Op hol geslagen dimmers

Collapse
X
Collapse
+ More Options
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Funkmaster
    • Dec 2004
    • 204

Op hol geslagen dimmers

Hallo,

Dit weekend hebben wij weer de kleine kunst avond op mijn school. Dit is een avond waar leerlingen een act kunnen doen voor hun ouders en directie en leerlingen.
    Vandaag zijn we begonnen met de opzet.
    Toen we de lichten wilden aanschakelen hadden we echter wat problemen.
    Toen we de xlr kabel voor dmx inplugden begonnen de twee dimmers al hun kanalen af te lopen (6 elk) als in een chase. Al de lichten flitsten 1 voor 1 aan en uit en zo heel de tijd door.
    De dmx kabel die langs de multi naar vanvoor loopt naar de dimmer kruist nergens een stroomkabel (toch niet dat ik zag).
    In het begin werkte het. Er waren nog maar twee lampen aangeschakeld en dien konden we met console vanachter bedienen. Maar toen we meer lampen inplugden liep het mis. Als we de console direct op de dimmers aansluiten (kabeltje van 30cm) lukte het wel.
    Zou iemand me kunnen vertellen wat het probleem zou kunnen zijn?

De dimmers zijn 2 JB-systems dimmers van 6 kanalen elk, stuurtafel is een Botex scene setter 1224, en de belichting loop via hartings naar een splitter box die harting naar gewone stopcontacten omzet.

Alvast bedankt,

Daan
    It's nice to be important, but it's important to be nice...
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Wat voor kabel gebruik je (digitale kabel of normale microfoonkabel) en op wat voor afstand?

Op lange afstanden kun je soms rare effecten krijgen met normale kabels.

Comment

• Funkmaster
      • Dec 2004
      • 204

Normale microfoonkabels...
      De afstand over de multi is ongeveer een 15-tal meter, de afstand van multi naar dimmer is er nog eens 8 bij dacht ik... Laat ons zeggen in totaal tussen de 20 en 25 meter...

Edit:
      Vrijdag komen daar nog vier moving heads bij...
      Twee op podium op blokjes, twee in truss tussen lichten.
      Zal dat dan ook geen problemen geven?
      Vorige jaren nooit geen problemen mee gehad (waren spyros toen, maar ook op dmx), maar door die problemen nu vrees ik een beetje...

Comment

• Jan Kortbeek
        • Jan 2004
        • 37

Je zou kunnen proberen om een terminator als laatste in de rij te plaatsen (weerstand van 120 Ohm plaatsen over pen 2 en 3). En anders moet je gewoon echte dmx kabel gebruiken. Zoals het hoort.

Groetjes,

Jan

Comment

• stakke
          • Jan 2005
          • 66

Door je omschrijving weet je al dat het een kabelprobleem moet zijn.
          Uit mijn ervaring weet ik dat over een lengt van 25m geen probleem mag zijn met een microkabel.
          Ook al tel je nog de meters mee naar je movingheads.
          Het meeste gaat mijn aandacht naar de chase die loopt.
          Meestal met foute kabels (pos. en neg. of massa gewisseld), een kabelbreuk of speakerkabel,krijg je een lijn die onzin doet (lees: oncortroleerbaar snel data proberen weer te geven; tegen een rade van 1200bpm random waarden tussen 0 en 255)
          Dit op alle of enkele lijnen. Dit hoeft niet enkel na de fout te zijn in de DMX-keten.

Wist je touwen al je naar je pars kijkt dat je een generator die op z'n knieรƒยซn gaat op een zelfde mannier kan zien(voorspellen want audio krijgt nog enkele seconden).
          Maar ze gaan hoe langer hoe meer gecontroleerd worden door de generator die stilvalt. (snel ongecontr-->gezamelijk aan uit)

Dus wat het wel is moet je verder gaan zoeken.

Het kan een instelling op de dimmers zijn. De jouwe ken ik niet.
          Maar ga eens op zoek naar instellingen omtrend errors of test instellingen.
          Wat als je foute DMX-stream hebt. Gaan ze dat in testmode?...

Toch steeds eens met andere kabels proberen.
          Als je niet veel in de lucht hebt kan je met 1 lange kabel een test per toestel doen.
          Vertrek achter in je keten en ga zo naar voor.
          Plug je keten ook terug in. Wanneer je ergens in de lijn iets gek gebeurt, dat is het bijna altijd de kabel die er het laatst is bijgekomen.

Greetz

Comment

• Funkmaster
            • Dec 2004
            • 204

Bedankt voor de info...
            Ik zal morgen eens kijken voor nieuwe kabels te proberen... Misscien ook met het weerstandje ertussen (is me al aangeraden geweest).
            Maar 1 iets vind ik toch nog raar. Eerst gebruikte ik 2 microkabels die aan elkaar hingen om alles te testen. Toen ik later diezelfde kabels gebruikte, ging het niet meer...

De heads zullen een apparte sturing gebruiken, dus los van de dimmer. Ik dacht eventueel aan slechte aarding, of te dicht bij electrische leidingen en vandaar die vraag...

Zal proberen wat fotootjes te nemen van de show zelf, kunnen jullie eens zien hoe het er aan toe ging...

Comment

• Funkmaster
              • Dec 2004
              • 204

Oke, hebben vandaag eens met andere kabels geprobeerd en alles werkt perfect...
              Zal dus inderdaad aan een slechte kabel gelegen hebben...
              Alvast bedankt voor de info, en de tip van de weerstand op pin 2 en 3 zal zeker gebruikt worden...

Comment

• mark_b
                • Feb 2005
                • 75

DMX kan af en toe echt spoken. Eigenlijk moet je altijd een eindweerstand gebruiken.
                speaker re-cone-er

Comment

• eddy56
                  • Mar 2004
                  • 102

citaatMX kan af en toe echt spoken. Eigenlijk moet je altijd een eindweerstand gebruiken.
                  als wij de mac 250's in de trekken hebben hangen met een terminator altijd problemen, zonder geen problemen.

verder hebben wij meestal de dmx door de multie, 50mtr geen problemen.

Greetz Eddy
                  Apogee, i\'m loving it!

Comment

• zjeten
                    • Mar 2003
                    • 331

ja,kdacht ook dus slechte kabel.
                    mensen,kan je idd problemen hebben met krachtstroom en microkabel of dmx kabel.kabel is toch voor een groot stuk afgeschermt?
                    mvg
                    jeffrey

Comment

• wallie
                      • Dec 2004
                      • 51

ik heb het ook wel eens gehad toen we dmx over een multikabel stuurde. alles ging toen ook lekker knipperen... na een gewone kabel ertussen te stoppen, deed hij gewoon goed zijn werk.
                      blijkbaar id warm en koud omgedraaid, of iets dergelijks...
                      ~~
                      Ewald

"...But a cow is not entirely full of milk; Some of it is hamburgers!" - Jim the Security Guard "

Comment

• Jasper-Lichtbron
                        • Jun 2001
                        • 2155

citaat:Geplaatst door eddy56

citaatMX kan af en toe echt spoken. Eigenlijk moet je altijd een eindweerstand gebruiken.
                        als wij de mac 250's in de trekken hebben hangen met een terminator altijd problemen, zonder geen problemen.
                        Dan heb je of een kabel met een weerstand anders dan 220Ohm, of een verkeerde eindweerstand. De DMX standaard is ontworpen als lus, en daarom moet je aan het einde je signaal netjes afsluiten.

Het probleem dat je dimmers door hun kanalen lopen lijkt me niet aan je bekabeling te liggen, tenzij ze inderdaad in test stand schieten zoals hierboven al staat. Problemen door slechte of te lange bekabeling (al dan niet met terminator) lijden tot bitswitches in je signaal, dus 1 wordt 0 of omgedraaid. Dat zal echter nooit een net chaseje opleveren maar eerder vage verspringende waarden op je kanalen.

Comment

• Funkmaster
                          • Dec 2004
                          • 204

Wel, het was dus wel degelijk een slechte kabel. Zoals al gezegd een andere tussen gestoken en hebben nu geen problemen meer... Ik heb dan gisteren die kabel eens open gedaan, en de + en - waren gedeeltelijk losgekomen en zaten tegen elkaar gedraaid...

2 Wallie: op sommige lichtsturingen kan je pin2 en pin3 laten omdraaien door een knop te verschuiven achteraan...

Comment

• Jasper-Lichtbron
                            • Jun 2001
                            • 2155

Hah, ja dat is ook wel iets anders dan storing door een kabel die geen 220Ohm is. Als je verbinding slecht blijkt te zijn haal je toch als eerste de 2 connectors open om te even door te meten en te inspecteren?!

Comment

• LuxProDeo
                              • Feb 2003
                              • 245

citaat:Geplaatst door (iCe)

Hah, ja dat is ook wel iets anders dan storing door een kabel die geen 220Ohm is.
                              Voor DMX512 dient kabel met een impendantie van 120 Ohm gebruikt te worden, met een eveneens 120 Ohm eindstop aan het eind van de keten.

LuxProDeo

Comment

Working...