Line array in theater?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

voor een bak koffie wil ik het verschil tussen een line en een conventionele set wel een keer komen laten horen...

Comment

• SINOID
      • Mar 2008
      • 1

moderator of professional?

Hallo, Ik vroeg mij af of ************** hier moderator of gebruiker is.
      Hetgeen ******** debiteert over line-arrays in mijn optie lariekoek!

permalink
      linearray is hier overbodig, een beetje linearray begint pas na 10 meter te werken, en dat is ongeveer halverwege je zaal. Dus moet je toch weer infillen, een processor gebruiken om alles op tijd te zetten, en daarmee is de investering te hoog, en eigenlijk onrendabel.

gewoon een goed conventioneel systeem nemen, evt met een sub-array (arc) voor de eerste rij/onder t podium

Edit door mod: ******** is een deelnemer, zie mijn bericht hieronder. Verder: Ik loop al een paar dagen mee in de podiumtechniek, en mijn onzindetector slaat niet uit....Kan je toelichten waarom je het bericht van mac als onzinnig ervaart? Alvast dank!
      Last edited by moderator; 21-03-08, 20:59. Reason: spelregels

Comment

• G_D
        • Sep 2006
        • 46

Originally posted by SINOID
        Ik vind zijn voorkeur voor Meyer er wel errug dik bovenop liggen. Als moderator zou je je van dit soort discussies afzijdig moeten houden! Bovendien is hetgeen ******** debiteert over line-arrays in mijn optie lariekoek!

permalink
        linearray is hier overbodig, een beetje linearray begint pas na 10 meter te werken, en dat is ongeveer halverwege je zaal. Dus moet je toch weer infillen, een processor gebruiken om alles op tijd te zetten, en daarmee is de investering te hoog, en eigenlijk onrendabel.

gewoon een goed conventioneel systeem nemen, evt met een sub-array (arc) voor de eerste rij/onder t podium
        Wat is hier mis mee? Wat hij zegt klopt gewoon. Een line-array is in deze zaal totaal overbodig en zou alleen maar een enorm onnodige investering zijn. En dat Mac een voorliefde heeft voor Meyer dat weet iedereen en daar kan je rekening mee houden, maar het is de nummer 1 in theaters en dus zou Meyer een goede keus zijn

Comment

• vasco
          • Oct 2003
          • 2567

Welkom op het forum SINOID.

Iedereen die hier al langer op het forum komt kent Mac zijn voorkeur en vaak die van andere ook. Ik denk dat jij met je eerste post hier beter eerst even de kat uit de boom kan komen kijken en de mensen hier leren kennen voordat je geen vrienden maakt.

Verder is het zeker geen lariekoek en ook dat is een reden voor jou om eerst eens wat te gaan leren denk ik zo. Ik geef meer waarde aan Mac zijn mening met 6238 post en weet waar hij over praat dan ene SINOID met 1 post en verder geen onderbouwing waarom hij het lariekoek vindt. Zou zeggen geef ons die onderbouwing, we leren allemaal graag bij hier op het forum.
          Last edited by vasco; 21-03-08, 17:47.

Comment

• flash-a-new-generation
            • Nov 2006
            • 228

Ik zou zeggen, ga eens luisteren in andere vergelijkbare theaters. ik ben niet veel in theaters te vinden maar één setje die ik tot nu toe gehoord heb is wel heel aardig. dat is de huisset van de schouwburg van Venray (Li). dit is een Meyer setje en deze klinkt zeer mooi moet ik zeggen.

de andere theaters hadden axys source etc. maar die huisset van venray klinkt zeer naar behoren is trouwens een conventionele set.

dus ga gewoon luisteren en praten met een herkende installateur.

ieder een zalig pasen gewenst!
            EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Leesbrillen te koop - Gat in de markt!

Moderators herken je aan de naam...
              De gebruikersnaam van een moderator is BLAUW

En verder....De reactie die hierover ging heb ik verwijderd, was namelijk volslagen off-topic, bovendien is het hier de beoeling dat bij kritiek op/over de uitlatingen van een deelnemer dat je dat meldt bij het moderating team.

Niet zitten zaniken als iemand iets anders beweert, gewoon inhoudelijk reageren als je die moeite wil nemen. Anders even berichtje naar de moderators, die lezen niet altijd alles direct en zijn blij met een tip...

Over voorkeur van merken: Er wordt hier juist gevraagd naar ervaringen, onderbouwing van keuzes helpt in zulke gevallen enorm.
              zum beispiel; Ik ben groot voorstander van Renkus Heinz in theaters...SR5 topjes klinken prima, zijn lekker makkelijk weg te hangen, toch zal je mij ook niet horen mopperen wanneer ik in een 1200+ theater een setup met Alcons zie hangen...andere toepassing, andere keuzes...
              Persoonlijk weinig tot gen ervaring met Apogee en Nexo...Zal je mij dus niet over horen, niet positief, zeker niet negatief simpelweg te weinig on the road ervaring mee om een mening te kunnen onderbouwen.
              Meyer gebruikers zullen derhalve meyer adviseren, anderen weer iets wa hun oren mag behagen...
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Originally posted by SINOID
                Hetgeen ******** debiteert over line-arrays in mijn optie lariekoek!
                ik was ooit eens moderator, en ben al weer een paar jaar steunend lid. Oppermod heet Moderator hier, en de rest is blauw als ze modereren kunnen.

Maareh, welkom.
                En als je dingen lariekoek wilt noemen: prima.
                Wel ff onderbouwen graag, liefst met de wiskunde erachter
                En je mag mij uitleggen hoe je een linearray de eerste 5 stoelen wilt laten bereiken op deze foto,

zonder 16 kasten onder elkaar te hangen.
                Nog afgezien van het line-effect, zoals door Olson beschreven werd.
                Infillen dus.
                Last edited by Gast1401081; 22-03-08, 09:41.

Comment

• ronny
                  • Dec 2002
                  • 2139

Ik zie dat er ook kastjes tegen de zijkant hangen. Waarschijnlijk een surround aanvulling op het hoofdsysteem voor filmvertoningen. In hoever wordt hiermee rekening gehouden bij de aanschaf van je nieuw systeem?

Verder zou ik ook het line array verhaal in deze zaal compleet vergeten.
                  Ik kan wel d&b en meyer en... adviseren, maar over welk budget praten we eigenlijk?

Hoe zie je het processing gedeelte? Moet dit van op afstand bedienbaar zijn?
                  niet zagen, gewoon doen!

Comment

• TVVL
                    • Jan 2006
                    • 53

Wij beschikken over een Martin Audio filmsysteem. Dit draait volledig apart van het front systeem.

Intussen hebben wij de raad gekregen om Q7 van D&B te gebruiken.

L+R = 1x Q7 + 2x Q sub
                    C = Q7 (horizontaal)
                    Frontfill = 4x E3

Zijn er mensen die ervaring hebben met gebruik van frontfill?
                    Raden jullie dit aan of gebruik je liever infills?

Comment

• stefan90kauw
                      • Jun 2005
                      • 189

Ik vind een line-array in een theater prima kunnen.
                      Maar dan moet het wel de hele zaal dus voorzien van geluid.

Route 66, reist bijvoorbeeld met Martin Audio. En Fame reist met EV.

Wat ik zelf heb bij Route 66 is dat het geluid bij de voorste rijen een beetje doodvalt heb ik het idee.

Bij Fame idemdito. De sub stacks (3x 2x18" per kant) blies vol in het gezicht van de mensen....
                      En de array was in dusverre krom dat het de voorste rijen net niet haalde, in mijn mening.
                      Front fills en sidefills waren niet gebruikt.

Dat zijn typisch voorbeelden van hoe het niet moet.

Maar, een line array kan prima,, MITS je de boel ook daadwerkelijk goed weet te gebruiken!

Comment

• nielsjanssennl
                        • Aug 2004
                        • 101

Even voor de duidelijkheid: een compacte line array gebruiken (bijv. 6,5 inch of 8inch) betekent dat je met een aantal kasten de openings hoek, ofwel vertikale spreiding kan aanpassen aan de vorm van het aan te stralen vlak, dus de stoelen waar het publiek zit. Dus de discussie of dit wel of geen line array nodig heeft is in mijn optiek een kwestie van: hoeveel geld wil je uitgeven.

Een ander punt wat ik belangrijk zou vinden is het imaging verhaal. Als je line array ophangt of een grote top ophangt zal er ook infill nodig zijn in de buurt van de vloer om voor de eerste rijen het geluid naar beneden te trekken, zodat deze posities niet luisteren naar het geluid dat van boven uit een speaker komt en het origineel komt recht van voren van het toneel.

Mijn persoonlijke mening in deze is: hoe minder luidsprekers hoe beter. Dus Links en Rechts gevlogen 2-weg actieve topkasten. En 2x links en rechts iets kleinere beneden en een aantal stagelip frontfill kasten. Plus aanvullend sublaag
                        En evt. een zaaldekkend centercluster voor spraak.

Welke systemen goed zijn is een kwestie van luisteren, uit proberen, vergelijken en te kiezen voor datgene waar je het beste gevoel bij hebt en wat aansluit bij het soort producties wat er speelt.

Ps een alternatief zou zijn: line-source kolom van 5m. Ofwel links en rechts een kolom van 5x QR36 van Alcons Audio. Dit is gestacked vanaf podiumhoogte en er is niet meer afstraling naar boven toe dan de bovenkant van de kolom. Dit heet cylindrische afstraling ofwel geen vertikale spreiding.
                        Maw de imaging klopt altijd en de SPL distributie voor naar achter is ongekend vlak.
                        Last edited by nielsjanssennl; 07-06-08, 17:29.

Comment

• @lex
                          • Jul 2006
                          • 1087

Originally posted by TVVL
                          Wij beschikken over een Martin Audio filmsysteem. Dit draait volledig apart van het front systeem.

Intussen hebben wij de raad gekregen om Q7 van D&B te gebruiken.

L+R = 1x Q7 + 2x Q sub
                          C = Q7 (horizontaal)
                          Frontfill = 4x E3

Zijn er mensen die ervaring hebben met gebruik van frontfill?
                          Raden jullie dit aan of gebruik je liever infills?
                          Hoi TVVL,

Hangt er vanaf of je het voor film gebruikt of voor iets anders. Vraag is dus eigenlijk: voor wat voor anders (er blijkt uit je vraag al iets van twee parallelle systemen) gebruik je het systeem?

Heb in theater met volle tevredenheid gedraaid met 1*(Q7+Qsub) per kant en 2*Q7 voor 'midcluster' (was eigenlijk geen midcluster; hing plm 4m uit elkaar, maar enigzins vergelijkbaar als frontfill).

Maar eigenlijk is dit geen vraag over line-array. Meer het gebruik van losse line-array kasten als conventionele speakers.

gr @lex
                          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• PowerSound
                            • Nov 2001
                            • 1892

Vergeet ook niet dat je ook het nodige aantal line-array kasten per kant moet plaatsen (6 à 8) als je nog wat laagmid vanachter je zaal wilt krijgen...

Was verleden week op de Palm Show in Pekin, niet te geloven hoeveel LA demo's werden gegeven met 4 kleine 2x8" kastjes per kant. Gewoon slecht en recht tegen het princiepe in van de LA...
                            PSL Bvba powered by
                            L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                            Yahama LS9-32 / MC7L-48
                            Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                            Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• dicotm
                              • Jun 2005
                              • 23

Het is (na mijn mening) zeker niet altijd " Beter " om Line - Array aan te schaffen.
                              Maar er zijn gewoon goede line-source-array kasten (adamson) met een spreiding van 110 graden horizontaal 5 graden verticaal en al je dan de zo genoemde wave versie neemt heb je 15 graden verticaal.

Adamson Metrix series
                              1x sub (2x 15 inch bandpass)
                              1x Wave (1x 8,5 inch 1x 1 inch)
                              3x 5 graden top (1x 8,5 inch 1x 1 inch)

Natuurlijk betaal je hier voor....
                              Maar een offerte aanvraag en / of demo (mits echt geïnteresseerd) kan je natuurlijk altijd aanvragen bij de importeur.

suc6 met zoeken
                              Licht, het maakt altijd herrie!

Comment

• salsa
                                • Jan 2007
                                • 1315

Line Array in Theater??

Kijk eens op de site van NEXO, die hebben vele systemen in theaters hangen 'All over the world'...

Ja, Adamson,L'acoustics en NEXO, die houden zich echt bij het Line Array principe..
                                Kost wat, maar dan heb je ook wat!!

Dave
                                [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

Working...