opname groepje

Collapse
X
Collapse
more_options-1
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eliasheuninck
    • Aug 2004
    • 14

opname groepje

Hallo,

ik ga een groepje muzikanten opnemen, ergens in een huiskamer, maar ik beschik maar over twee microfooningangen op mijn mengpanneeltje.

Mijn gedacht was om het dan met 1 mic (AKG-c2000B) op te nemen.

de muzikanten zijn: een contrabas (versterkt), een gitaar (versterkt), een drumstel, een piano en zang of een viool.

moet de drum dan heel zacht spelen, want verweg kan die niet gaan staan, of zijn er andere technieken om zoiets goed (aanneembaar) te laten klinken?

enig advies?

groeten,
    elias

• MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Allereerst vraag ik me af wat je met de opnames gaat doen als ze klaar zijn, want voor proffesionele doeleinden zal het resultaat met bovenstaand genoemde werkwijze niet voldoen.

Verder als je het toch zo gaat doen en geen meer proffesionele apparatuur (of persoon met apparatuur) wilt inhuren veel experimenteren met de plaatsing van de microfoon en maar proberen totdat je een resultaat hebt wat je bevalt. Misschien is het wel een idee om met twee AKG C2000b's te werken zodat je nog een stereo resultaat kunt krijgen.

Comment

• DJ.T
      • Nov 2002
      • 1502

Ik kan je nu al vertellen: Het gaat nergens naar klinken.
      Wat je kunt doen is in elk geval de contrabas en de gitaar via de versterker doorlussen naar je mengpaneel, je krijgt dan niet het ''echte'' geluid, maar wel al stukken beter dan alles met 1 mic. Dan zou ik in elk geval de zang op een apparte mic zetten.
      Het wordt nu alleen wel vogelen met het drumstel.
      Een drumstel opnemen met 1 mic is haast niet te doen.
      Je kunt het ongeveer doen zoals ik nu verteld heb, het resultaat is dan al stukken beter dan een opname met 1 mic maar waarom niet een mengpaneel en een paar microfoons huren?
      We're ready to party, are you?

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Als het een goed combo is, kun je een prima kale mono demo opname maken! Maar je zal enkele uren proefopnames moeten maken en muzikanten/de microfoon verplaatsen. Voor je een goed geluid hebt.

Mits je aan de slag gaat met het oude handwerk. Slaapzakken ophangen, spelwijze aanpassen aan het geluid, muzikanten verplaatsen, de microfoon verplaatsen enz enz.

Vroeger deden ze niet anders.

Ik hoop alleen dat de mensen hiertoe in staat zijn. Want op deze wijze een bandgeluid voor opname maken is een bijna verloren kunst. [V]
        lekker belangrijk!

Comment

• Pino
          • Jul 2002
          • 390

Ik sluit me aan bij Showband.
          Zelf heb ik al heel mooie 1 punt opnames gemaakt op deze hele simpele manier met 2 * B5 van Behringer. In de meeste gevallen gebruikte ik een X-Y opstelling; in andere een A-B opstelling, welke iets meer voller leek te klinken, maar waarmee ik wat ruimtelijkheid miste.
          Probeer in elk geval ook die 2de microfoon te pakken te krijgen, en alles goed te plaatsen; dan zal het vast wel lukken.
          PS: als het combo goed op elkaar is ingespeeld, de zang zeker niet extra versterken, dit maakt het alleen maar moeilijker en komt meestal de klank niet ten goede. Zorg wel dat de microfoons de stem goed oppikken door middel van goede plaatsing, zodat de helderheid niet verloren gaat.
          Succes,
          Pino
          Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• giserke
            • Nov 2003
            • 456

je kan het natuurlijk ook multitrack gaan doen hé met 1 mic.

Comment

• MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

Waarom spelen de contrabas en gitaar versterkt (of is het een electrische gitaar).
              Om wat voor muziek gaat het eigenlijk ?

Comment

• eliasheuninck
                • Aug 2004
                • 14

Bedankt voor de vele reakties!

We hebben uit tijdsdruk op het laatste nippertje toch gekozen voor iemand die het professionneel ging aanpakken.
                Die had nog maar 1 dag een nieuw mackie mengpanneel (8 sporen) en deed het om dat uit te proberen met wat minder geld.

wel: Showband, inderdaad, we hebben die propere huiskamer volgepropt met kussens, en badhanddoeken etc...
                Dan de microfoons opgesteld: 2 lange microfoons (ik weet het merk en type niet, srr) overhead voor de drums, de basdrum werd apart nog eens opgenomen met een gewone mic, de drum speelde in dezelfde kamer, dus moesten de andere mics een beetje weggedraaid zijn.

De contrabas kreeg een hele kleine maar dure mic van neumann (iets km-184 achtig) recht op het rechter klankgat, de gitaar werd opgenomen door met een gewone mic de versterker op te nemen, de piano weer met zo'n neumann. zang en viool met mijn sennheiser evolution. (eerst wilde hij het doen met de C2000B, maar die had veel last van overspraak van de drums, we hebben hem niet gebruikt).

De geluidsman had 2 mengpanneeltjes bij: 1kleintje waarvan ik het merk niet weet, en zijn nieuwe mackie (onyx). Daarvan leidde hij het audiosignaal naar een laptop waar hij met cubase alle 8 tracks tegelijk opnam.

het is nu klaar, en ik hoop dat er nog veel geknipt en geplakt kan worden :-)

DJ.T: we wilden materiaal met de provinciale uitleendienst huren, maar dan moet je een organisatie zijn, mijn zus doet het in opdracht van school, maar dat vonden ze niet kunnen :-(

giserke: we dachten wel om multitrack te doen om de zang van sommige delen erna op te nemen, maar de geluidsman wist nog niet zo goed hoe dat in z'n werk ging.

Mark: Het diende voor het eindwerk van mijn zus, dus geen professionele klank nodig, maar we dachten, komaan, ineens goed, waarom niet?

de contrabas had een element, maar dat klonk niet goed volgens hem, dus hebben we er gewoon die mic voor gezet, e nde gitaar was electrisch, sorry dat ik het vooraf niet zei.
                wat voor soort muziek... Mijn zus heeft het gecomponeerd, en het is denk ik een mix tussen zigeuner-en-popmuziek en de andere muzikanten vullen het aan met rock en jazz toestanden (2 daarvan zijn echte jazzmensen, de gitarist, is meer een singer songwriter-countrytype
                niet echt in één woord te zeggen :-)

zeker erg hard bedankt voor de vele en goede reakties

groeten
                elias

Comment

Working...