Laptop voor cues

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KlankOntwerp
    • Jun 2008
    • 130

Laptop voor cues

Wat zijn de ervaringen hier met theatertours en het gebruik van programma's als Chamsys, QLab, Ableton Live etc. voor de licht-, video- en geluidscues?

Ik wil aankomend seizoen mijn MacBook Pro mogelijk gaan inzetten met QLab of Chamsys (samen zal niet zo handig zijn neem ik aan) omdat het mij handig lijkt als je meerdere tours hebt, vooral qua tijdsbesparing bij het licht (een diskette met de show voor Compulite is natuurlijk ook snel maar er zijn ook theaters waar geen Compulite staat) en het gemak van het geluid/video instarten (vooral het gemak van niet steeds weer MD's en CD's branden, editen etc.).

Nu heb ik de laatste tijd steeds meer reizende theatertechnici gezien met danwel Chamsys danwel QLab, heel soms ook Ableton Live. Daarom ben ik erg benieuwd naar de ervaringen qua gebruiksgemak en betrouwbaarheid.
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Ik maak naar volle tevredenheid gebruik van Qlab.
    Lekker overzichtelijk, nog nooit problemen mee gehad, moet wel zeggen dat ik alleen audio en video ermee wegstart. Met licht triggeren via MIDI geen ervaring met Qlab.
    Nog niet met Chamsys en Ableton gewerkt dus daar kan ik je niet over informeren.

Grote voordeel van van Qlab is dat zelfs iemand als ik, opgegroeid en afgehard met een papiertje met daarop de cue's gekrabbeld, er mee weg komt.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Jugfire
      • Oct 2004
      • 91

[CENTER]QLAB is te gek
      Super voor automatisering dingskes
      [/CENTER]
      Ik ben dan wel een newbe maar dat wil niet zeggen dat ik newbe

Comment

• chippie
        • Jul 2006
        • 528

Denk dat je met Chamsys (helaas daar gaan we weer, maar we zeggen het toch) goedkoper uit bent.
        De software is gratis en de USB naar DMX kun je van verschillende merken kopen (DMX4ALL, Entec, Velleman) en die kosten een pak minder dan de Qlab software.

Cues kun je starten en stoppen via de soft of via een klein paneel van het eigen merk indien nodig. Dit geeft je dan ook meer mogelijkheden in de toekomst indien je met Portable en extra paneel wil werken.
        Last edited by chippie; 30-09-09, 06:38. Reason: extra info voor USB-->DMX interfaces
        IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

Op school hebben we destijds een productie gedraaid met 5 Apples op QLab om video (ethernet) en geluid (USB) te cue-en.
          De meesten draaiden de demoversie, omdat het eenmalig was (demo was dacht ik wel 100% functioneel). De Apple die de rest aanstuurde draaide wel op licentie.

Nergens last van gehad!

Comment

• Dennis vd Dool
            • Jan 2007
            • 72

Ik gebruik Qlab nu ruim 2 seizoenen op diverse producties om audio in te starten en via midi de geluidstafel te triggeren.
            Nog geen enkele keer uitval of storing gehad.

Ik ga vanaf dit seizoen ook gebruik maken van Chamsys. Qua ervaring zal het moeten blijken of het gaat werken.

Grtz,

Dennis

Comment

• KlankOntwerp
              • Jun 2008
              • 130

Daar ben ik dan erg benieuwd naar, Dennis.

Op dit moment heb ik 1 produktie op QLab draaiende waarbij ik slechts het geluid gebruik uit QLab en de lichtcues met spatie doortik (en gelijkertijd GO of x-fade), een eenmalige produktie die ik op QLab heb gedraaid (besloten voorstelling) en 1 produktie die ik aan het converteren ben naar QLab (van 2 x CD's naar QLab).

Mijn ervaring is voorlopig best goed, behalve dat ik onlangs een cue had overgeslagen doordat de spatie blijkbaar snel achter elkaar doortikte (niet diep genoeg ingedrukt wellicht).

De Chamsys-software heb ik geïnstalleerd maar ik heb mij er nog niet toe gezet om uit te vinden hoe het werkt. Ik word al moedeloos als ik de UI zie eerlijk gezegd (ben dan ook van de compulite-generatie, niet van de Windows-achtige interfaces). Daar zou ik me wellicht even overheen moeten zetten...

Er is overigens nog een produktie die ik draai die ik wellicht in QLab over wil zetten; dat is er één met video. Het nadeel is dan wel dat je die file elke keer opnieuw in je QLab-file moet openen als je geen licensie hebt. Een licensie vind ik echter wel een beetje erg duur, vooral als ik het vergelijk met een programma als Ableton en wat ik voor dat zelfde geld daar allemaal mee kan.

Bovendien: ik ben opgeleid als klankontwerper en gebruik(te) ontzettend veel MAX/MSP en pd, er zijn ook een aantal reizende technici (allemaal oud studiegenoten overigens) die daar licht en geluid mee draaien... Ik denk soms nog veel te conservatief wanneer het techniek betreft (ik wil 100% zekerheid dat iets werkt).

Comment

• Dennis vd Dool
                • Jan 2007
                • 72

De ervaringen qua stabiliteit zijn tot dusver lovend.
                Wel heb ik ondertussen besloten de audio toch "ouderwets" in te starten.
                Heb hier een Showworks wav-speler voor. Ik werd namelijk gek van het heen en weer geswitch tussen de 2 vensters

Klankontwerp:
                Jouw angst voor de chamsys UI begrijp ik. Ik ben ook van de compulite-generatie, maar heb uiteindelijk toch hier voor gekozen als eigen tafel.
                Met wat hulp van anderen en diverse fora snap ik de software en het blijkt voor mij gewoon erg goed te werken.

Over cue overgeslagen, dat heb ik ook wel eens gehad. Er zit in de preferences een functie waarmee je de "go" kunt "blokkeren" voor een x aantal seconden om dus dit soort dingen te voorkomen.

Over 100% zekerheid. Het blijven computers waar je mee werkt en deze kunnen net zo makkelijk de geest geven als bijv je Spark-Top of je cd-speler. Ik ben van mening dat het allemaal relatief is. Ik heb op mijn computer gewoon een apart profiel aangemaakt waar mijn "show" in draait, zonder alle toeters en bellen die je normaal op je computer gebruikt.

De licensies voor Q-lab zijn idd aan de prijzige kant. Ik ben even met Ableton aan het kloten geweest en heb het heel snel aan de kant gelegd, omdat ik het heel onoverzichtelijk vond.
                Ik ben van mening dat Q-Lab zijn geld meer dan waard is.
                Weet niet of die productie lang loopt, maar er bestaat een mogelijkheid om een licentie te huren bij Q-Lab.

Hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.

Groeten!!!

Comment

• KlankOntwerp
                  • Jun 2008
                  • 130

Ik heb ook een aparte Q-Lab inlog en dat werkt idd goed, een licensie ga ik ook kopen alleen duurt het al 2 weken dat geld van mijn rekening op Paypal te gebruiken is. Ik vind het dus ook wel waard omdat het inderdaad overzichtelijk en een stuk veelzijdiger is. Ik draai inmiddels alweer 4 van mijn reizende produkties op QLab nu.

Comment

• DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

Originally posted by KlankOntwerp
                    De Chamsys-software heb ik geïnstalleerd maar ik heb mij er nog niet toe gezet om uit te vinden hoe het werkt. Ik word al moedeloos als ik de UI zie eerlijk gezegd (ben dan ook van de compulite-generatie, niet van de Windows-achtige interfaces). Daar zou ik me wellicht even overheen moeten zetten...
                    +1, Ik ben afwisselend Dj of geluidsman, en er moet ook "wat" licht bij, door de jaren heb ik me Martin Lightjockey eigen gemaakt en dat gaat redelijk tot tevredenheid.
                    Ook ik ben me aan het afvragen, als ik me in een ander pakket verdiep bijv. Chamsys, of het allemaal makkelijker word. Echter ik twijfel erg of ik daar de tijd in wil en kan steken, en hoe snel ik er iets van mag verwachten. Het voordeel van LJ was dat er bergen mensen in de buurt zijn/waren die het ook kennen. Eens mee kijken hoe zij het doen kan erg verhelderend werken.

Comment

• Dennis vd Dool
                      • Jan 2007
                      • 72

+1, Ik ben afwisselend Dj of geluidsman, en er moet ook "wat" licht bij, door de jaren heb ik me Martin Lightjockey eigen gemaakt en dat gaat redelijk tot tevredenheid.
                      Ook ik ben me aan het afvragen, als ik me in een ander pakket verdiep bijv. Chamsys, of het allemaal makkelijker word. Echter ik twijfel erg of ik daar de tijd in wil en kan steken, en hoe snel ik er iets van mag verwachten. Het voordeel van LJ was dat er bergen mensen in de buurt zijn/waren die het ook kennen. Eens mee kijken hoe zij het doen kan erg verhelderend werken
                      .

Mijn mening over over Chamsys tegenover LightJockey is dat Chamsys velen malen veelzijdiger en overzichtelijker is dan LJ.
                      Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik vrij weinig ervaring heb met LJ, heb er een paar show op geprogrammeerd in vaste installatie's.

Ben van mening dat je met Chamsys even iemand nodig hebt om je op weg te helpen en dat daarna eigenlijk de rest vanzelf volgt.

Just 2 cents

Fijne Feestdagen!!!

Comment

• kiteseb
                        • Sep 2005
                        • 9

ervaring met Qlab

He,

ik werk al 5 jaar met qlab. Ik stuur daarmee met 1 laptop (macbook pro 17inch) video/camera/multitrack audio/externe effecten/o1v96tafel/lanbox met een druk op de knop. Met deze setting heb ik al dik 90 shows gedaan zonder een crash of rare dingen.
                        Het is gewoon heel stabiel en krachtig.

Zie anders www.sebz.nl .

En Dennis, alles goed met je ;-)

Comment

• EL_Loco
                          • Nov 2009
                          • 87

met Qlab heb ik goede ervaringen.
                          Met SCS (Sound Cue System) ben ik aan het stoeien. Alleen audio instarten al in praktijk gebruikt. Maar hij kan ook dmx uitsturen, midi, RS232, evt zelfs network commands. Dat is waar ik nu een beetje mee aan het frutten bent.

Comment

• KlankOntwerp
                            • Jun 2008
                            • 130

Hallo Sebastiaan,

ik heb je setup even op je site gekeken, ziet er goed uit. ipv een LANbox ga ik een compulite gebruiken, voor de rest is mijn setup redelijk gelijk (bij bepaalde produkties dan).

Ik gebruik nu:

- MBP 15"
                            - QLab 2 met volledige licensie
                            - LaCie Rugged
                            - Edirol FA101

Bij sommige produkties komt daar een 01V96 bij (werkt super met scenes - ik stuur alleen geen MSC maar Midi Program Changes uit als ik scenes wissel).

Binnenkort dus ook een Compulite die ik dan via MIDI aan ga sturen.

Nu stuur ik overigens alles aan met de spatiebalk maar een user defined key op de 01V is ook best een goed idee (ik heb UDK 1 en 2 'normaal gesproken' al als 'scene -1' of 'scene +1').

Ik ben er inmiddels al zo aan gewend dat ik shows met MD's en CD's gelijk omzet, vooral bij voorstellingen die veel wijzigen (opstartperiode, specials of comedy) want met cue groups en het moeiteloos verwisselen van geluid en film scheelt dat erg veel werk.

Het enige nadeel van de 'Group'-functie is dat QLab de titel selecteert van de group ipv de eerste cue in die map, maar dan wel die eerste cue afspeelt als je op GO drukt.

Comment

Working...