Dmx terminators

Collapse
X
Collapse
more_options-1
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WTT
    • Feb 2002
    • 158

citaat:Ik heb me 47 slagen in de rondte gezocht en toen tot de ontdekking gekomen dat alle 7 terminators (interne jumper) aan stonden!!! Nadat ik er 6 uitgezet heb, alleen de laatste aangelaten, werkt het prima
    citaat:Signaal reflecties zijn er zonder terminators ALTIJD. Je hebt er alleen vaak geen last van, maar dat wil niet zeggen dat je ze dan maar niet moet gebruiken
    Tja carl je zegt het zelf al je kan ze beter niet gebruiken want geen killplug (intern/extern) werkt altijd alleen krijg je bij lange lijnen soms echo's, wat zich vertaald in rare dmx waardes op kanalen die je niet aanstuurt. Met een killplug tussen je spotjes werkt het niet of nauwelijks omdat het signaal na de killplug dusdanig verminkt is dat het spotje zich ernstig afvraagt wat de tafel eigenlijk bedoelt.
    WTT rentals

Comment

• delighted
      • Jul 2003
      • 420

De storingen bij het weglaten van een terminator treden over het algemeen alleen op bij lange DMXlijnen.

Een hoop ellende kan dus ook al voorkomen worden door gebruik te maken van verschillende korte lijnen ipv 1 lange lijn. Maar om zeker van je zaak te zijn is het altijd raadzaam om de terminator te gebruiken. Zolang er maar 1 terminator aan het eind van de lijn zit zal niet eigenlijk nooit voor problemen zorgen. En het scheelt een hoop zoekwerk als er ineens wel een probleempje optreedt.

Comment

• johan L.
        • May 2001
        • 384

nou moet toch eerlijk zeggen dat ik ook al eens heb meegemaakt dat na het toevoegen van een dmxtampon alle spots ineens normaal reageerde en daarvoor eigenlijk maar deden wat hun uitkwam

En dat was 1 dimmerrack 4x Movingheadje en 1x atomic en maximaal 25 meter kabel.
        Net deed ie het nog.

Comment

• joey
          • Nov 2003
          • 6

hallo mijn naam is joey en ik heb een probleem.
          ik heb een movinghead op mijn dmx controller nu zijn mijn parlampen ook dmx gestuurd maar als ik ze op mijn controller aansluit krijg ik ze alleen gedimd, mijn movinghead staat op dmx adres 1 het advies van sommige was om de lampen op 37 te zetten in plaats van twee maar dan doen ze het ook niet min dmx controller is control 192. mischien heeft iemand een goed advies alvast bedankt .
          joey
          j v griensven

Comment

• bouwman.r
            • Nov 2003
            • 13

Heb helemaal geen terminator geplaatst en scanners werken naar mij inziens goed, moet je altijd een terminator plaatsen???

Comment

• -Aart-
              • Jul 2001
              • 801

Ja, dat moet eigenlijk wel.

Het is goed mogelijk dat het soms zonder ook werkt, maar dat is verder niet te voorspellen.
              Een weerstandje van 120 ohm kan je dan een boel ellende besparen, kwaad kan het nooit mits je hem goed gebruikt.
              Daarom staat ook netjes in iedere handleiding uitgelegd hoe en wat.

Verder voor mensen die het "lastig" lijken te vinden om een terminator te gebruiken: Bij het gebruik van DMX 512 voor de besturing van je licht komen nog wel meer kennis en spullen kijken.. De terminator lijkt me dan van ondergeschikte kosten / moeite / lastigheid.

Een lichtshow die op tilt gaat om wat voor reden ook is echt niet leuk (been there .., kapotte kabel toen btw) Als je met zoiets simpels de kans weer wat kleiner kunt maken zou ik dat niet laten.

Comment

• axs
                Moderator
                • Jun 2002
                • 2687

citaat:Geplaatst door joey

ik heb een movinghead op mijn dmx controller nu zijn mijn parlampen ook dmx gestuurd maar als ik ze op mijn controller aansluit krijg ik ze alleen gedimd, mijn movinghead staat op dmx adres 1 het advies van sommige was om de lampen op 37 te zetten in plaats van twee maar dan doen ze het ook niet min dmx controller is control 192. mischien heeft iemand een goed advies alvast bedankt .
                joey
                Joey,

Blijkbaar staan je lampen ingesteld vanaf kanaal 2.
                Dat gaat idd niet lukken....
                Je movinghead gebruikt een aantal kanalen (bv 16). Je moet dan je parren laten starten op bv kanaal 17. Je movinghead gebruikt bv kanaal 1-16 voor zijn functies! (dmx-adres mag niet overlappen!)
                Kan dus idd zijn dat je je head enkel kan dimmen (aangezien het dimkanaal van je head waarschijnlijk kanaal 2 is)

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

citaat:Geplaatst door joey
                  joey
                  Hรƒยฉ, Joey! Welkom op het forum!
                  Om meteen van wal te steken: ooit eens van interpunctie gehoord? Toepassen s.v.p.! (Ik ga hier niet over door, daar is pas geleden een topic voor gesloten, zie 'Moderator's humor' of iets degelijks)

Je kan voor je probleem misschien ook beter een nieuwe topic starten, als het advies van axs je niet verder helpt...

On-topic:
                  Ik heb 2 scanners achter elkaar gezet (2 meter kabel) en ik heb geen terminator nodig. Zijn er nog verschillende omstandigheden waarbij het eerder nodig is er een achter te zetten? Lange kabels met veel apparaten ertussen is al genoemd...

Comment

• -Aart-
                    • Jul 2001
                    • 801

De problemen die kunnen optreden hebben weinig met de exacte kabellengte te maken.

Het is een digitaal systeem; het werkt perfect of er vallen bitjes om en `opeens' wordt het een chaos. Je weet dus nooit hoe ver je van problemen vandaan bent als je geen terminator gebruikt.
                    Of je moet een goede tester hebben die je dat kan vertellen, maar is een terminator dan niet praktischer ? ...

@ Joey; ik had je post wel gezien, maar dat is een compleet ander onderwerp, maak gewoon even een nieuwe aan.

[edit]
                    Sorry als ik wat kortaf wordt, maar ik vind dit ondertussen echt een compleet onzinnige discussie.
                    Mensen die geen termiator's willen gebruiken om wat voor * reden dan ook moeten dat lekker zelf weten, om anderen dat te adviseren vind ik echter eigenlijk onverantwoord en ook vooral onnodig.
                    "zonder randaarde / safety's / whatever - gaat het toch ook ?" ... ja hoor ... [V] De gevolgen zijn minder ernstig, maar het advies is imo even dom.

Comment

• Carl
                      • Nov 2000
                      • 907

WTT: Ik zeg helemaal niet dat je ze niet moet gebruiken, ik zeg juist dat het "een beetje dom" is om het niet te doen. Die 7 ingeschakelde terminators in mijn verhaal waren op รƒยฉรƒยฉn lijn!
                      Je moet ook zeker geen terminators tussen de spotjes plaatsen, de lijn moet aan het begin (tafel of splitter) en aan het einde afgesloten zijn. Een tafel en splitter zijn beide al voorzien van een 120 Ohm weerstand, het eind moet je zelf regelen.
                      Nogmaals: een terminator is altijd nodig, lees de handleiding bij je DMX spullen maar eens.

Comment

• WTT
                        • Feb 2002
                        • 158

citaat:WTT: Ik zeg helemaal niet dat je ze niet moet gebruiken, ik zeg juist dat het "een beetje dom" is om het niet te doen
                        En ik zeg dat je klaarblijkelijk het "dmx" protocol niet snapt

citaat:Nogmaals: een terminator is altijd nodig, lees de handleiding bij je DMX spullen maar eens.
                        Handleidingen worden zo geschreven dat een fabrikant zich kan indekken dus "killplug altijd nodig" staat beter als "probeer eens een killplug bij rare storingen"

Maar goed vertel mij dan maar wat volgens jou een killplug doet, in begrijpbaar nederlands en niet copy paste ergens vandaan??
                        En dan bedoel ik niet het lost storingen op maar het principe

lastig???
                        WTT rentals

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

[quote]citaat:Geplaatst door WTT

Maar goed vertel mij dan maar wat volgens jou een killplug doet, in begrijpbaar nederlands en niet copy paste ergens vandaan??
                          En dan bedoel ik niet het lost storingen op maar het principe

lastig???
                          populair:
                          Een keten met DMX vervoerd een behoorlijk hoogfrequent signaal naar een zeer lage belastingsweerstand.
                          Dit signaal zal ondanks forse verminkingen herkend kunnen worden door de ontvanger aangezien de vorm van het signaal niet superkritisch is. (stijgtijden en daaltijden. Of preciese spanning bij 1 of 0 kunnen behoorlijk varieren voordat de informatie niet meer juist wordt geinterpreteerd)

De verzonden energie van de zender komt echter, zeer populair gezegd, bij een DMX keten soms te weinig "verbruikers" tegen. Waardoor reflecties kunnen ontstaan. De reststroom blijft in het circuit "kaatsen" Dat is rot want reststromen kunnen gesommeerd met de daaropvolgende signaalflanken het volende gecodeerde bericht onherkenbaar maken.

De lengte, impendantie, hoeveelheid en soort apparaten. Ach bijna alles is van invloed op de gevoeligheid van het totale systeem op deze storingsmogelijkheid.

Door aan het einde van de keten een relatie zware gebruiker, een weerstandje, op te nemen. Dissipeer je deze reflectiespanningen preventief. De signaalbron is in de DMX-standaard dusdanig omschreven dat deze belasting niet te groot is om het systeem te overbelasten.

Terminators weglaten? In SCSI ketens gaat dit gelijk mis maar DMX is dermate robuust dat het heel vaak goed gaat. De eerste lichttech die mij echter kan voorspellen wanneer het exact misgaat op een klus moet ik nog tegenkomen. De vraag is dus niet of het " bijna altijd goed gaat" Maar " wanneer gaat het fout?". Zolang dat niet voorspelbaar blijkt stop IK er een plug in
                          lekker belangrijk!

Comment

• -Aart-
                            • Jul 2001
                            • 801

* Aart ook..

Comment

• Carl
                              • Nov 2000
                              • 907

Ik heb het DMX protocol nog net niet geschreven, maar daar heeft het niets mee te maken!
                              Eender welk protocol je ook gebruikt, DMX, Ethetnet, Token Ring, SCSI, Radio, Televisie, noem er nog 100.... als je een hoogfrequent signaal door een kabel stuurt, en je wil dat het goed werkt, moet die kabel een bepaalde impedantie hebben, en ook aan beide zijden zijn afgesloten met diezelfde impedantie.
                              Een digitaal signaal is een hoogfrequent signaal.
                              Heb je weleens gehoord van "uitdippen" van een antenne? bv. in 27Mc installatie's?
                              Dat is in wezen precies hetzelfde.
                              @showband: DMX ingangen worden geacht zeer hoogohmig te zijn en 'geen' stroom te verbruiken uit de lijn. Het betreft echt het stuiteren van het signaal tegen het einde van de kabel.
                              Een open kabeleinde gedraagt zich voor hoogfrequent als een spiegel.
                              Dit gedrag wordt gebruikt om de lengte van een kabel te meten.
                              Hoe denk je dat KPN monteurs weten waar ze hun tentje moeten zetten? (Putje graven,Tentje zetten,Tukkie doen)
                              ze meten de lengte tot een breuk, middels deze methode, kijken op tekening hoe die kabel loopt en kunnen tot op een paar meter precies bepalen waar die breuk zich bevindt.
                              Hoogfrequent signalen gedragen zich wezenlijk anders dan gelijkstroom of laagfrequent, en als je dat niet op school geleerd en gezien hebt, is het best raar, en moeilijk te begrijpen, maar het is toch echt zo.

Comment

• WTT
                                • Feb 2002
                                • 158

D
                                citaatMX ingangen worden geacht zeer hoogohmig te zijn en 'geen' stroom te verbruiken uit de lijn. Het betreft echt het stuiteren van het signaal tegen het einde van de kabel
                                Geen stroom ???? hmmm ah dat was ooit het idee toen het bedacht werd, helaas is het tegendeel waar.
                                Net als er na elke dmx verbruiker een stukje spanning zoek raakt, gevolg je kan niet een oneindige hoeveelheid fixtures achter mekaar hangen.
                                Omdat de draagspanning te veel inzakt waardoor de stroom die gaat lopen te hoog wrdt.
                                Met als gevolg rare storingen, soms kan een killplug dan helpen, maar ook een kilplug neemt vermogen op 120ohm aan normaal een kleine 5volt(als ik het met goed heriner kan 3,6v zijn). gevolg meer verminking oftewel een minder hard signaal.
                                Ander probleem is instraling van buitenaf dat gaat makkelijker bij een lage draagspanning. Daarom is een telefoonlijn ook 50 tot 110V hoe hoger de spanning des te meer afstand een kabel kan zijn zonder rare storingen.

Maar goed dmx is nooit bedacht om bewegend licht aan te sturen vandaar ook de beperking van 512 kanalen. 256dimmer kanalen kwam men toen al tegen, tijdens de ontwikkelng van dmx512 was dat dus meer dan genoeg.
                                WTT rentals

Comment

Working...