Theater 't Speelhuis, Helmond door brand verwoest

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rene.derksen
    • Feb 2004
    • 649

Aaah natuurlijk, lang geleden dat ik er binnen was geweest, stond me iets van bij dat het een betonnen bak was, vandaar ik het ook had over doeken (door de opmerking van frederic) en vervolgens over schilderingen... Want dat waren het..
    Licht is altijd zwaar.

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by Zinzi
      Jullie maken de befaamde fout, die eenieder maakte, op het moment dat ze het speelhuis binnenliepen. Één keer klappen en je weet dat je bedrogen bent. Geen van de doeken is echt. Je ziet enkel schilderingen op een harde kaatsende ondergrond.
      Al zouden de wanden met stof bekleed zijn, dan is het hoogst brandvertragend/zelfdovend behandeld, dat is wat anders als onbrandbaar. Het materiaal vat dus veel moeilijker vlam en zal niet doorbranden als het aangestoken wordt. Evenwel is een dergelijk behandelde stof niet bestand tegen een inferno als hier heeft plaatsgevonden.

Als de "doeken" schilderingen waren, waar was dan op geschilderd? Op de plaats waar de doeken hingen, zijn nu schuine frames te zien. Zat daar dan een houten bekleding tegen o.i.d.? Beton lijkt me toch wel wat zwaar.
      Als het echt kunstschilderwerk is, dan vind ik het zeer knap gedaan. Zie ook de virtuele tour hier:http://speelhuis.virtuele-tour.nl/virtual.html

Speakertech
      Last edited by speakertech; 30-12-11, 21:27.
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Caspero
        • Oct 2006
        • 65

Naar mijn weten waren die doeken op beton geschilderd. Als ik de foto's zie ga ik er toch aan twijfelen. 't Kwam de akoestiek niet ten goede in elk geval.
        Desalniettemin erg zonde van de zaal. Kwam er met plezier langs. Al het goede voor de collega's daar...

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

Iedereen, zonder uitzondering en dus mezelf incluis, ging de eerste keer aan de wanden voelen of het echt doek was... Dat was juist zo mooi daar!
          Was schildering op beton.

Op de foto mooi te zien wat een bijzondere zaal het was, triest als je ziet wat er na deze vlammenzee van over is.
          Hoop dat ze besluiten tot wederopbouw!
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Originally posted by moderator
            Iedereen, zonder uitzondering en dus mezelf incluis, ging de eerste keer aan de wanden voelen of het echt doek was... Dat was juist zo mooi daar!
            Was schildering op beton.

Op de foto mooi te zien wat een bijzondere zaal het was, triest als je ziet wat er na deze vlammenzee van over is.
            Hoop dat ze besluiten tot wederopbouw!
            Inderdaad als dit geschilderd is op beton, bijzonder knap gedaan!
            Hopelijk kunnen ze de betonstructuren recupereren.

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Lees ik net dat de rookmelders alvast waren uitgezet voor de komende voorstelling. Dat was dan niet goed geregeld denk ik zo.
              Het uitschakelen van dergelijke voorzieningen moet volgens mij gebeuren vlak voor de tijd dat er bijv onschuldige rook wordt opgewekt. In elk geval is er dan ook toezicht. Een regisseur moet toch wel meer dingen bespreken met de bühnemeester?
              Trouwens waarom zou je ze uitzetten? Volgens mij kun je die dingen beter afschakelen van de directe melding naar de brandweer etc. Maar het is toch geen probleem als er een lampje en een zoemertje aan gaan op een brandmeldpaneel? De verantwoordelijke mensen weten wat er speelt, of er een voorstelling is en kunnen meteen gaan kijken of de meldtijd klopt met de activiteiten in het gebouw/toneel.
              Ik kan me moeilijk voorstellen, dat daar nou eens niemand aan gedacht heeft.

Speakertech
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Originally posted by speakertech
                Lees ik net dat de rookmelders alvast waren uitgezet voor de komende voorstelling. Dat was dan niet goed geregeld denk ik zo.
                Het uitschakelen van dergelijke voorzieningen moet volgens mij gebeuren vlak voor de tijd dat er bijv onschuldige rook wordt opgewekt. In elk geval is er dan ook toezicht. Een regisseur moet toch wel meer dingen bespreken met de bühnemeester?
                Trouwens waarom zou je ze uitzetten? Volgens mij kun je die dingen beter afschakelen van de directe melding naar de brandweer etc. Maar het is toch geen probleem als er een lampje en een zoemertje aan gaan op een brandmeldpaneel? De verantwoordelijke mensen weten wat er speelt, of er een voorstelling is en kunnen meteen gaan kijken of de meldtijd klopt met de activiteiten in het gebouw/toneel.
                Ik kan me moeilijk voorstellen, dat daar nou eens niemand aan gedacht heeft.

Speakertech
                Ja, tot dat het routine wordt dat de rookmelder niet doorgemeld staat, het zoemertje altijd zoemt, de lampjes altijd flikkeren, en er dus niemand meer op reageert.

Volgens mij zijn de rookmelders uitgezet voor de rookmachines om het uitlichten te vergemakkelijken, maar niet meer aangezet toen ze zijn gaan eten.

Automatiseren: de rookmelders worden uitgezet als er bewegingsmelders in de regieruimte mensen detecteren. Of een soort dodemansknop : alleen als er iemand op de stoel in de regiekamer zit kan de rookmelder overbrugd worden.

Voorlopig is het gewoon erg jammer van het theater, jammer van de omwonenden die met oud en nieuw elders onderdak moeten zoeken, etc.
                Verder de schuldvraag : Alle apparatuur moet op basis van een RI&E regelmatig getest worden op de kwaliteit van het materiaal. De laatste keer dat ik een mengtafel of versterkerrack gezien heb met calibratie-datum-sticker is al weer een tijdje geleden....

Comment

• SPS
                  • Mar 2004
                  • 1662

Originally posted by MacGyverSounds
                  Verder de schuldvraag : Alle apparatuur moet op basis van een RI&E regelmatig getest worden op de kwaliteit van het materiaal. De laatste keer dat ik een mengtafel of versterkerrack gezien heb met calibratie-datum-sticker is al weer een tijdje geleden....
                  OOK bij jou in het magazijn dus blijkbaar.......De kwaliteitscontrole zal trouwens over het algemeen niet veel verder gaan dan het vaststellen van de electrische veiligheid zoals bij el. handgereedschap.... Geen enkele keuring zal toekomstige defecten met mogelijk ernstige gevolgen kunnen uitsluiten.

Paul
                  Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1697

Ja, tot dat het routine wordt dat de rookmelder niet doorgemeld staat, het zoemertje altijd zoemt, de lampjes altijd flikkeren, en er dus niemand meer op reageert.
                    Ik denk dat dat een dooddoenertje is Mac. Wanneer gaat die rookmelder af? Als er brand is en een vooraf gemelde rookontwikkeling.
                    Sporadisch lijkt me.
                    Wat het controleren en calibreren betreft, maak ik mij het meeste zorgen om lichtnetkabels. Nog niet zo heel lang geleden fikte bij mij boven in de coulissen een perfect uitziende kabel af en wel ter hoogte van een origineel aangespoten schucko. Op het forum ben ik toen eens op zoek geweest naar een goede kabeltestmethode. Ik heb wel eens gehoord over het zgn "uitbranden", een test waarbij een kabel gedurende korte tijd een overdosis stroom te verwerken krijgt. Zwakke plekken zullen dan de geest geven.
                    Ook in mijn geval had er brand kunnen onstaan, ondanks dat ik secuur ben op beschadigde kabels, stekers, losse trekontlastingen etc.
                    Geluk was dat we er bij waren. Hoewel de dimmeruitgang met 10 amp gezekerd was, ontstond er een mooie vlamboog.

Speakertech
                    Last edited by speakertech; 31-12-11, 15:49.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Ik denk dat dat een dooddoenertje is Mac.

nee joh, das de praktijk in een theater waar per jaar een pallet rookvloeistof verstookt wordt...

( enne, @SPS : mijn mengers en versterkers zie ik niet zo vaak meer... )

Comment

• FiëstaLj
                        • Oct 2000
                        • 2068

Ik denk dat dat een dooddoenertje is Mac. Wanneer gaat die rookmelder af? Als er brand is en een vooraf gemelde rookontwikkeling.
                        Sporadisch lijkt me.
                        Wat het controleren en calibreren betreft, maak ik mij het meeste zorgen om lichtnetkabels. Nog niet zo heel lang geleden fikte bij mij boben in de coulissen een perfect uitziende kabel af en wel ter hoogte van een origineel aangespoten schucko. Op het forum ben ik toen eens op zoek geweest naar een goede kabeltestmethode. Ik heb wel eens gehoord over het zgn "uitbranden", een test waarbij een kabel gedurende korte tijd een overdosis stroom te verwerken krijgt. Zwakke plekken zullen dan de geest geven.
                        Ook in mijn geval had er brand kunnen onstaan, ondanks dat ik secuur ben op beschadigde kabels, stekers, losse trekontlastingen etc.
                        Geluk was dat we er bij waren. Hoewel de dimmeruitgang met 10 amp gezekerd was, ontstond er een mooie vlamboog.

Speakertech
                        Fluke maakt testers waarmee apparaten en bekabeling getest kunnen worden. Bij ons op de zaak wordt zo jaarlijks alle apparatuur en spanningsbekabeling getest.
                        Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1697

Originally posted by FiëstaLj
                          Fluke maakt testers waarmee apparaten en bekabeling getest kunnen worden. Bij ons op de zaak wordt zo jaarlijks alle apparatuur en spanningsbekabeling getest.
                          Beetje off-topic vraag, hoe gaat die tester om met een zwakke plek? Als de kabel een aantal doorgebroken vezels heeft, zal de weerstand niet meteen veel toenemen.
                          Misschien iets voor het techniekforum.

Speakertech

Comment

• FiëstaLj
                            • Oct 2000
                            • 2068

Beetje off-topic vraag, hoe gaat die tester om met een zwakke plek? Als de kabel een aantal doorgebroken vezels heeft, zal de weerstand niet meteen veel toenemen.
                            Misschien iets voor het techniekforum.

Speakertech
                            Geen flauw idee, aangezien ik die tests niet uitvoer. Wellicht kan de website van Fluke je verder helpen ?
                            Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• axs
                              Moderator
                              • Jun 2002
                              • 2687

Die testers van fluke zijn PAT-testers en testen oa op verliesstroom, isolatieweerstand, de aarding... en doen bv ook een inschakeltest en aanraakstroomtest.
                              Of je daarmee een slechte kabel kan opsporen...
                              Last edited by axs; 31-12-11, 17:34.
                              If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• renevanh
                                • Oct 2004
                                • 2371

Alle apparatuur moet op basis van een RI&E regelmatig getest worden op de kwaliteit van het materiaal.
                                Als het inderdaad de SD11 van Montezuma zou zijn (wat ik sterk betwijfel, maar dat terzijde) zou die nog geen jaar oud zijn...
                                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

Working...