Neen, er is geen balkon
Line array in theater?
Collapse
X
-
Mischien een wat onconventionele opmerking, Maar weet je wel waar een line-array voor bedoeld is?
Niet lullig bedoeld hoor, maar je ziet steeds vaker dat zo'n systeem (welke in sommige situaties het ei van columbus is) gekocht wordt vanwegen het feit dat het mode is.
Zalen worden voorzien van line-array terwijl met conventionele kasten een evengoed of beter resultaat haalbaar is voor vaak een veel aantrekkelijker prijskaartje.
Line-array is mooi, maar het dient gebruikt te worden in situaties waarvoor het is bedoeld. Uit jou verhaal maak ik op dat je niet weet waarvoor je moet kiezen, maar vervolgens geef je al wel een optie welke L-A het zou kunnen gaan worden. waar baseer je deze keuze dan op?
Begrijp me niet verkeerd, ik wil je graag helpen, maar als je advies wil moet je je bij de feiten houden en niet met opties aankomen die je hebt gebaseerd op ?? Uiterlijk? Prijs? Merk? Kleur?
Denk even goed na en houd alle opties serieus open, ik heb meer het idee dat je zit te wachten op groen licht om je keuze te kunnen richten op de systemen die je al noemt.Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.Comment
-
@Upgrading your system: dank je... ik dacht echt dat ik de enige was die zo dacht maar blijkbaar zijn er dus nog die verder zien dan de hype!
Voor de rest zou ik graag toch iedereen eens aanraden te lezen wat de eerste tussenkomst van de moderator was in dit draadje. Nergens weten we iets over de zaal (vorm, hoogte, demping, niveaus, afmetingen, ...)... En zelfs dan nog! Is de enige logische uitleg aan de ts niet gewoon: ga luisteren, maak dan een een selectie en vraag dan van die overblijvende selecties een demo ter plaatse aan? Als het echt om grote bedragen gaat wil een importeur dikwijls nogal eens wat doen.
Blijkbaar is het advies ook beperkt bruikbaar omdat mensen blijkbaar meer hun eigen merk ertegenaan willen gooien dan eerst complete info te vragen en DUIDELIJK en in DETAIL met de klant te communiceren over zijn verwachtingen en zienswijze. Staat de klant dan tegenwoordig niet meer centraal of gaan we het maar doordrammen omdat we met het ene systeem een procentje meer verdienen dan met een ander merk? Zijn we dan professionele geluidsmensen of juist professionele oplichters? Food for thought voor het lange paasweekend denk ik.
Conclusie: Is dan nu niet alles wat we hier aan info geven of mee naar de topic starter gooien geen (zoals Chriet Titulaer het zou noemen) "meer gelul uit de ruimte"?
Dit kwam zo maar even in mij op. Sorry dat ik het even in een zeer breed perspectief plaats maar een line-array kan ook breed stralen .Last edited by laserguy; 19-03-08, 00:34.Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.Comment
-
We weten niet helemaal niets! 15 breed, 22 diep oplopend naar achter met een hoogteverschil van 5m, eerte rij stoelen op 2,5 m van speakers (in de diepterichting). Als je een klein beetje een gebruikelijke theater-opening aanhoud zullen de speakers in dit geval niet verder dan 1,5 van de wanden komen.
Een systeem met een opening van 100 graden zal te groot zijn: je moet dan zover naar binnen draaien om van de wanden te blijven dat je met mics op het voortoneel in problemen komt. En echt bevordelijk voor de spraakverstaanbaarheid en druk in de laatste 7 a 8m van de zaal gaat het ook niet zijn, die hebben alleen nog maar indirect geluid. Dan zou je bijvoorbeeld weer kasten in de zaalbrug moeten gaan hangen, wordt een dure grap als je al line array voorop hebt hangen. je komt dus al snel op 60 graden en daar heb je weer infills bij nodig...
Op die manier bekeken worden M1D en KIVA een stuk minder interessant met hun 100 graden afstraling, Q1 gaat met zijn 75 graden misschien nog wel...
Met de info die ik heb zeg ik dus, dat een goeie dekking niet mogelijk is met line-arrays alleen (afgezien van je centercluster, is misschien wel een goed idee, mits je de hoogte ervoor hebt!!!) Hou daar dus iig rekening mee!!
Aan de andere kant is het wel zo dat je een redelijke afstand moet overbruggen zonder dat er een balkonrand is waar je kastjes aan kunt hangen, line-arrays kunnen hier zeker goed doen. Het is m.i. zeker de moeite waard line-arrays (+/-60 graden en aangevuld met infills) mee te nemen in de demoos.Last edited by sparky; 19-03-08, 12:11.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
er worden nu oplossingen aangedragen om een line-array te laten 'werken' op een plek waar je ws. zonder vertical array veel beter geluid in kunt krijgen... Of heb ik dat nu verkeerd begrepen??Comment
-
een array is ook goed horizontaal te gebruiken. Is in het verleden bij een aantal musicals al gedaan in een reizende theatervoorstelling (Beauty & the beast).Comment
-
linearray is hier overbodig, een beetje linearray begint pas na 10 meter te werken, en dat is ongeveer halverwege je zaal. Dus moet je toch weer infillen, een processor gebruiken om alles op tijd te zetten, en daarmee is de investering te hoog, en eigenlijk onrendabel.
gewoon een goed conventioneel systeem nemen, evt met een sub-array (arc) voor de eerste rij/onder t podiumComment
-
Hoi Thijs,
is dat de brouckere in torhout?
Om daar een line-array te gaan inhangen lijkt me ook een beetje veel.
Zoals Devlin al zei, een C7 set zou hier niet misstaan volgens mij. Al dan niet met de toppen gevlogen.
DaanIt's nice to be important, but it's important to be nice...Comment
-
ik zou gewoon gaan voor conventionele set er is weinig ruimte voor een array en infill is onvermijdelijk. dus ik zou gewoon gaan voor een dB c7 set of zoiets dergelijks. Meyer is ook een hele goede oplossing. of de nexo Ps15
fijn weekend allen! en een zalig pasen!EAW SB850 en DVA T-4 array:DComment
-
En dat kan ik me dan nog voorstellen, een versleten convantioneel setje vervangen maak ik wel vaker mee ookal is het dan nog nieteens echt slecht kwa geluid.
Wat ik me wel afvraag is wat er dan met het geluid mis is. heeft het niet goed geklonken?? te weinig laag, juist te veel, te weinig hoog of juist te veel. te zacht, te hard.. er moet iets aan de opstelling van deze set mankeren, anders zou ik nl. gewoon een set nieuwe vergelijkbare (of betere als het budget het toelaat) kasten aan schaffen en deze op dezelfde plaats hangen.
Voordelen:
- Je weet wat je hebt.
- Bevestigingspunten zijn er al.
Nadelen:
Als het geluid van deze set goed was zijn die er volgens mij niet.Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.Comment
Comment