BOE! ...of toch maar niet?!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

[FONT=Verdana]Van mij mogen ze dat hier in Belgiƫ ook invoeren.[/FONT]
    [FONT=Verdana]We hebben hier nogal wat "zelfverklaarde door overheid gesubsidieerde" artiesten en groepen, die door de Vlaamse media als subliem en "hot" worden voorgesteld, maar die het eigenlijk niet zijn. [/FONT]
    [FONT=Verdana]Ze komen dan toe in culturele centra, met een dikke nek waar je 3 lintmeters rond kunt hangen.[/FONT]
    [FONT=Verdana]Dat soort gasten hebben er soms nood aan, om eens pubkliek afgemaakt te worden op podium.[/FONT]

Comment

• HR Soundproductions
      • Oct 2005
      • 650

Originally posted by showband
      yep,
      in de UK heb je "heckling"

bij comedy voorstellingen wordt het gewoon gezien als deel van je vak om hecklers van repliek te kunnen dienen.

Toch zie je dat daar nog steeds niet bij "zwaardere" voorstellingen. Of het moet wel heeeel slecht zijn.
      Heckling, oftewel in goed nederlands; hekelen.
      Werd vroeger in het Veaudeville theater gedaan, als onderdeel van de opvoering.

Gedachtenexperiment; zou je het actief hekelen (boo-en) niet als een soort marktwerking kunnen zien???

Een goede voorstelling zal niet gehekeld worden tenslotte. Het hekelen zou dan tot resultaat hebben dat de slechtere voorstelling "op scherp gezet wordt"en daardoor verbeterd zou worden. Tenslotte wil niemand, intentioneel, gehekeld worden.

En laten we eerlijk zijn, het onderbreken van een voorstelling door boe-geroep is nog altijd beter dan met rotte eieren of tomaten te gooien

Comment

• KlankOntwerp
        • Jun 2008
        • 130

Applaudisseren in een vliegtuig is denk ik spanningsontlading van mensen die bang zijn dat ze neerstorten, anders kan ik het ook niet plaatsen (ik hoor mensen nooit klappen na een taxirit, busreis of wandeling over een zebrapad).

Boe roepen tijdens een interactieloze theatervoorstelling vind ik erg egoĆÆstisch. Er kunnen mensen in de zaal zitten die het wel mooi vinden, daar verpest je de voorstelling dan voor. Het beste lijkt mij stil weglopen na de voorstelling, of zelfs tijdens de voorstelling als het heel erg is. Aandacht trekken in de zaal door te schreeuwen, scheldend weg te lopen of te stampen maakt meer in de zaal stuk dan dat het spelers iets duidelijk maakt. De spelers voelen, als ze zo professioneel zijn, zelf wel aan de zaal hoe de sfeer is en of iemand wegloopt, en als ze dat niet (aan)voelen dan gaat het hekelen van een voorstelling ook niet helpen (behalve misschien dat ze uit hun rol / concentratie vallen en de voorstelling gestaakt moet worden).

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Er zijn tijden gewest dat onze 'moderne toneelgezelschappen' er een eer in stelden om de zaal "zo leeg mogelijk te spelen", weet ik betrouwbare bron.
          Het stuk was pas echt goed als er na de pauze nog maar 20 man in de zaal (van 500-800 stoelen) zaten.
          Is dat dan de Kunst die we zouden moeten waarderen?
          Pindakaas als vloerbedekking? (mijn mening is duidelijk!)

Het voordeel van Kunst betaald met belastingcenten is dat de betaler er dan ook wat van mag vinden, en sterker nog: erover mag oordelen.
          Bill Gates en Sjeikh Ali Baba Ibn Oliedollar moeten zelf weten waar ze hun centen aan opmaken,
          maar de dropl*l van een 'kunst' ambtenaar op een Ministerie
          zal wel degelijk rekening moeten houden met degenen die zijn salaris bijeenbrengen.
          Zo ook de acteurs / regiseurs / gezelschappen die deels of volledig op basis van subsidie draaien maar vinden dat zij hun publiek kunnen schofferen.
          Als kunst democratisch moet worden betaald,
          mag er ook democratisch over worden geoordeeld.
          Stemmen met de voeten kan ook gebeuren door te stampen.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Lynx
            • Nov 2010
            • 94

Ik als huis tech zie 100 tot 120 verschillende voorstellingen per jaar, van cabaret tot overgesubsidieerd 'pindakaasvloer' toneel. Ik zie ook de reactie van het publiek.

Ik hoor vaak genoeg van de artiest of tech van de artiest "beetje mager applaus vandaag". Een professionele artiest kan na jaren ervaring echt wel aan de zaal en aan het applaus merken wat voor mening het publiek heeft over de voorstelling. Kreten als: Goede zaal vandaag, matig publiek vandaag, ik heb niet lekker gespeeld vandaag, ik kreeg de zaal goed mee vandaag enz enz enz, komen regelmatig voorbij in de gang van het toneel naar de kleedkamer. Boe roepen is vaak niet nodig en storend voor de rest van het publiek en slecht voor de concentratie van de artiest

Vergeet het internet niet. Veel zalen en artiesten hebben een gastenboek op hun website staan. Anoniem via een gastenboek je mening geven is makkelijker dan in de zaal zelf.
            Ik denk dat dit onderschat wordt en zelfs het internet het moderne BOE geroep is.

Toch is het kudde gedrag een killer voor een eerlijke beoordeling. Mensen klappen ook al vonden ze er geen reet aan.

Ik zie, zoals al aangegeven, veel voorstellingen. Ook voorstellingen die niet mijn smaak zijn en mij niet kunnen boeien. En omdat ik veel zie, ben ik kritischer. Je zal mij niet vaak zien klappen. Het valt me op hoeveel gast techneuten mij raar aan kijken als ik niet klap. Bijna een soort minachting.

Moet ik dan klappen omdat ik huis tech ben?

Ik het theater waar ik voorheen werkte hadden we elk jaar een Engelse Pantomine groep over de vloer. Hier is Boe geroep juist onderdeel van de show. Zodra de slechterik het toneel op komt, moet het publiek juist Boooo roepen. Elke keer weer. Maarjah.. hier is het ook de gewoonte dat er altijd 1 man een vrouwen rol heeft en andersom. :-)

Ik ben van mening dat het publiek nu al te veel storende herrie maakt. Van GSM's tot praten met de buurman en het zakje chips. Er wordt zelfs popcorn de zaal mee naar binnen gesmokkeld.
            Uiteraard is lachen bij een cabaret voorstelling niet storend natuurlijk, alhoewel... sommige mensen lachen om alles heel veel. Ook al is het geen grap.
            Boe geroep zal alleen maar nog meer irriteren. Gebruik de moderne communicatie middellen om je mening te geven. Uiteraard pas NA afloop van de voorstelling en niet tijdens.
            Last edited by Lynx; 23-08-11, 19:03.

Comment

• mhsounds
              • Sep 2009
              • 933

Originally posted by KlankOntwerp
              Applaudisseren in een vliegtuig is denk ik spanningsontlading van mensen die bang zijn dat ze neerstorten, anders kan ik het ook niet plaatsen (ik hoor mensen nooit klappen na een taxirit, busreis of wandeling over een zebrapad).
              Nee maar dat kunnen een hoop mensen, een vliegtuig besturen is niet zomaar iets...
              Je applaudiseerd voor de piloot en zijn co-piloot vanwege hun kunsten, net zoals dat er in sommige operatie kamers word geklapt door de aanwezigen als de chirurg zijn werk goed heeft gedaan.
              Freelance Light and Video |
              Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Dat houdt dus ook in dat je boe mag roepen als het vliegtuig neerstort of de patiƫnt de operatie niet overleeft.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• mhsounds
                  • Sep 2009
                  • 933

Hoezo moet je klappen als huistech, mensen klappen naar mijn idee voor het stuk en iedereen die dat heeft gemaakt en uitgevoerd, dus ook de huistech...

Comment

• stamgast
                    • Feb 2010
                    • 253

Originally posted by Lynx
                    Zodra de slechterik het toneel op komt, moet het publiek juist Boooo roepen.
                    Ik heb ooit basgitaar gespeeld bij de Rocky Horror Show. Daar kwamen ook een paar fans op af die, zoals altijd, de gekste dingen roepen tijdens de show. Evenals het gooien van toiletpapier.

Comment

• mhsounds
                      • Sep 2009
                      • 933

Originally posted by MusicXtra
                      Dat houdt dus ook in dat je boe mag roepen als het vliegtuig neerstort of de patiƫnt de operatie niet overleeft.
                      Als dat dan nog kan wel

Comment

• Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

Originally posted by stamgast
                        Ik heb ooit basgitaar gespeeld bij de Rocky Horror Show. Daar kwamen ook een paar fans op af die, zoals altijd, de gekste dingen roepen tijdens de show. Evenals het gooien van toiletpapier.
                        Bij de Rocky Horror Show is het juist zo dat het publiek het niet waardeert als ze de cast niet bekogelen met toiletpapier, halve kostuums en waterpistolen.
                        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• stamgast
                          • Feb 2010
                          • 253

Originally posted by Stoney3K
                          Bij de Rocky Horror Show is het juist zo dat het publiek het niet waardeert als ze de cast niet bekogelen met toiletpapier, halve kostuums en waterpistolen.
                          We vonden het zelf ook geweldig en kregen van de fanclub lovende kritieken.

Comment

Working...