zandgordijn ??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • erik minnen
    • Apr 2007
    • 24

zandgordijn ??

Hallo, binnenkort vindt er in onze gemeente een groot massaspectakel plaats met de apotheose in onze schouwburg, waarvoor wij de techniek moeten voorzien.
    Men wil graag een zandgordijn voorzien tijdens een bepaald stuk van de voorstelling: dus fijn zand die vanuit de kap (7m hoog) over de volledige breedte van de scene (12 m) naar beneden valt/dwarrelt en in een grote langwerpige zandbak terecht komt. Ben hierover al diep aan't praktiseren geweest, maar heb wat nood aan andere meningen van mensen die hiermee evt al wat ervaring hebben gehad. ik heb al wel een aantal systemen gezien om sneeuw te laten dwarrelen, oa pcv buis met gaatjes in die dan, dmx gestuurd, kan draaien of een grote doek met gaatjes in die hangt tussen 2 beweegbare trekken.
    Ik was vooral aan deze laatste optie aan't denken, natuurlijk rekening houdend met max belasting van de trekken. Of tewel een PVC buis met een lengte van 12 m die kan kantelen??
    zoals ik al zei, andere meningen zijn zeker welkom! alvast bedankt

Erik
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

Hebben ze een geautomatiseerde trekkenwand in die schouwburg . Zoja kun je 2 trekken gebruiken met een doek tussen beide trekken . Daarna 1 trek langzaam laten zakken . Ik weet niet of het theater personeel er blij van wordt maar dat zijn ze hoe dan ook niet met zand .

Comment

• @lex
      • Jul 2006
      • 1087

Ik denk dat een hoop zand in een doek op gaan hangen een onwenselijke situatie is. Ik zou inderdaad eerder denken aan een PVC pijp met daarin een aantal slotgaten (langwerpige gaten). Als het beoogde effect echt een scherm is in plaats van een aantal zandstralen dan zou ik niet één lange gleuf maken (dat maakt de pijp onnodig zwak). In plaats hiervan kan je twee rijen overlappende sleuven maken. Dan valt minder op dat het niet uit één gat komt.

@lex
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• chippie
        • Jul 2006
        • 528

Denk dat PVC niet goed gaat zijn.
        Mijn bedenkingen :
        Fijn zand = stof wolk
        Fijn zand wil niet op de eerste rij zitten.
        Hoe krijg je alle zand gelijkmatig naar beneden.....wormwiel.
        Denk dat je een constructie moet maken die op verschillende lengtes bvb om de 2m vastzit....is nogal zwaar als je zand erbij steekt.
        IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

ik zou het niet doen. Tenzij ze alle kosten voor het schoonmaken van ALLE apparatuur gaan betalen.

na een weekje amerika / woestijn valt er altijd een handvol zand uit mn laptop, terwijl dat ding alleen maar binnen in mn kamer ligt, en het zand op de grond ligt, daar.

Ik vermoed dat ze een watergordijn wilden, maar dat ze daar vanaf hebben gezien omdat water nou eenmaal moeilijker aan te leggen is etc.

Kortom : naar de organisatie, en laat ze maar 50.000 euro extra reserveren om alles weer schoon te maken.

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

Theater is illusie. Wat is er mis met zandkleurig meshdoek en projectie? Of slierten zandkleurig draad een wat ventilators en spots? Creativiteit in het algemeen? Bij een vliegtuigscene heb je toch ook geen airbus in de zaal staan?
            lekker belangrijk!

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

O,ja. Pvc en fijn bewegend zand geeft bendes statische electriciteit.
              lekker belangrijk!

Comment

• @lex
                • Jul 2006
                • 1087

Originally posted by showband
                Theater is illusie. Wat is er mis met zandkleurig meshdoek en projectie? Of slierten zandkleurig draad een wat ventilators en spots? Creativiteit in het algemeen? Bij een vliegtuigscene heb je toch ook geen airbus in de zaal staan?
                Dat is helemaal waar. Aan de andere kant stelt de TS de vraag hoe wij zand zouden laten vallen. Daarop geef ik antwoord. Ik heb vrijwel dezelfde vraag gesteld gekregen maar dan met zout. Die vormgever wil precies dat effect. Ik stel alternatieven voor maar ga het vervolgens toch zo proberen uit te voeren dat het veilig, hygiënisch, praktisch, etc gaat. Eerst een proefopstelling zodat we altijd nog kunnen kijken of het daadwerkelijk is wat ze wil hebben.

Meshdoek heeft ook de vervelende bijwerking dat je er niet doorheen kunt lopen. Een zandscherm heeft die eigenschap minder! Daarnaast zijn er een heleboel mensen die geen zin hebben in het gezeik van projectie (financieel, praktisch, cosmetisch). Er wordt wat mij betreft tegenwoordig veel te vaak geroepen: 'los het maar op met projectie' terwijl ik het nog te weinig geslaagd toegepast heb zien worden.

Theatergroep Appel, TGA, Dogtroep, La Fura dels Baus, allemaal gezelschappen die ervaring hebben met vallend zand, gravel, etc. Het heeft inderdaad consequenties, maar met de soort zand kan je al heel veel verschillende resultaten verkrijgen. Ik denk dat je onderzoek zal moeten doen naar welk soort zand je nodig hebt. Zo zou het zand dat voor sculpturen wordt gebruikt (maar dan wel gedroogd) best wel eens geschikt kunnen zijn! Verdiep je in de materie en kom erachter dat fijn woestijnzand niet fijn is...

@lex
                Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Originally posted by showband
                  Theater is illusie. Bij een vliegtuigscene heb je toch ook geen airbus in de zaal staan?
                  Daar dachten ze bij Soldaat van Oranje toch anders over!
                  En dat kostte niet één DC-3, nee dat waren er zelfs twee.
                  Waarbij de eigenaren van de eerste ervan graag gehad hadden dat het een illusie was.
                  Maar nee hoor die 1e werd ècht zorgvuldig naar de kl*te geholpen. Waarschijnlijk omdat de meetlinten bij een feestartikelen/illusie-winkel waren gekocht.

Dus voor een zandshow ga je naar het Midden Oosten of de Sahara.
                  In deze streken doen wij toch vooral aan waterillusies.

En kwa schoonmaakkosten vrees ik dat Mac inderdaad een heel sterk punt heeft.
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• laptop
                    • Jan 2009
                    • 187

Ik weet niet hoe lang, seconden,minuten, uren, dit zandgordijn het vol moet houden? Maar als je het over minuten hebt, zal er aardig wat zand nodig zijn. Aangezien het over een 12m breed podium moet, en je zand erg moeilijk kan recirculeren. Zoals je het met water wel kan doen. Ook zal er dan een flinke opvangbak nodig zijn, omdat, zoals eerder al opgemerkt is, zand een redelijke puinhoop kan geven.

even een klein rekensommetje;
                    12m breed 7m hoog en ongeveer een dikte van 4 mm voor het zandgordijn geeft dat er ongeveer 0,33m3 ( ongeveer 504kg) zand nodig is om het complete zandgordijn 1 seconde vol te houden. dit betekend dat je voor 1 minuut al 20 m3 (30 ton) zand nodig hebt.. wanneer er niet gerecirculeerd wordt.

(aangenomen gemiddelde dichtheid zand 1500kg/m3)

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Wow - een hoop denk en rekenwerk
                      om tot wederom dezelfde conclusie te komen:
                      - we willen graag het (vrijwel) onmogelijke
                      - maar in elk geval met een onmogelijk budget.

Want als er wel een echt budget beschikbaar was geweest
                      ga je mijns inzien niet hier op een forum lopen "shoppen".

Dan vlieg je op zijn minst éérst naar WestEnd, Las Vegas of Broadway
                      ... voor de zogenaamde "inspiratie"
                      Dat deed de producent al, en vergat zijn 1e techneut toen mee te nemen.
                      En daarna
                      " Oh sh*t, het budget is helaas wel opgeraakt ...."
                      In de tittie-bars en stripclubs?
                      Helaas zijn die er niet in Ryaad,
                      en juist daar willen ze graag een watershow!

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Originally posted by rinus bakker
                        ......
                        Dan vlieg je op zijn minst éérst naar WestEnd, Las Vegas of Broadway
                        ... voor de zogenaamde "inspiratie"
                        Dat deed de producent al, en vergat zijn 1e techneut toen mee te nemen.
                        En daarna
                        " Oh sh*t, het budget is helaas wel opgeraakt ...."
                        In de tittie-bars en stripclubs?
                        Helaas zijn die er niet in Ryaad,
                        en juist daar willen ze graag een watershow!

been there, done that, sold my T-shirt.....

Comment

• axs
                          Moderator
                          • Jun 2002
                          • 2687

Ik maak me idd ook ernstige bedenkingen bij de hoeveelheid zand die je hiervoor gaat nodig hebben! Ter vergelijking... al ooit eens op gelet hoeveel zand er al door een spleetje schuift van de klep van een vrachtwagen net voordat die begint met kippen... en dan heb je het over een breedte van 2.5m...
                          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

verder vind ik ( overigens geheel in de traditie van het nieuwe forum-gebruik, blijkbaar) de TopicsStarter verbazingwekkend stil...

Comment

• chippie
                              • Jul 2006
                              • 528

Tja moet er nog zand zijn?
                              IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

Working...