Theater 't Speelhuis, Helmond door brand verwoest

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Dus dan moeten we (dit soort) schouwburg-branden toch maar weer gaan incalculeren als een 'normaal' risico?
    Het gaslicht is afgeschaft - en daarmee het veruit (en ook historisch) grootste gevaar -
    maar de aanwezigheid van rook- en mist-machines dwingen uitschakeling van de rook-en brandmelders af...
    En dan is dus de conclusie voor Helmond (en de Montezuma's) gewoonweg: Een typisch geval van "pech gehad"?
    Voer voor aansprakelijkheidsadvocaten... LOL.

2 MAC:
    ik ben het wel volledig me je eens kwa redenering,
    maar "De Kneuzenclub van 150" in DenHaag heeft in al haar bekrompenheid besloten dat er
    in het kader van terugdringen van de regelgeving nou juist geen normen meer 'als wettelijke regel' zullen gelden.
    Dan kunnen ze namelijk wel hun eigen beleidsgepriegel blijven volhouden op de diverse Ministeries.

Precies jouw citaat geeft aan dat de NL normen geen deel uitmaken van de Wet.

In een aantal landen om ons heen is precies het omgekeerde het geval:
    daar verwijst de wetgeving met naam en toenaam naar welke normen er volgens de Wet MOETEN worden gevolgd.
    Nu is er voor (zo ongeveer) elke norm in NL alleen maar een civiele basis, maar geen straf- of bestuurs-rechtelijke.
    Leve het gedoogland en de ministers en kamerleden die het zelf niet eens snappen.
    Af en toe eens een kleine boete (strafrecht!) is voor een verhuurbedrijf veel minder erg - en veel duidelijker,
    dan heel soms een enorme schadepost, vooral als onze "bank+verzekeraars" niet willen uitbetalen
    omdat ze al onze jarenlang opgehaalde 'premiepoen' in zeer risicovolle landen en vastgoedprojecten belegd (en verloren!!!!) hebben.
    Maar dat dan wel met (door politici en/of pensionfondsbesturen 'gelegaliseerde') vette salarissen en mega-bonussen.
    Iedereen die de de afgelopen 10 jaar de Nederlandse "kantoren-ziekte", of de vastgoed-boomtowns in bijv. Spanje en Dubai heeft gezien
    moet zich toch minstens een paar keer achter de oren hebben gekrabt.
    Maar zo niet al onze Speculeer-Bonus-Junks: hun winst = ons verlies!

Bij wie komen de afgefikte schouwburg en dito appatuur nu op de rekening?

PS1:
    Ik vraag me zelfs af of het Bouwbesluit met naam en toenaam
    de normen van de Eurocodes als maatstaf voor 'veiligheid' van bouwwerken noemt.
    PS2:
    hoe minder er in de Wet specifiek wordt genoemd - hoe vager het allemaal blijft
    en
    - hoe langer de 'verantwoordelijken(?)' op hun pluche stoel kunnen blijven plakken...
    Last edited by rinus bakker; 06-01-12, 11:18.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Lala
      • Sep 2008
      • 370

HELMOND – Het afgebrande Helmondse theater ‘t Speelhuis zal definitief volledig worden gesloopt. Herbouw in de oorspronkelijke staat is niet mogelijk. - Dit maakte wethouder Jan van den Heuvel (D66, cultuur) maandagmiddag bekend.

De gemeente Helmond gaat een sloopvergunning aanvragen. In de avonduren zullen Helmondse gemeenteraadsleden er in een vergadering over praten. Van den Heuvel baseert zijn conclusies op drie bouwkundige rapporten. Het gaat om rapporten van de verzekeraar, van een ingehuurd bureau voor contra-expertise en van de gemeentelijke bouwexperts zelf.

Herbouw van 't Speelhuis volgens het oorspronkelijk ontwerp van architect Piet Blom is ook niet mogelijk vanwege de nu geldende bouwvoorschriften. De zwaardere eisen met het oog op de veiligheid zijn vastgelegd in het Bouwbesluit.

Van den Heuvel gaf op 16 januari in een raadscommissievergadering al aan dat de voorlopige conclusies op een 'total loss' van 't Speelhuis wezen. De grote brand op 29 december heeft de muren doen scheuren. Ook zijn vloeren verzakt en is de hele beton- en staalconstructie 'zeer ernstig beschadigd', meldde de wethouder toen al.

De afgelopen weken werden allerlei acties gevoerd voor herbouw van het karakteristieke gebouw. Abel Blom, de zoon van Piet Blom, pleitte daar ondermeer voor. Hij sprak vorige week nog met zes Helmondse raadsfracties. Via internet werd een petitie gestart. Die is door meer dan duizend mensen ondertekend.

Comment

• e-sonic
        • Aug 2004
        • 329

De OLV kerk in Helmond wordt de komende vijf jaar de locatie voor theater in Helmond, onlangs werd de laatste mis gehouden, ondergetekende mocht het bestek en de offertes bekijken voor het meest recente audiosysteem van de kerk. De aanwezige luidsprekers waren nog op een buizenversterker in bedrijf geweest.

http://www.ed.nl/specials/Speelhuis/11594839/Laatste-mis-in-Helmondse-OLV-kerk.ece

Last edited by e-sonic; 05-09-12, 15:08. Reason: plaatje
        Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Ik vermoed dat die Kerk ook wat langer in bedrijf geweest is dan het geKanteldeKubusTheater.
          En de aard van de programmering is natuurlijk in al die jaren ook niet zo veel veranderd.
          Dus kun je daar ook redelijk oude appartuur aantreffen.

Comment

• R. den Ridder
            • Sep 2000
            • 1500

Originally posted by e-sonic
            De OLV kerk in Helmond wordt de komende vijf jaar de locatie voor theater in Helmond, onlangs werd de laatste mis gehouden, ondergetekende mocht het bestek en de offertes bekijken voor het meest recente audiosysteem van de kerk. De aanwezige luidsprekers waren nog op een buizenversterker in bedrijf geweest.
            Ik hou me van harte aanbevolen voor die oude speakers.. niks tegen een setje goede breedbanders gekoppeld aan een moderne tweeter in een open baffle in de huiskamer!

Comment

• e-sonic
              • Aug 2004
              • 329

De installatie is al een paar jaar geleden vervangen, ik ben met de metingen voor het bestek in 2007 begonnen, ook de huidige eaw installatie zul je in de theater omgeving niet tegenkomen. De aanbesteding voor het theatersysteem loopt nu, o.a. analoge en digitale infrastructuur. De kerk wordt voor een periode van 5 jaar ingezet als theater.
              Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Is er al nieuws ivm het afgebrande theater zelf? Is de oorzaak ondertussen al gevonden?
                Zijn er plannen voor de heropbouw?

Comment

• SPS
                  • Mar 2004
                  • 1662

Originally posted by R. den Ridder
                  Ik hou me van harte aanbevolen voor die oude speakers.. niks tegen een setje goede breedbanders gekoppeld aan een moderne tweeter in een open baffle in de huiskamer!
                  Hmm. 9710'en? Lijkt wel een beetje. In ieder geval Philipsjes met alnico magneten. Leuk om te hebben inderdaad.
                  Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• e-sonic
                    • Aug 2004
                    • 329

EL7011-11, is nogal populair op Duitse fora, ik weet niet waar ze gebleven zijn...

Last edited by e-sonic; 12-09-12, 20:44. Reason: link

Comment

• e-sonic
                      • Aug 2004
                      • 329

Renders van de nieuwe opstelling, theater in de kerk.

Meld je aan bij Facebook om te delen en contact te maken met je vrienden, familie en mensen die je kent.

Morgen gaat het nieuwe Speelhuis open,

groet jurjen
                      Last edited by e-sonic; 08-02-13, 15:17. Reason: opening morgen

Comment

• drbeat
                        • Jun 2012
                        • 671

Originally posted by e-sonic
                        Renders van de nieuwe opstelling, theater in de kerk.

Meld je aan bij Facebook om te delen en contact te maken met je vrienden, familie en mensen die je kent.

Morgen gaat het nieuwe Speelhuis open,

groet jurjen
                        Ook op architectenweb heeft men vanuit de architect een aantal foto's staan, volgens mij wat ouder maar erg mooi geworden hoor! Mijn inziens HERBESTEMMING OP ZIJN BEST!! al ben ik wel benieuwd naar hoe het daar klinkt....

en op de eigen site ook een leuk verhaaltje:

Mijn inziens Prachtig....al klopt de bovenste quote niet, het is pas 9 februari open gegaan volgens de site...
                        Doet niet af aan het verhaal...HELMOND heeft weer een SPEELHUIS!

En ik mag met mijn dochter naar bumba in dromenland in het speelhuis te Helmond, haar eerste theaterbezoekje....hoop dat ze geniet!
                        Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• SPS
                          • Mar 2004
                          • 1662

Originally posted by drbeat
                          En ik mag met mijn dochter naar bumba in dromenland in het speelhuis te Helmond, haar eerste theaterbezoekje....hoop dat ze geniet!
                          En jij ook natuurlijk! Zijn we toch niet te groot/oud voor toch?
                          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

Als het "nieuwe" Speelhuis een succes blijkt,
                            zijn er mogelijk nog heel wat andere gemeentes
                            die hun (leegstaande) kerkenbestand
                            alsnog eens onder de loep kunnen nemen.

Want theater-nieuwbouw of kerken-verbouw?
                            Dat scheelt toch vaak een miljoenetje of wat.

Uiteindelijk is het toch allemaal "poppenkast" en "show".

Comment

• Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

Originally posted by rinus bakker
                              Want theater-nieuwbouw of kerken-verbouw?
                              Dat scheelt toch vaak een miljoenetje of wat.

Uiteindelijk is het toch allemaal "poppenkast" en "show".
                              Goed punt. Vergeet ook even niet dat kerken al eeuwen lang vergelijkbaar opgebouwd werden als 'theaters' (maar dan zonder portaal/proscenium) om een grote massa toe te kunnen spreken.

Akoestiek en veel natuurlijk licht is immers het enige wat ze echt hadden tot we met luidsprekersystemen en dimmerracks begonnen te slepen. Een beetje kerk is gebouwd om iemand verstaanbaar en zichtbaar neer te zetten, voor gauw een paar duizend man in een wat grotere kathedraal. En dat alleen met zijn eigen stem!

Ik denk dat we daar als technici soms nog wat van kunnen leren, hoe het 'vroeger' gebeurde tegenover de massale line-arrays die we nu overal in het plafond knopen, omdat het kan...
                              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• drbeat
                                • Jun 2012
                                • 671

Originally posted by SPS
                                En jij ook natuurlijk! Zijn we toch niet te groot/oud voor toch?
                                Ik denk dat ik er heel erg van ga genieten, vooral van haar reactie's op bumba!! Das hier voor de tv al geweldig!

Enne...Je bent nooit te oud voor Bumba! zeker niet met die kleintjes, dan voel je jezelf even weer die leeftijd!!
                                Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

Working...