vlammetjes!

Collapse
X
Collapse
+ More Options
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mhsounds
    • Sep 2009
    • 933

In de tussentijd heb ik wel wat adressen gevonden, naar het eerste bedrijf ooit een e-mail gestuurd naar wat een opleiding zou kosten...
    Nooit een mail terug gehad! en met je BHV en VCA kom je er niet

Afijn zit er nog wel aan te denken maar ga binnenkort aan een andere vuurtak beginnen, moest er toch nog een hobby bijhebben...

En hier word al jaren voor getrained
    Freelance Light and Video |
    Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Originally posted by daanos
      Ja idd die bakjes van MagicFX zijn leuk maar mij vraag is of je daar nu iets voor moet hebben of niet. Ik moet er niet aan denken dat elke disco boer die dingen kan en mag kopen en gebruiken. Weet iemand hoe dit zit
      Ik ga toch liever voor het alternatief: Een rookdoos of CO2 jet die in de goeie richting sproeit, en dan met een pinspot aanlichten. Van een afstand is het effect goed genoeg om voor 'vlammen' door te gaan, met veel minder risico's.
      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• tha_dj
        • Jan 2004
        • 375

Originally posted by rolanddeg
        Er is iets heel simpels wat je voor dergelijke systemen nodig hebt: een vergunning.

Zonder toestemming van de brandweer van de desbetreffende gemeente zijn dit soort dingen sowieso 'not done'. Wanneer er een dergelijke aanvraag bij ons binnen komt worden oa. naar de volgende dingen gekeken:

-Om wat voor effect gaat het
        -In wat voor omstandigheid wordt het toegepast (binnen, buiten)
        -Hoe is de ventilatie van de betreffende ruimte (ivm. CO ophoping en eventuele andere stoffen. Die groene vlammen in bovengenoemd filmpje vertrouw ik niet, da's chemische rotzooi! Ik gok op frenol oid...)
        -Hoe is de ruimte gebouwd, ivm aanstralingsgevaar
        -Wat is de afstand tot personen
        -Wordt de installatie geleverd met extra noodvoorzieningen
        -Is er kans op massa-explosie
        -Is er risico tot ongewenste bewegingen van de installatie
        -Zijn er voldoende vluchtmogelijkheden voor personen die in de nabijheid van de installatie staan
        -Zijn er voldoende blusmiddelen aanwezig om direct in te kunnen grijpen, en is er voldoende competent personeel die dit ook kan realiseren
        -Is het uitvoerend personeel van de installatie competent om de materialen veilig te kunnen bedienen

En dat laatste is verdomde moeilijk uit te leggen aan ikke de brandwachtlul, als je niet over een stapel certificaten beschikt! Kortom, in het voortraject maak ik het pyrotechnici al zo moeilijk dat het overgrote deel van de verzinsels nog geen eens doorgang kunnen vinden. Uiteindelijk zijn er maar een paar bedrijven in Nederland die hun zaakjes zodanig in orde krijgen dat ze een show mรƒยณgen uitvoeren.

En de gene die illegaal een pyroshow uitvoeren... Die worden opgeknoopt aan de hoogste boom, dus dat kan ik niet adviseren!

PS: dit geldt ook voor vuurspuw-acts!
        Zijn ze hier in Volendam toch een stuk minder moeilijk als het om brandveiligheid gaat.

Maar goed, stage flames is gewoon gas wat wordt ontstoken, en gebeurt dit binnen dient alles geimpregneerd en een blusser voor handen te wezen.
        Is volgens de omschrijving van het woord ( pyrotechnisch ) ook pyrotechnisch net als de airbag....en die gaat nogal eens af in een auto zonder iemand die over de juiste papieren beschikt.

Dus tja......is de wet toch NIET duidelijk genoeg in, en zijn inmiddels genoeg bedrijven die die zooi los verhuren aan klanten.
        your light !

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Originally posted by tha_dj
          Is volgens de omschrijving van het woord ( pyrotechnisch ) ook pyrotechnisch net als de airbag....en die gaat nogal eens af in een auto zonder iemand die over de juiste papieren beschikt...
          Een airbag gaat over het algemeen niet af door de moedwillige beslissing van een operator (of je moet je auto met opzet tegen een boom rammen.)

Voor het *vervaardigen* van airbags en de systemen die zo'n ding aansturen zijn wel degelijk certificaten nodig. Omdat zo'n regelsysteem automatisch werkt wordt de fabrikant (indirect) een operator en die moet dus kunnen garanderen dat zo'n ding niet in een onveilige situatie afgaat. Net zoals jij met de vinger op de knop in het theater dat moet kunnen garanderen.
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• rolanddeg
            • Nov 2004
            • 337

Originally posted by tha_dj
            Zijn ze hier in Volendam toch een stuk minder moeilijk als het om brandveiligheid gaat.

Maar goed, stage flames is gewoon gas wat wordt ontstoken, en gebeurt dit binnen dient alles geimpregneerd en een blusser voor handen te wezen.
            Is volgens de omschrijving van het woord ( pyrotechnisch ) ook pyrotechnisch net als de airbag....en die gaat nogal eens af in een auto zonder iemand die over de juiste papieren beschikt.

Dus tja......is de wet toch NIET duidelijk genoeg in, en zijn inmiddels genoeg bedrijven die die zooi los verhuren aan klanten.
            Het is bijna een inkoppertje om over Volendamse brandveiligheid te beginnen, dus dat doe ik maar niet...

En ik vind het helemaal prima als bedrijven hun rotzooi los verhuren aan klanten. Over verhuur heb ik namelijk ook niks gezegd, wel over het gebruik. De verantwoording van een bedrijf neem ik niet, wel over de eindgebruiker. En als die incompetent is, krijgt deze geen vergunning en mag het spul ongebruikt weer retour verhuurder. Wordt het spulletje wel gebruikt zonder vergunning... Dan ben je het spreekwoordelijke haasje, de l*l, de pispaal die ik helemaal vol ga zeiken en verzin maar verder

Overig vind ik het vergelijk met een airbag euhm... ongepast in deze discussie (en dan druk ik mij zรƒยฉรƒยฉr vriendelijk uit). Ik gebruik airbags wel is als showelement, maar dan voor brandweer-opleidingen. Verder wil ik hier niet eens op in gaan.

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Brandweermensen hebben de gewoonte om zich overal verantwoordelijk voor te voelen en als alwetende op te treden.
              Dat gevoel bekruipt me ook bij het lezen van de berichten van Roland.
              Het zal ongetwijfeld niet zo bedoeld zijn door hem, mar toch heb ik dat gevoel.

Mijn gevoel wordt versterkt door de gekozen bewoordingen, als:
              Wanneer er een dergelijke aanvraag bij ons binnen komt worden oa. naar de volgende dingen gekeken:
              De vergunningaanvraag komt, lijkt mij, binnen bij de desbetreffende gemeente. Die schakelt op haar beurt een officier van de brandweer in voor het toetsen aan het voldoen aan de vergunningseisen.

-Om wat voor effect gaat het
              Iedere keer dat een ober zijn aansteker gebruikt om en gerecht te flamberen doet hij iets volstrekt illigaals maak ik op uit jouw absurde manier van alles afwijzen waar je niet hoogstpersoonlijk naast staat.

Hoe kan je een uitspraak doen over en specifieke vraag: Magicx gasvlam, en roepen dat niet iedereen dit mag terwijl j verduidelijk volstrekt onbekend bent met dit product, laat staan de specificaties ervan?

-Zijn er voldoende blusmiddelen aanwezig om direct in te kunnen grijpen, en is er voldoende competent personeel die dit ook kan realiseren
              -Is het uitvoerend personeel van de installatie competent om de materialen veilig te kunnen bedienen
              De vraag is juist: Wanneer ben je competent om dit product te gbruiken?

Wat mij betreft hoort een dergelijke vraag in eerste instantie thuis bij de leverancier van het product.

Wat bij mij een reflux van burgerlijkeongehoorzaamheid opwekt is de stellige wijze van opsommen van een rijtje welliswaar belangrijke punten bij het gebruik van pyrotechniek zonder enige onderbouwing.

Dat is nu enmaal zo? Omdat ik het zeg?
              ....kwam m'n moeder vroegah ook al niet mee weg

Graag onderbouwing!
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• rolanddeg
                • Nov 2004
                • 337

Originally posted by moderator
                Brandweermensen hebben de gewoonte om zich overal verantwoordelijk voor te voelen en als alwetende op te treden.
                Dat gevoel bekruipt me ook bij het lezen van de berichten van Roland.
                Het zal ongetwijfeld niet zo bedoeld zijn door hem, mar toch heb ik dat gevoel.

Mijn gevoel wordt versterkt door de gekozen bewoordingen, als:

De vergunningaanvraag komt, lijkt mij, binnen bij de desbetreffende gemeente. Die schakelt op haar beurt een officier van de brandweer in voor het toetsen aan het voldoen aan de vergunningseisen.
                Ik voel mij niet overal verantwoordelijk voor, wij worden overal verantwoordelijk voor GEMAAKT. Als iets uit de hand loopt is de overheid verantwoordelijk. Kijk naar het recente geval Duisburg: de politie en brandweer wordt verantwoordelijk gehouden voor een organisatorische fout. Maarja, de overheid heeft toestemming gegeven, dus de organisatie wordt ineens niks kwalijk genomen... Die overheid heeft toch overal verstand van? De cafรƒยฉbrand in Volendam net zo, de brandweer had de kroegbaas moeten verbieden dennentakjes op de hangen. Helaas werkt Europa met deze gedachtegang, dus daar moeten we (helaas) ook naar handelen. Burgerlijke verantwoordelijkheid lijkt niet meer te bestaan. Noem het alwetend, ik noem het onze organisatie indekken en zo veel mogelijk risico's vermijden.

Het klopt inderdaad dat de vergunningsaanvraag bij de gemeente binnenkomt. Deze wordt vervolgens bij de ambtenaar OOV op z'n bord gegooid en het brandtechnische deel van de aanvraag wordt weer doorgespeeld naar afdeling preventie.

Iedere keer dat een ober zijn aansteker gebruikt om en gerecht te flamberen doet hij iets volstrekt illigaals maak ik op uit jouw absurde manier van alles afwijzen waar je niet hoogstpersoonlijk naast staat.
                Aanstekers zijn gekeurd en en zijn vrijgesteld van vergunningen. Zelfde met een hamer: het is een slagwapen en toch mag je het gebruiken zo veel je wilt.

Hoe kan je een uitspraak doen over en specifieke vraag: Magicx gasvlam, en roepen dat niet iedereen dit mag terwijl j verduidelijk volstrekt onbekend bent met dit product, laat staan de specificaties ervan?
                Dit product is overduidelijk een open vuur dat gebruikt wordt als special effect.

De vraag is juist: Wanneer ben je competent om dit product te gbruiken?

Wat mij betreft hoort een dergelijke vraag in eerste instantie thuis bij de leverancier van het product.
                In het geheel mee eens! Ik hoop/ neem aan dat deze eisen stellen aan de gebruiker.

Wat bij mij een reflux van burgerlijkeongehoorzaamheid opwekt is de stellige wijze van opsommen van een rijtje welliswaar belangrijke punten bij het gebruik van pyrotechniek zonder enige onderbouwing.

Dat is nu enmaal zo? Omdat ik het zeg?
                ....kwam m'n moeder vroegah ook al niet mee weg

Graag onderbouwing!
                Ik ben hier ook niet bezig met het verlenen van vergunningen voor dit product, ik probeer de lezers hier wat inzage te geven in de regelgeving rondom pyro-effects. Dit probeer ik op een relatief simpele manier uit te leggen waar wij rekening mee houden en dat je alleen met een certificaat nog niet vrij ben dergelijke producten toe te passen. Ik geloof niet dat dit de plaats is om met stukken wetboekteksten te gaan gooien.

Ik heb m'n reactie geschreven op de vraag van Daanos. Welke certificaten er allemaal bestaan op pyro-gebied: ik heb geen idee. Wanneer er een aanvraag binnenkomt voor een bepaald effect vraag ik alle beschikbare informatie op betreffende het product en de persoon die het uitvoert. Van de operator hoop ik een mooi lijstje te krijgen met gevolgde cursussen enz, en aan de hand daarvan gaan we wel is verder kijken wat die opleidingen waard zijn.

Ik hoop dat ik wat verduidelijk heb, zonder in ambtenarentaal te vervallen?
                Last edited by rolanddeg; 24-08-10, 14:09.

Comment

• G.P.Fransen
                  • Nov 2001
                  • 191

Beetje jammer maar zeer typerend dat de keurende instanties helaas niet goed/volledig op de hoogte zijn van de geldende richtlijnen en laat staan producten/mogelijkheden.

in plaats van dit en dit is benodigd is het verhaal vertel wat je hebt en we kijken er naar (omdat wij zelf geen idee hebben waar we anders moeten zoeken? ).

Er zijn toch vele sfx met open vuur die zonder vergunning mogen worden gebruikt ivm de ingebouwde veiligheids systemen, natuurlijk is indoor door de omgeving een ander verhaal.

Daarnaast lopen er ook rond die "minder veilige" producten of situaties niet eens zien.... Mooi voorbeeld hiervan is een persoon die pyro systeem ergens kwam keuren dat bestond uit 4 hogedruk spuiten die we op naft hadden aangesloten (waren wel gemodificeerd natuurlijk en was bij juist gebruik veilig) en de brandwacht in kwestie niet eens interesse in had, voor hetzelfde geld hadden we alles origineel gelaten incl plastic sproeikop aangezien dat hier niet eens naar gekeken is! wel mooi effectje trouwens vlammen van 10 meter hoog! en ja dit was in nederland

Comment

• rolanddeg
                    • Nov 2004
                    • 337

Zeer schokkend dat een brandwacht geen interesse heeft in dergelijke systemen. Je zou toch denken dat vuur een brandweerman aantrekt Maar ik moet je helaas gelijk geven: brandwacht lopen is niet het meest intelligente werk. Daarom lopen er soms ook figuren tussen... Nja, ik zeg maar niks meer.

Let wel op he, wat ik nu omschrijf is geen brandwacht-werk, maar papierwerk van achter het bureau (preventie). Ik loop af en toe een brandwacht-dienst, maar in dat geval zou ik een heel ander verhaal moeten schrijven.

Eerlijk is eerlijk, ik ben (gelukkig) niet op de hoogte van alle regelgeving op alle gebieden. Maar wanneer er een aanvraag binnenkomt (op welk gebied dan ook) dient de preventist zich in te lezen in de eisen die aan een systeem gesteld moeten worden. Maw.: z'n werk goed doen.

Pyrotechnische installaties is geen aanvraag wat iedere dag op m'n bureau ligt, daarom kan ik niet heel concreet op de gestelde eisen ingaan. Ik heb even gezocht, maar ik kon de richtlijn pyrotechniek van de brandweer zo snel even niet vinden. Het enige wat ik probeerde duidelijk te maken is dat er meer nodig is dan een diploma'tje om met dit spul te mogen spelen.

Ik geloof je op je woord dat er ook vergunningsvrije effecten bestaan. Echter deze dienen wel in het veiligheidsplan van de organisatie opgenomen te worden. En de vergunning van het evenement wordt verstrekt aan de hand van... Juist ja.

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5950

Met je uiteindelike antwoord kan ik leven, dat je niet geheel zeker bent van wat er verwacht wordt en dat je dat per situatie zal gaan beoordelen.
                      Vanuit het standpunt van de vergunning verstrekker geheel logisch.
                      Alles weten zal niet gaan, afdichten op basis van een risico inventarisatie wel.

Blijft de originele vraag dus tot op heden onbeantwoord; wat verwacht je van iemand die met een setje gasvlammen komt binnenwandelen om z'n ding te doen?

..en de alinea hierboven is zeker niet gericht aan alle brandweermannen die actief zijn op het forum, eigenlijk helemaal niet zelfs. Wel voor de mensen die met die vlammen werken!
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...