Mogelijkheden tbv vervoer kluiten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jorg
    • Oct 2007
    • 28

Mogelijkheden tbv vervoer kluiten

Hallo allemaal.

In ons theater liggen alle kluiten nu nog ergens in een hoek op een lomp, klein wagentje die simpelweg niet te verrijden is. Ik heb de taak op me genomen een oplossing te bedenken voor een, of meerdere handige kluitenwagentjes. Ik vroeg me af hoe andere theaters het vervoeren hiervan hebben opgelost. Er schijnen hele handige karretjes voor te zijn.... Maar nog nooit van gehoord, en google helpt me ook niet verder helaas...

Ik hoop op reacties!
    Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!
  • laptop
    • Jan 2009
    • 187

misschien een domme vraag, maar wat bedoel je met "Kluiten"?

Comment

• SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

Kluiten zijn simpelweg dood gewicht.

Kan ik de vorm van "zandzakken" zijn, maar meestal zijn het klompen metaal.
      Kluiten gebruik je bijvoorbeeld als tegengewicht bij trekkenwanden, of om schoren te verzwaren waardoor ze niet omlazeren.

Gebruik je kluiten i.c.m. een trekkenwand, dan is het logisch (en arbo-technisch geloof ik zelfs verplicht) om een karretje te hebben waarbij je kluiten op de juiste hoogte liggen t.o.v. het trek zodat je niet hoeft te tillen.... een zogenoemde kluitentafel.

Persoonlijk ben ik op zoek naar de zak-achtige variant (in mijn herinnering een zarte canvas-zak met een lederen bovenkant met een oog erin, gevuld met loden balletjes). Iemand enig idee waar ik zoiets kan kopen?
      Last edited by SoundOfSilence; 25-05-09, 10:20.
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• laptop
        • Jan 2009
        • 187

bedankt voor de uitleg, ik ben namelijk niet zo thuis in de theater wereld.

Comment

• djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

Ik weet niet precies wat je er mee doet enzo, maar dat maakt niet uit.
          Bij de bond in oldenzaal hebben ze gewoon een stalen framepje met 4 wieltjes en een houten plaat (ook een soort handvat om te duwen) waar blokken ijzer/staal op liggen, ik heb ze vaak genoeg gesjouwd (ruimte maken tijdens musical), maar ik heb geen flauw idee hoe of wat, ze zijn wel zwaar!

Daan
          Last edited by djspeakertje; 29-05-12, 20:16.
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3150

Al eens contact gezocht met trekkenfabrikanten? Zij leveren kluiten, dus misschien hebben ze ook een oplossing voor het rondrijden ervan?
            Heeft Overtoom wellicht niet iets toepasselijks?

(Voor Laptop: zoek naar de website van Stakebrand, download de catalogus, op pagina 6 staat een afbeelding van een kluit.)
            Last edited by jurjen_barel; 25-05-09, 19:33.

Comment

• G.flater
              • Dec 2007
              • 35

Originally posted by SoundOfSilence
              Persoonlijk ben ik op zoek naar de zak-achtige variant (in mijn herinnering een zarte canvas-zak met een lederen bovenkant met een oog erin, gevuld met loden balletjes). Iemand enig idee waar ik zoiets kan kopen?
              RondeGrooth heeft ze gewoon standaard in het assortiment. Weliswaar gevuld met zand ipv met loden balletjes. Wordt nog met enige regelmaat toegepast als contragewicht bij fond en voordoek systemen.

Kluitenkarren is oppassen, je hebt er snel voor enkele honderden(!) kilo's aan kluiten opliggen. Waar je niet zomaar de eerste de beste bouwmarkt wieletjes onder kan schroeven. En zelfs met goeie wielen, laat ik ze liever gewoon in een hoekje staan.

Je ziet ze soms nog wel s op standaard hondjes rondslingeren in theaters, met een 8tal kluiten oid erop. Voor het geval dat.

Als je nog kluiten zoekt, iedere trekkenwandboer kan ze nog gewoon leveren. Welleswaar gebruikt.
              "Ik stuur onvervormd +45Db uit, en jij?.."

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

gewoon een rand laten lassen op zoiets:

Schaartafel - Overtoom

of een kooirand erop laten lassen.
                lekker belangrijk!

Comment

• @lex
                  • Jul 2006
                  • 1087

Originally posted by showband
                  gewoon een rand laten lassen op zoiets:

Schaartafel - Overtoom

of een kooirand erop laten lassen.
                  Hartstikke leuk karretje, maar een veeeeeel te smalle basis voor het gewicht dat dit karretje kan hebben. Als je hier idd 500kg kluiten opgooit, je trekt het karretje een andere richting op en de zwenkwieltjes draaien om dan kan het karretje al met een zeer geringen zijdelingse kracht omver lazeren. Niet aan beginnen dus.

Bij voorkeur een veel bredere kluitentafel gebruiken. Bel eens met Stakebrand, wellicht dat zij nog van die tafels hebben liggen, ze zijn namelijk de afgelopen jaren in onbruik geraakt door de verregaande auto-mechanisering.

@lex
                  Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Q-av
                    • Nov 2008
                    • 86

het idee van zo'n karretje is ook dat je hem omhoog zet zodat je het niet vanaf vloer niveau hoeft te tillen.
                    In lage stand kan je hier goed mee rond rijden.

Dit is dus een redelijke optie voor het opbergen van die dingen. als je ze nodig hebt zet je het karretje op een makkelijke plek en zet hem omhoog.

Overtoom verkoopt ze niet voor niks met een hefkracht van 800 kilo. 64 kluitjes mwoah

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Originally posted by Jorg
                      Hallo allemaal.

In ons theater ... Ik vroeg me af hoe andere theaters het vervoeren hiervan hebben opgelost. Er schijnen hele handige karretjes voor te zijn....
                      Een typisch theatergeval dus. Misschien moet je de redactie van Zichtlijnen ook eens benaderen.
                      Want het moet toch mogelijk zijn een halve pagina per nummer in te ruimen voor vragen zoals dit, of juist de antwoorden die al ergens op een probleem zijn bedacht.
                      Als ik zoiets opper schijnt dat altijd op lange tenen terecht te komen. En ja - ik breng veel gewicht mee - dus dan doet dat zeer.
                      Misschien helpt het als een ander ermee komt.

Maar eh.... zoveel kluiten bij elkaar? We leven toch in 2009?
                      Dan liggen ze toch juist her en der door het theater - als (illegale) deur-openhouders?
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Akingenb
                        • May 2012
                        • 1

Heeft iemand voor mij een adres van een trekkenboer? Ik heb slechts twee kluiten nodig als basis voor een statief. In ons theater zijn ze allemaal weggedaan!
                        Alvast bedankt???
                        Bert K

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

En "in jullie theater" is er niemand die een trekkenboer zou weten?
                          Zijn samen met die kluiten soms ook de technici weggedaan?
                          2 x 6kg?
                          Je zou de lokale staalboer ook naar een "restje stafstaal" kunnen vragen.
                          De Nederlandse trekkenboeren doen niet meer in domme massa.
                          De meeste scheepswerven zijn pleitte, en de bouw ligt ook al goed op z'n reet.
                          Bellen met China?
                          Of met een Belgische schouwburg?
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• daviddewaard
                            • Mar 2008
                            • 627

Originally posted by SoundOfSilence
                            Kluiten zijn simpelweg dood gewicht.

Kan ik de vorm van "zandzakken" zijn, maar meestal zijn het klompen metaal.
                            Kluiten gebruik je bijvoorbeeld als tegengewicht bij trekkenwanden, of om schoren te verzwaren waardoor ze niet omlazeren.

Gebruik je kluiten i.c.m. een trekkenwand, dan is het logisch (en arbo-technisch geloof ik zelfs verplicht) om een karretje te hebben waarbij je kluiten op de juiste hoogte liggen t.o.v. het trek zodat je niet hoeft te tillen.... een zogenoemde kluitentafel.

Ik heb zelf een tijde duiken als sport beoefent en daarbij maakte ik ook gebruik van zakjes met loden knikkers die je in een loodgordel stopt.
                            dus misschien ff kijken bij een duikshop
                            A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• btvmaarten
                              • Jun 2004
                              • 56

aangezien wij op de zaak regelmatig met kluiten sjouwen... hebben wij het volgende gedaan.
                              je neemt een Pompwagen (1 of 2 ton mag tillen) je bouwd er een bak op(vast gezet aan pompwagen) en je hebt een mooie kluitenwagen.

Tada klaar...

suc6
                              Wat klinkt daar als een nachtegaaltje, EV EV EV

Comment

Working...