Line array in theater?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

Mannen, line/array mag er absoluut zijn, maar ik blijf van mening dat je zaken moet gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn en om een array goed te laten functioneren heb je ruimte en geld nodig.
    probleem is in dit geval gewoon dat je infills nodig zal hebben om een fatsoenlijk geluid voorin je zaal te krijgen. dan heb je behalve je al erg kostbare array/systeem ook nog div infills en toebehoren nodig plus een systeem die daarin het geluid goed verdeeld.

ik ging lekker voor een goed uitgebalanceerd systeem bij een erkende dealer van een merk dat je van ter voren hebt beluisterd en in je budget past.

voorbeeld: je hebt in een willekeurig theater L acoustics gehoord en was erg onder de indruk. (dit kan ook EV, meyer, of wat dahn ook zijn) vervolgens bel je een erkende dealer welke de situatie KOMT bekijken en een offerte maakt voor een passend systeem. Dit laat je plaatsen en op dat moment heb je weloverwogen op advies van een dealer een keuze gamaakt. deze is verantwoordelijk voor de kwaliteit van hetgeen hij heeft aangeraden en zo kun je dus ook zijn verantwoording aanspreken als je niet tevreden bent.

Zo koop ik al jaren in en dit is volgens mij de beste weg. LUISTEREN is de sleutel. ga luisteren bij andere theaters en achterhaal wat er staat en laat je adviseren door mensen die het liefste meerdere merken verkopen zodat ze niet afhankelijk zijn van de verkoop van 1 merk.

uiteindelijk zul je zelf moeten kiezen en dat kan alleen als je heel veel geluisterd hebt.
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• salsa
      • Jan 2007
      • 1315

Helemaal mee eens!!
      Is natuurlijk ook de gewoonste manier van een aankoop doen immers, een auto koop je ook niet op adviezen die men je geeft maar doe je toch ook d.m.v een proefrit???

Dave.
      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

zo, dan moet ik die gasten ook maar eens mailen. ik vermoed alleen dat dat bijna weggeven toch nog op een aardige kostenpost uitkomt. maargoed, er is niets mis met meyer.

over het array verhaal kennen jullie mijn standpunt. het is mooi, maar meestal een modeverschijnsel. gebruik een line-array waarvoor het bedoeld is en niet omdat het in de mode is of omdat het er cool uitziet.
        Ik heb masa's situaties gezien waar een array was toegepast en ik met een aantal conventionele kasten een beter resultaat zou boeken. en dan zou ik er nieteens een topmerk voor nodig hebben. array klinkt nu eenmaal niet goed als het niet goed wordt toegepast, al heb je nog zo'n goed systeem.
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Mike Manders
          • Aug 2006
          • 341

allemaal leuk en aardig. en er zijn tegenwoordig heeeeeel goeie line-arrays. maar waarom zou je in een zaaltje van 400 man een line-array willen gebruiken.

ik ga deze discussie vaak aan, en dan krijg ik vaak te horen: "dan kunnen we het geluid richten".... wat natuurlijk onzin is, omdat elke topkast een bepaalde openingshoek heeft.

in de praktijk komt het vaak hierop neer: line array in openlucht: niet bruikbaar, want het geluid waait meteen weg. Line array binnen: niet bruikbaar omdat de meeste zalen te klein zijn in Nederland.
          mijn conclusie: ik tour niet met line-arrays.

daar komt bij dat je met conventionele kasten van de topmerken ook 60/70 meter kan overbruggen, met gemak!

en Meyer zou ik zeker aan denken: 2 x CQ1 en een paar goeie subs en je bent helemaal klaar.

Comment

• Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

Mike, jij noemt het beestje wel heel duidelijk bij zijn naampje, en ik denk dat je er in dit geval ook zeker niet naast zit.

Zoals ik in eerdere posts al heb gezegt denk ik dat het voornamelijk een modeverschijnsel is. daar komt vervolgens nog bij dat wanneer je als verhuurder je zuurverdiende centen uitgeeft aan een line-array je die ook graag wil terugverdienen en je dus het ding ook graag gebruikt met als gevolg dat hij ook op plaatsen hangt waar je er eigelijk niets mee kan.

Het is jammer van het mooie concept maar ik ik denk dat we in ons kleine kikkerlandje kleine kikker-arrays nodig hebben of het moeten houden bij conventioneel. En waarom niet?

Comment

• Mike Manders
              • Aug 2006
              • 341

hier ben ik het nou helemaal mee eens. danku.
              natuurlijk zijn er fantastische systemen, maar idd, mensen geven geld uit aan een hoeveelheid kasten die je 9 van de 10 keer niet gebruikt zoals je het zou moeten gebruiken.
              het gevolg:
              -vaak wordt het gestackt i.p.v. gevlogen
              -dan wordt het ook vaak te laag gestackt, waardoor de onderste toppen de voorste rij mensen doof maakt.
              -je hebt vaak zoveel vermogen in een te kleine ruimte, waardoor je je faders niet meer fatsoenlijk kan openzetten.
              -door de vaste spreiding van je kasten heb je vaak nog infills en outfills nodig, dus NOG MEER KASTEN!!!!

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

klopt als een bus : een LA kenmerkt zich doorn een hoog opgehangen , inkoppelend systeem, dat lekker ver weg blaast.

anders gezegd, een goed gehangen linearray kan de geluidsdrukverschillen tussen de eerste en de achterste rij bijna wegnemen. Maar als ik weer een stel lines op een baskastje op een podium zie moet ik erg lachen...

En inderdaad, die 6 x per jaar dat je een line wilt gebruiken kun je beter inhuren.

Regio - Enschede - Minder klachten over evenementen | TC Tubantia maakt er echter een modeverschijnsel van. Wel leuk, een dikke 60 jaar nadat harry olson zijn eerste theorieën er over publiceerde...

Conclusie : zelfs een importeur ( de baas zelf) van een bekend A-merk kon onlangs een mooi verkooppraatje ophangen, dat technisch kant nog wal raakte. Toen ik doorvroeg wilde hij idd met 3 a 4 line's op een bastkast het theater in... (LOL)

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

Dat klot inderdaad, maar dan moet je er zoals gezegt wel de ruimte voor hebben. onder ideale omstandigheden heb ik in openlucht wel mooie resultaten gehoord in nederland, maar ik kan ze helaas niet afwegen tegen de soms barre resultaten die ik ook gehoord heb.

@mac, Heb jij dan niet dat je je een beetje in de zeik genomen voelt? Heb er hier eens een buiten de deur gezet omdat hij een verhaal zat te vertellen over een product (zal de neem niet noemen) dat echt nergens op slaat. Op mijn vraag of hij nu niet wis waar hij het over had of dat hij echt dacht dat ik mijn vak niet verstond kreeg ik een snauwerig antwoord en een nog veel dommere uitleg.

Nou, bedankt voor de info, Je hoeft zeker geen koffie meer?
                  Heb er niets meer gekocht.

Maar dat terzijde.
                  Ik krijg weinig commentaar te zien als ontwoord op de meningen die hier worden gepost. Toch worden er volop arrays gestackt en gebruikt op manieren waarvoor ze niet bedoeld zijn. zitten deze gebruikers dan niet op dit forum of weten ze stiekum wel dat ze het ding niet goed gebruiken?

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

@uys: Ik heb hierover nog geen commentaar gepost omdat ik in een ander topic mij ook al die vraag had gesteld over goed of slecht gebruik van een LA en nu blijkt het dus dat een LA idd heel dikwijls gebruikt wordt voor toepassingen waar hij minder geschikt voor is. Aangezien mijn vraag dus beantwoord was en ik nu weerom gelukkig ben dat ik niet de enige ben die hier kritisch tegenover stond heb ik tot dusver daar niets over gepost hier.
                    Overigens heb ik mij jouw laatste vraag ook gesteld maar ik heb besloten daar niet wakker van te liggen .
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Originally posted by Upgrading your system
                      @mac, Heb jij dan niet dat je je een beetje in de zeik genomen voelt?

neuh, heb m alleen verteld dat meneer M systemen ***-systemen zijn, en het zijne veeelll beter....Hij moet nu zijn personeel trainen, de chaos lijkt me niet te overzien hier in twente...

ach, zolang er nog importeurs rondlopen die schreeuwen dat ze de spareparts leverancier van meneer M zijn...En er chinezen zijn die beweren dat ze de remsystemen voor de CL65 van mercedes leveren ....

nogmaals : gebruik een ferrari voor een bepaald doel, en een scania voor een ander. En niet naar ferrari gaan om een oplegger aan te koppelen.,.,

Comment

• Upgrading your system
                        • May 2003
                        • 1684

Hahaha, laten we het daar inderdaad maar op houden

Comment

Working...