

          De armaturen die aan de trekken hangen worden bekabeld vanaf een dimmer rack. Deze bekabeling moet zo zijn aangelegd dat de trek bewegen kan. Een vereffening kan dan toch makkelijk worden meegenomen, zoniet vast zijn aangesloten.

          Wat vereffening via de staalkabel betreft: volgens de NEN1010 mogen ze gebruikt worden mits ze aan een aantal eisen voldoen. bep.543.2.3. De verbinding van het draaiend deel naar het vaste deel moet dan wel een betrouwbare verbinding zijn. Ik ken dergelijke installaties niet goed genoeg om daar een uitspraak over te kunnen doen.

          Ga met interesse deze topic volgen.
          Last edited by jans; 28-03-08, 20:10. Reason: diameter aanvullende vereffeningsleiding moet minimaal de helft zijn en niet zolas eerder gemeld gelijk aan.
          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

          Comment

          • Ruud_de_Koning
            • Aug 2003
            • 112

            #6
            Originally posted by jans
            De diameter van de vereffeningsleiding moet gelijk zijn aan de diameter van de dikste beschermingsleiding die aan deze installatie is gekoppeld.
            Ha die jans. Kun je bovenstaande even naar gewone techneutentaal omzetten? Wat is de vereffeningsgeleider? En kun je een voorbeeld geven?
            Mijn MTS is toch alweer zo'n slordige 25 jaar geleden.... En ik denk dat het voor andere lezers ook wat kort en bondig jargon is.


            (Hé, eindelijk een theater met een net over de orkestbak!)
            "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

            Comment

            • Leon van Zuijlen
              • Mar 2008
              • 1

              #7
              We moeten even onderscheid maken tussen aarding van de armaturen en aarding van de metalen gestellen. Conform NEN1010 moeten in eerste instantie de armaturen en overige stroomverbruikers beveiligd zijn met een vereffeningsgeleider (aarde). Dit is over het algemeen wel goed geregeld via de stekker en bekabeling. Daarnaast stelt NEN1010 dat grote metalen gestellen,die zich uitstrekken over meerder vertrekken, ook geaard moeten worden. Hiermee wordt in eerste instantie bedoeld: waterleiding, cv-installatie, maar ook metalen kabelgootsystemen. Ondanks dat een trekkenwand of rollenzolder zich niet expliciet uitstrekt over verschillende vertrekken, is het gebruikelijk om deze als een groot metalen gestel te beschouwen, en daarmee te aarden. Dit wordt eigenlijk ook altijd gedaan (tenminste bij de Nederlandse trekkenwandbouwers die ik ken.)

              Vraag blijft of één en ander VOLDOENDE geaard is, qua aardweerstand. Hiervoor kunnen natuurlijk de trekkabels worden gebruikt. De bottelnecks zijn dan wellicht: de harpsluiting die bij de meeste roedeconstructies is opgenomen nabij de aanhechting van kabel aan roede (bij de spanner), en de aarding van de wikkeltrommel zelf. De harpsluiting heeft maar een beperkt contact, en mogelijk dat hier niet voldoende aardgeleiding wordt gemaakt, maar anderzijds zijn er ook 5 tot 7 kabels. Deze kabels komen samen op de trommel, en deze is gevat in lagers. Wellicht dat de oliefilm in de lagers een te hoge aardweerstand veroorzaakt, maar ook hier heb ik geen meetgegevens. Ik ken één fabrikant die voor zijn slapkabelbeveiliging ervan uitgaat dat de trommel is geaard. Dat er dus een extra sleepcontact wordt opgenomen om een extra garantie te hebben voor de aardgeleiding, is mogelijk. Maar dan moeten ook de harpsluitingen overbrugd worden met een aardgeleider, als we de roede voldoende willen aarden.

              Er is in beide gevallen niet aantoonbaar dat dit noodzakelijk is in Nederland. We weten allemaal dat de Duitse installaties beduidend duurder zijn dan de Nederlandse, of dat de Duitse aanvullende voorzieningen in Nederland ook noodzakelijk zijn weet ik niet. Overigens zijn alle trekkabels vast gemonteerd op de trommel, dus de keerschijven mogen van plastic zijn. Als de Duitse schijven voor de aarding van metaal moeten zijn, dan is het sleepcontact op de trommel weer overbodig.

              Ik verwacht dan ook dat de meeste Nederlandse trekkeninstallaties afdoende zijn geaard. Maar bovenal is de primaire aarding van de armaturen afhankelijk van de aarding aan de stekker!

              Comment

              • Ruud_de_Koning
                • Aug 2003
                • 112

                #8
                Sjonge jonge

                Mooi toch, zo'n Forum...komt er toch ineens allemaal kennis op me af. Dank dank.

                Brengt ons dan natuurlijk wel tot de volgende vraag: wat zou dan de aardweerstand van zo'n trek moeten zijn? Ik neem niet aan dat we dan 1 Ohm gaan verlangen.....


                (Ha! In deze artiestenfoyer verkopen ze altijd van die lekkere mergpijpen.)
                "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

                Comment

                • jans
                  • Feb 2003
                  • 869

                  #9
                  Originally posted by Leon van Zuijlen
                  We moeten even onderscheid maken tussen aarding van de armaturen en aarding van de metalen gestellen. Conform NEN1010 moeten in eerste instantie de armaturen en overige stroomverbruikers beveiligd zijn met een vereffeningsgeleider (aarde). Dit is over het algemeen wel goed geregeld via de stekker en bekabeling. Daarnaast stelt NEN1010 dat grote metalen gestellen,die zich uitstrekken over meerder vertrekken, ook geaard moeten worden. Hiermee wordt in eerste instantie bedoeld: waterleiding, cv-installatie, maar ook metalen kabelgootsystemen. Ondanks dat een trekkenwand of rollenzolder zich niet expliciet uitstrekt over verschillende vertrekken, is het gebruikelijk om deze als een groot metalen gestel te beschouwen, en daarmee te aarden. Dit wordt eigenlijk ook altijd gedaan (tenminste bij de Nederlandse trekkenwandbouwers die ik ken.)

                  Vraag blijft of één en ander VOLDOENDE geaard is, qua aardweerstand. Hiervoor kunnen natuurlijk de trekkabels worden gebruikt. De bottelnecks zijn dan wellicht: de harpsluiting die bij de meeste roedeconstructies is opgenomen nabij de aanhechting van kabel aan roede (bij de spanner), en de aarding van de wikkeltrommel zelf. De harpsluiting heeft maar een beperkt contact, en mogelijk dat hier niet voldoende aardgeleiding wordt gemaakt, maar anderzijds zijn er ook 5 tot 7 kabels. Deze kabels komen samen op de trommel, en deze is gevat in lagers. Wellicht dat de oliefilm in de lagers een te hoge aardweerstand veroorzaakt, maar ook hier heb ik geen meetgegevens. Ik ken één fabrikant die voor zijn slapkabelbeveiliging ervan uitgaat dat de trommel is geaard. Dat er dus een extra sleepcontact wordt opgenomen om een extra garantie te hebben voor de aardgeleiding, is mogelijk. Maar dan moeten ook de harpsluitingen overbrugd worden met een aardgeleider, als we de roede voldoende willen aarden.

                  Er is in beide gevallen niet aantoonbaar dat dit noodzakelijk is in Nederland. We weten allemaal dat de Duitse installaties beduidend duurder zijn dan de Nederlandse, of dat de Duitse aanvullende voorzieningen in Nederland ook noodzakelijk zijn weet ik niet. Overigens zijn alle trekkabels vast gemonteerd op de trommel, dus de keerschijven mogen van plastic zijn. Als de Duitse schijven voor de aarding van metaal moeten zijn, dan is het sleepcontact op de trommel weer overbodig.

                  Ik verwacht dan ook dat de meeste Nederlandse trekkeninstallaties afdoende zijn geaard. Maar bovenal is de primaire aarding van de armaturen afhankelijk van de aarding aan de stekker!
                  Om het onderscheid dan even helder te maken. Het armatuur wordt "geaard" door middel van de beschermingsleiding. De vreemd geleidende delen zoals de trekken worden vereffend met een aanvullende vereffeningsleiding.
                  Last edited by jans; 28-03-08, 18:25.
                  Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                  Comment

                  • jans
                    • Feb 2003
                    • 869

                    #10
                    Originally posted by Ruud_de_Koning
                    Ha die jans. Kun je bovenstaande even naar gewone techneutentaal omzetten? Wat is de vereffeningsgeleider? En kun je een voorbeeld geven?
                    Mijn MTS is toch alweer zo'n slordige 25 jaar geleden.... En ik denk dat het voor andere lezers ook wat kort en bondig jargon is.


                    (Hé, eindelijk een theater met een net over de orkestbak!)
                    Ruud,

                    Zoals ik hierboven al aangaf is de beschermingsleiding onder andere de "aarddraad" die aan je armatuur zit. Normaal zal dit een 1,5 mm2 of maximaal een 2,5 mm2 zijn.
                    Volgens de NEN1010 is een aanvullende vereffeningsleiding een beschermingsleiding met een bijzondere functie.

                    Indien je met een multikabel de trek in gaat of met een andere voedingskabel dan moet de aanvullende vereffeningsleiding de diameter hebben die de helft is van de grootste diameter van de beschermingsleiding, in een voedende kabel, die de trek ingaat. Deze mag echter niet kleiner zij dan 2.5 mm2 als hij beschermd is, met een mantel dus, en 4 mm2 zonder mantel.
                    Voorbeeld.
                    De volgende kabels gan de trek in.
                    Multikabel 12x2,5mm2
                    Voedingkabel 5x4mm2

                    De aanvullende vereffeningsleiding moet dan 4/2 is 2 mm2 zijn. In de praktijk wordt dit een 2,5 mm2.
                    Deze aanvullende vereffeningsleiding dient rechtstreeks van de aardrail van de schakel en verdeelinrichting te komen.

                    Gesnapt?
                    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                    Comment

                    Working...