informatie voor schoolopdracht omtrent decors

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rarar88
    • Nov 2010
    • 2

informatie voor schoolopdracht omtrent decors

Héj,

Ik ben een student aan de hogeschool van antwerpen waar ik productontwikkeling volg. Ik heb als opdracht gekregen om een toestel/machinetje te verbeteren die gebruikt worden bij decorbouw.
    We moeten dit verbeteren op basis van veiligheid, ergonomie, makkelijker in gebruik, ...
    Bijvoorbeeld: een bepaalde klem verbeteren

Heeft iemand van julie enig idee of er misschien ervaring mee?

Alvast bedankt
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

Hoi rara,

Ik snap echt niet wat je bedoelt. Als ik je vraag een paar keer teruglees dan denk ik te begrijpen dat je wilt dat wij een hulpmiddel dat we bij decorbouw gebruiken moeten benoemen zodat jij er verbeteringen op kan bedenken.

Hoe gaat dit proces dan in zijn werk?

1) ik noem: de krommertrekker
    2) jij vraagt: wat is dat voor een apparaat
    3) ik zeg: daarmee trek je krommers
    4) jij vraagt: wat zijn krommers
    5) ik zeg: hiermee koppel je decorvakken
    6) jij vraagt: hoe ziet zo'n krommertrekker er dan uit
    7) ik zeg: das lastig uit te leggen; daarvoor moet je eigenlijk een keer bij een decorbouw aanwezig zijn of gewoon eens in het theater langs komen

Al met al proeft dit weer naar iemand die ons zijn huiswerk wil laten doen. Mijn advies: neem contact op met een theater en ga langs om te zien wat voor hulpmiddelen er worden gebruikt. Vele hiervan zijn namelijk tientallen jaren oud en vallen daarmee zeer waarschijnlijk eerder ten prooi aan nieuwe technische ontwikkelingen dan dat er nog ruim aan geïnnoveerd kan worden.

Met vriendelijke groet,

@lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• rarar88
      • Nov 2010
      • 2

Hoi Alex,

Het is niet de bedoeling dat julie mijn huiswerk maken, sorry als je dat fout begrepen hebt. Ik zoek gewoon producten die ik kan verbeteren.

Ik hoef eigenlijk alleen de naam te weten en wat er bijvoorbeeld niet veilig aan is. De rest is allemaal aan mezelf om er verder research over te doen .

Vriendelijke groeten

Comment

• @lex
        • Jul 2006
        • 1087

De volgende producten schieten me te binnen:

krommertrekker
        verrijdbare dommekracht
        decorwagen
        hondje
        posterpotje
        platenwagen
        kluitenwagen
        kluiten
        houtfret
        blauwkopjes schoffel
        ballettape machine
        balletvloer wagen
        meatracks in soorten en maten
        kabelkarren (kratten, rekken, etc.)
        striegel
        vloertstatief
        stelschoor (aka trekschoor)
        schoor
        roedeboei
        doekenpijp
        doekenklem (marktkraamklem)

Zijn niet allemaal specifiek voor decorbouw, maar wel direct aan zaken erom heen gerelateerd.

Kan er nog wel wat bedenken, maar dan maai ik het gras voor de voeten van collegae weg...

gr, @lex
        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Hallo @lex,

je vergeet er minimaal 1: geautomatiseerde trek.

En ik wil ook weer eens wat leren...

what the f*** zijn "blauwkopjes schoffels" en "striegels"?
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• @lex
            • Jul 2006
            • 1087

Blauwkopjesschoffel is een schoffel die wordt gebruikt om het vloerkleed dat met blauwkopjes is vastgemaakt van de (houten) vloer los te rkijgen zonder dit op de knietjes te hoeven doen (is niet fijn met een doek van bv 14*14m).

De striegel was (is?) een bezem die in het theater met nadruk NIET voor vegen werd gebruikt, maar alleen om de doeken uit te kloppen. Het heeft namelijk niet zoveel zin om je doeken uit te kloppen met een bezem die je ook gebruikt om de vloer te vegen. Het is volgens mij zo'n bezem van een platte 'schijf' van een soort riet. Niet te verwarren met de heksenbezem!

@lex

De geautomatiseerde trek verbeteren klinkt als een soort utopie. Om daar nou een student onderzoek naar te laten doen... ;-)

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Thnx
              weer wat geleerd.

Enne - dat van die trekken.
              Onderzoek doen wat ermee mis is/gaat, zal vooraf moeten gaan aan het verbeteren.
              Een student heeft in elk geval niet de verdenking om bevooroordeeld te zijn,
              als hij vragen stelt voor zo'n onderzoek.
              Maar ik ben het met je eens, het is een wat pittiger onderwerp dan verbeteren van een 'balletvloertapeduurzaamterugrollertje'.

Comment

• Back on Track
                • Jun 2009
                • 227

De striegel was (is?) een bezem die in het theater met nadruk NIET voor vegen werd gebruikt, maar alleen om de doeken uit te kloppen. Het heeft namelijk niet zoveel zin om je doeken uit te kloppen met een bezem die je ook gebruikt om de vloer te vegen. Het is volgens mij zo'n bezem van een platte 'schijf' van een soort riet. Niet te verwarren met de heksenbezem!
                noemen we dat in Nederland niet een mattenklopper....
                BACK ON TRACK DJ

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Dat zou te gemakkelijk zijn "Hey this is theatre man...."
                  en de doeken daar zijn ook iets groter dan de gemiddelde huis-mat of dito tapijtje.

Comment

• @lex
                    • Jul 2006
                    • 1087

En toen dacht ik: 'laat ik eens striegel opzoeken in de 3D dikke Van Dale'

Gek genoeg staat dit woord er dus niet in. Dan zijn er een aantal opties:

Studieleider met een dikke duim (dat was sowieso het geval)
                    Verkeerd onthouden
                    DdvD is incompleet

Wie kan het verhaal bevestigen?

Overigens wordt mattenklopper ook wel begrepen denk ik. Misschien inmiddels zelfs wel beter dan de term striegel.

Gr, @lex

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Originally posted by @lex
                      Studieleider met een dikke duim (dat was sowieso het geval)
                      HH
                      Artistieke ambities schuilen in idereen die iets met theater heeft,
                      al was het maar mooie woorden verzinnen...

Je begint met wat "striegels" en eindigt als
                      de Koot+Bie's, de Jiskefet's of de VanKoningsbrug-Vennen.

In NL hadden/hebben de grote installateurs van toneelinstallaties voor de diverse onderdelen vaak ook allemaal hun eigen kreten.
                      Maar dat komt omdat "we" hier vaak als de dood zijn om ergens normen (afspraken) over te maken.
                      Dus de een installeert ergens steekaslieren,
                      waar de ander er trommeltrekken mee bedoelt.
                      En als je je Bedienings-papiertje hebt gehaald kun je dat vervolgens toepassen vanaf:
                      de stuurkast, de computer, de console, de bediening, het paneel enz.
                      Die dan op minimaal 14 versies software draait van zeker 11 verschillende leveranciers,
                      die onderling op geen enkele wijze communiceren of uitwisselbaar zijn.
                      {Elke autofabrikant zijn eigen soort stuur en plaatsing van de pedalen?}

Daar is een enkel striegelmattenklopperdoekenbezempje niks bij.

In theater iets verbeteren?
                      Dat begint haast met de taal- en begripsverwarring.
                      Automatisering en mechanisering wordt daar door heel veel mensen nog steeds als één-en-het-zelfde gezien.

Comment

• @lex
                        • Jul 2006
                        • 1087

Originally posted by rinus bakker
                        In theater iets verbeteren?
                        Dat begint haast met de taal- en begripsverwarring.
                        Automatisering en mechanisering wordt daar door heel veel mensen nog steeds als één-en-het-zelfde gezien.
                        Maar dan zijn we echt niet de enigen die daar last van hebben:

zwanenhals = siphon = stankventiel = waterslot

Maar met betrekking tot mechanisering: een handtrekkenwand is toch ook een mechanische trekkenwand? Als het dat namelijk niet is, wat is het dan wel?

in mijn beleving:

Vroegah: handtrekkenwand
                        Daarna: gemotoriseerde trekkenwand (dus met de knoppen bij elke trek)
                        Heden: de geautomatiseerde trekkenwand (gecentraliseerde bediening)

@lex

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Machines zijn het allemaal!
                          De werktuigen kennen een hele reeks van definities om ze daar allemaal wel of niet onder te vangen.
                          Maar de wetgever (Mac. Richtlijn, Arbowet enz) en de handhaver kennen wel degelijk het verschil tussen de aandrijvings / besturingsvorm

1) Handaangedreven
                          (ook bijv. ook handtakel, wind-up, krik of dommekracht)

2) Mechanisch (= motorisch = NIET mens-of dier-kracht!) aangedreven
                          (dus de takels aan één distro met 4 of 8 kanalen vallen hier nog onder - al is het wetgevingstechnisch al een moeilijker klasse: multiple lifts zijn aan meer regels gebonden.)

3) Automatisch = mechanisch + besturing door (programmeerbare) meet en regeltechniek.
                          (allerlei trekkensystemen in theaters, maar ook Cyberhoists, Kinesyssen, ChainMastsers enz)

Ik probeer het al een jaar of 10-12 uit te leggen aan allerlei theater-bobo's dat de Handhaver in Nederland ooit nr (2) had verlangd, vanweg de WAO + rugklachten. Die Beleidsregel 5.2 was helemaal niet van het juridische niveau "Wet", en zou ca. 20 miljoen hebben gekost over heel NL.
                          De bobo's deden echter alsof er nr (3) in de Wet stond, maar probeerden dat -alshetFFkon- wel te realiseren met een prijskaartje van (2).
                          Nu hangen er her-en-der de nodige gebakken peren aan de (rollen-)zolders.

Automatiseren bij de overheid lijkt haast wel standaard of forse mislukkingen te moeten uitdraaien:
                          Teveel poen naar overloos gel*l over beleid
                          Dat overloze bureaucratische gel*l snappen de politici vaak nog wel geod.
                          Te weinig poen over voor èchte kennis van zaken.
                          Dat snappen ze liever niet! Zeker als een technicus een oplossing aandraagt die tegen de eigen politieke voorkeur/kleur/hobby in zou gaan.

Dus krijg je "back-on-topic"
                          de striegels, de wiegels en de priegels.
                          Die in een impro-aha-eureka-moment zijn ontstaan,
                          maar soms nog een stuk beter kunnen / dienen te worden.

Comment

Working...