01v96 uitbreidingskaart AES <> ADAT + algehele uitleg

Collapse
X
Collapse
more_options-1
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nikotech
    • Jan 2010
    • 11

01v96 uitbreidingskaart AES <> ADAT + algehele uitleg

Daar ik best wel een hoop voordelen van het digitaal schuiven zie heb ik zeer recent een tweedehands 01V96 aangeschaft.
    Bij de koop zat inbegrepen een AES kaart en braek-out kabel.
    Nu had ik me reeds flink ingelezen op dit o.a. dit forum maar hou toch best wel wat vraagjes over.
    Zo lees ik bv maar erg weinig over en de toepassing van de AES uitbreidings kaart. Meerendeel gaat over de ADAT uitbreiding naar een AD/DA converter om bv meer in en uitgangen te creรƒยฉren. Naar wat ik begrijp zou dat ook met de AES uitberiding moeten kunnen. Las ergens dat deze afhankelijk van de sample rate van de tafel 4 in / 4 out dan wel 8 in / 8 out zouden moeten wezen. Vreemd genoeg tref ik slechts 4 XLR male/female aan.
    Graag zou ik wat meer uitgangen willen hebben dus vroeg ik me af kan ik deze AES uitgangen zo zonder meer gebruiken voor bijvoorbeeld 4 monitor mixen ? of moet er eerts nog een converter tussen. Of beter om de ADAT welke reeds op de tafel zit te gebruiken met een AD/DA converter ?

Wellicht iemand in de buurt van Rotterdam die me eens bij wil praten / wat verder wegwijs kan/wil maken op deze tafel ??
    Je hoeft niet ziek te zijn, om beter te worden
  • peterwagner
    • Oct 2008
    • 317

Ik woon niet bepaald in de buurt van Rotterdam, maar misschien kan ik je wel zo een beetje wegwijs maken.
    AES-EBU is een digitaal protocol waarbij 2 kanalen over 1 xlr-kabel gestuurd worden. Met de uitbreidingkaart beschik je dus over 16 kanalen i/o. Als je deze voor monitors wil gebruiken zul je inderdaad een D/A converter nodig hebben.
    Maar deze converters zijn nogal prijzig dus ik denk dat het goedkoper is om een andere uitbreidingskaart (analoge uitgangen) te kopen.

Comment

• Nikotech
      • Jan 2010
      • 11

Originally posted by peterwagner
      Ik woon niet bepaald in de buurt van Rotterdam, maar misschien kan ik je wel zo een beetje wegwijs maken.
      AES-EBU is een digitaal protocol waarbij 2 kanalen over 1 xlr-kabel gestuurd worden. Met de uitbreidingkaart beschik je dus over 16 kanalen i/o. Als je deze voor monitors wil gebruiken zul je inderdaad een D/A converter nodig hebben.
      Maar deze converters zijn nogal prijzig dus ik denk dat het goedkoper is om een andere uitbreidingskaart (analoge uitgangen) te kopen.

Peter bedankt voor je reaktie.
      Wat zouden de voordelen van de AES-EBU uitbreidingskaart wezen boven een ADAT kaart. Tafel is gebruikt bij/door een BBC montage A/V studio. Heb nog geen AES converters gevonden, heb je een linkje ?

Heb me vandaag wel alvast een Octopre MKII Dynamics aangeschaft welke ik op de reeds aanwezige ADAT I/O van de tafel kan aansluiten en zo wat meer analoge in en uitgangen. Kan ik voorlopig wel ff mee vooruit. Al is een ADAT uitbreidingskaart 2x8 I/O erbij, wel erg handig voor mijn Alesis HD24
      Wellicht wil er iemand ruilen ????

Verder niemand in de buurt die me een beetje verder kan "bij praten" over de 01V96 ?
      Heb natuurlijk al de handleiding uitvoerig bestudeerd, maar zou toch graag een soort van "hands-on" uitleg willen hebben.

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Ik woon redelijk dicht in de buurt van Rotterdam en ben bekend met deze tafel. Wil je ook best wat hands-on uitleg geven en op weg helpen. Daar er in jouw profiel geen e-mailadres staat kun je mij mailen, kijken wat ik voor je kan betekenen. Misschien is het handig om sowieso je profiel verder aan te vullen.

AES/EBU AD/DA converters zijn zoals Peter al aangeeft best prijzig. Een lossen ADAT kaart kopen (met eventueel daarbij AD/DA converters indien je ook eens wat anders wil aansluiten dan de HD24) is goedkoper.

Comment

• Nikotech
          • Jan 2010
          • 11

"Vasco" super bedankt alvast voor je bereidheid. Ik heb je een mail verstuurt via je website.

Ben ( nog ) niet zo thuis op dit forum, ( ben meer een lezer) maar heb mijn profiel wat verder aangepast.

Ik hoor graag van je !

Comment

Working...