Het gebruik van 'kaasdoek' in het theater

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joeri Hammel
    • Dec 2009
    • 3

Het gebruik van 'kaasdoek' in het theater

Gegroet allen,

daar het mijn eerste keer is op het forum wil ik mij even voorstellen:
    ik ben Joeri en ben ongeveer 3 jaar actief als licht en geluidstechnieker in een theatergezelschap (www.ootello.be)
    Voor onze volgende voorstelling hebben we een nieuwe uitdaging verkregen van onze regiseur: een revue.
    Hierbij gaat live zang en dans gecombineerd worden met grappen en grollen.
    Een deel van de bezetting bestaat uit een 8 delig live orkest wat we door middel van een 'kaasdoek' of Gobeline tulle doek willen tevoorschijn toveren en dan weer niet.
    Maar daar zit nu net het probleem. Voor ons is dit de eerste keer dat we werken met dergelijke doek en weten dus niet precies hoe we dit gaan/moeten aanpakken.
    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het gebruik van deze speciale doeken , hoe we een optimale belichting moeten doen en waar we op moeten letten. Alsook is het beste een witte of een zwarte 'kaasdoek'.

Dank bij voorbaat
  • Svartrose
    • Apr 2008
    • 229

Mijn ervaring met kaasdoek is dat het snel vies wordt en niet echt schoon te krijgen is. Ook kreukt het nogal. Molton is een betere optie denk ik, is ook niet zo duur dacht ik.

Comment

• AJB
      • Jul 2003
      • 2289

Ik zou persoonlijk voor deze toepassing kijken naar een zwart gaasdoek. Dat kun je krijgen bij elke theaterleverancier (Theatex, Ron de Groot etc.)
      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
      ------------------------------------------------
      Arvid Buit
      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Svartrose
        • Apr 2008
        • 229

Originally posted by AJB
        Ik zou persoonlijk voor deze toepassing kijken naar een zwart gaasdoek. Dat kun je krijgen bij elke theaterleverancier (Theatex, Ron de Groot etc.)
        aha, Gaasdoek, da's inderdaad mooi! En kost al helemaal niks....

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Als het trouwens om belichting gaat: Zorg dat je zo min mogelijk tegenlicht hebt als het doek in het zicht hangt met het orkest erachter (het doek is immers doorzichtig), zo gauw het orkest 'op' moet komen laat je het gaasdoek met een stel valmagneetjes vallen of trek je het naar links en rechts open, met een blinder of partij tegenlicht zodat het orkest ineens 'uit het niets' tevoorschijn komt.

Valmagneetjes hebben het voordeel dat ze veel sneller het orkest onthullen dan een doek aan een trek, maar je kan ze in principe maar één keer in een voorstelling gebruiken.

Leuk voordeel aan gaasdoek is dat je er met profieltjes/MH's, beamers of lasers best goed doorheen kan projecteren.
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• JeroenVDV
            • Mar 2004
            • 963

Uh.. Stoney, je gaat voorbij aan het idee van kaasdoek + goede belichting.

Goed kaasdoek kan vrijwel volledig "verdwijnen" zodra al het licht aan de voorkant van het doek uitgaat en de objecten achter het doek goed worden uitgelicht.
            Creating shows beyond Imagination

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Zwart gaasdoek gecombineerd met de juiste belichting is een hele mooie oplossing inderdaad. Gezien het specifieke karakter het onderwerp verplaatst naar Theater forum, ik weet 't...het is en grensgevalletje

enne....niks valmagneten, lekker laten hangen!
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...