Theater 't Speelhuis, Helmond door brand verwoest

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

    #61
    Originally posted by rinus bakker
    Als het "nieuwe" Speelhuis een succes blijkt,
    zijn er mogelijk nog heel wat andere gemeentes
    die hun (leegstaande) kerkenbestand
    alsnog eens onder de loep kunnen nemen.

    Want theater-nieuwbouw of kerken-verbouw?
    Dat scheelt toch vaak een miljoenetje of wat.

    Uiteindelijk is het toch allemaal "poppenkast" en "show".
    Misschien een leuke verandering van het kerkbestuur....een programeringsbestuur voor de kerk...volgens berichten in Cobouw zijn er straks mega veel kerken die leeg komen te staan en het vastgoed wordt afgestoten.


    Wie weet een nieuwe markt....al denk ik met betrekking tot de vollumme's die er bij een concert gehaald worden het in een kerk met die mega glasvlakken met glas in lood raampjes toch wat moeilijk gaat worden de geluidsproductie binnen te houden dusdanig dat er niemand last van heeft....Allemaal mogelijk hoor technisch...maar in deze tijd kostendekkend te exploiteren?? dat zal de moeilijkste uitdaging worden. Uberhoubt de herbestemming van dit soort vastgoed naar een bruikbare en in in de toekomst te exploiteren verhuur of koop is complex maar zeer interessant.

    Tijdje terug een klein kerkje gezien wat tot woonhuis werd verbouwd met diverse inpandige verdiepingen met veel respect voor de oude vollummes en interieur...echt een prachthuis met een prachtig gebouw...met de nodige zorg en onderhoud....
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

    Comment

    • Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

      #62
      Originally posted by drbeat
      Wie weet een nieuwe markt....al denk ik met betrekking tot de vollumme's die er bij een concert gehaald worden het in een kerk met die mega glasvlakken met glas in lood raampjes toch wat moeilijk gaat worden de geluidsproductie binnen te houden dusdanig dat er niemand last van heeft....Allemaal mogelijk hoor technisch...maar in deze tijd kostendekkend te exploiteren?? dat zal de moeilijkste uitdaging worden. Uberhoubt de herbestemming van dit soort vastgoed naar een bruikbare en in in de toekomst te exploiteren verhuur of koop is complex maar zeer interessant.
      Zo'n kerk is er op gemaakt om geluid (van voor naar achteren) zo ver mogelijk te dragen, en dat vooral in de frequentiebereiken van spraak en zang. De bouw van een kerk is, met opzet, een enorme golfpijp naar achteren toe.

      Laat dat nu net zijn waar we tegenwoordig veel voor uitversterken om de afstand te kunnen halen, wat uiteindelijk betekent dat je in zo'n kerk met véél minder PA toe zou kunnen dan de monster-systemen die je nu overal ziet. Ook voor de wat stevigere muzieksoorten.

      Ik ben eens benieuwd wat iets simpels als een gevlogen conventioneel systeem (bv. 2x12" per kant) met een centerclustertje en een paar subs in zo'n kerk zou doen...
      First make it work, then make it look pretty!

      Comment

      • SPS
        • Mar 2004
        • 1662

        #63
        Originally posted by Stoney3K
        Zo'n kerk is er op gemaakt om geluid (van voor naar achteren) zo ver mogelijk te dragen, en dat vooral in de frequentiebereiken van spraak en zang. De bouw van een kerk is, met opzet, een enorme golfpijp naar achteren toe.

        Laat dat nu net zijn waar we tegenwoordig veel voor uitversterken om de afstand te kunnen halen, wat uiteindelijk betekent dat je in zo'n kerk met véél minder PA toe zou kunnen dan de monster-systemen die je nu overal ziet. Ook voor de wat stevigere muzieksoorten.

        Ik ben eens benieuwd wat iets simpels als een gevlogen conventioneel systeem (bv. 2x12" per kant) met een centerclustertje en een paar subs in zo'n kerk zou doen...
        De zang van vroeger was vooral gregoriaans. Heeft toch wat minder bpm dan de herrie van tegenwoordig. Dat wordt een grote brij in een kathedraal. Tenminste zonder enorme acoustische aanpassingen. En dan heb je je array-tje weer nodig......

        verstaanbaarheid was toen ook slecht, maar niet zo belangrijk met missen in het Latijns.....
        Last edited by SPS; 13-02-13, 12:24.
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

        Comment

        • vasco
          • Oct 2003
          • 2567

          #64
          Precies, paar weken geleden was ik nog in een oude kerk i.v.m. een begrafenisdienst. Koor was te horen (en zuiver) dus je mag concluderen dat een kerk is gemaakt om het geluid zo ver mogelijk te dragen. Maar welke tekst ze zongen was niet te verstaan, slechte spraakverstaanbaarheid gewoon één brij (leven de boekjes die je uitgereikt krijgt bij binnenkomst zodat je mee kan lezen).

          Een kerk ombouwen tot theater vraagt ook akoestische aanpassingen als je niet alleen geluid achterin wilt krijgen maar ook wilt dat dit geluid verstaanbaar/definieerbaar is.

          Comment

          • drbeat
            • Jun 2012
            • 671

            #65
            Originally posted by vasco
            Een kerk ombouwen tot theater vraagt ook akoestische aanpassingen als je niet alleen geluid achterin wilt krijgen maar ook wilt dat dit geluid verstaanbaar/definieerbaar is.
            Kerken in gotische stijl, zoals er vele in Nederland staan met een middenschip, zijbeuken enz. zijn NOOIT gebouwd voor de akoustiek...zij zijn zo gebouwd om te imponeren. Een kerk was in origine een plaats van samenkomst.
            Na dat men hoger, groter en protseriger konden bouwen door boogstructuren, en de kerk machtiger was dan de politie moest een kerk imponeren, je overdonderen en je stil krijgen door zijn verschijningsvorm.

            Heeft niets met akkoustiek te maken hoor, dat was het laatste waar men zich mee bezig hield. Veel meer met macht, in de kerk, vanuit de kerk, en gezien worden. Veel rijke stinkerds werden zelfs onder de plaats waar men altijd zat begraven onder de steen aldaar. (daar komt het gezegde rijke stinkerd ook vandaan omdat die lijken begonnen te rotten en te stinken en die gassen naar boven kwamen).

            Beelden, grote orgels, grote schilderijen van heiligen, liefst door 1 persoon geschonken aan de kerk om zijn plaatsje in de hemel te kopen was het doel van de hoogte, en imponeren. altans in de katolieke kerken, en later ook wel in de protestantenkerken, maar dat was veel later in tijd. Kleine kerkjes (maar ook de grote) moesten licht, en ruimte creeren. vandaar het hoge van de kerken, om het licht binnen te krijgen zodat je vroeg in de morgen en laat in de avond nog veel licht had in je kerk. Het moest allemaal naar de hemel wijzen, want daar wilde we toch allemaal naar toe..

            Kerken zijn voornamelijk gebouwd op symboliek en geloofsovertuigingen van de mensen. Rationaliteit met doordachte concepten was destijds ver te zoeken. Er zijn ook vele kerken ingestort, omdat deze slecht en te groot waren gebouwd. Dus verhalen van goede verstaanbaarheid van een kerk, zoals in Nederland veel gebouwd zijn is (meestal) een fabeltje hoor!

            Kerken(uitzonderingen daar gelaten) zijn akkoustisch een grote ramp.

            Men handelde niet om het geluid naar voren te brengen. Dat kon in die tijd nog geen werkend mens verstaan, al dat latijn en niemand die er zat voor het woord van *** maar meer voor de buurt, want je lag er uit als je niet op zondag 2x naar de kerk ging. Als je baas je niet had zien zitten op zondag, had je vaak maandag wat uit te leggen.

            Vaak zijn kerken ook in de fundering gebroken, door zetting van de ondergrond, interne verbouwingen, aanbouwen van zijbeuken aan het middenschip, en het bouwen van tombes dicht in de spanningslijnen van de dragende zandlagen onder de fundering.

            Nee een Kerk opnieuw herbestemmen is compex maar zeer interessant te noemen.

            Sommige kerken zijn kortweg gewoon niet te herbestemmen omdat er geen behoefte is aan een gebouw van dat soort formaat...Helaas, want het hoort bij het stukje geschiedenis van Nederland.
            Last edited by drbeat; 13-02-13, 13:58. Reason: ....
            Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

            Comment

            • ajdeboer
              • Feb 2009
              • 198

              #66
              Originally posted by drbeat
              Rationaliteit met doordachte concepten was destijds ver te zoeken.
              [...]
              Men handelde niet om het geluid naar voren te brengen.
              Zonder te veel off-topic te gaan, maarre:

              Het 'dak' op de kansel was toch een doordacht concept om de spreker te versterken.
              Na de Reformatie (omstreeks 1517) werd er meer en meer in de volkstaal gesproken.
              Verstaanbaarheid was dus wél een puntje (denk maar weer aan de preekstoel...).
              Der Aa-kerk in Groningen is groot (en ontzettend hoog), maar de spreker op de kansel is perfect tot in alle hoeken te verstaan zonder versterking.

              Ontopic:
              In Sneek is een oude kerk (Noorderkerk) omgebouwd tot theater. Ik heb nog nooit zo'n prachtig theatertje gezien.
              Ontzettend intiem (200 stoelen op inschuiftribune) en perfect voor kleine voorstellingen. Qua sfeer helemaal aanpasbaar doordat alle ruiten te verduisteren (= echt donker) zijn.
              Door het witte interieur heb je verder met led alle mogelijkheden om sfeer te scheppen.

              Lijkt me een goed concept daar in Helmond.

              Comment

              • drbeat
                • Jun 2012
                • 671

                #67
                Originally posted by ajdeboer
                Zonder te veel off-topic te gaan, maarre:

                Het 'dak' op de kansel was toch een doordacht concept om de spreker te versterken.
                Na de Reformatie (omstreeks 1517) werd er meer en meer in de volkstaal gesproken.
                Verstaanbaarheid was dus wél een puntje (denk maar weer aan de preekstoel...).
                Der Aa-kerk in Groningen is groot (en ontzettend hoog), maar de spreker op de kansel is perfect tot in alle hoeken te verstaan zonder versterking.

                Ontopic:
                In Sneek is een oude kerk (Noorderkerk) omgebouwd tot theater. Ik heb nog nooit zo'n prachtig theatertje gezien.
                Ontzettend intiem (200 stoelen op inschuiftribune) en perfect voor kleine voorstellingen. Qua sfeer helemaal aanpasbaar doordat alle ruiten te verduisteren (= echt donker) zijn.
                Door het witte interieur heb je verder met led alle mogelijkheden om sfeer te scheppen.

                Lijkt me een goed concept daar in Helmond.

                inderdaad zijn men later aanpassingen gaan doen voor de verstaanbaarheid, preekstoel, meer houten banken voor het dempen langs de muren enz.. Ook omdat de missen na inderdaad de Reformatie weer in volkstaal werd gesproken.

                On topic,

                Waarom Helmond dit een Tijdelijk theater noemt...dat vind ik dan eigenlijk weer jammer.
                Het is inderdaad kwa sfeer, intimiteit, en zoals hier boven met licht prachtig uit te lichten en zijn er sferen prachtig te scheppen.. En mijn inziens niet te evenaren!
                Het is mijn inziens erg mooi geworden, en kwa concept mijn inziens zeer doordacht. Zeker kwa architectuur.

                In de buurt heeft bijvoorbeeld Deurne een (groot) probleem met de theaterzaal in het Cultureel centrum...maar hebben ook een prachtige kerk (kerken) leeg staan waar niets mee gebeurt en waar de accoustiek prachtig is, en kwa sfeer net zo in te richten is...alleen wil iedereen iets NIEUWS...Helaas. Want herbestemming van dit soort panden is essentieel voor het behoud van dit erfgoed. Ik hoop dat meerdere investeerders en directeuren van dit soort theaters dit stokje doorgeven en tot een succes brengen!
                Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                Comment

                • NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

                  #68
                  offtopic

                  Zonder in bouwkundigheden te vallen in dit topic
                  is de bouw(vorm) van een kerk veelal gebaseerd op
                  religieuze inspiratie. Geïnteresseerden vinden op google
                  hier voldoende over.

                  Dat (oude) kerken akoestische mormels zijn, is naar mijn mening
                  zeer subjectief. Het ligt er maar aan wat je in een ruimte wilt
                  doen. In veel (oude) kerken is zingen ultiem, maar zet er alsjeblieft
                  geen zwaar instrumentarium bij (drums/bas). Hiernaast doen de
                  (dwars)fluit en de viool het er weer erg goed.

                  Dat akoestiek een subjectief begrip is, wordt wellicht duidelijk als
                  je naar je badkamer kijkt. Ultieme ruimte voor de opname van een
                  mondharmonica!

                  Verder is het concept van herbestemmen van kerken niet geheel nieuw.
                  Medio jaren 90 kreeg een kerk in Veenendaal de nieuwe bestemming van
                  opnamestudio (Willibrordstudio's). Schuin tegenover het theater in Gorinchem
                  heeft een kerk de bestemming wooncomplex gekregen en zo zijn er vele vele
                  voorbeelden.

                  Herbestemmen blijft zeker interessant, maar of het voor de theaterwereld
                  financieel en infrastructureel haalbaar is?

                  grtz

                  Nes
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                  Comment

                  • drbeat
                    • Jun 2012
                    • 671

                    #69
                    Originally posted by NesCio01
                    offtopic

                    Herbestemmen blijft zeker interessant, maar of het voor de theaterwereld
                    financieel en infrastructureel haalbaar is?

                    Denk eerlijk gezegd van niet dat dit soort gebouwen erg interessant zijn voor herbestemming op dit moment. Heel Reeel gezien zijn dit soort gebouwen kosten technisch al een uitdaging op zich, zonder de technische kant mee te nemen is het al complex.
                    De bouw heeft het al moeilijk genoeg om uberhoubt wat te mogen bouwen op dit moment..

                    En idd.. Die dwarsfluiten enz. klinken er inderdaad vaak mooier. Echt per kerkje afhankelijk. Maar dat de grote kerken die nu veel al leeg komen staan altijd mooi klinken..tja...daar gaat ook een wereld aan vooraf.

                    Kortom Helmond heeft er weer een mooi theater bij!....

                    Ps, Zijn er hier veel mensen die er vaak klusjes hebben? Ik heb er de laatste tijd bij mij in de buurt geregeld een leuk klusje aan. betaald wel niet zo veel, en het is voor mij vaak meer onder het mom van naastenliefde maar vind het vaak leuk omdat je dan instrumenten hebt die je eigenlijk bijna nooit uitversterkt...(viool, contrabas met strijkstok, fluiten en piano met een koor er bij is het vaak erg leuk om te doen.)en je relatief weinig mee moet slepen.


                    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                    Comment

                    • KlankOntwerp
                      • Jun 2008
                      • 130

                      #70
                      De akoestiek van middeleeuwse kerken is dramatisch voor moderne muziek en theater. Vergeet niet dat de componisten hun muziek aan de ruimte aanpasten. Zo werd er in kerkmuziek (en in de preek) met lagere tempi gewerkt en met meer ruimte voor de noten (of spraak). Als het al snel en vol werd dan waren het vaak passages in dezelfde toonsoort om dissonantie te voorkomen (overigens werd dissonantie nu ook anders dan toen ervaren). Kamermuziek kon veel meer informatie (en versieringen en dynamiek) bevatten natuurlijk.

                      Wil je naar de echte kenners van de akoestiek in het theater dan moet je kijken vóór de Christelijke terreur die ons 1000 jaar lang achterlijk hield en revolutionaire ideeën en uitvindingen vernietigde/verbood. De Romeinen bouwden fantastische theaters in de juiste vormen om het uitstekend te kunnen horen. De muren op de speelvloer liepen in een hoek naar de ronde tribune toe waardoor al het geluid naar het publiek gefocust werd. Ook zetten ze potten in de hoeken als akoestiekbeheersing (Helmholzresonatoren) en hadden ze zwevende vloeren. Zelfs nu nog vinden we dingen uit die tijd die we in retrospectief pas begrijpen nadat we het zelf heruitvinden (bekendste voorbeelden zijn batterijen en beton).

                      Maar dit geheel terzijde.

                      Comment

                      • e-sonic
                        • Aug 2004
                        • 329

                        #71
                        Er staan op het twitter account van het speelhuis ook wat semi-humoristische filmpjes over de werkzaamheden in de voorbereiding.
                        onderwerpen zijn ook geluid en akoestiek. Ik heb zelf de metingen gedaan voor de vervanging van het audio-systeem voor het gebruik als kerk. De voornaamste uitdagingen zaten in de locaties voor het plaatsen van de luidsprekers, de zijwanden staan erg ver achter de microfoonposities. Verder was er sprake van brandpunt vorming in de koepels.

                        Huidige kerken zijn doorgaans kleiner en minder hoog. problemen met holle vormen en een te harde afwerking voor een goede spraakverstaanbaarheid zijn nog veelvoorkomend.
                        Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

                        Comment

                        • frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

                          #72
                          In een ver verleden heb ik ooit in een kerk gespeeld in Nederland.
                          Ze hadden daar een glasconstructie (soort serre) ingebracht voor de akoestiek.
                          Dit werkte behoorlijk goed.

                          Comment

                          • LJ Gerrit
                            • Apr 2002
                            • 479

                            #73
                            Theater Speelhuis in Helmond is weer open!


                            ------------------------------------------------
                            Without colour, there is no perception
                            ------------------------------------------------
                            MvG

                            Gerrit Schottert
                            Controllux

                            Comment

                            Working...