Rook/Brandmelders

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lala
    • Sep 2008
    • 370

Rook/Brandmelders

Naar aanleiding van het topic over Helmond, is het misschien geen gek idee om even in een apart topic door te gaan.

Rinus zei in dat topic het volgende:

Wat gaan "we" in de sector doen (hoe gaan we om?) met rook/brandmelders - in de zaal?
    Dat je hem op het toneel uitzet dat snap ik, maar ook in de zaal?
    Een al (ruim?) voor aanvang van de voorstelling?
    Normaal gesproken word gezegd 'Waar rook is, is vuur'... Nu weten wij dat dat uiteraard niet klopt, dus wat zijn alternatieven voor rookmelders? Je hebt hittemelders (hebben die nut in een theater met al die 2kw lampen?), en volgens mij heb je ook melders die reageren op stoffen in de lucht (maar dat weet ik niet helemaal zeker!)... Wat is er dus allemaal als alternatief voor de rookmelder?

Op het toneel de rookmelder uitzetten is logisch, maar mijn ervaring is dat heel vaak de rook automatisch de zaal in gaat, of je moet in een of ander rottig theater zitten waar de luchtbehandeling weer eens parten speelt. In de theatershows die ik doe komt af en toe vanaf het podium licht het publiek in, en dat is en blijft altijd het mooiste als je overal dan rook hebt. Net als je bijvoorbeeld gobo`s vanuit de zaalbrug het podium op laat komen. Vaak geeft het nog wat extra kracht als je wat rook in de zaal hebt. (let wel, dit is bij mijn shows wel zo, wat niet bij andere shows hoeft te zijn!!! Geen discussie graag over of het mooi is om bundels uit de zaalbrug te zien!)

Hoe lang van te voren moeten de melders uit staan? Gaan ze tussendoor weer aan? Mijn ervaring is dat in de meeste theaters de melders op verzoek uit worden gezet (ik vraag er altijd om op het moment dat ik mijn hazer/rookmachine stroom geef) en dat ze daarna ook niet meer aan gaan. Zodra de zaal het een beetje toe laat qua luchtbehandeling, laat ik de hazer na de soundcheck heel licht aan staan, zodat tijdens het eten de zaal zich heel rustig vult met rook, zonder dat er grote pluimen ontstaan. Ook de huistechnici zijn dan aan het eten, dus is er niemand in de zaal voor zover ik weet. Hoe op te lossen? Je kunt moeilijk 1 persoon 2/3 uur lang in de zaal zetten...

Ik ben benieuwd naar de discussie!
  • dj-inkognito
    • Jun 2011
    • 416

lastige discussie dit,

Had laatst een optreden in een hotel/zalencentrum waarbij de beveiliging bij opbouw direct bij me kwam met de mededeling of ik geen rookmachine wou gaan gebruiken dit omdat hij anders in het complete gebouw de rookmelders uit moest zetten en de brandweer daar niet zo blij mee zou zijn.

rest in mij dus de vraag: is er geen systeem dat per ruimte afzondelijk aan of afgemeld kan worden?

Lala, wat je zegt klopt wel er zijn inderdaad melders die reageren op stofdeeltjes in de lucht, ( aerosol deeltjes etc ) meeste rookmelders werken met een soort lampjes systeem, zelfde als een laser beveiliging. wanneer de straal/licht bundel word doorbroken geeft het kastje alarm. dit kan dus zijn door de rook uit je rookmachine, maar net zo goed door rook door brand, of als je zaal instort en er een grote hoeveelheid gewoon stof de lucht in word geslingert,
    Deze melders zijn wat mij betreft dan ook totaal niet geschikt voor in theaters etc omdat ze bij het minste of geringste af gaan, wat dus betekend dat je de melders moet gaan uitzetten wat een onveilige situatie zou kunnen opleveren bij brand.

dan heb je ook nog de zogenoemde VUURMELDERS, deze gaan alleen af als de vlam direct in het apparaat komt, of bij extreme hitte wat van een vlam zal komen, wat mij betreft ook niks voor in de theaterzaal omdat die meestal wat hoog zijn en de melder dus pas in een extreem laat stadium af zal gaan. in gangen en kleedruimtes etc zouden deze melders prima volstaan en gaan dus ook niet af door een rookmachine!

OPLOSSING IN MIJN OGEN: de brandgasmelder.
    Een brandgasmelder beschikt over één of meerdere detectoren die bepaalde soorten moleculen kunnen detecteren. Meestal gaat het hierbij om koolstofmonoxide of koolstofdioxide detectoren omdat die bij brand in grote hoeveelheden vrijkomen. Dit type kan ook op stoffige en/of warme plaatsen worden gebruikt waar andere soorten melders niet of minder goed toepasbaar zijn.( theaterzalen dus ) Nadeel van brandgasmelders is dat ze erg duur zijn. prijs licht zoon beetje in aanschaf 5x boven een simpel rook detectie meldertje? Bijkomend voordeel is dat ze ook alarm slaan bij slecht functionerende CV ketels en geisers die lekken hahaha.

een andere ( in mijn ogen zou het verplicht moeten zijn weet niet of dat nu al zo is ik kom bijna niet in theaters...) oplossing voor de uitgezette rookmelders on stage zou de simpele handbrandmelder zijn? een melder die afgaat door het indrukken van een knop of een breekglaasje. Deze melder is dus niet automatisch en vereist menselijk handelen. Maar daarom is dit type nog niet altijd minder effectief. In een bemande omgeving zal een mens in de regel als eerste een brand waarnemen ten gevolge van ons gecombineerde waarnemingsvermogen (visueel, geluid en geur). en is dus perfect voor on stage lijkt me?

Rick
    Last edited by dj-inkognito; 05-01-12, 11:24.
    "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

Comment

• Lala
      • Sep 2008
      • 370

Originally posted by dj-inkognito

een andere ( in mijn ogen zou het verplicht moeten zijn weet niet of dat nu al zo is ik kom bijna niet in theaters...) oplossing voor de uitgezette rookmelders on stage zou de simpele handbrandmelder zijn? een melder die afgaat door het indrukken van een knop of een breekglaasje. Deze melder is dus niet automatisch en vereist menselijk handelen. Maar daarom is dit type nog niet altijd minder effectief. In een bemande omgeving zal een mens in de regel als eerste een brand waarnemen ten gevolge van ons gecombineerde waarnemingsvermogen (visueel, geluid en geur). en is dus perfect voor on stage lijkt me?
      Ja... En nu lees mijn laatste punt nog eens?

Comment

• ajdeboer
        • Feb 2009
        • 198

[natte-vinger-werk modus]
        Hoe zit het met camera's?
        Tegenwoordig zijn er bij slijterijen camera's met een systeem met leeftijdsherkenning te vinden.
        Ook is gezichtsherkenning, kentekenplaatherkenning, etc. geen probleem meer.

Is er geen systeem wat rook en/of vuur kan herkennen?
        [/natte-vinger-werk modus]

Comment

• mvdwerff
          • Sep 2010
          • 144

Bij uitschakeling van branddetectie moet een brandwacht aanwezig zijn. Deze persoon neemt dus de taak van de melder over.
          Daarnaast zijn er 100den systemen op de markt welke zoneafhankelijk werken. Gelukkig maar, waar weet je anders waar de brand is?
          Mark van der Werff
          Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

leuk...
            -budget? nul.
            -oplossing? te duur.

Comment

• tha_dj
              • Jan 2004
              • 375

Nou goed !!!

Ff baas spammen.

Is dus de signalering voor de brandweer, erachter hangt een installatie van welk willekeurig merk / fabrikant.

Meestal uitgevoerd met tig soorten melders voor tig soorten ruimtes.

Hangt meestal ook nog een standaard display kastje in de buurt ( of in kleinere pandjes alleen dit kastje )
              Hierop kun je dus willekeurig zone's uitzetten, standby zetten, enz.

Gaat dan NIET direct een alarm naar de brandweer maar naar de zogenaamde brandwacht......moet dit alarm wel afmelden alszijnde VALS alarm.
              Anders alsnog een uitruk.

Maar goed, ligt allemaal aan gemeente eisen, gebruikers eisen, enz hoe uitgebreid en luxe zo'n installatie wordt aangelegd.

Bestaat al jaren, hangen er duizenden maar geeft GEEN garantie's.
              your light !

Comment

• Lala
                • Sep 2008
                • 370

Ja, dan heb je een hele mooie installatie... Maar wanneer gaat die uit, en wanneer gaat die weer aan? Zou een theater het moeten verplichten dat wanneer niemand in de zaal is, dat de melders weer aan gaan, terwijl de lichtman de zaal rustig wil vullen met rook?

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Ook niet goedkoop, maar zou een sprinklerinstallatie iets kunnen redden? Werkt volgens mij op temperatuur, maar grijpt bij veel te hoge temperatuur ook meteen in. Waterschade is erg, maar helemaal uitgebrand is nog erger.

Speakertech
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Maar MAC raakt hem weer ouderwets op de kop:
                    alles is (op voorhand) altijd te duur.
                    Er is nooit ergens budget voor dit soort zaken.
                    Want risico's afwegen is niet echt iets voor politici (of verzekeraars of bankiers ;-)
                    En ach
                    - wat kost nou een nieuw schouwburgje helemaal nog?
                    Zolang provincies (en gemeentes) vele vele 10-tallen miljoenen op banken in Ijsland
                    konden stallen (en kwijtraken) kan dit flutbedragje er ook nog wel bij?
                    Gewoon de 85000 inwoners allemaal een geeltje laten overmaken (=goed doel nietwaar!?)
                    en klaar: voor 20miljoen staat er vast wel weer een leuke kubus.
                    (En hangt er ook weer eens wat substantieels aan een paar corrupte strijkstokken)

Ik denk overigens dat er ook allerlei warmte/hitte detectie apparatuur bestaat,
                    maar ja MAC zei al eerder dat daarvoor geen budget is.
                    (en is ook veel minder aan "op te strijken"... ;-)

Tot "Het kalf en de Put" natuurlijk weer als toneel, opera of cabaret moeten worden gespeeld.
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Maus0611
                      • Sep 2009
                      • 2

Melders die werken op gassen die ontstaan bij brand, hoe reageren die op een uitgefikt filter? Het zal je net gebeuren dat de 2kw'er met 195 onder een melder hangt, en het filter wegsmelt....

Comment

• Joost1989
                        • Feb 2009
                        • 20

melders op hitte zijn in mijn ervaaring zo gevoelig dat als je er 3 tellen met een wapper op schijnd je al de sjaak bent.

ik werk vaak in de agnietenhof in tiel, daar is de regel dat er iemand van de techniek op het toneel moet blijven zolang de melders uit staan.
                        om te zorgen dat je niet altijd moet wachten zijn er rook-luiken, in 20/30 min is alles weg.

oplossing is meestal heel simpel,
                        stellen met rook -> 16.30 rook uit -> 17.00 rook weg, melders aan, eten -> 19.00 terug van het eten, melders uit, rook aan

goeie hazer heeft aan een uur meer dan genoeg tijd om de zaal mooi vol te krijgen.
                        (en anders huur je er maar twee)

Comment

• plattebever
                          • Sep 2011
                          • 23

Originally posted by Joost1989
                          oplossing is meestal heel simpel,
                          stellen met rook -> 16.30 rook uit -> 17.00 rook weg, melders aan, eten -> 19.00 terug van het eten, melders uit, rook aan
                          Met deze optie is het wachten op het moment dat de melder wordt vergeten om 19.00 en net voor aanvang staat de brandweer op de stoep...

Gewoon op verzoek de melders uit en op het moment dat de technici nog even een drankje doen, aan het eind van de avond, als alles in de wagen zit de melders pas weer aan.
                          Mijn ervaring is trouwens dat er altijd wel iemand tussen 17.00 en 19.00 in het theater is, dus niet te moeilijk doen omdat het één keer is mis gegaan!

Groeten Willem,

Comment

• chippie
                            • Jul 2006
                            • 528

Op de ene plaats doen ze niet moeilijk als je rook bij hebt. Zetten ze zonder probleem heel de zaal uit. Is dat veilig??? Neen maar het is ofwel het ene, rook, of liters water.

Op de andere plaats moet je stroom nemen via een kast die aangesloten is op de brandmeldcentrale m.a.g dat de brandweer komt kijken en zonder iets te zeggen alles even zonder spanning zet. Heb die man even zijn vet gegeven. Bij brand heb je dat niet in de hand.
                            Maar eerst even uitzetten en direkt aan is niet zo goed....... de klik klak methode.

Nu persoonlijk heb ik geen probleem mee. Als de klant rook vraagt , vragen wij of ze in de zaal de brandmelders uit kunnen zetten. Neen, geen rook, ja, wel rook.... simpel.
                            IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• Joost1989
                              • Feb 2009
                              • 20

Originally posted by plattebever
                              dus niet te moeilijk doen omdat het één keer is mis gegaan!
                              deze regel geld al 10 jaar, vooral omdat de horeca nooit op tijd kan merken dat er iets mis is.
                              in de 3 jaar dat ik er nu werk, is het nog nooit gebeurt dat de melders zijn vergeten aan te zetten na het eten.
                              elke huistech weet dat het gezelschap graag zo snel mogelijk de rook aan wil zetten, dus als je als eerste binnen komt:
                              jas op hangen -> melders uit -> gil geven dat de rook aan mag.

vroeger vond iedereen het vreemd, nu plotseling normaal

Joost

Comment

Working...