zandgordijn ??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • erik minnen
    • Apr 2007
    • 24

Originally posted by rinus bakker
    Het zou wel prettig zijn als de TS nog eens zou reageren,
    en even vertellen wat er uiteindelijk van terechtgekomen is.
    Hallo,
    sorry voor mijn late reactie maar het zijn hier erg drukke weken en maanden geweest. De voorstelling gaat nu woensdag in avant premiere trouwens.
    OK, hoe we het nu eindelijk opgelost hebben: een worteldoek gehangen tussen 2 trekken met daarin een aantal fijne gleuven gemaakt. Deze doek is zo'n 8 meter breed, net zoals de zandbak die eronder staat op de scene.
    In deze worteldoek wordt het zand gekapt, telkens zo'n 2 a 3 zakjes van 25 kg,dus max 75 kg verdeeld over 2 trekken die 250 kg mogen hebben. Tijdens het stuk van het zandgordijn laten we de 2 trekken vanuit de kap zakken tot 5,5 m hoogte en door dan alleen de achterste trek stilletjes te laten dalen tot 5 m valt het zand zacht door de gleuven. We gebruiken hiervoor speciaal gewassen zand, dat daardoor erg fijn en stofvrij is. Als het vanop deze hoogte neervalt, op een rustig tempo, valt het quasi allemaal in de zandbak eronder en zorgt het amper voor stofhinder op podium of op de eerste rijen van de bezoekers.
    Ik ga het nog proberen te filmen en dan op youtube te zetten zodat jullie het ook eens kunnen zien.
    We hebben er wel redelijk wat over moeten praktiseren om het zo in orde te krijgen. Dachten eerst nog aan een hele reeks (plastic) flessen naast elkaar te monteren en die dan te laten dalen tussen 2 trekken, maar dat zou heel intensief zijn om telkens te vullen. Nu gebeurt dit op enkele minuten.

Regisseur was in ieder geval erg tevreden.... en wij ook wel eigenlijk.

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

Originally posted by erik minnen
      ....hiervoor speciaal gewassen zand, dat daardoor erg fijn en stofvrij is. ....
      ben ik blij dat ik er geen electronica in de buurt heb staan...

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Jij niet Mac maar vast wel andere bedrijven (ik ook niet trouwens ). Nu maar hopen dat die geen schade ondervinden van dit zeer fijne zand. De productiekosten kunnen anders toch nog eens verrassend hoger gaan uitvallen aan het einde.

Ik moet dan wel zeggen dat jullie heel creatief zijn geweest.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Waar ligt de overgang (gemeten in micrometers?) van fijn zand naar "grof stof".
          Ik voel geheel met de opmerking van MAC mee.

Doen jullie nou ook nog wat met dat zand?
          Projectie erop, strijklicht, oid?
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

Grof zand heet. Fijn grind.
            lekker belangrijk!

Comment

• dj-inkognito
              • Jun 2011
              • 416

[FONT=Times-Roman][FONT=Times-Roman][LEFT]Grof stof is een verzamelnaam voor deeltjes met een deeltjesgrootte groter dan 10 μm,[/LEFT]

waarbij een bovengrens van enkele honderden μm wordt gehanteerd.

630 mm - blokken
              200 mm 630 mm keien
              63 mm 200 mm stenen
              16 mm 63 mm Zeer grof grind
              5,6 mm 16 mm Matig grof grind
              2 mm 5,6 mm Fijn grind
              0,420 mm 2 mm Uiterst grof zand
              300 µm 420 µm Zeer grof zand
              210 µm 300 µm Matig grof zand
              150 µm 210 µm Matig fijn zand
              105 µm 150 µm Zeer fijn zand
              63 µm 105 µm Uiterst fijn zand
              2 µm 63 µm silt
              - < 2 µm lutum

[/FONT]
              [/FONT]
              "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

Comment

• erik minnen
                • Apr 2007
                • 24

Comment

• erik minnen
                  • Apr 2007
                  • 24

ok de voorstellingen (17 in totaal + enkele try outs ) zijn ondertussen voorbij en het is allemaal prima verlopen. Het uiteindelijke resultaat zie je op de foto hierboven
                  Het moeilijkste was nog de timing aangezien het zand juist moest vallen als de actrice aan haar tekst begon. De trek waar de worteldoek aanhing, werd manueel bediend, en het was dus moeilijk om dit uist af te stemmen op haar tekst. Maar met wat oefenen en feeling lukte dit prima.
                  De enigste keer dat er iets mis ging was tijdens de allerlaatste voorstelling: een acteur had per ongeluk een noodstop van de trekkenwand ingedrukt, net tijdens deze scene, waardoor de ene trek die gebruikt werd voor het zand niet meer kon dalen en nadien de 2 trekken niet meer terug in de kap konden. Wat dan het zicht op het achterste deel van het podium belemmerde voor een deel van de toeschouwers. Dus hebben we de voorstelling even moeten stilleggen en vanaf deze scene terug inpikken. Ach dat maakt het leven spannend.
                  Qua belichting: 1 x profiel op de actrice en vanop een balkon links en rechts in de zaal een PAR open wit op het zandgordijn.

Comment

• SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

Mooi effect hoor! Complimenten.
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Ziet er niet verkeerd uit.
                      Maar het is wel een erg geplooid zandgordijn geworden.
                      Niet echt een vorm van een scherm (waarop je zou willen/kunnen projecteren).

En heeft de cast nog geklaagd over een OverDosis aan "fijnstof"?
                      Over de appartuur hebben we het al gehad,
                      maar die 'stofzooi' kan misschien ook wel gemakkelijk in de luchtwegen (ogen/oren?) komen?
                      Al zie je het niet aan de foto met de actrice.
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4524

Originally posted by dj-inkognito
                        Grof stof is een verzamelnaam voor deeltjes met een deeltjesgrootte groter dan 10 μm,
                        waarbij een bovengrens van enkele honderden μm wordt gehanteerd.

630 mm - blokken
                        200 mm 630 mm keien
                        63 mm 200 mm stenen
                        16 mm 63 mm Zeer grof grind
                        5,6 mm 16 mm Matig grof grind
                        2 mm 5,6 mm Fijn grind
                        0,420 mm 2 mm Uiterst grof zand
                        300 µm 420 µm Zeer grof zand
                        210 µm 300 µm Matig grof zand
                        150 µm 210 µm Matig fijn zand
                        105 µm 150 µm Zeer fijn zand
                        63 µm 105 µm Uiterst fijn zand
                        2 µm 63 µm silt
                        - < 2 µm lutum
                        [/FONT]
                        [/FONT]

Dank voor de aanvulling,

overigens grof zand zal na een kort tijdje door wear & tear alsnog extreem fijn materiaal achterlaten.

Hoe was de reactie van de zalen waar het podium podiumlift-delen had? Dat je dit vol boven een mechanische installatie stond te doen?
                        lekker belangrijk!

Comment

• @lex
                          • Jul 2006
                          • 1087

Hoi Erik,

Ik wil je graag feliciteren met het resultaat. Wat ik vooral knap vind is dat je hier tussen al het negatieve chagrijn je eigen weg bent gegaan, onderzoek naar de materie hebt gedaan en uiteindelijk op een veilige manier het resultaat hebt behaald dat je voor ogen had. Met uiteindelijk: 'vallend zand'.

Zoals ik in mijn eerste reactie al schreef. Niet alles is met projectie(vlak) en licht op te lossen. Hier komt de vindingrijke technicus om de hoek kijken. Erik vroeg of er mensen waren met ervaring hierin en werd vooral het bos ingestuurd met de bezwaren: schade aan apparatuur, luchtwegen, andere praktische bezwaren. Ik heb inmiddels mijn zoutvoorstelling achter de rug met een zeer minimalistisch effect dat ook echt zout was. Alles goed uitgezocht en veilig gemaakt. Iedereen tevreden, apparatuur onbeschadigd!

Waar zijn de technici die ook nog in staat zijn 'analoog' en praktisch te denken?

@lex
                          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

Working...